Pienyrittäjän some-markkinointi – 8 vinkkiä

 Pienyrittäjän some-markkinointi – 8 vinkkiä

Some-markkinointi ei ole tähtitiedettä, mutta muutamia juttuja on syytä pitää mielessä, jotta somekanavistasi jää hyvä maku niin itsellesi kuin seuraajillesi.

Seuraavat vinkit pätevät niin yritysprofiileihin kuin henkilökohtaisiin profiileihin, joilla halutaan tehdä omaa asiantuntija- tai henkilöbrändiä tunnetuksi.

Nappaa siis vinkit talteen!

 

Lisää kotisivuillesi some-napit

Sivustokävijä ei välttämättä tiedä, missä sosiaalisen median kanavissa yrityksesi tai sinä olet aktiivinen. Siksi some-napit kannattaa sijoittaa näkyvälle paikalle kotisivuilla, esimerkiksi yläpalkkiin, josta ne on helppo huomata.

Nappien avulla kävijä voi kätevästi siirtyä katsomaan ja tykkäämään esimerkiksi yrityksen Facebook-sivusta, jolloin Facebook-sivusi tykkääjämäärä kasvaa kotisivujesi ansiosta.

 

Huolehdi profiiliesi ammattimaisuudesta

On todella tärkeää, että ihmiset tunnistavat yrityksesi profiilit kaikissa kanavissa heti, kun he katsovat niitä.

Käytä samaa visuaalista ilmettä jokaisessa kanavassa, muista laittaa logo näkyville äläkä unohda lisätä some-tileihisi yhteystietoja ja kotisivujesi osoitetta. Katselijan pitäisi pystyä heti ymmärtämään, mistä sivulla on kyse ja onko hän siitä kiinnostunut vai ei.

Tutki kilpailijoidesi profiileja

Mitä kilpailijasi tai alasi menestyneimmät ihmiset ja yritykset jakavat somessa? Miltä heidän profiilinsa näyttävät? Voitko oppia heiltä jotain tai huomaatko jotain, mikä ei toimi?

Kilpailijoiden profiileja sekä some-käyttäytymistä kannattaa ehdottomasti tutkia aina omaa some-strategiaa suunnitellessa. Saatat saada inspiraatiota omiin päivityksiisi tai idean jostakin sellaisesta, mitä kilpailijasi ei ole vielä hoksannut.

 

 
 

 

Julkaise päivittäin

Aivan liian usein näkee Facebook-sivuja, joihin päivitetään vain hyvän joulun ja juhannuksen toivotukset.

Säännöllisyys on kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista, joita yrityksen some-kanavissa tulee noudattaa. Julkaise siis minimissään 2-3 kertaa viikossa, mutta mieluummin joka päivä. Hyvä ohje julkaisemiseen eri kanavissa löytyy täältä.

 

Ajasta julkaisut

Kun alat julkaista päivittäin, voi julkaisujen ajastaminen helpottaa työtäsi huomattavasti. Saatavilla on monia ilmaisia ja helppokäyttöisiä ajastustyökaluja, joilla voi ajastaa kaikkii tärkeimpiin some-kanaviin julkaisut, vaikka viikoksi kerrallaan.

Hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Buffer ja Hootsuite, jotka molemmat tarjoavat myös ilmaisversion. Itse käytän Bufferia ja olen todennut sen minulle toimivimmaksi ajastustyökaluksi.

 

Seuraa, mitkä julkaisut toimivat ja mitkä eivät

Julkaise vain sellaista sisältöä, mikä kiinnostaa seuraajiasi. Eli seuraa jatkuvasti julkaisujesi analytiikkaa: Mitkä julkaisut saavat eniten aikaan toimintoja, kuten tykkäyksiä ja jakoja? On turha kuluttaa aikaa sellaisten päivitysten tekemiseen, jotka eivät kiinnosta seuraajiasi.

 

Tee kuvistasi yksilöllisiä

Lisää logosi kaikkiin some-kuviisi, jotta ihmiset tunnistavat kuvasi heti. Voit myös lisätä kuviin tekstiä, esimerkiksi inspiroivia lauseita tai muuta, mikä sopii yrityksesi viestintään.

Niin logon kuin tekstinkin lisäämisen saat helposti tehtyä esimerkiksi Canvassa, jonka ilmaisversio riittää useimpien yrittäjien tarpeisiin mainiosti. 

Kun panostat kuviisi, niitä myös jaetaan suuremmalla todennäköisyydellä eteenpäin. Kuva on se asia, joka ensimmäisenä kiinnittää huomiomme Facebook-postauksissa ja -mainoksissa.

Tästä kirjoituksesta voit lukea lisää Canvasta sekä katsoa opastusvideon kyseisen työkalun käyttöön.

 

Muista 80/20 sääntö

Voit pitää tätä sääntöä suuntaviivana yrityksesi some-strategiassa. 80/20 sääntö tarkoittaa sitä, että 80 prosenttia julkaisemastasi sisällöstä tulee olla yleisöäsi viihdyttävää, hyödyllistä ja informatiivista, kun taas 20 prosenttia julkaisuista voi olla myyntiin keskittyviä.

Eli jos julkaiset viikon aikana kymmenen päivitystä esimerkiksi Facebookiin, niistä kahdeksan tulee olla muuta kuin suoraan myyntiin ja tuotteisiin keskittyvää ja kahdessa julkaisussa voit näkyvämmin mainostaa tuotteitasi, tarjota etuja jne.

 

Koitko tämän kirjoituksen hyödylliseksi? Voit kiittää jakamalla sen somessa alla olevista nappuloista: