Miten pienyrittäjä saa ensimmäiset asiakkaat? Muista nämä 4 asiaa

 Miten pienyrittäjä saa ensimmäiset asiakkaat? Muista nämä 4 asiaa

*Tämä blogiartikkeli on ensimmäinen osa blogisarjasta, joka toteutetaan yhteistyössä Holvin kanssa. Holvi on yrittäjille suunniteltu yritystili, joka kokoaa kaiken yrityksen talouteen liittyvän samaan paikkaan ja jonka lähtökohtana on helpottaa yrittäjän arkea. Tekstin lopussa olevaa banneria klikkaamalla pääset tutustumaan tämän blogitekstin aiheesta tehtyyn syventävään videosarjaan.

Mistä saada ensimmäiset asiakkaat? Tämä kysymys on varmasti mielessä suurimmalla osalla aloittavista yrittäjistä – niin se oli myös minulla kun perustin yritykseni reilu vuosi sitten.

Kokosin tähän kirjoitukseen 4 tärkeää asiaa, jotka aloittavan yrittäjän on mielestäni hyvä huolehtia kuntoon, jotta ne elintärkeät ensimmäiset asiakkaat löytävät yrityksen.

Tässä kirjoituksessa kerron:

  • Toimivien kotisivujen tärkeydestä
  • Miksi yrittäjän kannattaa pitää blogia
  • Miten some-kanavat kannattaa valita
  • Miksi yrittäjän on tärkeää verkostoitua

 

Toimivat ja selkeät kotisivut luovat uskottavuutta

Elämme digitaalista aikakautta, jolloin mielestäni lähtökohta on se, että jokaisella yrittäjällä tai asiantuntijalla tulisi olla toimivat ja mobiilioptimoidut kotisivut. Kotisivut kannattaa nähdä omana digitaalisena kotipesänä, johon muilla tahoilla ei ole valtaa toisin kuin vaikkapa some-kanavissa, jotka saattavat muuttaa sääntöjään ja algoritmejaan milloin tahansa. Kotisivut toimivat siis yrityksesi ja brändisi kivijalkana, joiden kautta potentiaaliset asiakkaat voivat lukea sinusta enemmän tietoa ja tutustua palveluihisi.

Tässä ajassa etenkin aloittelevia pienyrittäjiä ajatellen on hienoa se, että kenen tahansa on mahdollista laittaa kotisivut pystyyn itse, edullisesti ja melko pienellä vaivalla. Tarjolla on monia hyviä kotisivupalveluita, joihin sinun tarvitsee syöttää valmiisiin muokattaviin pohjiin vain omat sisältösi. Sinun ei tarvitse osata koodata tai olla teknisesti lahjakas, jotta voit perustaa kotisivut ilman ulkopuolista apua.

En kuitenkaan suosittele laittamaan verkkosivuja pystyyn yhden illan aikana, vaan niiden suunnitteluun kannattaa varata aikaa, jotta asiakkaasi saavat niistä mahdollisimman paljon hyötyä. Kotisivut on aina rakennettava asiakkaan näkökulmasta, ei yrityksen, ja niiden tulee palvella asiakkaitasi ja ratkoa heidän ongelmiaan ja tarpeitaan. Suosittelen käyttämään aikaa kotisivujen suunnitteluun ja kehittämään niitä jatkuvasti myös julkaisun jälkeen. Mikäli tuntuu siltä, ettei omat taitosi tai aikasi riitä kotisivujen suunnitteluun itse, on projektin toteuttamiseen järkevä palkata asiantuntija.

Olen harmillisen usein huomannut sen, että kotisivut on laitettu pystyyn esimerkiksi vuonna 2010, eikä niille ei ole sen jälkeen tehty mitään. Kotisivujen kehittämistä ja optimointia ei kannata lopettaa sivujen julkaisuun, vaan niiden toimivuutta on hyvä tarkastella aika ajoin uudelleen. Lisäksi sisältöjen kanssa on oltava tarkkana: muista aina poistaa vanhentuneet tiedot sivuiltasi ja päivittää sinne tuoretta sisältöä ja informaatiota asiakkaillesi. Sisällöiltään ja ulkoasultaan selkeiden ja raikkaiden sekä informatiivisten kotisivujen ansiosta uudet asiakkaat uskaltavat ottaa sinuun yhteyttä, mutta kunnollisilla sivuilla palvelet samalla hyvin myös vanhoja asiakkaita.

 

Blogin kirjoittaminen tuo liikennettä kotisivuille ja vahvistaa yrittäjän asiantuntijakuvaa 

Kotisivut ovat asia, joka yritykseltä pitää löytyä, mutta ilman kotisivuille tulevaa liikennettä, ei niistä ole liiemmin hyötyä kenellekään. Blogin pitäminen kotisivujen yhteydessä on todella hyvä keino saada liikennettä kotisivuille ja palvella potentiaalisia asiakkaita sekä nykyisiä asiakkaita paremmin jakamalla heille osaamistasi ja ammattitaitoasi blogitekstien muodossa.

Blogin kirjoittaminen vahvistaa kuvaasi alasi asiantuntijana ja samalla kehität omaa ammattitaitoasi. Blogitekstien kirjoittaminen vaatii aina aiheeseen perehtymistä vaikka aihe olisi sinulle jo entuudestaan tuttua. Tämä auttaa sinua kehittymään ammattilaisena ja pysymään ajanhermolla jatkuvasti.

Blogitekstit kannattaa aina kirjoittaa siitä näkökulmasta, että mitä hyötyä tai apua tästä olisi lukijalle, koska mielestäni jokaisen kirjoituksen tulisi auttaa asiakkaitasi jollain tavalla. Sitä ei kannata pelätä, ett tulisit jakaneeksi liikaa osaamistasi etkä sen takia saisi enää asiakkaita. Asia on nimittäin aivan päinvastoin. Olen pyrkinyt siihen, että jaan omille lukijoilleni mahdollisimman paljon osaamistani blogissani, ja voin ilokseni kertoa, että tämä strategia on myös tuonut minulle lukuisia uusia asiakkaita sekä hienoja yhteistyömahdollisuuksia.

 

Miten blogi tuo liikennettä?

Asiantuntijablogin kirjoittaminen tuo liikennettä kotisivuillesi Googlen sekä some-kanavien kautta ja liikenteen määrään voit itse vaikuttaa omalla aktiivisuudellasi.

Google arvostaa tuoretta sisältöä, joten kun päivität kotisivuillasi olevaa blogiasi säännöllisesti, auttaa se saavuttamaan parempia sijoituksia Google-näkyvyydessä. Blogitekstejä suunnitellessa kannattaa miettiä esimerkiksi asiakkaidesi sinulta useimmiten kysymiä kysymyksiä, sillä ne ovat todennäköisesti niitä asioita, joihin he hakevat tietoa myös Googlesta. Vastaamalla blogikirjoituksissasi näihin kysymyksiin ja ongelmiin, tarjoat arvokasta sisältöä potentiaalisille asiakkaillesi.

Blogitekstejä ei kuitenkaan kannata jättää vain Google-näkyvyyden armoille, vaan jakaa niitä aktiivisesti some-kanavissasi sekä esimerkiksi erilaisissa aiheeseesi liittyvissä Facebook-ryhmissä. Näin pystyt omalla aktiivisuudellasi edistämään näkyvyyttäsi verkossa ja tuomaan yritystäsi tunnetuksi.

Suosittelen vahvasti, että kirjoitat edes yksi tai kaksi kirjoitusta kuukaudessa. Blogitekstien kirjoittaminen ei vie sinulta loppujen lopuksi kovin kauaa aikaa, kun aihepiiri on sinulle tuttu. Älä tee blogia aloittaessasi sitä virhettä, että pyrkisit heti täydellisyyteen: silloin blogin kirjoittamisesta tulee helposti pakkopullaa, johon ei jaksa kovinkaan kauaa kuluttaa aikaa ja energiaa. Suosittelen aloittamaan kirjoittamisen lyhyemmistä, 300-500 sanan kirjoituksista ja laajentamaan myöhemmin pitempiin 800-1000 sanan kirjoituksiin.

 

Sopivien some-kanavien valinta ja aktiivisuus niissä 

Some-kanavia on tällä hetkellä kymmeniä, eikä tarkoitus ole missään tapauksessa olla kaikissa niissä aktiivinen. Tutustu eri kanavien ominaisuuksiin ja tutki, missä kanavissa kohderyhmäsi viettää eniten aikaansa. Niissä kanavissa myös sinun kannattaa olla.

Some-aktiivisuus yhdessä blogin kirjoittamisen kanssa antaa potentiaalisille asiakkaille mahdollisuuden päästä tutustumaan sinuun jo ennen ensimmäistä yhteydenottoa. Kun olet tehnyt ihmiseen vaikutuksen some-sisällöilläsi ja vahvistanut luottamusta jakamalla ammattitaitoasi esimerkiksi blogin muodossa, on kauppa jo melko varmalla pohjalla asiakkaan ottaessa sinuun ensimmäisen kerran yhteyttä. Asiakas kun on jo päässyt tutustumaan persoonaasi somen kautta ja näin ollen jo jollain tasolla tehnyt päätöksen haluta tehdä kanssasi yhteistyötä. Some siis helpottaa parhaimmillaan huomattavasti myyntityötäsi, ainakin oma kokemuksesi on todella vahvasti tämä. 

Jos et ole ollut somessa aktiivinen, on hyvä aloittaa yhdellä tai kahdella some-kanavalla ja panostaa niiden aktiivisuuteen ja laadukkaaseen sisältöön. Monet tekevät sen virheen (kuten minäkin tein), että he aloittavat kaikissa yleisimmissä kanavissa yhtä aikaa. Silloin saattaa käydä niin, että kaikki kanavat jäävät heikolle hoidolle eikä mistään kanavasta ei ole sinulle kunnolla hyötyä. Aloita siis pienestä ja laajenna sitten myöhemmin somepresenssisi useampiin kanaviin.

Jos et tiedä mistä some-kanavasta kannattaisi aloittaa, suosittelen siinä tapauksessa tutustumaan yleisimpiin some-kanaviin, kuten Facebook, Instagram ja LinkedIn. Facebook tarjoaa erinomaiset markkinointityökalut, Instagramissa pääset tuomaan yritystäsi esille kuvien avulla ja LinkedIn:ssä pääset ehkä helpoiten laajentamaan ammatillista verkostoasi.

 

Verkostoituminen niin digitaalisissa kanavissa kuin livenä

Digitaaliset kanavat mahdollistavat verkostoitumisen muiden yrittäjien, asiakkaiden sekä yhteistyökumppaneiden kanssa ajasta ja paikasta riippumatta. Tämä mahdollisuus kannattaa jokaisen yrittäjän hyödyntää. Digitaalisissa kanavissa verkostoitumisen hyvä puoli on se, että voit verkostoitua lähestulkoon kenen tahansa kanssa, sijainneistanne riippumatta.

Kolikon kääntöpuolena on se, että luottamuksen rakentaminen vaatii paljon työtä, kuten se vaatii myös kasvokkainkin verkostoitumisessa. Verkostoituminen digitaalisissa kanavissa ja siellä luottamuksen rakentaminen vaatii aikaa ja heittäytymistä. Ei riitä, että laitat vaikkapa LinkedInissä verkostoitumispyynnön ja oletat, että vastapuoli on heti kiinnostunut siitä, kuka sinä olet ja mitä teet. Ensin on oltava itse valmis antamaan ja olla kiinnostunut muista.

Digitaaliset kanavat ovat mielestäni suuri mahdollisuus pienyrittäjälle ja todella hyvä lisä livenä verkostoitumiseen. Silti livenä tapahtuvaa verkostoitumista ei pidä unohtaa. Ilman, että olisin ollut paikallisesti aktiivinen yrittäjyyteni alkuaikoina, ensimmäisten asiakkaiden hankkiminen olisi saattanut olla todella vaikeaa. Suosittelenkin, että panostat yhtä paljon verkostoitumiseen niin digitaalisesti kuin myös livenä.

Toisten yrittäjien kanssa verkostoituminen on aloittavalle yrittäjälle kullanarvoista. Kokeneemmilta yrittäjiltä voi saada hyviä vinkkejä yrittäjyyteen liittyen ja yrittäjät myös mielellään suosittelevat toisiaan mikäli eivät jotakin asiakkaan pulmaa pysty itse ratkaisemaan. Muihin yrittäjiin pääset tutustumaan esimerkiksi Facebookin lukuisissa yrittäjäryhmissä, etsimällä ja pyytämällä toisia yrittäjiä kontakteiksi LinkedIn:ssä sekä tietysti paikallisten yrittäjäjärjestöjen live-tapaamisissa ja tapahtumissa.

 

-Karoliina

 

*Klikkaa alta katsomaan lyhyt, Holvin kanssa yhteistyössä tekemäni video. Videolla kerron lisää vinkkejä siihen, kuinka saat asiakkaita digitaalisia kanavia hyödyntämällä.

 
 

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

MAKSUTON Facebook-minikurssi - Laita Facebook-yrityssivusi kuntoon neljässä päivässä tämän videokussin ohjeilla!