Miten kasvatat näkyvyyttä uutena yrittäjänä bloggaamalla?

 Miten kasvatat näkyvyyttä uutena yrittäjänä bloggaamalla?

Miten kilpailet 5 vuotta yrittäjänä olleiden ammattilaisten kanssa? Miten pystyt erottumaan sellaisten ihmisten joukosta, jotka ovat tehneet työtä pidempään ja ovat jo kasvattaneet näkyvyyttä verkossa? 


Kun aloitin yrittäjänä marraskuussa 2015, kohtasin tämän todellisuuden. Facebookissa monta vuotta toimineet upeat naisyrittäjät olivat aktiivisia ja tekivät kauppaa harva se päivä. Mutta kun minä julkaisin postauksen ja yritin myydä tuotteitani, mitään ei tapahtunut.

Kyse ei koskaan ollut siitä, etten olisi riittävän hyvä. Kyse oli vain siitä, että olin uusi, aloittava yrittäjä, eikä minua tuntenut vielä kukaan.

Ja jotta saat asiakkaat ostamaan tuotteitasi ja palvelujasi, heidän täytyy ensin tuntea sinut, tykätä sinusta ja lopuksi luottaa sinuun.

Kun olin töissä pankissa, sain paljon positiivista palautetta siitä, että olen luotettava ja rautainen ammattilainen. Kehitin myyntiosaamistani lähes viikoittain ja tulokset puhuivat puolestaan. Mutta siirtyessäni yrittäjäksi, tilanne ei ollutkaan enää helppo.

Miten voin rakentaa luottamusta ja osoittaa olevani ammattilainen, kun en voi tehdä sitä eleillä, ilmeillä, kehonkielellä ja äänenpainoilla? Nyt, kun pitäisikin markkinoida ja mainostaa kirjoittamalla?

Siitäpä alkoikin matka, jollaista en koskaan uskonut taivaltavani. Ja tässä postauksessa saat parhaat palat matkani varrelta.


Miten kasvatat näkyvyyttä uutena yrittäjänä bloggaamalla?


Moikka, olen siis Tiia Konttinen, blogivalmentaja ja autan yrittäjiä rakentamaan blogista paikan, joka tuo liikevaihtoa, auttaa rakentamaan timanttista brändiä ja miellyttävää mainetta. 

Helmikuussa 2016 valitsin bloggaamisen markkinointikanavakseni. Minun piti tehdä päätös, opettelenko Facebook-mainosten tekemistä seuraavat 3 kuukautta vai etsinkö jonkun toisen (ilmaisen) keinon markkinoida yritystäni.

Aloittavana yrittäjä on tärkeää ymmärtää, että bloggaaminen voi viedä paljon aikaa. Mutta se ei vie aikaa ikuisesti. 1 - 3 kuukauden vahvan pohjatyön jälkeen alat jo näkemään tuloksia. Sanon aina, että 30 minuuttiakin päivässä riittää, kunhan tekeminen on oikeiden asioiden parissa. Ja vieläpä systemaattista.

Mitä nämä pohjatyöt ovat?

Ensin sinun täytyy päättää mistä haluat kirjoittaa blogissasi. Tiedän että se kuulostaa hieman hassulta, sillä blogeissahan yleensä kirjoitetaan päiväkirjamaisesti omasta elämästä. Mutta yritysblogin kohdalla tilanne on toinen.

Sinun täytyy määritellä yritysblogillesi raamit, jonka sisälle kirjoittamasi sisältö sujahtaa luonnollisesti. Tämä voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta tuskin haluat kirjoittaa Ferrareista ja luksusmatkoista, jos myyt saippuoita…

Blogin raamien määritteleminen voi tuntua ensin haastavalta. Mutta kun teet kaksi  muuta päätöstä, tilanne muuttuu helpommaksi.

Ensimmäinen näistä päätöksistä on, ketä varten blogi on olemassa (ja uskon, että se on sinun asiakkaasi).

Ja toinen päätös puolestaan on, kuka sinun asiakkaasi on.

Eri yhteyksissä asiakkaista puhutaan seuraavilla termeillä:

  • unelma-asiakas

  • asiakasavatar

  • ostajapersoona

Kaikki nämä tarkoittavat kuitenkin samaa asiaa. Kun tiedät mitä kirjoitat ja kenelle, bloggaamisesta tulee helpompaa.

No, mitä blogissa sitten kannattaa kirjoittaa?

Otetaanpa esimerkiksi korukauppias. Hänellä on oma verkkokauppa Holvissa ja yrityksellä oma sivusto omalla domainilla. Blogi on helppo lisätä sivustolle, joten erillistä blogia ei tarvitse perustaa.

Ensimmäinen asia, jota sinun kannattaa miettiä on, mitä lukija (eli sinun potentiaalinen asiakkaasi) saa blogista irti? Miksi hänen kannattaa tulla lukemaan blogia? Näitä syitä voi olla esimerkiksi:

  • halu oppia näkemään, miten korut valmistetaan käsityönä

  • halu nähdä, mistä korun materiaalit valmistetaan ja miten materiaalit hankitaan

  • halu nähdä, miten pitkäikäisiä korut ovat

  • halu oppia, miten koruja voidaan käyttää eri tilaisuuksissa

  • halu ostaa koruja lahjaksi

Noh, nämä ovat nyt minun keksimiä ideoita, mutta sinä löydät ideat helposti sillä kun mietit, mitä asioita asiakkaasi jo nyt sinulta kysyvät. Listaa siis itsellesi ylös kaikki ne kysymykset, joita asiakkaat kysyvät ja vastaa niihin blogipostauksella. Helppoa eikö totta!

Tiedän, että monelle tulee halu kirjoittaa kaikki mahdollinen tieto yhteen postaukseen. Tätä en kuitenkaan suosittele. Vastaa siis yhteen kysymykseen yhdellä blogipostauksella. Tällä tavalla sinulla on enemmän kirjoitettavaa eikä ideat lopu ihan heti kesken.

Voit myös vaihdella näkökulmaa, jolloin pystyt kirjoittamaan samasta aiheesta useamman postauksen, esimerkiksi:

  • miten koruja voidaan käyttää arkena

  • miten koruja voidaan käyttää juhlissa

  • mitä pitää varoa, jos käyttää korujen kanssa hajusteita

  • miten korut kannattaa pitää puhtaana

  • miten koruja ei kannata käyttää

  • miten koruja ei kannata putsata

Kuten huomaat, postausideoita alkaakin löytymään paljon ja nopeasti. 

 
 Lataa tästä Tiia Konttisen laatima maksuton opas, jonka avulla löydät kiinnostavan aiheen blogillesi.

Lataa tästä Tiia Konttisen laatima maksuton opas, jonka avulla löydät kiinnostavan aiheen blogillesi.

 

Suunnittele postaukset etukäteen

Suosittelen aina suunnittelemaan postauksia etukäteen. Esimerkiksi voit suunnitella postaukset hyödyntämällä markkinoinnin vuosikelloa. Kun tiedät, milloin sinulla on tulossa kampanja, kampanjaa on helppo lähteä tukemaan blogipostauksilla.

Parastahan tässä on se, että voit aina myöhemmin jakaa saman postauksen uudelleen someen, kun samanlainen kampanja on sinulla alkamassa. Sinun ei siis tarvitse aina kirjoittaa uutta sisältöä vaan voit kierrättää jo olemassa olevaa sisältöä.

Kirjoita “evergreen” sisältöä

Evergreen sisältö tarkoittaa, että se on ajankohtaista vielä vuodenkin kuluttua. Esimerkiksi “Uusimmat korutrendit syksyllä 2018” ei ole evergreen sisältöä, sillä se ei ole ajankohtaista enää keväällä 2019. 

Sen sijaan “Näin pidät korut puhtaana juhlien jälkeen” on ajankohtainen vielä vuodenkin kuluttua, sillä postauksen otsikossa et puhu, mistä juhlista on kyse.

Tällainen evergreen sisältö on helppo uudistaa aika ajoin ja jakaa uudelleen someen.

Kirjoita postaukset etukäteen

Toinen asia, jota suosittelen ihan kaikille, on kirjoittaa postaukset etukäteen ja ajastaa. Hyvä tavoite on kirjoittaa 1 - 3 kuukauden postaukset ennakkoon mutta ymmärrän ja tiedostan sen itsekin, että aina se ei ole mahdollista.

Muuten, lukijalle on parasta, kun blogissa on valmiina 5 - 10 julkaistua postausta, ennen kuin lähdet jakamaan postauksia somessa. Tällä tavalla lukijalla on mahdollisuus tutustua sinuun syvällisemmin kuin vain lukea “Tervetuloa uuteen blogiini” postausta. 

Sinulla, kuten muillakin yrittäjillä, on todennäköisesti hiljaisia kausia. Hyödynnä näitä ja suunnittele ja kirjoita postauksia mahdollisimman paljon. Kun kiireet iskevät tai kun olet kipeänä, sinun ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa, kun et pysty kirjoittamaan ja julkaisemaan uutta postausta.

