8 asiaa, joilla teet houkuttelevat ja helpot kotisivut yrityksellesi

 
Helpot kotisivut yritykselle
 

Kotisivut ovat yhä useammin asiakkaan ensimmäinen kosketus yritykseen. Hyvät, laadukkaat ja käyttäjäystävälliset kotisivut ovatkin yritykselle ensiarvoisen tärkeät, jotta yritys muun muassa löytyy Googlen hakutuloksista ja kotisivuille ylipäätään saadaan kävijöitä. Ei siis ole yhdentekevää, kuinka paljon kotisivuihin panostaa tai jättää panostamatta.

Huonosti toteutetut, päivittämättömät kotisivut ilman asiakasta puhuttelevaa sisältöä ovat paras tie liiketoiminnan näivettämiseen. Tällaiset sivut harvemmin löytyvät Googlen hakutulosten kärkipäästä, ja jos joku sattuisikin sivut löytämään, ne eivät vaikuta kiinnostavilta, ammattimaisilta tai luotettavilta.

Helpot ja hyvät kotisivut sitä vastoin tarjoavat lisäarvoa nykyisille asiakkaillesi ja tuovat sinulle uusia asiakkaita, koska ne ovat helposti löydettävissä tärkeimmillä hakusanoilla. Tässä kirjoituksessa en kuitenkaan käsittele hakukoneoptimointia sen tarkemmin, vaan haluan kertoa sinulle, mitkä ovat niitä seikkoja, joista loistavat kotisivut rakentuvat.


Millaiset siis ovat helpot ja hyvät kotisivut?


Mitä tarvitset kotisivuillesi, jotta saat kävijät viihtymään siellä mahdollisimman pitkään? Millä pienillä muutoksilla saat tehtyä nettisivuistasi laadukkaat ja kiinnostavat?

Nappaa seuraavat 8 vinkkiä talteen ja ala toteuttaa niitä omilla kotisivuillasi nyt heti.

 

1. Panosta etusivuun

Antaako etusivusi selkeän kuvan yrityksestäsi ja palveluistasi? Jos ei, saatat menettää sen vuoksi asiakkaita, sillä ensivaikutelma tapahtuu ensimmäisten viiden sekunnin aikana ja se vaikuttaa siihen, millainen kuva yrityksestäsi asiakkaalle muodostuu. Saatat siis saada sivuillesi kävijöitä, mutta he lähtevät pois, koska et ole viestinyt etusivullasi tarpeeksi selkeästi, kuinka voit auttaa heitä.

Voit esimerkiksi lähteä rakentamaan etusivuasi miettimällä vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Mihin asiakkaan ongelmaan tarjoat ratkaisua?

  • Miksi asiakas viihtyisi sivuillasi pidempään?

  • Miten eroat kilpailijoistasi, missä olet ainutlaatuinen?

  • Mitä haluat sivuillesi tulijan tekevän ensimmäisenä?

Tavoittele sitä, että sivustollesi surffannut henkilö käsittää viidessä sekunnissa, mistä sivuillasi on kyse ja että annat hänelle yrityksestäsi hyvän ensivaikutelman.

 

2. Mieti asiakkaan polku

Nyt kun etusivusi on kunnossa, on tärkeää kiinnittää huomio myös muihin sivuihin. Asiakkaan polku sivustollasi ei nimittäin aina ala etusivultasi, vaan hän saattaa päätyä vaikkapa blogiisi tai palveluistasi kertovalle sivulle esimerkiksi Google-haun tuloksena.

Tämän takia myös muiden kuin etusivun tulee johdattaa asiakasta eteenpäin: esimerkiksi blogitekstin yhteyteen on hyvä koota pari linkkiehdotusta muihin samasta aihepiiristä kirjoittamiisi teksteihin. Myös takaisin etusivulle palaaminen kannattaa miettiä mahdollisimman yksinkertaiseksi.

Käy läpi ainakin niiden sivujen rakenne, joihin liikennettä ohjautuu eniten, jotta varmistat sivustosi palvelevan kävijöitä parhaalla mahdollisella tavalla.

 

3. Huolehdi ulkoasusta ja responsiivisuudesta

Nettisivujen ulkoasukysymyksiin liittyy myös makuasiat, mutta on olemassa joitakin yleisiä seikkoja, joiden varaan hyvä ulkoasu rakentuu.

Ensinnäkin navigoimisen sivustolla pitää olla helppoa ja kaiken tiedon tulee löytyä parilla klikkauksella. Toiseksi, nettisivujen ulkoasun tyylikkyyttä ei kannata aliarvioida. On totta, että hyvä sisältö on vielä sivujen ulkonäköäkin tärkeämpää, mutta tyylikkäät kotisivut luovat uskottavuutta ja kutsuvat kävijöitä tutustumaan sivujen sisältöihin paremmin kuin nopeasti kyhätyn oloiset nettisivut.

Kaikkein tärkeimpänä pointtina ulkoasussa on kuitenkin responsiivisuus mikä tarkoittaa sitä, että sivut toimivat kaikilla laitevaihtoehdoilla selattuina. Mikään ei karkota kävijää pois sivuiltasi yhtä tehokkaasti kuin puolittain näkyvät kuvat ja tekstit, joita joutuu zoomailemaan mobiililaitteen näytöllä.

Käytän itselläni sekä asiakkaideni kotisivutoteutuksissa Squarespace-alustaa, jolla saadaan tehtyä responsiiviset sekä hyvin hakukoneisiin vastaavat sivut.

