Facebookin Mainosten hallinta -työkalu - Mikä se on ja kuinka sitä käytetään?

Facebookin Mainosten hallinta -työkalu - Mikä se on ja kuinka sitä käytetään?

Vuotta 2019 suunnitellessani yritin pohtia sitä, miten voisin auttaa sinua parhaalla mahdollisella tavalla, jotta menestyisit Facebook-markkinoinnissa vuonna 2019. Päätin, että kaikista paras tapa olisi se, että jakaisin kaiken osaamiseni blogissani tämän vuoden aikana.

Joten tästä kirjoituksesta alkaa koko vuoden kestävä blogisarja, jonka tavoitteena on auttaa sinua tekemään Facebook-markkinointia niin hyvin ettei sinun tarvitse enää kuluttaa aikaasi ja rahojasi tuloksettomaan Facebook-markkinointiin. Tästä kirjoituksesta eteenpäin aloitat rakentamaan pala kerrallaan kannattavaa Facebook-markkinointia, jonka avulla hankit uusia asiakkaita, lisää myyntiä, lukijoita blogiisi tai esimerkiksi uusia sähköpostilistalle liittyjiä.

Luettuasi tämän kirjoituksen osaat seuraavat asiat:

  • Ymmärrät mitä hyötyjä sinulle on Facebookin Mainosten hallinta -työkalusta

  • Osaat käyttää ja navigoida Mainosten hallinnassa

  • Osaat tehdä mainoskampanjoita ja tarkastella niiden toimivuutta

  • Ymmärrät tärkeimmät metriikat, joita kannattaa seurata maksimoidessasi Facebook-mainostesi kannattavuutta

Joten eiköhän käydä hommiin!

Miksi Facebook on paras paikka tehdä markkinointia?

Jos Facebook on sinulle markkinoijana vielä hieman tuntemattomampi sosiaalisen median kanava tai mietit, että pystytkö sen kautta tavoittamaan unelma-asiakkaitasi, on sinun aivan ensimmäiseksi hyvä ymmärtää miksi Facebook on paras paikka tehdä markkinointia.

Facebook on edelleen maailmanlaajuisesti suurin sosiaalisen median alusta ja Suomessa Facebookissa on käyttäjiä noin 2,8 miljoonaa, mikä tekee siitä selvästi Suomen suurimman sosiaalisen median alustan. Päivittäisiä aktiivisia käyttäjiä Suomessa on Facebookin 2018 vuoden syyskuussa vahvistaman tiedon mukaan 2,3 miljoonaa. Facebookin avulla siis lähestulkoon jokainen yritys tai yrittäjä pystyy tavoittamaan omia asiakkaitaan ja potentiaalisia uusia asiakkaita. En ole vielä omien asiakkaideni kanssa työskennellessäni kohdannut sellaista, että jollakin olisi ollut niin ainutlaatuinen tilanne, ettei heidän asiakkaitaan Facebookin avulla pystyisi tavoittamaan.

Panostamalla Facebook-markkinointiin pystyt tavoittamaan suuren joukon potentiaalisia asiakkaitasi ja voit aloittaa mainostamisen vaikka vain 5 €:lla päivässä. Olen saanut Facebookissa todella hyviä tuloksia myös melko pienillä mainosbudjeteilla ja siksi lämpimästi suosittelen myös sinulle Facebook-mainontaan panostamista - mainosbudjetin ei todellakaan tarvitse olla valtava tuloksia saadaksesi.

Esimerkiksi eräälle asiakkaalleni toteutimme vastikään kampanjan, jonka tavoitteena oli saada kasvatettua hänen sähköpostilistaansa tulevia tuotelanseerauksia silmälläpitäen. Saimme yhden viikon aikana 379 uutta nimeä eli potentiaalista asiakasta hintaan 0,41€ per liidi, mikä on jo todella todella hyvä hinta uuden ihmisen saamisesta sähköpostilistalle. Sähköpostilistalle markkinoiminen kun on sitten lähes ilmaista ja yleensä tuo myös hyvin tuloksia.

Nyt olet toivottavasti saanut jonkinlaisen käsityksen siitä, miksi Facebook-mainonta voi olla sinullekin todella hyvä juttu, joten siirrytään seuraavaksi siihen, kuinka sitä oikein tehdään!

Miksi sinun kannattaa opetella käyttämään Mainosten hallinta -työkalua?

