Mitä tehdä kun Facebook-mainonta ei toimi?

Mitä tehdä jos Facebook-mainonta ei toimi?
 

Onko sinulla koskaan sellainen olo, että haluaisit luovuttaa kokonaan Facebook-mainonnan suhteen, koska mikään mitä teet ei vain tunnu onnistuvan?

Tämä voi ehkä kuulostaa lannistavalta, mutta se ei ole tarkoitus. Haluan vain olla rehellinen: Vaikka kävisit parhaan Facebook-mainonnan valmennuksen, sinulla tulee silti olemaan hetkiä, jolloin mainoksesi eivät vain yksinkertaisesti toimi. Ja sitä tapahtuu kaikille! 

Minunkaan kaikki Facebook-mainokset eivät aina toimi, mutta onneksi tiedän jo, mitä silloin kannattaa ensimmäisenä alkaa tarkastella ja mistä aloittaa mainosten säätäminen.

Tässä kirjoituksessa käyn läpi tärkeimmät ja yleisimmät seikat, joista mainostesi epäonnistuminen yleensä johtuu.


Et hyödynnä Facebook-pikseliä ja retargeting-mainontaa

Jos olet asentanut kotisivuillesi Facebook-pikselin, olet jo ison askeleen lähempänä onnistunutta Facebook-mainontaa. Pikseli on toimivan Facebook-mainonnan perusta, eikä mainonnan tehokas kohdentaminen ja tulosten mittaaminen yksinkertaisesti onnistu ilman sitä.

Jos olet tehnyt tähän saakka Facebook-mainontaa vain kohdentamalla mainokset esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden, iän ja sijainnin mukaan, on nyt korkea aika perehtyä Facebook-pikseliin ja ottaa se käyttöön.

Aloita lukemalla tämä blogikirjoitus Facebook-pikselistä >>

Valitset väärän mainostavoitteen

Kun luot mainoksia Facebookin mainosten hallinta työkalulla, alkaa mainoskampanjan luominen aina tavoitteen valitsemisesta. Mainostavoitteita on kolmenlaisia ja yhteensä näissä kolmessa kategoriassa on valittavissa 11 eri tavoitetta.

 
Facebookin mainonnan tavoitteet
 

Kampanjan tavoite valitaan sen mukaan, mitä kyseisellä mainoskampanjalla halutaan saavuttaa. Onko se linkin klikkauksia eli liikennettä haluttuun kohdeosoitteeseen, konversioita kuten ostoja verkkokaupasta tai esimerkiksi julkaisuun sitoutumisia.

Jos mainoskampanjasi ei ota tuulta alleen, kannattaa tarkistaa minkä tavoitteen olet valinnut kampanjallesi. Esimerkiksi Konversiot-tavoitteen käyttäminen onnistuneesti edellyttää sitä, että Facebook näkee riittävästi tapahtuneita konversioita optimoidakseen mainostasi.

Jos konversioita ei tapahdu riittävästi, voi siinä tapauksessa olla järkevämpää kokeilla Liikenne-tavoitetta, jolloin Facebook optimoi mainostasi saavuttamaan mahdollisimman paljon linkin klikkauksia.

Jos tavoitteenasi on ohjata ihmisiä kotisivuillesi ja käytät kampanjassasi Sitoutumiset-tavoitetta, tulet todennäköisesti saamaan mainoksellesi paljon tykkäyksiä, mutta et juurikaan klikkauksia.

Tavoitteen valinta on siis ensimmäinen asia, joka voi mennä pieleen Facebook-kampanjan luomisessa. Siksi tässä kohtaa kannattaa olla tarkkana ja perehtyä hieman eri tavoitteisiin ja niiden käyttötarkoitukseen.


Et testaa eri kohdeyleisöjä

Joskus mainos voi toimia ihan kohtalaisesti, niin että se saa hyvin klikkauksia, mutta nämä klikkaukset eivät vain konvertoidu asiakkaiksi tai liideiksi. Tässä kohtaa usein onkin virhe suoraan tuomita itse mainos huonoksi, vaan ennemmin kiinnittää huomiota laskeutumissivun toimivuuteen sekä erilaisten kohdeyleisöjen testaamiseen.

Jos sinulla on kohtalaisesti toimiva mainos (josta toivoisit vähän parempia tuloksia), ei välttämättä kannata heti mennä muuttamaan mainosta, vaan testata samaa mainosta eri kohdennuksilla.

