Mikä on Facebook-pikseli ja mitä hyötyä siitä on?

 Mikä on Facebook-pikseli ja mitä hyötyä siitä on?

Olet ehkä jossain yhteydessä kuullut tai lukenut Facebook-pikselistä, ja että sillä on jokin yhteys Facebookissa mainostamiseen.

Jos olet selvittänyt asiaa enemmän, tiedätkin jo ehkä, että pikseli on pieni koodinpätkä, joka asennettuna sivustollesi auttaa kohdentamaan Facebook-mainoksia esimerkiksi kotisivuillasi vierailleille ihmisille.
 

Koodinpätkä, apua!

Näin minä ajattelin, kun ensimmäisen kerran luin pikselistä ja siitä, että sellainen kannattaisi asentaa omille kotisivuille. Lykkäsin asiaa, koska ajattelin sen olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa. Mietin etten kuitenkaan onnistu ja jokin menee pieleen.

Kun lopulta sain tartuttua toimeen, oli pikseli asennettuna kotisivuilleni alta aikayksikön. Vielä tsekkaus, että se toimii ja aloin jo innoissani väsätä ensimmäistä Facebook-mainosta, jossa hyödynsin pikselin lähettämiä tietoja kotisivukävijöistä.

Eikö kuulostakin hyvältä, että voisit markkinoida juuri niille ihmisille, joiden tiedät vierailleen kotisivuillasi? Hehän ovat jo valmiiksi kiinnostuneita yrityksestäsi, joten heille mainostamalla autat heitä pitämään sinut mielessä.  
 

Mitä hyötyä pikselistä on?

Kuten sanottu, pikselin avulla saat kerättyä ja lähetettyä Facebookiin tietoja kotisivuillesi kohdistuneista sivuvierailuista. Pikseli avaa siis mainonnan kohdentamiseen uuden ulottuvuuden, kun pystyt sen avulla kohdistamaan mainoksesi tarkasti rajatulle, tiedossa olevalle kohderyhmälle.

Vaikka Facebook tarjoaa hyvät kohdennusmahdollisuudet ilman pikseliäkin, on silti eri asia kohdentaa mainontaa kahdellekymmenelle tuhannelle ehkä-kiinnostuneelle kuin kahdelle sadalle kotisivuillasi jo vierailleelle ja siten kiinnostuksensa osoittaneelle.
 

Mistä saan pikselin?

Jos sinulla ei vielä ole pikseliä, saat luotua sen nopeasti menemällä mainostenhallintaan ja valitsemalla ”Pikselit” ylärivin työkaluvalikon Resurssit-kohdasta. Tämän jälkeen klikkaat Luo pikseli ja nimeät pikselin esimerkiksi yrityksen nimen mukaan. Hyväksy lopuksi ehdot ja luo pikseli.
 

 
 Pääset luomaan pikselin Mainostenhallinnassa.

Pääset luomaan pikselin Mainostenhallinnassa.

 


Miten pikseli asennetaan sivustolle?

Pikselin asentaminen on melko yksinkertaista varsinkin perustasolla, kun pikselin halutaan vain lähettävän tietoa sivukävijöistä Facebookin mainostyökalulle. Pikselikoodi kopioidaan Facebookista ja liitetään kotisivujen <head> ja </head> tunnisteiden väliin niille sivuille, joilta tietoja halutaan Facebookiin lähettää.

Jos koodinpätkän asentaminen kuitenkin arveluttaa, kannattaa pyytää sivujen tekijää tai ylläpitäjää hoitamaan asennus.
 

Mistä tiedän, että se toimii?

Pikselin toimivuuden pystyy tarkastamaan heti sen asentamisen jälkeen ja tämä kannattaa ehdottomasti tehdä. Asenna selaimeesi (Chrome) Facebook Pixel Helper –lisäosa ja asentamisen jälkeen mene kotisivuillesi. Mikäli pikseli toimii, pitäisi lisäosan ilmoittaa se nyt. Lisäosan pääset asentamaan tästä linkistä.

 

Ota nyt askel kohti tehokkaampaa Facebook-markkinointia ja asenna pikseli kotisivuillesi. Sinun ei vielä tarvitse tietää, millä kaikilla tavoin tulet sitä käyttämään, mutta asennus kannattaa tehdä heti, ettei se pääse unohtumaan.