Näitä työkaluja käytän digitaalisessa markkinoinnissa

 Digitaalisen markkinoinnin työkaluja yrittäjille

Sosiaalisen median tehokkaaseen käyttöön on olemassa monia hyviä työkaluja. Tässä kirjoituksessa esittelen minulla eniten käytössä olevat digitaalisen markkinoinnin työkalut.

 

Julkaisujen jakaminen


Bitly

Bitlyn avulla pitkätkin linkkirimpsut saa muutettua järkevään, lyhyempään muotoon, jolloin niitä on mukavampi jakaa some-kanavissa. Lyhennetyn linkin saa kustomoitua, eli voit lisätä automaattisesti muodostuvaan lyhytlinkkiin omiakin sanoja. Kaikki linkit kannattaa tallentaa, sillä Bitly seuraa jaetun linkin klikkauksia ja erottelee ne kanavittain. Voit siis käyttää Bitlyä myös analytiikkatyökaluna.

Buffer

Buffer on sometyöläisen arkea helpottava työkalu. Käytän Bufferia ajastamaan päivityksiä Twitteriin ja LinkedIniin. Käytössäni on tällä hetkellä Bufferin ilmaisversio, joka on ajanut asiansa varsin hyvin eikä maksulliseen versioon päivittämiselle näy edelleenkään tarvetta.

Facebookin julkaisutyökalu

Facebookin oma julkaisutyökalu on niin näppärä postausten ajastamiseen, että en ole kokenut tarpeelliseksi käyttää Bufferia Facebook-julkaisujen ajastukseen. Ajastamisen lisäksi postaukset voi jättää luonnos-tilaan ja jatkaa postauksen tekoa myöhemmin. Olen ajastanut ajastustyökalulla postauksia Facebook-sivuille jopa kuukaudeksi eteenpäin, mikä on auttanut säästämään paljon aikaa, kun postaukset on voinut hoitaa yhdellä kertaa.

 

Kuvien muokkaus


Canva

Canva on monipuolinen työkalu some-kuvien tekoon ja muokkaukseen. Valmiista julkaisumalleista pystyy helposti valitsemaan juuri oikean kokoiset pohjat esimerkiksi Facebook-mainokseen tai -kansikuvaan. Palveluun voi ladata omia kuvia tai käyttää Canvasta löytyviä ilmaiskuvia ja lukuisia muita elementtejä sekä tekstipohjia. Ja mikä parasta, palvelun käyttö on perustasolla aivan ilmaista!

Typorama

Typorama on puhelimeen ladattava sovellus, jolla on helppo tehdä esimerkiksi Instagramiin sopivankokoisia kuvia, joissa on päällä tekstiä. Voit lukea lisää typoramasta tästä kirjoituksestani. Typorama on saatavilla tällä hetkellä ainoastaan iPhonelle. Androidin käyttäjille suosittelen Snapseed -sovellusta.

 

Nettisivut ja sähköpostimarkkinointi


Squarespace

Kotisivujeni tekoon olen käyttänyt Squarespace -palvelua, jonka valmiita mallipohjia voi muokata lähes rajoituksetta omannäköisikseen. 14 päivän maksuttoman kokeilun ja sivujen julkaisun jälkeen Squarespace veloittaa sivuista noin 15-30 euron kuukausimaksun, riippuen siitä mikä sivupaketti on valittu. Kuukausimaksu sisältää kaiken sivujen tekniseen ylläpitoon liittyvän sekä esimerkiksi huipputason suojauksen sivuillesi, jolloin sinulla ei tarvitse olla teknistä osaamista tai varsinkaan osata itse koodata. Voit tällöin keskittyä olennaiseen, eli sisällön tuottamiseen kotisivuillesi.

MailChimp

MailChimp on edullinen ja suhteellisen helppokäyttöinen sähköpostimarkkinoinnin työkalu. Itse asiassa sen käyttö on jopa ilmaista ja kuukausimaksu nousee asteittain sähköpostilistan koon kasvaessa.

Kerään kotisivuillani sähköpostilistaa tarjoamalla mahdollisuutta ladata ilmaisia oppaita tai liittyä maksuttomalle Facebook-minikurssille. Kun sivukävijä lataa oppaan, hän siirtyy MailChimpissä olevalle sähköpostilistalle. Seuraavaksi hänelle lähtee tietty määrä automatisoituja viestejä, joissa vinkkaan esimerkiksi hyödyllisistä blogikirjoituksista tai muista oppaistani. Listalla oleville henkilöille voin myös lähettää markkinointiviestejä, kuten kertoa tulevista verkkokursseistani tai muista tarjouksista.  

 

Löytyikö työkalujen joukosta joku, jota sinä voisit hyödyntää?