Blogisarja: Millainen on hyvä Facebook-sivu?

Tämä kirjoitus on ensimmäinen osa yhteensä 5-osaista blogipostaussarjaa, jossa käydään läpi pienyrityksen Facebook-strategian osa-alueita. 
 

 
 Millainen on hyvä Facebook-sivu?
 

Tässä viiden postauksen blogisarjassa tulen käymään läpi teemoja, joista rakentuu toimiva Facebook-strategia ja joiden avulla pystyt kehittämään Facebook-markkinointiasi.

Aiheina tämän ensimmäisen postauksen jälkeen tulevat olemaan Facebook-markkinoinnin tavoitteiden asettaminen, sisältösuunnittelu sekä mainonta ja tulosten mittaaminen.
 

Lähdetään liikkeelle perustasta eli Facebook-yrityssivusta ja siitä, mistä hyvä yrityssivu rakentuu.


Hyvän Facebook-yrityssivun luominen lähtee vahvan perustan rakentamisesta. Tämä perustan muodostavat riittävät tiedot yrityksestä ja sen tuotteista/palveluista, tietojen ajantasaisuudesta huolehtiminen sekä sivun visuaalinen ilme.

Lisäksi hyvän perustan rakentamiseen liittyy säännöllinen julkaisutahti sekä tykkääjäpohjan rakentaminen sivulle.
 

Facebook-yrityssivun vahvan perustan muodostavat siis:

  • Kattavat tiedot yrityksestä
  • Visuaalinen ilme
  • Ajantasaisuus ja säännöllinen julkaisutahti
  • Sivun tykkääjät

 

Päivitä Tietoa-sivu ja huolehdi sen ajantasaisuudesta

Yrityssivusi Tietoa-välilehti kannattaa täyttää huolella, sillä sivullesi tulija katsoo hyvin todennäköisesti sen halutessaan tutustua yritykseesi tarkemmin.

Facebook-sivu on selkeästi ”epävirallisempi” kanava kuin esimerkiksi kotisivut, ja monesti sinne tulla hakemaan jotakin sellaista, mitä kotisivuilla ei ole tarjolla. Se voi olla esimerkiksi ajankohtaiset asiat, halu kurkistaa ”kulissien taakse” tai nähdä vaikkapa lisää työnäytteitä.

Pidä huoli siitä, että tarjoat seuraajillesi riittävästi heitä kiinnostavaa sisältöä ja informaatiota Face-sivullasi. Olen myös sitä mieltä, että pienyrittäjien kannattaa rohkeasti tuoda esiin omaa persoonaansa sekä yrityksensä ainutlaatuisuutta.

Kirjoita Tietoa-sivun Tarina-osio omalla äänelläsi ja anna oman intohimosi näkyä. Yritä vaikuttaa unelma-asiakkaaseesi tunnetasolla, eli pyri tuomaan esiin se, miten tuotteesi ratkaisee hänen ongelmansa ja parantaa hänen elämäänsä.

Tarinan lisäksi Tietoa-sivulle saa lisättyä kaikki tärkeät yhteystiedot sekä linkit yrityksen muihin some-profiileihin. Voit myös lisätä luettelon tuotteistasi/palveluistasi sekä päivittää lyhyen kuvauksen, joka näkyy Facebookin hakutuloksissa yrityksesi nimen alla.

 

Huolehdi sivusi visuaalisesta ilmeestä

Facebook-sivullesi tulija muodostaa ensivaikutelman sivustasi kahden asian, profiili- ja kansikuvan, perusteella. Nämä sivusi näkyvimmät visuaaliset elementit ovat siis tärkeässä roolissa, kun sivulle tulija arvioi sivuasi.

Kuvat eivät saa olla rakeisia ja epätarkkoja ja niiden tulee olla juuri oikean kokoiset, jotta ne näkyvät kokonaisuudessaan, eikä niistä leikkaannu mitään pois.

