Miksi yritys tarvitsee kotisivut? - 5 yksinkertaista syytä

 Miksi yritys tarvitsee kotisivut?

Saatat ehkä yrittäjänä miettiä, miksi yrityksesi tarvitsee kotisivuja, jos sillä on jo ilmainen yrityssivu Facebookissa? On kuitenkin monta hyvää syytä panostaa sosiaalisen median lisäksi myös ajantasaisiin verkkosivuihin.

Tällä hetkellä puhutaan paljon siitä, että yritysten pitäisi aktivoitua ja näkyä sosiaalisessa mediassa enemmän. Nykyaikaisten, mobiilioptimoitujen verkkosivujen tärkeyttä ei kuitenkaan pidä unohtaa some-kanavien rinnalta, sillä parhaimmillaan kotisivut ja some-kanavat tukevat todella hyvin toisiaan johdattaen liikennettä niin somesta kotisivuille kuin kotisivuilta some-kanaviin. 

Tässä kirjoituksessa kerron, miksi yrittäjä tarvitsee some-kanaviensa ohella kunnolliset verkkosivut yritykselleen.

 

Asiakkaan ohjaaminen oikeaan paikkaan

Yrityksesi kotisivut ovat täysin omassa hallinnassasi toisin kuin ulkopuoliset some-kanavat. Tämä tarkoittaa, että voit rauhassa kehittää sivustoasi pelkäämättä yhtäkkisiä muutoksia, joita taas some-kanavissa tapahtuu jatkuvasti. Sosiaalisen median kanavat ovat kuitenkin tärkeitä tässä yhtälössä, sillä niiden kautta pystyt ohjaamaan kävijöitä yrityksesi kotisivuille tekemään niitä toimenpiteitä, joita haluat. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi uutiskirjeesi tilaamista, jolloin sinä saat kasvatettua sähköpostilistaasi.

 

Kohdennettu markkinointi

Kotisivujen avulla saat kasvatettua sähköpostilistaasi, kuten edellisessä kohdassa mainittiin. Tämä tapahtuu tarjoamalla kävijöille jotakin sellaista, mitä vastaan he ovat valmiita luovuttamaan sähköpostiosoitteensa sinulle. Sähköpostimarkkinointia voit toteuttaa vaikkapa ilmaisen Mailchimp-palvelun avulla. Sähköpostilistasi jäsenet ovat jo valmiiksi kiinnostuneita palveluistasi, joten sinulla on jo otollinen kohderyhmä, jolle markkinoida.

 
 

 

24/7 myyntiedustajasi

Hyvät kotisivut toimivat parhaimmillaan yhtenä ylimääräisenä myyntiedustajana yrityksellesi. Kotisivut eivät koskaan nuku, toisin kuin sinä ja yhdessä sosiaalisen median kanavien kanssa ne auttavat yrityksesi löydettävyyttä hakukoneissa. Jos sivusi on vielä rakennettu siten, että ne ohjaavat asiakastasi koko ajan haluamaasi suuntaan, tekevät sivusi koko ajan töitä sinulle.

 

Tiedon tarjoaminen asiakkaallesi

Ostaminen ja yhteyden ottaminen täytyy tehdä asiakkaalle mahdollisimman helpoksi, joten sivuilta täytyy löytyä riittävästi tietoa tuotteista ja palveluista. Pelkät hienot ja kattavat tuote- ja palvelukuvaukset eivät kuitenkaan yksin riitä. Tarvitaan muutakin sisältöä, jotta sivustosi houkuttelee potentiaalisia asiakkaita hakukoneista ja sosiaalisesta mediasta. Tarvitaan ajankohtaista ja jatkuvasti päivittyvää sisältöä. Tähän blogi on oivallinen väline.

Yrityksen blogin pitäminen on nyt ja tulevaisuudessa yksi keskeisimpiä markkinoinnin keinoja, jolla voidaan saavuttaa asiakkaiden kiinnostus ja luottamus. Ja blogin paikka on kotisivuilla, josta sitä voi jakaa sosiaalisen median kanaviin ja saada sieltä taas lisää kiinnostuneita kävijöitä kotisivuillesi.

 

Uskottavuus

Yritys ilman kotisivuja jää herkästi muiden jalkoihin verkossa. Henkilökohtaisesti olen myös sitä mieltä, että kotisivuton yritys vaikuttaa hieman epäilyttävältä tai ei ainakaan yhtä asiantuntevalta kuin yritys, jolla on ajantasaiset ja raikkaan modernit nettisivut. Mielestäni hyvin tehdyt kotisivut siis lisäävät yrityksen uskottavuutta asiakkaan näkökulmasta.

Jos huomasit tämän tekstin luettuasi, että yrityksesi kotisivuilla voisi olla kehitettävää tai ne puuttuvat kokonaan, niin apua löytyy täältä.


Myös nämä kirjoitukset saattaisivat kiinnostaa sinua: