Miten saat asiakkaita bloggaamalla vaikka olet ollut yrittäjänä vasta vähän aikaa?

 Miten saat asiakkaita bloggaamalla vaikka olet ollut yrittäjänä vasta vähän aikaa?

*Kirjoitus sisältää affiliate-linkkejä

Edellisessä vieraskynässäni annoin sinulle vinkkejä, miten saat näkyvyyttä uutena yrittäjänä blogin avulla. Tässä postauksessa annan sinulle vinkkejä, miten saat lukijat tulemaan sinulle asiakkaiksi.

Jokainen postaus jonka kirjoitat ja julkaiset rakentaa sinun brändiäsi, luottamusta sekä uskottavuutta. Sisältömarkkinointi on pitkäjänteistä työtä, mutta hyvin tehtynä tuo sinulle tasaisesti uusia asiakkaita.

On olemassa tiettyjä postaustyyppejä, joita sinun kannattaa kirjoittaa yrittäjyyden alkutaipaleella. Voit myöhemmin uudistaa ja päivittää näitä postauksia ja jakaa niitä uudelleen somessa. Seuraavaksi kerron sinulle 6 erilaista postaustyyppiä, joilla rakennat luottamusta potentiaalisiin asiakkaisiisi.

Miten saat asiakkaita bloggaamalla vaikka olet ollut yrittäjänä vasta vähän aikaa?

1. Sinun 10 parasta vinkkiä asiakkaalle

Olet ammattilainen. Tiedät enemmän kuin asiakas. Ja siksi sinun kannattaa antaa 10 henkilökohtaista vinkkiä asiakkaillesi. Monet yrittäjät pelkäävät kertoa osaamisestaan, sillä he ajattelevat kilpailijoiden “varastavan” heidän ideansa.

Noh, aina joukkoon tietysti voi mahtua tällaisia, mutta usko pois, eivät kilpailijat mitään sinulle mahda.

Sinun tehtävänä on vakuuttaa lukija (eli potentiaalinen asiakas), että olet paras vaihtoehto hänelle. Kerro siis 10 parasta vinkkiä, joiden avulla potentiaalinen asiakas näkee, että olet paras ammattilainen auttamaan häntä.

2. Asiakascase

Valitse yksi asiakas, jonka kanssa sinun oli hauskaa tehdä töitä. Ota yhteyttä asiakkaaseen ja kysy, voitko kirjoittaa hänestä asiakascasen.  

Asiakascasen tarkoituksena on näyttää konkreettisesti mitä teet ja millaisia tuloksia avullasi on mahdollisuus saada. Kerro casesta mahdollisimman monipuolisesti paljastamatta kuitenkaan kaikkea. ;)

Asiakascasen loppuun on erittäin tärkeää antaa selkeät ohjeet, miten yhteistyö kanssasi aloitetaan. Lisää siis puhelinnumero, sähköpostiosoite tai linkki maksuttomaan ajanvaraukseen. Ja varaudu siihen, että kalenterisi on täynnä nopeasti.

3. Sinun tarina

Ihmiset rakastavat tarinoita. Kerro lukijoille, mikä sai sinut lähtemään yrittäjäksi tai alalle, jossa toimit. Kerro, mikä saa sydämesi syttymään ja millainen intohimo ajaa sinua eteenpäin.

Haluamme tehdä töitä sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat sitoutuneet tekemään laadukasta työtä. Haluamme tehdä töitä sellaisten ammattilaisten kanssa, jotka ovat valmiita menemään yhden askeleen pidemmälle, jotta lopputulos on kaikin puolin tyydyttävä.

Anna tämän intohimon loistaa!

Älä kuitenkaan tee sitä virhettä, että kerrot negatiivisia syitä. Taloudelliset huolet, haastava parisuhde, väsymys ja kuormitus eivät kuulu asioihin, joista kertoa yrittäjyyden alkumetreillä.

 
 

4. Onnistumistarina tai asiakaspalaute

Saat varmasti asiakkailtasi positiivista palautetta hyvin tehdystä työstä. Miksi et kertoisi näistä palautteista myös muille? Kirjoita yksi postaus, johon lisäät (luvan kanssa) kopioita asiakkaiden sähköposteista tai Facebook-kommenteista.

Kun lukijat näkevät, mitä mieltä muut ovat sinusta ja työsi tuloksista, kynnys aloittaa yhteistyö kanssasi madaltuu.

5. Konkreettinen vinkki, jonka avulla asiakaskin onnistuu

Joskus on hyvä antaa asiakkaille suoraan käytännön vinkkejä, joiden avulla heidän on mahdollisuus onnistua heti. Esimerkiksi jos olet life coach, voit kirjoittaa postauksen, jossa annat vinkin stressitason alentamiseen.

Tai jos olet verkkokauppayrittäjä, voit antaa vinkin, miten yksittäistä tuotetta voi käyttää monipuolisemmin.

Tai jos olet vaatekauppias, voit antaa vinkin, miten huollat tietyn materiaalin vaatteita oikealla tavalla.

Pienet käytännön vinkit rakentavat jälleen luottamusta ja uskottavuutta.

6. Ole proaktiivinen

Ole siellä missä asiakkaasi on. Keskustele heidän kanssaan. Auta heitä. Kerää heidän haasteitaan ylös vihkoon tai tekstinkäsittelyohjelmaan ja vastaa näihin haasteisiin blogipostauksilla. Mitä aktiivisempi itse olet, sitä nopeammin sinut muistetaan. Mitä enemmän autat, sitä enemmän kanssasi halutaan tehdä töitä.

Yhteenveto:

Oikeat postaustyypit tekevät sinut tunnetuksi ja helposti lähestyttäväksi. Bloggaaminen on siitä mahtavaa, että voit hyödyntää samaa materiaalia yhä uudelleen ja uudelleen. Voit uudistaa postauksia ja päivittää niitä. Uudistaminen vie vähemmän aikaa kuin alkuperäisen postauksen kirjoittaminen. Saat siis nopeasti päivitettyä sisältöä, jota voit jakaa yhä uudelleen ja uudelleen somessa.

Mitä enemmän autat lukijaa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän haluaa tehdä yhteistyötä kanssasi.

 

Millaisia ajatuksia tämä postaus sinussa herätti? Minkä asian viet ensimmäisenä omaan blogiin?

************

Vieraskynäilijä:

Blogivalmentaja Tiia Konttinen on rakentanut kaksi suosittua blogia ja auttanut satoja bloggaajia ja yrittäjiä rakentamaan paikkariippumatonta tulovirtaa blogin avulla. Tiian lippulaivakurssilla Bloggaajasta Ammattilaiseksi™, on jo yli 400 osallistujaa ja valmennuksen opiskelijoista löytyy monta suosittua blogia ja yrittäjää.

Kun haluat tavoittaa vähintään 25.000 lukijaa joka kuukausi omalla blogillasi ja saada tuloja bloggaamalla, Tiia auttaa sinua mielellään.