Miksi yrittäjän kannattaa käyttää Snapchattia tai Instagram Storiesia?

Viime vuonna kovassa huudossa ollut Snapchat taitaa olla tullut jäädäkseen, vaikka se onkin saanut rinnalleen kovan kilpailijan Instagram Storiesista. sovellusten suosio perustuu siihen, että niissä voi jakaa omasta päivästään spontaanisti lyhyitä videopätkiä ja kuvia, jotka poistuvat 24 tunnin päästä näkyvistä.

Videoiden kuvaaminen ja toisten tekemien videoiden katsominen on hauskaa ajanvietettä, mutta voisiko tällä touhulla olla positiivista vaikutusta myös liiketoimintaan?

Miksi yrittäjän kannattaisi ottaa jompikumpi sovelluksista haltuun? 

 

Tulet lähemmäs asiakkaitasi ja seuraajiasi

Sovelluksilla voit dokumentoida esimerkiksi ajatuksiasi ja mitä päivääsi kuuluu, mikä tuo sinut lähemmäksi seuraajiasi sekä asiakkaitasi. Tiedän, että päässäsi liikkuu ajatus: Mitä minä nyt voisin sinne laittaa ja kuvata? Vastaus siihen on, että ihan mitä tahansa päivääsi kuuluu. Usein sosiaalisen median asiantuntijat muistuttelevat, että kaiken materiaalin pitäisi olla todella laadukasta, mutta minusta asia ei ole niin mustavalkoista. Pääasia on, että alat vain kuvaamaan päivääsi ja tekemään virheitä sekä välillä hassultakin tuntuvia asioita, koska se tekee sinusta ihmisen ja monesti helpommin lähestyttävän kuin kaukainen ja huoliteltu hahmo. Muista, että videoita oppii tekemään vain kuvaamalla niitä!

 

Pystyt helposti ja viihdyttävästi markkinoimaan tuotteitasi

Kun olet luonut suhteen asiakkaisiin, voit hyvin silloin tällöin markkinoida tuotteitasi tai palveluitasi sovellusten avulla. Sovelluksissa on monenlaisia ominaisuuksia, joiden avulla pystyt tekemään videoistasi viihdyttäviä ja erilaisia. Voit esimerkiksi lisätä kuvien ja videoiden päälle värikkäitä tekstejä tai erilaisia emojeja.

 

Yhteisöllisyys

Kun alat aktiivisesti käyttämään Instagram Storiesia tai Snapchattia ja jakamaan sisältöä noissa kanavissa, tulet huomaamaan, kuinka tietyt ihmiset käyvät jatkuvasti katsomassa päivityksiäsi. Silloin on suotavaa myös seurata heitä takaisin ja käydä kommentoimassa heidän päivityksiään. Tällä tavoin voit rakentaa itsellesi yhteisön, joka on sitoutunut seuraamaan sinun päivityksiäsi. 

Ei ole väliä kuinka iso yleisösi on, vaan väliä on sillä, että tarjoat kiinnostavaa sisältöä sitoutuneille seuraajillesi. 

 

No kumpi sitten kannattaa valita?

Some-kanavia valitessa tulee aina ensin selvittää, missä kanavassa juuri sinun potentiaaliset asiakkaat ovat. Tee valintasi Instagram Storiesin ja Snapchatin välillä samalla tavalla. Nyrkkisääntönä voidaan edelleen pitää sitä, että teini-ikäiset käyttävät aikuisia enemmän Snapchattia ja aikuiset tavoittaa paremmin Instagramista.

Instagramissa on Snapchattiin verrattuna se hyvä puoli, että sinne voi Storiesin katoavien videoiden ja kuvien lisäksi rakentaa omaa kuvagalleriaa perinteiseen tapaan eli lisätä kuvia, jotka jäävät näkymään profiilissasi. Lisäksi, jos olet jo ehtinyt kerätä Instagramissa seuraajajoukkoa, voi olla järkevää ottaa Stories käyttöön Snapchatin sijaan, ellet halua alkaa kerätä seuraajia uudestaan uudelle kanavalle. Snapchatin etuna on taas Instagramia huomattavasti laajempi filtteri- ja kuvanmuokkausvalikoima, jonka avulla videoista ja kuvista saa tehtyä hauskoja ja yksilöllisiä.