 

4. Tuota laadukasta sisältöä

Ilman laadukasta ja asiakkaalle arvokasta sisältöä ei kotisivuilta voi odottaa kovin kummoisia tuloksia.

Huolehdi tekstin oikeinkirjoituksesta, jäsentelystä ja ymmärrettävyydestä. Sinä saatat ymmärtää asian, mutta muista asiakkaan näkökulma ja kirjoita niin, että lukijakin ymmärtää mitä tarkoitat. 

Tekstin lisäksi laadukas sisältö sisältää tarkasti valittuja kuvia (ja mahdollisesti myös videoita). Kuva tunnetusti kertoo paljon tekstiä enemmän, joten tekstikappaleiden väliin kannattaa lisätä kuvia havainnollistamaan ja parantamaan lukukokemusta. Pitkän tekstin lomaan lisätyt kuvat helpottavat jutun silmäilyä ja saavat lukijan viihtymään varmemmin tekstisi parissa.

Myös kuvissa kannattaa huomioida niiden laatu, eli käyttää vain ja ainoastaan ammattimaisen näköisiä kuvia. Niitä saa otettua hyvin myös itse, kunhan huomioi mm. riittävän valoisuuden, asettelun ja että kuvista tulee tarkkoja. Jos sinulta ei löydy ensihätään tarpeeksi laadukkaita omia kuvia, kannattaa silloin etsiä sopivia kuvia netin ilmaisista kuvapankeista.

 
 

 

5. Muista selkeys ja helppolukuisuus

Edellinen kohta sivusikin jo tätä, mutta oikeinkirjoituksen ja laadukkaiden kuvien lisäksi on vielä joukko asioita, jotka tekevät sivujesi selaamisesta helpompaa ja mukavampaa:

  • Käytä luetteloita.

  • Suosi lyhyitä tekstikappaleita.

  • Jätä riittävästi ilmaa eli valkoista tilaa tekstien väliin.

  • Lisää otsikoita ja väliotsikoita helpottamaan tekstin silmäilyä.

  • Tarkista onko fonttejasi helppo lukea. Onko kirjainkoko riittävän suuri?

 

6. Kehota kävijöitä toimimaan

Et varmaankaan halua, että sivuillasi vain piipahdetaan ja lähdetään pois. Sen sijaan haluat varmasti, että kävijät viihtyvät sivustollasi ja myös tekevät siellä jotakin. Kehota heitä siis tekemään haluamasi asia!

Tätä varten sivuillasi tulisi olla toimintakehotus eli ns. Call to Action-painike tai -banneri tai useita sellaisia. Mieti, mitkä toiminnot sivuillasi tuovat sinulle eniten hyötyä ja laadi CTA:t sen mukaisesti. Toimintakehotteita voi olla myös muilla kuin etusivulla. Esimerkiksi tämän blogiartikkelin keskeltä löytyy banneri, jota klikkaamalla pääset lukemaan lisää tarjoamistani kotisivutoteutuksista.

Yksi esimerkki toimintakehotteesta onkin, että sivuilla kävijää kehotetaan latamaan jotain maksutonta materiaalia sähköpostiosoitetta vastaan. Tämä vaihtoehto on hyvä silloin, jos tavoitteesi on kasvattaa sähköpostilistaasi.

7. Tee yhteydenotto helpoksi

Luuletko, että yksi yhteydenottolomake sivustolla riittää? Ehei. Yrityksen kotisivujen tulee tarjota asiakkaille useita yhteydenottovaihtoehtoja, kuten yhteydenottolomake, tarjouspyyntömahdollisuus, puhelinnumero ja sähköpostiosoite sekä käyntiosoite ja reittiohjeet. Tee yhteydenotto asiakkaalle helpoksi!

Eikä pidä unohtaa lisätä sivuille some-nappeja, joiden kautta pääsee helposti katsomaan yrityksen some-profiileja ja tykkäämään esimerkiksi Facebook-sivusta. Tekemieni Squarespace-nettisivutoteutusten yhtenä etuna onkin erilaiset helposti lisättävät lomakkeet sekä some-integraatiot.

 

8. Sivuston päivittäminen

Kun kotisivut on kerran tehty, ei niillä tarvitse enää päätään vaivata, vai kuinka?

Ehkä ei kuitenkaan ihan niin.

Sivuja kannattaa tarkistaa säännöllisesti: toimivatko kaikki linkit, onko jossakin kohtaa vanhentunutta tietoa, pitäisikö lisätä tietoa uusista palveluista/tuotteista ja niin edelleen.

Jos kotisivusi on päivitetty viimeksi vuosia sitten, saattaa potentiaalinen asiakkaasi lähteä etsimään tuoreempaa ja vakuuttavampaa sisältöä muualta.

Uuden sisällön tuottaminen ja kotisivujen päivittäminen nykyaikaa vastaavaksi parantaa myös sivujesi näkyvyyttä hakukonetuloksissa. Myös tätä ajatellen kotisivuilla kannattaa ehdottomasti olla blogi, jonne päivitetään säännöllisesti asiakkaan kannalta hyödyllistä sisältöä.
 

Saitko tästä jutusta hyviä vinkkejä omien sivujesi kehittämiseen? Tai puuttuuko listasta jokin mielestäsi oleellinen seikka? Kommentoi alle.

 
 

Myös nämä kirjoitukset saattaisivat kiinnostaa sinua:

 
 
Edellinen
Edellinen

Toimiiko Facebook-mainonta vielä vuonna 2019?

Seuraava
Seuraava

Miksi sosiaalisen median strategia on yrittäjälle tärkeä?