Miksi yrittäjän kannattaa kirjoittaa blogia?

 Miksi yrittäjän kannattaa kirjoittaa blogia?

Jos olet yrittäjä, sinulla on todennäköisesti (toivottavasti!) omat kotisivut. Mutta löytyykö kotisivuiltasi blogi? Entä päivittyykö se säännöllisesti, tarjoten samalla kohderyhmällesi kiinnostavaa ja arvokasta sisältöä?

Kotisivut toimivat yrityksen käyntikorttina ja edustavat yritystä ympäri vuorokauden. Niiden yhteydessä pidetty blogi elävöittää sivustoa ja antaa yritykselle tai yrittäjälle oman äänen. Blogin aktiivinen kirjoittaminen on myös mainio tapa markkinoida yritystä jopa täysin ilmaiseksi mm. jakamalla blogipostauksia erilaisissa Facebook-ryhmissä tai muualla somessa. Lisäksi kotisivusi löytyvät paremmin Google -haussa aktiivisen ja hyvää sisältöä kohderyhmälle tarjoavan blogin ansiosta.

Tässä kirjoituksessa käyn läpi bloggaamisen hyötyjä yrittäjälle, mutta myös sen mahdollisia sudenkuoppia. Tämän kirjoituksen luettuasi tiedät:

  • Miksi blogin kirjoittaminen on tärkeää hakukonenäkyvyyden kannalta?

  • Miksi markkinointiin kannattaa käyttää blogia eikä pelkkiä fb-mainoksia/somea?

  • Mistä asioista blogiin kannattaa esimerkiksi kirjoittaa?

  • Miten autat asiakasta ostamaan blogisi avulla?

  • Mitä bloggaamisen sudenkuoppia sinun kannattaa varoa?


 

Miksi yrittäjän kannattaa kirjoittaa blogia?

Blogin kirjoittaminen pitää yrityksen “elossa” verkossa. Tämä tarkoittaa yrityksen aktiivista läsnäoloa verkossa, siellä missä asiakkaatkin ovat ja etsivät tietoa ja ratkaisuja ongelmiinsa. 

Blogi mahdollistaa oman asiantuntemuksesi ja osaamisesi esittelyn kohderyhmällesi ja mikä parasta, se on periaatteessa täysin ilmainen markkinointikanava yritykselle! Toki kotisivuista yleensä maksetaan jonkinlaista kuukausi- tai vuosimaksua, mutta käytännössä blogiin kirjoittaminen on ainakin erittäin edullista.

Jos haluat tuoda kohderyhmäsi tietoisuuteen jonkin asian, voit aina kirjoittaa siitä blogiin ja jakaa kirjoitusta eteenpäin eri some-kanavissa - ilmaiseksi. Jos taas käytät esimerkiksi pelkkiä Facebook-mainoksia tuodaksesi haluamaasi asiaa kohdeyleisösi tietoon, maksat aina jokaisesta saamastasi näyttökerrasta tai klikkauksesta Facebookille. Älä kuitenkaan käsitä tätä väärin: Facebook-mainonta on ainakin vielä hyvin kustannustehokasta ja sitä kannattaa ehdottomasti tehdä, mutta blogin avulla saat kasvatettua ja sitoutettua yleisöäsi myös täysin ilmaiseksi.

Pelkästään Facebookin kautta tehtävässä markkinoinnissa on vielä sekin miinuspuoli, etteivät julkaisut ja mainokset jää elämään kovin pitkäksi aikaa: postaukset jäävät muiden postausten jalkoihin ja mainos lakkaa näkymästä kun kampanja lopetetaan. Blogissa tekstit taas ovat hyvin ihmisten löydettävissä esimerkiksi hakukoneiden kautta. Hyvin kirjoitetut, kohdeyleisöä kiinnostavat blogiartikkelit nousevat helposti hakutulosten kärkeen, tuoden blogiin jatkuvasti uutta liikennettä.

Hakukoneet siis huomaavat sen, kun tuotat blogiisi aktiivisesti kohderyhmääsi kiinnostavaa, laadukasta sisältöä, jota ihmiset tykkäävät käydä lukemassa. Sinnikkäästä työstä palkitaan siis suuremmalla hakukonenäkyvyydellä. 

Tuottaessasi blogiisi sisältöä, joka auttaa lukijaa jossain hänen kohtaamassa ongelmassa, voi lukijasta muodostua blogisi vakiovierailija ja myös maksava asiakas, kun luottamus on ensin ansaittu tarjoamalla maksutonta sisältöä. Jotta näin tapahtuisi, tulee kirjoitusten todella pureutua asiakkaan päässä pyörivien kysymysten ytimeen ja tuoda ratkaisu konkreettisesti asiakkaan näkyville.


Mitä sinne blogiin sitten voisi kirjoitella?

Mielestäni blogiaiheita miettiessä tärkeintä on pohtia kysymyksiä, joita kohderyhmäsi mahdollisesti miettii. Missä tilanteessa he ovat, mihin asioihin he tarvitsevat apua? Jos sinulta kysytään toistuvasti apua joihinkin ongelmiin, voit ottaa blogikirjoituksiin aiheita niistä. Blogi on siis erinomainen tapa tuoda esiin yrityksen asiantuntijuutta ja omia näkökulmiasi, mutta se on myös mahtava paikka auttaa ihmisiä ja ansaita heidän luottamuksensa, ja juuri sen takia jokaisella yrityksellä tulisi olla blogi. 

Blogissa voit kertoa myös yrityksesi tuotteista ja palveluista ja vaikkapa esitellä henkilöstöä. Muista kuitenkin aina kirjoittaa asiakkaalle, eli mieti miksi asiakkaasi kiinnostuisi juuri tästä aiheesta, josta ajattelin kirjoittaa. Tuotteista ja palveluista sinun on helppo kirjoittaa esimerkiksi omakohtaisia kokemuksia ja vaikkapa tuotevertailuja tai arvosteluja. Blogiin voi kirjoittaa myös uusista trendeistä toimialaasi liittyen ja miten ne mahdollisesti vaikuttavat toimialaasi ja asiakkaisiisi tulevaisuudessa.  

 

Miten asiakas hyötyy yrityksen blogista? 

Käytännössä kaikki ostotapahtumat alkavat nykyään Googlesta. Asiakas alkaa hakea tietoa asiasta, tuotteesta tai palvelusta, josta hän on kiinnostunut. Tai sitten asiakkaalla on jokin polttava ongelma, johon hän yrittää löytää ratkaisua ja jälleen kerran kirjoittaa ongelmansa Googlen hakukenttään. Tässä vaiheessa asiakas siis tiedostaa jonkin ongelman tai tarpeen, jota sitten lähtee selvittelemään - yleensä Googlen avulla.

Jos sinulla on ratkaisu asiakkaan ongelmaan ja olet kirjoittanut asiasta blogipostauksen, se hyppää yleensä tässä vaiheessa asiakkaan eteen ja hän päätyy blogiisi ja sitä kautta kotisivuillesi tutustumaan lisää aiheeseen ja samalla yritykseesi. Huolehtimalla blogitekstien hyvästä otsikoinnista, laadukkaasta sisällöstä ja relevanteista avainsanoista, edesautat hakukoneita ja ihmisiä löytämään luoksesi.

 
 Blogilla voit auttaa asiakastasi eteenpäin hänen ostopolullansa.

Blogilla voit auttaa asiakastasi eteenpäin hänen ostopolullansa.

 

Laadukas, ytimekästä, ymmärrettävää sekä ajantasaista tietoa tarjoava yritysblogi helpottaa asiakkaan ostopäätöstä. Jos asiakas kokee saavansa kirjoituksestasi ratkaisuja, hän alkaa varmasti selailla sivujasi enemmänkin tai lataa esimerkiksi ilmaisen oppaan sähköpostiosoitetta vastaan. Vaikka asiakas ei juuri siltä istumalta ostaisikaan, olet jäänyt hänen mieleensä ja parhaimmillaan saanut hankittua asiakkaan sähköpostiosoitteen myöhempää markkinointikäyttöä varten. Harkinnan ja eri vaihtoehtojen tutkimisen jälkeen asiakas saattaa päätyä ostamaan sinulta, koska muistaa sinulta jo aiemmin ilmaiseksi saamansa avun.
 

Varo näitä bloggaamisen sudenkuoppia

Jotta blogista on mahdollista saada hyötyä, on sitä muistettava päivittää säännöllisesti. Ilman huolellista suunnittelua blogin kirjoittaminen helposti unohtuu muiden kiireiden tieltä. Kannattaa esimerkiksi päättää uuden blogipostauksen julkaisupäivät ennakkoon ja kirjata ne sekä suunnitellut blogiaiheet kalenteriin. Voit myös päättää jonkin tietyn viikonpäivän, jolloin blogisi päivittyy ja julkaista uuden kirjoituksen aina samana viikonpäivänä. Päätä myös jokin tietty päivä, jolloin työstät uusia blogitekstejä.

Säännöllisyyden lisäksi toinen bloggaamisen sudenkuoppa on kirjoitusten aiheiden keksiminen. Huomaat, että huomenna pitäisi taas julkaista uusi kirjoitus, mutta valmiiksi mietityt aiheet ovat loppuneet muistikirjastasi etkä ole muistanut miettiä niitä lisää. Tyhjästä on monesti vaikea nyhjäistä, joten suosittelen pitämään sisältökalenteria ja suunnittelemaan esimerkiksi kuukauden blogikirjoitukset etukäteen ja kalenteroimaan aikaa myös niiden kirjoittamiseen. 

Bloggaamisessa valmiiden kirjoitusten jakelu esimerkiksi some-kanavissa on elintärkeää. Haluathan saada kirjoituksillesi mahdollisimman paljon lukijoita. Kirjoituksen valmistuessa käy kuitenkin helposti niin, että se jaetaan kerran omissa some-kanavissa, jonka jälkeen kirjoituksen uudelleenmarkkinointi autuaasti unohdetaan. Blogipostaukset ovat kuitenkin aivan liian arvokkaita unohdettaviksi, joten niitä kannattaa muistaa jakaa uudelleen ja uudelleen eri some-kanaviin säännöllisin väliajoin.


sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä kirjoitukset: