Facebook Business Manager - Mikä se on ja miksi käyttäisit sitä?

Olet ehkä kuullut Facebookin Business Managerista ja että se on yrityskäyttöön suunniteltu työkalu, jossa voit hallinnoida kaikkia yritykseesi liittyviä Facebook-resursseja.

Mieleesi on kuitenkin saattanut tulla kysymys: “Entä sitten?

Sooo..? Why should I care? (Kuva: Giphy)

Sooo..? Why should I care? (Kuva: Giphy)

Saatat miettiä, miksi ihmeessä tarvitsisit jonkin uuden työkalun joka sinun on opeteltava, kun homma hoituu ilmankin, onhan se hoitunut tähänkin saakka.

Kipinä tämän blogitekstin kirjoittamiseen lähti yleisöltäni: Viime aikoina moni yrittäjä on kysynyt minulta samaa kysymystä: “Pitäisikö minun ottaa käyttöön Business Manager?

Siispä, tämän kirjoituksen tavoitteena on kertoa mahdollisimman selkeästi ja ymmärrettävästi…

  • Mikä on Facebook Business Manager?

  • Miksi sinun pitäisi välittää siitä?

  • Miten otat Business Managerin käyttöön?

...jotta voit sitten tehdä itse päätöksen siitä, onko Business Manager sinun yrityksellesi tällä hetkellä tarpeellinen vai ei.

Mikä on Business Manager?

Facebook Business Manager on yrityskäyttöön suunniteltu työkalu, jossa pystyt hallinnoimaan Facebook-sivujasi sekä mainostilejäsi kätevästi yhdessä paikassa. Sen kautta on myös helppo antaa muille ihmisille käyttöoikeuksia Facebook-sivullesi ja mainostiliisi.

Business Manager on erillään omasta henkilökohtaisesta Facebook-tilistäsi eli sen avulla on kätevää erottaa yrityksen asiat henkilökohtaisista asioista.

Varsinkin jos sinulla on työntekijöitä tai tiimin jäseniä, jotka auttavat sinua Facebook-markkinoinnissa, on kiva että he voivat hoitaa yrityksen asiat erillisessä käyttöliittymässä ja pitää henkilökohtaisen puolen ainoastaan omia asioita varten.

Eli lyhyenä yhteenvetona: Business Manager on työkalu, joka kokoaa yhden katon alle kaikki yrityksesi Facebook-markkinointiin tarvittavat erilliset työkalut.

Miksi Business Manager kannattaa ottaa käyttöön?

Syy #1: Se on turvallisempaa

Tiesitkö, että jos satut rikkomaan Facebookin mainostussääntöjä riittävän monta kertaa, voi Facebook pahimmassa tapauksessa sulkea koko mainostilisi? Tämä on toki harvinaista ja vaatii enemmän kuin muutaman sääntörikkomuksen, mutta siitä on silti hyvä olla tietoinen.

Joka tapauksessa, sinulla kannattaa olla Business Manager, koska sen kautta pystyt luomaan useita mainostilejä, mikä ei ole mahdollista henkilökohtaisella puolella.

Business Managerissa voit luoda yhteensä 5 mainostiliä (tai joissain tapauksissa vähän vähemmän). Tämä tarkoittaa sitä, että et ole niin pahassa pulassa jos yksi mainostilisi satuttaisiin sulkemaan facebookin toimesta. Voisit silloin ottaa käyttöön seuraavan mainostilisi.

Jos luot kaikki mainostilit Business Managerin avaamisen yhteydessä, pidä huoli ettet lisää maksutietoja kuin yhteen mainostiliin; siihen mitä aiot ensimmäiseksi käyttää.

Jos kävisi niin, että yksi mainostilisi suljettaisiin ja olisit lisännyt maksutietosi (luottokorttisi tiedot) muihinkin luomiisi mainostileihin, Facebook sulkisi hyvin todennäköisesti myö nämä tilit.

Jos siis mainostilisi joskus suljetaan, käytä uudessa mainostilissäsi eri maksukorttia kuin suljetussa tilissä.

Syy #2: Haluat käyttää mukautettuja kohderyhmiä

Toinen syy, joka viimeistään pakottaa useimmat mainostajat ottamaan Business Managerin käyttöön, on Facebookin loppuvuodesta 2018 tekemä uudistus mukautettujen kohderyhmien luomisessa.