Esimerkiksi eräs oppilaani on alalla, jossa kesä on suurta sesonkia ja talvella saa pyöritellä peukaloita. Hän hyödyntää kesää ottamalla kuvia etukäteen kevään, kesän ja syksyn ajalta ja kirjoittaa talvella postauksia seuraavaksi kesäksi. Tässä näkyy pitkäjänteisyys parhaimmillaan!

Miten paljon postauksia pitää kirjoittaa?

Sanon aina, että yksikin laadukas postaus viikossa riittää. Sillä on hyvä lähteä liikkeelle. Jos olet vasta aloittamassa ja tuntuu, ettet ehdi kirjoittaa viikoittain, venytä blogin julkaisua ja kirjoita postauksia ennakkoon. Tällä tavalla sinulle ei tule paniikkia siitä, että joka viikko on julkaistava jotain.

Itse otan päiviä ja joskus viikkoja ja kirjoitan vain postauksia. Tällä hetkellä minulla ei ole yhtään postausta ajastettuna mutta kalenterissani on koko seuraava viikko pyhitetty kirjoittamiselle. 

Yhden postauksen kirjoittamiseen minulta menee aikaa n. 45 min - 3 h. Jos kirjoitan joka päivä 2 postausta, saan viikossa jo 14. Ja jos julkaisen 2 - 3 postausta joka viikko, minulla on valmiina 4 - 7 viikon postauksen tehty.

Milloin postaukset kannattaa julkaista?

Tämä on ikuisuuskysymys. Vaikka sosiaalisen median alustat tekevät tutkimuksia ja kertovat, milloin julkaisuja ja postauksia kannattaa jakaa someen, sanon sinulle näin:

Seuraa omia tilastoja. Milloin sinun unelma-asiakkaasi on todennäköisimmin somessa? Teoriassa julkaisuajankohdalla ei ole merkitystä vaan sillä, milloin jaat postauksen someen. Fakta kuitenkin on, että ihmiset eivät tiedä uudesta postauksesta, ellet kerro siitä heille.

Tilanne on sitten eri, jos olet linkittänyt blogisi esimerkiksi Blogloviniin tai johonkin muuhun blogilistaukseen. Kun julkaiset postauksen, siitä menee tieto välittömästi näihin paikkoihin. 

Näkyvyyden kasvattaminen eli mistä ne lukijat tulevat?

Tähän kiteytyy kaikki se työ, mikä on tähän mennessä tehty:

  • mistä aiheesta kirjoitat

  • kenelle kirjoitat

  • miksi lukijan kannattaa lukea blogiasi

  • suunnittelet ja kirjoitat postauksia etukäteen

Kun tämä työ on tehty, loppu on enää postausten markkinointia. Ja kyllä, postauksia täytyy markkinoida. Mutta postausten markkinointi on yleensä helpompaa ja miellyttävämpää kuin oman osaamisen. 

Nimittäin, kun joku kysyy Facebookissa jotain sinun aihepiiriin liittyvää, voit aina vastata hänelle blogipostauksen linkillä. Et ole spämmääjä, eikä toimintasi ärsytä ketään. Postauksen markkinointi tapahtuu luonnollisesti ja vaivattomasti.

Toinen vaihtoehto on jakaa postauksia tasaisesti eri päivinä eri somealustoissa. Kolmas vaihtoehto on käyttää hakukoneoptimointia mutta palataan siihen joku toinen kerta.

Blogin tehtävänä on tehdä sinut tunnetuksi unelma-asiakkaallesi. Kirjoittamalla hänelle hyvää sisältöä ja käyttämällä muutaman minuutin päivässä postausten jakamiseen somessa, saat muutamassa kuukaudessa hyvin näkyvyyttä ja alat erottumaan kilpailijoista. 

Nimittäin yllättävän harva yrittäjä oikeasti hyödyntää blogia markkinointikanavana. Ja nyt sinulla on avaimet ottaa tämä haltuun.

*********************

Vieraskynäilijä:

Blogivalmentaja Tiia Konttinen on rakentanut kaksi suosittua blogia ja auttanut satoja bloggaajia ja yrittäjiä rakentamaan paikkariippumatonta tulovirtaa blogin avulla. Tiian lippulaivakurssilla Bloggaajasta Ammattilaiseksi™, on jo yli 400 osallistujaa ja valmennuksen opiskelijoista löytyy monta suosittua blogia ja yrittäjää.

Kun haluat tavoittaa vähintään 25.000 lukijaa joka kuukausi omalla blogillasi ja saada tuloja bloggaamalla, Tiia auttaa sinua mielellään.


Aloita lataamalla Tiian opas, jonka neuvoilla löydät blogillesi kiinnostavan aiheen

 
 

Myös nämä blogikirjoitukset saattavat kiinnostaa sinua: