Miksi pienyrittäjän kannattaa markkinoida Facebookissa?

Ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa verkossa ja suomalaisista jo yli 2,6 miljoonaa käyttää Facebookia. Omien ystävien seuraamisen lisäksi siellä seurataan muita itseä kiinnostavia ihmisiä ja yrityksiä, sekä muun muassa etsitään tietoa itselle sopivista tuotteista ja palveluista.


Facebook on yrittäjälle monipuolinen kanava asiakassuhteiden hoitamiseen, sillä samassa kanavassa onnistuu esimerkiksi ajankohtaisista asioista tiedottaminen, seuraajien kutsuminen tapahtumiin, sekä video- että kuvapostausten tekeminen ja niiden markkinoiminen omille seuraajille sekä myös paljon laajemmalle Facebookin kohdennusmahdollisuuksien takia.

Kokosin listan syistä, miksi pienyrittäjän kannattaa olla aktiivinen Facebookissa.
 

Seuraajista oppiminen ja mahdollisuus keskusteluun

Facebook on erinomainen kanava aktivoida seuraajia ja saada heiltä arvokasta palautetta ja tietoa. Kun tuotat aktiivisesti sisältöä, opit huomaamaan, mitkä asiat ja minkä tyyliset postaukset seuraajiasi kiinnostavat. Ja jos onnistut tekemään mielenkiintoista sisältöä, sisältösi saa todennäköisesti aikaan paljon reaktioita, jolloin se leviää entistä laajemmalle. Facebookissa voit myös tarjota seuraajillesi helpon tavan ottaa sinuun yhteyttä ja avata keskustelu esimerkiksi yksityisviestillä. Viestin lähettämisen mahdollisuus suoraan Facebook-sivulta alentaa asiakkaan kynnystä ottaa yhteyttä yritykseen, sillä se on helppo ja nopea yhteydenottotapa. Ei silti kannata pelätä, että jos sallit yksityisviestit sivullasi niin alat saada päivittäin niin paljon viestejä, ettet ehdi muuta tehdä. Harva tätä käyttää, mutta mahdollisuus on hyvä tarjota.
 

Henkilökohtaisuus ja persoonallisuus

Henkilökohtaisuus ja persoonallisuus kiinnostavat somessa ja ihmiset haluavat seurata mieluummin ihmisiä kuin suuria kasvottomia yrityksiä. Tämä on pienyrittäjälle selkeä etu, joka kannattaa hyödyntää niin Facebookissa kuin muissa kanavissa. Kun pienyrittäjä tuo rakkaudella ja intohimolla rakentamaansa yritystä omalla persoonallaan ja tyylillään esiin Facebook-sivullaan, on se paljon mielenkiintoisempaa seurattavaa kuin monesti vähän jäykempi suurten yritysten some-viestintä.
 

Kohdennus

Facebookissa saat kohdennettua mainoksesi sellaiselle porukalle, joka todennäköisesti on kiinnostunut aiheestasi, mutta ei vielä itse sitä ole tiennyt. Tämän mahdollistaa FB:n kohdennustyökalut, joilla voit muun muassa määritellä kohdejoukon iän, sijainnin ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Voit esimerkiksi kohdistaa mainoksesi vain naimisissa oleville 30-35 vuotiaille äideille, jotka asuvat Helsingissä ja harrastavat joogaa.
 

Mittaaminen

Saat Facebookista tarkat tiedot siitä, kuinka moni ihminen mainoksiasi on nähnyt ja moniko on niitä klikannut sekä mitä olet maksanut esimerkiksi yhdestä klikkauksesta. Lisäksi pystyt seuraamaan postaustesi menestymistä muun muassa ihmisten reaktioita seuraamalla ja näin kehittämään sisältöjäsi seuraajiasi kiinnostaviksi.
 

Edullisuus

Mainostamisen Facebookissa voi sanoa olevan melko edullista, kunhan mainokset saa kohdennettua oikealle kohderyhmälle, etkä tällöin maksa turhasta näkyvyydestä. Hyvä juttu on myös se, että pystyt muuttamaan mainosbudjettiasi kesken mainostuksen tai vaikka lopettamaan koko mainoksen, jos se ei näytä toimivan.

Lisäksi Facebook on täynnä erilaisia ryhmiä, monista eri aihepiireistä. Sopiviin ryhmiin kannattaa ehdottomasti liittyä ja seurata keskusteluja sekä auttaa muita omalla tietämykselläsi. Monissa ryhmissä on myös sallittua (rajoitetusti) mainostaa omia tuotteita ja palveluita, varsinkin jos ne liittyvät jotenkin käsiteltävään aiheeseen. Tällainen markkinointi on täysin ilmaista ja usein myös tehokasta.

 

Kiitos, että jaksoit lukea tänne asti! Kuulisin mielelläni, miten sinä yrittäjänä olet hyödyntänyt Facebookia markkinoinnissasi? Kerro kokemuksesi ja kommentoi alla olevaan kommenttikenttään.

//Karoliina