4 tapaa, joilla luot menestyvän Facebook-strategian

Pelkkä Facebook-yrityssivun olemassaolo ei enää riitä saavuttamaan potentiaalisia asiakkaita ja herättämään heidän kiinnostusta, vaan tiettyihin asioihin on jaksettava panostaa, mikäli mielii tehdä tuloksekasta Facebook-markkinointia.

Kuinka pienyrittäjä voi selviytyä Facebookin kasvavassa kilpailussa tavoittaen juuri itselleen oikeat ihmiset? Tässä kirjoituksessa avaan sinulle neljä hyvän Facebook-strategian rakennuspalikkaa.

Jos et jaksa lukea koko juttua, voit aloittaa artikkelin lopussa olevasta luettelosta. Siihen olen tiivistänyt tärkeimmät kohdat tekstistä.
 

Perusta kuntoon

Hyvän Facebook yrityssivun luominen lähtee vahvan perustan rakentamisesta. Perustaan kuuluvat riittävät tiedot yrityksestä ja sen palveluista, näiden tietojen ajantasaisuudesta huolehtiminen sekä yrityssivun visuaalisesti huoliteltu ilme.

Tarkista siis ensimmäisenä, että olet kertonut yrityssivullasi riittävästi yrityksesi toiminnasta, itsestäsi ja tuotteista/palveluista. Tee asiakkaalle yhteydenotto helpoksi myös Facebookissa lisäämällä yhteystiedot ja mahdollisuus lähettää viesti suoraan Facebook-sivullesi. Huolehdi, että profiili- ja kansikuvasi ovat tarkkoja ja kuvastavat yritystäsi tai palveluitasi.
 

Tavoitteet kirkkaaksi

Kun sivun perusta on kunnossa, on seuraava askel miettiä tavoitteet Facebook-sivulle. Tärkeä kysymys on, miksi sivu on olemassa? Mitä haluat sivuillesi tulevien ihmisten tekevän seuraavaksi? Edelliset kysymykset ohjaavat tavoitteidesi asettamista ja sitä, miten sinun kannattaa sivua hyödyntää ja miten mainostaa. Tavoitteisiin liittyy tiiviisti kohderyhmä, jolle Facebookissa yritystä halutaan markkinoida. Oman ihannekohderyhmäsi selvittämisen apuvälineenä voit käyttää ostajapersoonakuvausta, josta olen kirjoittanut aiemmin täällä.
 

Sisältösuunnittelu

Tavoitteiden asettamisen jälkeen voit aloittaa sisältösuunnittelun Facebook-sivullesi. Sisältösuunnittelu kannattaa tehdä aina esimerkiksi kuukaudeksi eteenpäin ja ajastaa valmiit postaukset sivullesi haluamiisi ajankohtiin.

Facebook-julkaisuissa kannattaa pyrkiä monipuolisuuteen, käyttää paljon kuvia ja videoita sekä muistaa aina luoda sisällöt asiakkaan näkökulma muistaen: Mitä arvoa tämä postaus tuottaa seuraajilleni? 
 

Tulosten mittaaminen

Tavoitteidesi toteutumisen mittaamiseen arvokasta tietoa antaa sivusi Kävijätiedot-välilehti. Sieltä näet muun muassa, kuinka postauksesi menestyvät ja mitä reaktioita ne saavat aikaan seuraajissasi. Samasta paikasta saat myös tietoa seuraajistasi, kuten heidän sijaintinsa, ikänsä ja sukupuolensa sekä mihin aikaan he käyttävät Facebookia.

 

Muista ainakin nämä tehdessäsi Facebook-markkinointia:
 

  • Tsekkaa sivusi Tietoja-osio

  • Mieti selkeät tavoitteet sivullesi

  • Tee sisältösuunnitelma ja ajasta kaikki mahdollinen

  • Tarkastele tuloksia sivusi Kävijätiedot-välilehdeltä


Haluatko laittaa Facebook-yrityssivusi kerralla kuntoon niin, että se houkuttelee potentiaalisia asiakkaita paremmin luoksesi? Tule mukaan maksuttomalle videokurssille jo tänään!