[Vieraskynä] Kotisivut yrityksesi käyntikorttina

Vieraskynän kirjoittajana SomeB Oy:n työharjoittelija Tuomo Saareks


Kuinka monta kertaa googlettaessasi esimerkiksi jotakin yritystä paikkakunnaltasi siirryt Googlen ensimmäiseltä sivulta toiselle tai jopa sitä seuraaville sivuille?

Et varmaan kovinkaan usein. Juuri tämän takia yrityksen kotisivujen tulisi olla ajan tasalla sekä muun muassa hakukoneoptimoituja, jotta sijoituksesi olisi mahdollisimman korkealla, kun potentiaalinen asiakas tekee kartoitusta yrityksistä hakukoneella etsien.
 

Mahdollista yrityksesi löytyminen

Ennen Internetin tuloa laajemmin osaksi jokaisen arkea yrittäjät jakoivat käyntikorttejaan, joista pystyi näkemään yrityksen nimen ja yhteystiedot. Kortissa saattoi myös olla jokin havainnollistava kuva, josta saattoi saada vihiä minkä toimialan toimija kyseisen kortin antaja oli.

Nykyisin kun melkeinpä kaikki tieto haetaan verkosta, on yrittäjän tärkeää tehdä omalle yritykselleen nettisivut. Kunnolliset kotisivut mahdollistavat sen, että yrityksesi antaa itselleen mahdollisuuden tulla löydetyksi.
 

Huolehdi responsiivisuudesta

Yhtenä tärkeimpänä asiana pidän itse henkilökohtaisesti Internet-sivujen responsiivisuutta. Kun nettiä käytetään mobiililaitteilla, kuten älypuhelimilla ja tableteilla, on tärkeää, että kotisivusi mukautuu kaikille käyttäjän laitteille sopivaksi. Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin sivut, jotka tietokoneelta katsottuna näyttävät hyvältä, mutta älypuhelimella katsottaessa sivusta puuttuukin puolet. Näitäkin on.

 
 Kotisivujen tulee olla hyvin selattavissa myös mobiililaitteilla

Kotisivujen tulee olla hyvin selattavissa myös mobiililaitteilla

 

Kuvitellaampa tilanne: Ulkopaikkakuntalainen etsii mobiililaitteellaan ravintolasi lounaslistaa. Kotisivusi on tehty viitisen vuotta sitten vain tietokonekatselu huomioiden, joten puhelimella katsoessaan asiakas näkee mahdollisesti vain osan nettisivustasi ja näin hän ei näe mitä ruokaa tälle päivälle on tarjolla. Mitä veikkaatte asiakkaan miettivän ja tuleeko hän syömään ravintolaasi? Onko mahdollisesti ruoka yhtä ammattitaidolla valmistettu kuin yrityksen kotisivutkin?

Lounasravintolat, joilla on hienot ja hyvin suunnitellut nettisivut, jotka ovat hakukoneoptimoidut ja suunniteltu niin mobiili- kuin tietokonekäyttöä ajatellen antavat ainakin mahdollisuuden löytää itsensä ja saada asiakkaita. Asiakkaiden pitäminen ensimmäisen kokeilun jälkeen riippuukin sitten siitä, antoiko nettisivujen laatu ja toimivuus ymmärtää ruoan olevan parempaa kuin mitä todellisuudessa oli.

Tekemällä vähän paremmat ja toimivammat nettisivut kuin saman alueesi kilpailijoilla, päädyt korkeammalle Google-haussa ja saat lisää myyntiä, jolloin pidemmässä juoksussa kotisivuihin käytetty pääoma maksaa itsensä takaisin korkojen kera.


Haluatko kotisivut, jotka ovat tyylikkäät ja nykyaikaiset sekä toimivat mutkattomasti kaikilla laitteilla käytettyinä?

 
 

Myös nämä kirjoitukset saattaisivat kiinnostaa sinua: