Luo kiinnostava Facebook-postaus näillä vinkeillä - Blogisarja

Tämä kirjoitus on kolmas osa yhteensä 5-osaista blogipostaussarjaa, jossa käydään läpi Facebook-strategian osa-alueita. Käy lukemassa seuraavista linkeistä kaksi aikaisempaa postausta, jos et ole sitä vielä tehnyt: 

Blogisarjan muut osat:

 

Facebookiin olisi tärkeää muistaa julkaista säännöllisesti, jotta yritys pysyy seuraajien mielessä. Facebook-postausten olisi myös hyvä olla aiheiltaan vaihtelevia, sillä samanlaisten postausten julkaiseminen jatkuvasti käy seuraajillesi tylsäksi.

Mitä tehdä, kun postata pitäisi ja ideat on loppu? Tässä sinulle 9 + 1 ideaa Facebook-postausten tekoon, joita voit hyödyntää omalle yrityssivullesi julkaistessasi:
 

1. Esittele tuotteitasi "in action"

Tämä idea toimii todella hyvin, mikäli myyt esimerkiksi kodin/sisustustavaraa, vaatteita tai asusteita, koruja, kukkia jne. Oikeastaan mitä tahansa, minkä voi laittaa kauniisti esille ja ottaa kuvan siitä, kuinka tuote toimii ja miltä se näyttää aidossa ympäristössä ja todellisessa tilanteessa.

Toki liikkeessäkin otetut, kauniit kuvat tuotteista ovat hyviä some-päivityksiin, mutta ihmiset samaistuvat ja tykkäävät vielä helpommin kuvista, joissa tuotteet ovat käytössä mahdollisimman aidossa tilanteessa.

Tästä voisi esimerkkinä olla vaikkapa kuva kauniisti katetusta ruokapöydästä, jossa kynttilät palavat ja ruoka on juuri otettu uunista.
 

2. Tee vinkkipostauksia

Anna seuraajillesi neuvoja alaasi liittyen: esimerkiksi helppoja hiustenlaittoniksejä, terveellisiä reseptejä, ohjeita kotijumppaliikkeisiin tai vaikka puutarhanhoitoon, mikä tahansa alasi onkaan.

Voit myös aloittaa kokonaisen vinkkisarjan, jossa julkaiset uuden vinkin aina kerran viikossa tiettynä päivänä.


3. Jaa asiakkailta saamiasi palautteita

Kun saat asiakkaalta kivan palautteen, muista hyödyntää se myös somessa. Tällaiset Facebook-postaukset herättävät positiivista huomiota ja saavat yleensä hyvin tykkäyksiä ja muita reaktioita.


4. Kokeile videopostausta

Videot saavat tällä hetkellä Facebookilta paljon tavallisia julkaisuja enemmän näkyvyyttä, joten videota kannattaa ehdottomasti kokeilla senkin takia. Kerro esimerkiksi uudesta tuotteestasi lyhyesti tai esittele yrityksesi/liiketilasi. Video-postaus saa olla hyvin lyhyt, jotta ihmiset jaksavat pysähtyä katsomaan sen kokonaan.


5. Jaa hyviä blogikirjoituksia tai artikkeleita

Kun törmäät netissä alaasi liittyvään, mielenkiintoiseen artikkeliin tai blogipostaukseen, joka voisi kiinnostaa myös seuraajiasi, muista jakaa se Facebook-sivullasi. Ja jos itse kirjoitat blogia, muistat tietysti jakaa tekstisi Facebook-sivullesi. 

Oli jakamasi artikkeli sitten omasi tai jonkun muun, muista aina lisätä postaukseen linkin lisäksi myös oma saatteesi, jossa kerrot, miksi kyseinen juttu kannattaa käydä lukemassa.


6. Kysy seuraajiltasi

Esitä seuraajillesi kysymyksiä, joilla osoitat, että olet oikeasti kiinnostunut heistä. Voit esimerkiksi kysyä, mistä asioista he haluaisivat sinun kertovan sivullasi, mitä mieltä he ovat jostakin tietystä tuotteesta jne. 


7. Jaa kuva työpäiväsi lomasta

Tällaisilla postauksilla tuot esiin persoonaasi sekä sitä, että olet ihminen yrityksesi takana. Voit kertoa jostakin hauskasta sattumuksesta työviikkosi varrelta tai näyttää ihmisille, millaisessa ympäristössä teet töitä.


8. Muista kertoa ajankohtaisista asioista

Onko sinulla tulossa/meneillään jokin kampanja? Oletko mukana jossakin tapahtumassa tai messuilla? Onko liikkeessäsi tapahtumassa muutoksia? Onko sinulle tulossa uusia tuotteita myyntiin? Vieläkö tälle viikolla on vapaita aikoja jäljellä?

Muista kertoa ajankohtaisista asioista Facebook-sivullasi ja tiedottaa seuraajillesi, mitä yrityksessäsi on milloinkin tapahtumassa. Facebook on helppo ja vaivaton kanava levittää tietoa ajankohtaisista asioista.


9. Esittele itsesi

Tietävätkö kaikki seuraajasi jo, kuka siellä yrityksen takana oikein puuhailee? Tuskinpa vain. Se onkin hyvä syy tuoda esille itseäsi ja persoonaasi ja kertoa seuraajillesi hieman itsestäsi.

On totta, että ihmiset kiinnostavat meitä yrityksiä enemmän ja tämä on mielestäni pienyrittäjälle selkeä etu, sillä meidän on helppo tehdä omannäköistämme sosiaalisen median markkinointia ja tuoda halutessamme esiin ihmistä yrityksen takana.

Hyödynnä siis tämä mahdollisuus ja tee itsestäsi rento, pieni esittely kivan kuvan tai videon kera. Tulet näin seuraajillesi tutummaksi ja pääset lähemmäksi heitä.


+ 1. Jaa parhaita sisältöjäsi uudelleen

Vanhojen ideoiden uudelleenkäyttäminen on enemmän kuin sallittua. Kun huomaat, että jokin tietty julkaisu toimii hyvin, tee lisää saman tyyppisiä postauksia. Vanhoja (suosituimpia) blogikirjoituksia on myös hyvä jakaa uudelleen esimerkiksi muutaman kuukauden välein, sillä kaikki seuraajasi eivät niitä ole kuitenkaan vielä nähneet.