Jos haluat luoda mukautetun kohderyhmän esimerkiksi sähköpostilistasi perusteella, et voi enää tehdä sitä henkilökohtaisella mainostililläsi, vaan Facebook neuvoo sinua siirtymään Business Managerin käyttöön.

 
Jos käytät henkilökohtaista mainostiliä, näet todennäköisesti tämän ilmoituksen mennessäsi luomaan kohderyhmiä mainosten hallinnassa.

Jos käytät henkilökohtaista mainostiliä, näet todennäköisesti tämän ilmoituksen mennessäsi luomaan kohderyhmiä mainosten hallinnassa.

 

Syy #3: Se on helpompaa tehdä nyt eikä myöhemmin

Kolmas syy on hyvin käytönnöllinen: Jos sinulla ei vielä ole kuin yksi Facebook-sivu etkä välttämättä ole mainostanut ollenkaan tai ottanut Facebook-pikseliä käyttöösi, on Business Manageriin siirtyminen aina vain vaivattomampaa.

Siinä vaiheessa, kun yritykselläsi on enemmän resursseja käytössä ja useita ihmisiä niitä hallinnoimassa, on Business Manageriin siirtyminen hieman monivaiheisempaa. Siirry siis Business Manageriin nyt, kun se on vielä muutaman minuutin homma!

Näin otat Business Managerin käyttöön

1. Luo Business Manager -tili osoitteessa: https://business.facebook.com klikkaamalla sinistä “Luo tili” -nappia.

Tilin luomista varten sinun on kirjauduttava sisään henkilökohtaisilla Facebook-tunnuksillasi.

 
luo_business_managet_tili.png
 

2. Seuraa Facebookin antamia ohjeita: anna yrityksesi nimi, oma nimesi ja sähköpostiosoitteesi, jolla haluat Business Manageria hallinnoida.

 
luo_business_manager_tili.png
 

3. Tadaa! Olet juuri luonut oman Business Manager -tilisi.

Lisää resursseja Business Manageriin

Kun Business Manager -tili on luotu, on aika lisätä sinne yrityksesi Facebook-sivu ja mainostili. Jatkossa tulet hallinnoimaan näitä resursseja Business Managerin kautta, jolloin saat kätevästi erotettua henkilökohtaisen Facebook-tilisi yritykseesi liittyvistä asioista.

1. Lisää Facebook-sivu (tai useita sivuja)

Lisää olemassa oleva Facebook-yrityssivusi (tai sivuja, jos hallinnoit useampia yrityssivuja) Business Manageriin klikkaamalla “Lisää sivu” Business Managerin etusivulla.

Ala kirjoittamaan sivusi nimeä kenttään ja valitse sivu.

 
Lisää Facebook-sivusi Business Manageriin.

Lisää Facebook-sivusi Business Manageriin.

 

HUOM! Voit myös tässä vaiheessa luoda kokonaan uuden Facebook-sivun, mikäli sinulla ei vielä sitä ole. Silloin valitset vain “Luo uusi sivu” -vaihtoehdon ja seuraat ohjeita.

2. Lisää mainostilisi Business Manageriin

Seuraavaksi sinun tulee lisätä joko olemassa oleva mainostilisi (jos olet jo tehnyt Facebook-mainontaa) tai luoda uusi mainostili. Valitse Business Managerin etusivulta “Lisää mainostili”.

Huomioi, että kun olet lisännyt mainostilin Business Manageriin, et voi sitä enää poistaa. Tämä on tärkeää muistaa varsinkin, jos teet mainontaa jonkun toisen puolesta. Siinä tapauksessa kannattaa mieluummin pyytää mainostiliin käyttöoikeutta, kuin lisätä se omaan Business Manageriisi.

Jos lisäät olemassa olevan mainostilisi, löydät sen tunnuksen (=pitkä numerosarja) tästä osoitteesta: https://www.facebook.com/ads/manager

 
lisaa_mainostili_2.png
 

Kun siirrät vanhan mainostilisi Business Manageriin, kaikki sen alla olevat kampanjat sekä mainostilikohtainen pikseli siirtyvät mukana. Ei siis tarvitse pelätä näiden tietojen menettämistä ja sen takia jättää BM-tiliä luomatta.

Voit myös luoda uuden mainostilin, jos et ole vielä tehnyt Facebook-mainontaa eikä sinulla ole mainoskampanjoita, jotka haluaisit siirtää Business Manageriin.