Facebookissa pystyy mainostamaan kahdella eri tavalla. Ensimmäinen (ja havaintojeni mukaan valitettavasti useiten käytetty) on, että luot päivityksen yrityssivullesi ja mainostat päivitystä painamalla “Markkinoi julkaisua” -painiketta postauksen alareunasta. Käyttäessäsi tätä tapaa sinulta jää kuitenkin hyödyntämättä paljon Facebook-mainonnan mahdollistamia asioita. Esimerkiksi kohdentamismahdollisuudet ovat rajallisemmat eikä mainoksen aikataulua voi säätää jatkuvaksi, vaan mainokselle on valittava jokin päättymispäivä.


Toinen ja suositeltavampi tapa on, että opettelet käyttämään Facebookin Mainosten hallinta -työkalua, jonka avulla pystyt luomaan, muokkaamaan ja optimoimaan mainoksia, eli parantamaan mainosten toimivuutta. Tämä on ehdoton työkalu osata, jos haluat tehdä kannattavaa Facebook-mainontaa.


Käyttämällä Mainosten hallinta -työkalua voit mm:

  • Luoda mainoskampanjoita

  • Luoda useita eri mainosjoukkoja kampanjoille (esim. eri kohderyhmien testaamiseksi)

  • Luoda useita eri mainosversioita kampanjan sisään (esim. eri mainoskuvien testaamiseksi)

  • Kohdentaa mainoksesi useille eri kohdeyleisöille

  • Tarkastella kampanjasi tuloksia ja optimoida sitä

Kuinka pääset alkuun Mainosten hallinnan käytössä?

Aloittaaksesi luomaan mainoksia Mainosten hallinnan kautta sinun on kirjauduttava Facebookiin omilla henkilökohtaisilla tunnuksillasi ja klikattava auki oikealta ylhäältä alasvetovalikko. Valitse alasvetolaatikosta "Hallitse mainoksia".

Pääset käsiksi mainostiliisi myös tämän linkin kautta. Jos et ole ennen luonut mainoksia Mainosten hallinnassa, sinun täytyy ennen kampanjan tekemistä päivittää maksutiedot mainostilin asetuksissa. Sinne pääset avaamalla valikon vasemmasta ylänurkasta ja valitsemalla “Asetukset”.

Edellä kuvatut ohjeet ovat henkilökohtaiseen mainostiliin, mutta suosittelen lämpimästi Business Managerin käyttöönottoa. Tulen tekemään Business Managerista oman kirjoituksensa, mutta sen käyttöönotto onnistuu sinulta varmasti näillä ohjeilla.

Business Manager on yrityskäyttöön tarkoitettu työkalu, jonka avulla voit hallinnoida useita Facebook-sivuja sekä Mainostilejä kätevästi yhdessä paikassa. Sen kautta on myös helppo tarvittaessa antaa muille ihmisille käyttöoikeuksia Facebook-sivuillesi tai mainostilillesi.


Business Managerin etusivulta löytyy pikalinkit mainostileihin sekä Facebook-sivuihin ja mainostiliä klikkaamalla pääsee suoraan Mainosten hallintaan. Lisäksi ylävalikosta löytyy linkki samaan paikkaan.

 
Business Managerin etusivun näkymä: täältä löytyy pikalinkit hallinnoimiisi mainostileihin ja Facebook-sivuihin.

Business Managerin etusivun näkymä: täältä löytyy pikalinkit hallinnoimiisi mainostileihin ja Facebook-sivuihin.

 

Sinulle tärkeimmät valikot Facebookin mainosten hallinnassa

Facebookin Mainosten hallinta -alusta voi tuntua aluksi hieman hämmentävältä ja sekavalta, joten käydään seuraavaksi läpi tärkeimmät kohdat, jotka sinun tulee sieltä ymmärtää. Kun olet päässyt sisään Mainostyökalun ihmeellisyyksiin, tulet takuulla ymmärtämään, miksi sen käyttäminen on sinulle hyvä juttu!


Kun avaat päävalikon vasemmasta yläreunasta, tulee näkyville valikon kaikki eri vaihtoehdot järjestettyinä viiteen eri kategoriaan: Suunnittelu, Luonti ja hallinta, Mittaus ja raportointi, Resurssit sekä Asetukset. Käydään seuraavaksi läpi näiden kategorioiden tärkeimmät kohdat, jotta tiedät mistä mitäkin löytyy sitten kun alat luoda omia mainoksiasi.

 
Mainosten hallinnan päävalikko on jaettu viiteen eri kategoriaan + useimmiten käytettyihin valintoihin.

Mainosten hallinnan päävalikko on jaettu viiteen eri kategoriaan + useimmiten käytettyihin valintoihin.

 

Suunnittelu

Suunnittelu-valikossa sinulle hyödyllisin työkalu on Kohderyhmätiedot (eng. Audience Insight), jonka avulla pystyt saamaan paljon tietoa erilaisista kohdeyleisöistä Facebookissa ja luomaan kohderyhmiä mainoksillesi. Kohderyhmätyökalulla pystyt esimerkiksi tarkastelemaan, mistä muista Facebook-sivuista tai aiheista oma kohdeyleisösi on kiinnostunut ja käyttämään tätä tietoa apuna markkinoinnissasi ymmärtämällä yleisöäsi paremmin.


Luonti ja hallinta

Luonti ja hallinta -valikossa tärkein kohta sinulle on Mainosten hallinta. Lisäksi täältä löytyy Business Manager.

Mainosten hallinnassa näet kaikki mainoskampanjasi (aktiiviset ja ei-aktiiviset). Pystyt luomaan ja muokkaamaan mainoksia sekä arvioimaan niiden toimivuutta analytiikkatietoja tarkastelemalla. Mainosten hallinta -työkalu käsittää kolme tasoa, jotka ovat Kampanjat, Mainosjoukot ja Mainokset. Kukin taso avautuu välilehteä klikkaamalla. Jos esimerkiksi haluat mennä muokkaamaan mainoksen visuaalista sisältöä, sinun tulee valita ensin oikea kampanja ruksimalla kampanjan nimen edessä ole ruutu ja valitsemalla sitten Mainokset-välilehti.

 
kampanjan_muokkaaminen.png
 
 

Mainosten hallinnassa pystyt myös tarkastelemaan miten mainoksesi ovat suoriutuneet. Pystyt muokkaamaan näkymää, mitkä metriikat sinulle näkyvät ja suosittelen tekemään tämän, jotta saat mainoksistasi irti relevanttia tietoa. Alta löydät kuvakaappaukset siitä, miten saat muokattua Mainosten hallinnan analytiikan oman näköiseksi valitsemalla “Sarakkeet” alasvetovalikosta “Mukauta sarakkeita”.

 
sarakkeet.png
 

Sieltä pystyt ruksimaan pois kaikki ne sarakkeet, joita et halua nähdä ja valitsemaan pitkästä listasta eri vaihtoehtoja ne, joilla on merkitystä mainosten toimivuuden analysoinnin kannalta. Asetus kannattaa nimetä ja tallentaa, jotta et joudu aina tekemään tätä vaihetta uudelleen halutessasi tarkastella mukautettuja analytiikkatietoja.

 
Mukauta sarakkeita.png
 

Suosittelen valitsemaan ainakin seuraavat mittarit näkyville:

1. Näyttökerrat - Kuinka monta keraa mainostasi on esitetty.

2. Näyttötiheys - Kertoo, kuinka usein yksi ihminen on mainoksesi nähnyt. Suosittelen pitämään tämän luvun alle 4:ssä uutisvirran mainoksissa.

3. Käytetty budjetti - Kertoo, paljonko mainosjoukkotasolla määrittämästäsi mainosbudjetista on käytetty.

4. Linkin klikkausprosentti, CTR (click-trough rate) - Kertoo prosenttiosuuden kerroista, joina ihmiset näkivät mainoksesi ja tekivät linkin klikkauksen.

5. Linkin klikkaukset - Niiden ihmisten määrä, jotka klikkasivat mainoksesi linkkiä ja päätyivät määrittämällesi sivulle.

6. Linkin klikkauksen kustannus, CPC (cost per click) - Kertoo, paljonko yksi linkin klikkaus on keskimäärin maksanut.

7. Osuvuuspisteet - Tämä 1-10 asteikolla mainoksellesi annettava arvo kuvaa sitä, kuinka hyvin kohderyhmäsi reagoi mainokseen. Osuvuuspisteet tulevat näkyviin kun mainokselle on kertynyt 500 näyttökertaa.

Jos mainostavoitteesi on kerätä sähköpostilistaa, seuraa myös näitä:

1. Liidi - Niiden ihmisten määrä, jotka mainoksesi perusteella liittyivät sähköpostilistallesi (sinulla tarvitsee olla Facebook-pikseli ja vakiotapahtuma “Liidi” tai “Rekisteröinnin loppuun suorittaminen” asennettuna sivustollesi)

2. Kustannus per liidi - Kertoo paljonko yksi uusi rekisteröityminen sähköpostilistallesi keskimäärin tuli maksamaan (tai valitse kustannus per rekisteröinnin loppuun suorittaminen, jos olet käyttänyt sitä vakiotapahtumana)

HUOM! Jos tavoitteesi on ohjata liikennettä esimerkiksi blogikirjoitukseen, kannattaa myös miettiä mitä haluat ihmisten tekevän blogin lukemisen lisäksi. Liidien eli sähköpostilistalle liittymisten kerääminen on esimerkiksi erittäin hyvä keino saada enemmän hyötyä irti tämän tyylisistä mainoskampanjoista.