Jos olet esimerkiksi käyttänyt kiinnostuksen kohteiden avulla rakennettua kylmää kohdeyleisöä, yritä vielä miettiä muita kiinnostuksenkohteita, joista voisit rakentaa uuden testattavan kohdeyleisön.

Jos olet käyttänyt kaksoisolentokohderyhmää, voit esimerkiksi luoda samasta lähdekohderyhmästä (esim. kotisivuillasi vierailleet ihmiset) suuremman kaksoisolentokohderyhmän ja testata sitä.

Suosittelen testaamaan 3-4 täysin uutta kohdeyleisöä, ennen kuin menet tuomitsemaan mainoksen huonoksi ja siirryt luomaan uutta mainosta.


Et käytä tarpeeksi aikaa ja rahaa

Yksi iso ongelma pienyrittäjien suhteessa Facebook-mainontaan on se, että Facebook-mainontaa ei nähdä pitkäjänteisenä markkinointikanavana, johon haluttaisiin panostaa aikaa ja rahaa.

Ymmärrän hyvin sen, että varsinkin aluksi voi tuntua hurjalta heittää rahaa Facebook-mainoksiin, kun takuita sen rahan saamisesta takaisin ei ole.

Mutta eikös se ole niin melkein missä tahansa markkinointitoimenpiteissä. Jos laitat mainoksen lehteen, kohderyhmäsi joko näkee tai ei näe sitä ja saat tuloksia tai sitten et. Joka tapauksessa olet maksanut luultavasti jo monta sataa tuosta mainospaikasta.

Facebook-mainonnassa taas on se hyvä puoli verrattuna vaikka lehtimainoksiin, että pystyt kohdentamaan mainoksesi todella tarkasti esimerkiksi jostakin tietystä aihepiiristä kiinnostuneille ihmisille.

Virhe kuitenkin tehdään siinä, että mainontaa ei nähdä sijoituksena vaan kuluna, jolloin siihen ei varata riittävästi rahaa.

Tämä tietysti aiheuttaa sen, ettei mainontaa ja esimerkiksi eri kohdeyleisöjä pystytä testaamaan kunnolla eikä mainoksia pyöritetä riittävän pitkä aikaa, jotta niistä saataisiin luotettavaa analytiikkaa ja niitä pystyttäisiin kehittämään.

Ollaan vain jumissa ikuisessa “Sponsoroi postausta” kierteessä eikä hyödynnetä Facebookin mainostyökalun koko potentiaalia.


Vika löytyykin kotisivuiltasi

Joskus mainoksissasi on kuin onkin kaikki kohdallaan ja saat niiden kautta hienosti klikkauksia ja kohderyhmääsi tulemaan kotisivuillesi tai verkkokauppaasi.

Mutta…

Kauppaa ei silti ala syntymään.

Tässä tapauksessa mainosten sijaan huomio kannattaa suunnata sivustoosi. Pohdi kriittisesti seuraavia kysymyksiä:

  • Onko sivuston ulkoasu raikas ja selkeä?

  • Tietääkö sivustolle tulija heti, mihin hänen kannattaa sivuillasi mennä?

  • Onko potentiaalisen asiakkaan helppo navigoida sivustolla?

  • Onko yhteydenotto tehty helpoksi ja ohjataanko siihen?

  • Onko laskeutumissivullasi vain yksi tavoite ja ohjataanko siihen selkeästi?

  • Onko verkkokaupan ostoprosessi sujuva ja selkeä asiakkaalle?

Jos saat Facebook-mainostesi kautta hyvin liikennettä sivustollesi, mutta liikenne ei konvertoidu liideiksi tai ostaviksi asiakkaiksi, silloin melko todennäköisesti vika löytyy sivustolta, jonne ihmisiä ohjataan.


Yhteenveto

  • Huolehdi ihan ensimmäisenä, että sivustollesi on asennettu Facebook-pikseli ja että osaat myös hyödyntää sitä.

  • Valitse kampanjallesi oikea tavoite ja testaa aluksi esimerkiksi 3-4 eri kohdeyleisöä.

  • Muista, että Facebook-mainonta on pitkäjänteistä puuhaa ja varaa siihen sekä aikaa että rahaa.

  • Tarkista myös sivustosi toimivuus ja kehitä sitä, mikäli mainoksista saatu liikenne ei ala konvertoitua liideksi ja asiakkaiksi.


Edellinen
Edellinen

Miksi sinun pitäisi valita Squarespace kotisivujesi alustaksi?

Seuraava
Seuraava

Case: Verkkokurssin lanseeraus Facebook-mainonnan avulla