Profiilikuvana toimii hyvin yrityksen logo, mutta profiilikuva voi myös olla selkeä ja ammattimainen (kasvo)kuva yrittäjästä itsestään. Profiilikuvaa ei tarvitse päivittää ja se kannattaa olla sama kaikissa yrityksen some-kanavissa tunnistettavuuden helpottamiseksi.

Kansikuvaa taas kannattaa päivittää aina tarpeen mukaan. Se on erinomainen paikka kertoa esimerkiksi ajankohtaisista tai muuten tärkeistä asioista, joten siinä kannattaa hyödyntää kuvan lisäksi tekstiä. Jos liikkeessäsi vietetään esimerkiksi Joulun avaus –viikonloppua, kannattaa se kertoa sopivan kuvan kera jo kansikuvassa.

Jos ideasuoni ei vielä tällä hetkellä pulppua, niin suosittelen selailemaan Facebookista erilaisten yritysten kansikuvia ja tutkimaan, kuinka niissä on käytetty kuvan ja tekstin yhteispeliä hyväksi.

 

Pidä sivu ajan tasalla ja julkaise säännöllisesti

Huolehdi, että yrityssivultasi löytyy aina ajan tasalla olevat yhteys- ja muut tiedot yrityksestäsi ja päivitä Tietoja-sivua aina tarpeen mukaan.

Yrityssivulle kannattaa myös päättää säännöllinen julkaisutahti, jotta julkaisuja varmasti tulee tehtyä eivätkä ne unohdu. Voit esimerkiksi päättää julkaisupäiviksi jotkin tietyt viikonpäivät ja pyrkiä ajoittamaan julkaisut kyseisille päiville. Näin seuraajasikin oppivat pikkuhiljaa tietämään, milloin odottaa yrityksesi julkaisuja.

Säännöllisellä postausrytmillä varmistat, että pysyt seuraajiesi mielissä ja tarjoamalla kiinnostavaa sisältöä pidät heidät myös uskollisina seuraajina ja tykkääjinä.

 

Hanki kohderyhmääsi sopivia sivutykkääjiä

Tykkääjäpohjan rakentaminen kuuluu myös yrityssivun perustan luomiseen. Ihmisten on helpompi tykätä sivustasi, kun he näkevät siellä jo olevan jonkin verran tykkääjiä valmiiksi – kyllä, me olemme todellakin näin laumaeläimiä ;)

Uusien sivutykkääjien kalastelussa kannattaa kuitenkin pitää mielessä oma kohderyhmäsi ja pyrkiä saamaan tykkääjiä, jotka aidosti voisivat myös olla potentiaalisia asiakkaitasi.

Siitä ei nimittäin ole hyötyä, että tykkääjiä haalitaan esimerkiksi järjestämällä arvontoja, joihin kaikki muutkin kuin oma kohderyhmäsi haluavat osallistua. Tällaiset arvonnat tuovat sivullesi hetkellisesti tykkääjiä, mutta heistä suurin osa ei ole kiinnostunut yrityksestäsi ja ennen pitkään he tulevat poistamaan tykkäyksensä ja sinä menetät seuraajia.

Arvonnatkin voivat olla hyvä keino saada lisää näkyvyyttä sekä tykkääjiä, mutta silloin arvottavaan tuotteeseen kannattaa käyttää harkintaa. Arpajaispalkinnoksi kannattaa asettaa sellainen tuote, joka kiinnostaa vain omaa kohderyhmääsi.

 

Jos haluat lukea lisää siitä, miten FB-sivulle voisi saada lisää tykkääjiä, kannattaa käydä vilkaisemassa kirjoittamani 5 + 1 keinoa saada lisää tykkääjiä Facebook-sivulle -blogiartikkeli

 

Seuraavassa blogisarjan osassa kerron yrityssivun tavoitteiden asettamisesta. Kun yrityssivun perusta on laitettu kuntoon, on seuraava askel määritellä tavoitteet, jotka Facebook-markkinoinnilla halutaan saavuttaa.