Jos mainostavoitteesi on saada ostoja, seuraa myös näitä:

1. Ostot - Niiden ihmisten määrä, jotka suorittivat oston mainoksesi nähtyään. (Sinulla tulee olla Facebook-pikseli asianmukaisesti asennettuna kiitossivullesi)

2. Oston kustannus - Kertoo, paljonko yhden oston saaminen on keskimäärin sinulle maksanut.


Mittaus ja raportointi

Mittaus ja raportointi -välilehdeltä löytyy vaikka mitä, mutta tässä vaiheessa sinulle hyödyllisin linkki on Tapahtumien hallinta. Sieltä löydät esimerkiksi pikselisi tai voit luoda uuden pikseli asennettavaksi kotisivuillesi.


Resurssit

Resurssit -välihdeltä sinun on hyvä tutustua Kohderyhmiin, jonka kautta pääset luomaan ja tallentamaan erilaisia kohderyhmiä kampanjoitasi varten. Täältä näet myös kaikki jo tallentamasi kohderyhmät ja pääset muokkaamaan niitä.

Kuinka luot mainoksen Mainosten hallinnassa

Nyt ollaan päästy siihen pisteeseen, että seuraavaksi voit alkaa opetella mainosten luomista Mainosten hallinnassa. Kampanjoiden luominen Mainosten hallinnassa onnistuu helposti ja mutkattomasti, kunhan oppii ymmärtämään alustan rakenteen ja toiminnot. Tiedän nimittäin jo ihan omastakin kokemuksesta, että Mainosten hallinta voi vaikuttaa alkuun todella sekavalta. Mutta mainosten luominen ja niiden tarkastelu muuttuvat takuulla huomattavasti helpommaksi, kunhan olet hieman harjoitellut ja luonut muutaman kampanjan alusta loppuu (tämä on lupaus!).


Mistä rakennuspalikoista mainoskampanja rakentuu?

Kuten aikasemmin sanoin, voi mainoskampanjan tekeminen ja koko Mainosten hallinta -työkalun käyttäminen vaikuttaa alkuun sekavalta, koska eteen tulee kampanjan tavoitteen valitseminen, mainosjoukko (häh, mikä joukko?) ja itse mainos. Mainoskampanja luodaan siis tavallaan kolmessa eri tasossa ylhäältä tavoitteesta alas itse mainoksen visuaaliseen ilmeeseen.


Jos tuntuu, että nyt menee vain entistä sekavammaksi niin ei hätää, olen tehnyt sinua varten selityksen jokaisesta vaiheesta kuvakaappausten kera. Aloita kuitenkin klikkaamalla vasemman yläreunan vihreää “Luo” -painiketta, jotta pääset sisään mainoskampanjan luomisen ensimmäiselle eli Kampanja -tasolle valitsemaan kampanjan tavoitteen.

 
Jotta hahmottaisit paremmin Mainosten hallinta -alustaa, tässä tärkeimmät tiedettävät kohdat.

Jotta hahmottaisit paremmin Mainosten hallinta -alustaa, tässä tärkeimmät tiedettävät kohdat.

 


Kampanja

Kampanja tasolla asetat siis ensin tavoitteen kampanjallesi ja nimeät sen. Tavoitteet on jaettu kolmeen kategoriaan, jotka ovat Tunnettuus, Harkinta ja Konversio. Jos esimerkiksi haluat ohjata liikennettä blogikirjoitukseesi, olisi “Liikenne” luonteva valinta kampanjan tavoitteeksi. Jos taas mainoksesi tähtää tuotteen myyntiin, kannattaa kokeilla Konversio -tavoitetta ja valita konversiotapahtumaksi “Osto”. Näitä kahta tavoitetta olen myös itse käyttänyt ylivoimaisesti useimmin. Jos taas teet mainoksen, jonka tavoitteena on saada lisää tykkääjiä Facebook-sivullesi, sinun tulee asettaa tavoitteeksi “Sitoutuminen”.

 
kampanjan_luominen_mainostenhallinnassa.png
 

Mainosjoukko

Mainosjoukkotasolla valitset sen, kenelle haluat mainostasi näyttää. Voit luoda kokonaan uuden kohderyhmän tai valita mukautetun- tai tallennetun kohderyhmän, jonka olet aikaisemmin luonut Kohderyhmätyökalulla.

 
facebook_mainoksen_kohderyhma.png
 


Täällä määrittelet myös kampanjasi budjetin, aikataulun sekä mainossijoittelut. Sijoitteluissa voit käyttää aluksi automaattisia sijoitteluja tai rajata halutessasi mainoksesi näkymään vain tietyissä paikoissa. Omien havaintojeni mukaan toimivimpia sijoitteluja ovat olleet Facebookin ja Instagramin uutissyötteet.


Jos olet ensimmäistä kertaa tekemässä Facebook-mainoksia, suosittelen aloittamaan niinkin pienestä päivittäisestä budjetista kuin 5 € päivässä. Sen summan turvin on helppo lähteä testaamaan, toimiiko mainoksesi vai ei.


Mainos

Mainos-tasolla pääset sitten viimein suunnittelemaan mainoksesi visuaalista ilmettä. Päätät ensin mainosmuodon, eli käytätkö esimerkiksi yhtä mainoskuvaa tai useamman kuvan kuvakarusellia. Jos mainoskuvassasi on tekstiä, kannattaa sen määrä rajata minimiin, sillä mainoksesi näkyvyys saattaa muuten heikentyä. Tällä työkalulla pystyt helposti tarkistamaan, onko kuvassasi Facebookin mielestä liikaa tekstiä.

 
facebook_mainoskuva.png
 


Seuraavaksi lisäät mainoksesi tekstisisällön eli mainostekstin, otsikon ja kuvauksen. Otsikosta ei kannata tehdä kovin pitkää ja pitkä mainosteksti kannattaa jaotella kappaleisiin ja käyttää vaikkapa sopivia emojeja rytmittämään ja kiinnittämään huomiota tärkeisiin kohtiin.

Lisää vielä linkki, jonne haluat mainoksesi johdattavan ja päätä, minkä toimintokutsunappulan haluat mainokseesi (Osta nyt, Lue lisää...jne.)

 
facebook_mainoksen_esikatselu.png
 


Pro-tip: Jos haluat saada Facebookin algoritmin toimimaan mahdollisimman hyvin kampanjasi puolesta ja maksimoitua näkyvyyttä mahdollisimman pienillä kustannuksilla, kannattaa nämä asiat ottaa huomioon:

  • Mainoskuvassa kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää hymyileviä, onnellisen näköisiä ihmisiä (mutta epäaidonnäköiset kuvapankkikuvat kannattaa jättää väliin).

  • Mainoksesta kannattaa tehdä mahdollisimman vähän “mainoksen oloinen”

  • Käytä mahdollisimman positiviisia lauseita ja sanoja (ei kuitenkaan sen kustannuksella, että teksteistä häviää sanomasi).

  • Tarinallista mainostasi mahdollisimman paljon, ihmiset pysähtyvät lukemaan tarinoita.

  • Kirjoita mainoksesta normaalia pidempi, jotta ihmiset joutuvat painamaan "Näytä lisää" -kohtaa.

Kun olet tyytyväinen näkemääsi (mainos näkyy sinulle koko ajan esikatseluruudussa), voit klikata “Tarkista” ja hyväksyä kampanjasi. Tällöin se lähtee vielä Facebookin tarkastettavaksi ja sitten tarkastuksen jälkeen esitettäväksi (ellet ole ajoittanut mainosta alkamaan vasta myöhemmin).


Mainosten tulosten tarkastelu

Nyt kun olet saanut ensimmäiset kampanjasi pyörimään, on aika tarkastella niiden tuloksia. Voit katsella mainosanalytiikkaa milloin tahansa menemällä Mainosten hallinnan etusivulle, jossa näet listan kaikista kampanjoistasi. Käytä nyt aiemmassa vaiheessa luomaasi esitallennettua sarakeasetusta tai mene Sarakkeet-kohtaan ja mukauta sarakkeita haluamillesi mittareille. Ylhäältä oikealta saat valittua ajanjakson, jolta haluat tietoja tarkastella.

Jatkossa voit helposti vertailla eri kampanjoidesi tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä mm. siitä, mitkä kohdennukset tai mainoksen visuaaliset elementit toimivat parhaiten.

Toivottavasti tästä tekstistä on sinulle paljon hyötyä alkaessasi opetella tehokkaampaa Facebook-mainontaa. Jätä kommentti alle ja kerro mitä pidit jutusta :)

-Karoliina

P.S. Seuraavassa blogikirjoituksessa otan syvällisempään käsittelyyn yhden Facebook-mainonnan tärkeimmistä (tai ehkäpä jopa tärkeimmän) asian: Facebook-pikselin, joten pysy kuulolla jos haluat oppia lisää kannattavan Facebook-markkinoinnin saloja!