Hashtagit Instagramissa - Kuinka löydät ja miten käytät?

 Hashtagit Instagramissa - Kuinka löydät ja miten käytät?

Haluatko kasvattaa Instagram-tilisi yleisöä eli saada mahdollisimman paljon seuraajia, jotka olisivat vielä kaiken lisäksi kiinnostuneita tarjoamastasi sisällöstä? Siinä tapauksessa sinun kannattaa tutustua hashtageihin ja niiden käyttöön Instagramissa.

Kirjoitin pari viikkoa sitten postaukseeni Kuinka saada enemmän seuraajia Instagramissa – 8 vinkkiä, yhtenä vinkkinä tehokkaamman hashtagien käytön seuraajamäärän kasvatuksessa. Aihe on kuitenkin Instagram-menestymisen kannalta niin tärkeä, että päätin tehdä siitä oman hieman laajemman postauksensa.

 

Miksi hashtagit ovat niin tärkeitä Instagramissa?

Hashtagit eli #-merkillä merkityt aihesanat (esimerkiksi #yrittäjä) ovat Instagramissa julkaistavien kuvien yhteyteen lisättäviä aihetunnisteita. Näiden tunnistesanojen merkitys on se, että niiden avulla täysin tilistäsi tietämättömät ihmiset voivat löytää kuvasi Instagramin hakutoimintoa käyttämällä ja päätyä sitä kautta tarkastelemaan profiiliasi – ja tulemaan seuraajiksesi.

Jos esimerkiksi haluat saada Instagramissa eteesi kuvia mökkeilyyn liittyen, voit hakea kuvia käyttämällä esimerkiksi hashtagia #mökkimaisema. Silloin eteesi avautuu kaikki julkaisut, joissa tuota hashtagia on käytetty.

Nyt jos esimerkiksi olisit mökkivuokrausbisnestä tekevä yrittäjä, sinun kannattaisi ehkä ottaa #mökkimaisema –hashtag omaankin käyttöösi, jotta mökkeilystä kiinnostuneet ihmiset voisivat sen kautta päätyä sinun kuviisi ja profiiliisi. Samalla tavalla voit etsiä hakutoiminnon avulla muita mökkeilyyn ja mökinvuokraukseen liittyviä hashtageja ja tehdä niistä muistilistan omaa käyttöäsi varten.

 
 Saat ensin näkyville huippujulkaisut hakemastasi hashtagista. Niiden alapuolelta löytyy kaikki tunnisteella merkityt kuvat aikajärjestyksessä.

Saat ensin näkyville huippujulkaisut hakemastasi hashtagista. Niiden alapuolelta löytyy kaikki tunnisteella merkityt kuvat aikajärjestyksessä.

 

 

Hashtageja tehokkaasti hyödyntämällä sinun on siis mahdollista saada maksutonta näkyvyyttä julkaisuillesi ja näyttää niitä sellaisille ihmisille, jotka todennäköisesti ovat aiheesta kiinnostuneita.

 

Miten löydän sopivia hashtageja?

Kuten jo edellä mainitsin, kannattaa ensin käydä läpi hakutoiminnon avulla, mitä aiheeseesi liittyviä hashtageja ihmiset Instagramissa käyttävät.

Kaikkein suosituimpia, satojen tuhansien tai jopa miljoonien osumien hashtageja ei välttämättä kannata käyttää, ainakaan pelkästään, koska silloin postauksesi helposti hukkuvat jatkuvasti päivittyvään kuvatulvaan. Kaikkein suosituimpien  hashtagien lisäksi kannattaa etsiä myös hieman vähemmän käytettyjä aihetunnisteita, joita käyttämällä pääset varmemmin näkyville ja kuvasi löydetään paremmin.

 

Etsi sanoja, joita asiakkaasi käyttävät 

Kun olet etsinyt aiheeseesi liittyviä hahstagejä Instagramin hakutoiminnolla, voit seuraavaksi siirtyä tekemään hieman syvempää tutkimusta potentiaalisten asiakkaidesi profiileihin.

Käy ensin läpi nykyisten seuraajiesi profiileja. Ei välttämättä kaikkia, sillä tähän menee jonkin verran aikaa, mutta valitse ainakin 10 profiilia, joita tarkastelet lähemmin.

Tällä tavalla voit etsiä, löytyykö seuraajiesi profiileista yhtenevyyksiä joidenkin hashtagien osalta ja voisitko sinä alkaa käyttää myös kyseisiä hashtageja postauksissasi, jotta seuraajiesi kaltaiset ihmiset löytäisivät paremmalla todennäköisyydellä tilisi.

Jos esimerkiksi myyt vauvanvaatteita, etsi seuraajiesi kuvista vauva-aiheisia hashtageja, joita et vielä ole itse keksinyt käyttää. Lisää nämä löytyneet sanat muistilistaan, johon keräät kaikki sopivat hashtagit myöhempää käyttöä varten.

 

Tutki samankaltaisia profiileja 

Sen lisäksi, että käyt tutkimassa seuraajiesi käyttämiä hashtageja, kannattaa sama tehdä myös kilpailijoidesi tai muuten kanssasi samankaltaisten Instagram-profiilien osalta.

Samankaltaisten profiilien seuraajat ovat todennäköisesti myös sinun potentiaalisia asiakkaita/seuraajia, joten siksi on hyvä selvittää, millaisia hashtageja käyttämällä kilpailijasi on saanut kerättyä oman seuraajajoukkonsa.

Muista taas kirjoittaa parhaimmat hashtagit itsellesi muistiin esimerkiksi puhelimen muistiinpanoihin.

 

Kuinka hashtageja kannattaa käyttää?

Hashtagit kannattaa siis kerätä listoiksi esimerkiksi puhelimen muistiinpanoihin, josta ne on helppo käydä kopioimassa ja liittämässä postauksen yhteyteen.

Voit kerätä useamman hieman erilaisen, eri tyyppisiin kuviin sopivan listan, jotta niistä on helppo valita nopeasti tilanteeseen sopiva hashtag-setti. Suosittelen käyttämään hashtageja mieluummin reilummin kuin liian vähän: Voit aivan hyvin laittaa vaikka 20 hashtagia per postaus, kunhan ne ovat järkevästi ja tarkoituksellisesti valittuja. Muuten et hyödy suurestakaan määrästä.

Puhelimen muistiinpanojen käyttäminen apuvälineenä on muutenkin kätevä juttu. Itsestäni on ainakin kivempi selkeyden vuoksi erottaa postauksen varsinainen teksti hashtag-rimpsusta muutamalla rivivälillä, mutta tätä ei pysty suoraan Instagramissa tekemään, vaan kaikki teksti menee yhteen pötköön.

Ratkaisuna on kirjoittaa koko postaus puhelimen muistiinpanoihin, lisätä perään muutama riviväli ja sitten haluamasi hashtag-lista ja kopioida ja liittää se sitten Instagram-postaukseen. Tällä tavalla saat tyhjää valkoista tilaa tekstin ja hashtagien väliin.

Toinen vaihtoehto siistin postauksen tekemiseen on lisätä hashtagit vasta ensimmäiseen kommenttiin, eli jättää ne kokonaan pois kuvatekstistä. Tätäkin taktiikkaa käytän itse paljon, sillä hashtagien laittaminen kommenttiin ei vaikuta löytymiseen haussa, mutta postaus jää siistiksi ja selkeäksi ilman pitkää hashtag-rimpsua.

 

Millaisia haasteita olet kohdannut Instagram-markkinoinnissa? Kerro jättämällä kommentti alle!

// Karoliina