Jos luot uuden mainostilin, tarvitset sitä varten myös uuden Facebook-pikselin. Katso ohjeet Facebook-pikselin luomiseen ja käyttöön tästä blogikirjoituksestani >>
Mainosten hallinta -työkalusta puolestaan löytyy kattava ohjeistus täältä >>

4. Lisää ihmisiä auttamaan sinua yrityksesi resurssien hallinnoimisessa

Kun olet saanut Facebook-sivun ja mainostilin lisättyä Business Manageriin, on aika kutsua muita ihmisiä auttamaan sinua yrityksesi resurssien hallinnoimisessa. Voit kutsua ihmisiä Business Managerisi etusivulta klikkaamalla “Lisää henkilöitä”.

Business Managerissa voit antaa henkilöille eri tasoisia käyttöoikeuksia sen mukaan, missä asioissa heidän on tarkoitus sinua auttaa. Suosittelen, että lisäät itsesi lisäksi ainakin yhden toisen ylläpitäjän Business Manageriisi.

Lisää henkilö antamalla hänen sähköpostiosoitteensa ja määrittämällä haluamasi tasoinen rooli ja lähetä kutsu. Kutsumasi henkilö saa kutsun sähköpostiinsa ja pääsee hyväksymään sen henkilökohtaisilla Facebook-tunnuksillaan.

Yrityksen asetukset -sivu

Kun tarvittavat resurssit on lisätty, siirry Business Managerin oikeassa yläkulmassa olevasta sinisestä nappulasta Yrityksesi asetuksiin.

 
yrityksen_asetukset.png
 

Yrityksen asetuksissa näet kaikki äsken lisäämäsi resurssit ja voit tarkastella niitä vasemman reunan valikosta. Täällä voit muokata esimerkiksi ihmisten käyttöoikeuksia tai lisätä uusia henkilöitä, mainostilejä ja sivuja Business Manageriisi.

 
yrityksen_asetukset_valikko.png
 

Business Managerista pääset helposti käsiksi kaikkiin työkaluihin, joita tarvitset yrityksesi Facebook-markkinoinnissa. Klikkaa vain päävalikko auki niin pääset etenemään haluamaasi paikkaan.

 
business_manager_paavalikko.png
 

Äläkä huoli, sinun ei ole pakko käyttää kaikkia valikossa olevia työkaluja ja totuus on, että tulet tuskin koskaan tarvitsemaankaan niitä kaikkia.

MITÄ SEURAAVAKSI? 

Kun haluat kirjoittaa Facebook-mainoksia, jotka eivät vaikuta mainoksilta…

Liittymällä alla olevalla lomakkeella Levollinen nettibisnes -uutiskirjeeni tilaajaksi saat minulta kiitoksena 4-osaisen Facebook-mainonnan sähköpostikurssin – ilmaiseksi.

Minikurssin aikana näytän sinulle muun muassa…

Voitollisen Facebook-mainonnan kaavan, jonka avulla saat mainoksesi tuottamaan päivittäin yritykseesi uusia liidejä & asiakkaita.

Tätä samaa kaavaa käyttämällä olen esimerkiksi kasvattanut omaani sekä asiakkaideni sähköpostilistoja ostohaluisilla ihanneasiakkailla, kehittänyt lukuisien verkkokauppojen mainontaa toimimaan tehokkaammin jopa pienemmillä budjeteilla sekä tehnyt mainontaa 5-numeroisille (ja jopa muutamille 6-numeroisille) tuotelanseerauksille.

Esimerkiksi: Eräs asiakkaani teki tämän kaavan mukaan laadituilla FB-mainoksilla 20 432 euroa myyntiä joulukuussa 2021. Ja mainontaan hän käytti vain 1500 euroa.

Mieti: Lähestulkoon uuden iPhonen hinnalla yli 20 000 euron edes uusia asiakkaita.

Ei huono vaihtokauppa.

(Mikä tämä kaava sitten on? Vihje: Ihmiset eivät mene someen lukemaan mainoksia, vaan he käyttävät somea viihtyäkseen. Kuten varmaan käytät itsekin.)

Joten syötä seuraavaksi tietosi alapuolelle. Lähetän sen jälkeen minikurssin ensimmäisen viestin sähköpostiisi välittömästi.