Blogisarja: Facebook-sivun analytiikka

Tämä kirjoitus on 5-osaisen blogisarjamme viimeinen osa.  Voit käydä lukemassa neljä aikaisempaa kirjoitusta seuraavista linkeistä: 

Osa 1: Millainen on hyvä Facebook-sivu?
Osa 2: Tavoitteiden asettaminen Facebook-sivulle
Osa 3: 9 + 1 ideaa Facebook-postauksiin
Osa 4: Mainonta Facebookissa

 

 Facebook-yrityssivun analytiikka

Facebook-yrityssivu tarjoaa laajan valikoiman erilaisia mittareita ja analytiikkaa yrityssivun toiminnasta ja esimerkiksi julkaisujen menestymisestä. Analytiikkaa on tarjolla sen verran, että joukosta kannattaa poimia tarkemmin seurattavaksi muutama tavoitteisiin olennaisesti liittyvä mittari, jotta tulosten mittaaminen olisi mahdollisimman selkeää, helppoa ja järkevää.

Tässä kirjoituksessa esittelen muutaman hyödyllisen kohdan Facebook-yrityssivusi analytiikkaa tarjoavalta Kävijätiedot-välilehdeltä.

 

Analytiikkatiedot löytyvät siis yrityssivun Kävijätiedot-välilehdeltä, jonka avaamalla saat ensin hyvän yleiskatsauksen sivun toiminnasta. Voit poimia jo tästä muutaman itsellesi tärkeän mittarin seurattavaksi ja tehdä niistä esimerkiksi viikottaista seurantaa Excel-taulukkoon.

 
 Yleiskatsaus Kävijätiedot-välilehdellä.

Yleiskatsaus Kävijätiedot-välilehdellä.

 

 

Yleiskatsaus-sivun mittareita:

Toiminnot sivulla näyttää sivun yhteystietojen ja toimintokutsupainikkeen klikkausten määrän.

Sivun näyttökerrat kertoo niiden kertojen määrän, joina ihmiset ovat tarkastelleet sivusi profiilia.

Sivun esikatselut ilmoittaa niiden kertojen määrän, kun joku on siirtänyt hiiren osoittimen sivusi nimen päälle ja nähnyt sivusi esikatselutietoja.

Sivutykkäyksistä näet sivustasi tykänneiden uusien henkilöiden määrän, joka on eritelty orgaanisiin ja maksettuihin tykkäyksiin.

Kattavuus ilmoittaa minkä tahansa julkaisusi nähneiden ihmisten määrän, eriteltynä orgaanisiin ja maksettuihin näyttöihin.

Sitoutumiset julkaisuun on tykkäysten, kommenttien, klikkausten ja jakojen määrä, jonka julkaisusi ovat saaneet.

 

Julkaisujen toimivuuden mittaaminen

Facebookissa merkityksellisen ja seuraajillesi arvokkaan sisällön tuottaminen on kaiken a ja o. Niinpä postausten tehokkuutta olisi hyvä pystyä jotenkin arvioimaan, jotta sivulle tuotettavaa materiaalia olisi mahdollista kehittää jatkuvasti paremmaksi ja kiinnostavammaksi.

Tämäkin onnistuu Kävijätietojen kautta: pääset tarkastelemaan kaikkia sivun julkaisuja sekä niiden analytiikkaa ja näet mm. kuinka paljon näkyvyyttä ja reaktioita mikäkin julkaisu on saanut osakseen.

Sivujulkaisujen tsekkaus kannattaa tehdä tasaisin väliajoin, esimerkiksi parin kuukauden välein. Silloin otetaan analysoitavaksi vaikkapa kolme parhaiten ja kolme huonoiten menestynyttä postausta ja tarkastellaan, löytyykö niistä joitain yhteisiä nimittäjiä.

Tällä tavalla on mahdollista huomata, minkä tyyliset postaukset purevat hyvin omaan kohdeyleisöösi ja mitkä taas toimivat huonosti. Jatkossa voit tehdä enemmän postauksia, jotka todennäköisesti saavat hyvin näkyvyyttä ja herättävät seuraajiesi mielenkiinnon ja vähemmän tai ei ollenkaan niitä postauksia, jotka eivät herätä kiinnostusta.

 
 Julkaisut-osiosta näet kaikkien julkaisujesi analytiikkatiedot. Jos olet sponsoroinut julkaisuja, näet tältä sivulta myös markkinointien tulokset.

Julkaisut-osiosta näet kaikkien julkaisujesi analytiikkatiedot. Jos olet sponsoroinut julkaisuja, näet tältä sivulta myös markkinointien tulokset.

 

 

Analytiikkaa sivusi seuraajista

Sivujulkaisujen menestymisen lisäksi on hyvä tarkastella Kävijätiedoista löytyvää Ihmiset-osiota. Sieltä näet seuraajiesi sukupuoli- ja ikäjakauman sekä heidän sijaintinsa ja kielensä.

Näitä tietoja tarkastelemalla saat suuntaa antavaa tietoa siitä, ovatko tykkääjäsi oikeaan kohderyhmääsi kuuluvia. Esimerkiksi paikalliselle yritykselle on tärkeää tavoittaa eniten ihmisiä omalta paikkakunnalta tai lähiseudulta ja jos enemmistö tykkääjistä on aivan muualta, kannattaa ainakin mainosten kohdennus tarkastaa vielä uudelleen.

Omien tykkääjien demografiatietojen lisäksi kannattaa tarkistaa myös tavoitettujen henkilöiden vastaavat tiedot. Tavoitetut henkilöt ovat niitä ihmisiä, jotka ovat nähneet julkaisujasi, koska heidän verkostostaan joku on tykännyt sivustasi tai postauksista. Tavoitettuihin henkilöihin lasketaan mukaan myös mainoksilla tavoitetut henkilöt.

 
  Ihmiset -osiosta näet tietoa sivusi seuraajista ja voit verrata sitä ihannekohderyhmääsi

Ihmiset-osiosta näet tietoa sivusi seuraajista ja voit verrata sitä ihannekohderyhmääsi