Some on yrittäjän paras kaveri

Oletko ottanut some-kanavia käyttöön yrityksesi markkinointitarkoituksessa, mutta leikki on lopahtanut tulosten tai ajan puutteen vuoksi?

Hyvin yleinen syy sosiaalisen median laiminlyömiseen tuntuu olevan se, että aika ei riitä”. Pienyrittäjät käyttävät digimarkkinointia vielä vähän siihen nähden, kuinka tehokkaan markkinointikanavan he siitä saisivat.

Sosiaalinen media koetaan helposti taakaksi ja sisältöjen tekeminen vaivalloiseksi. Yrityksen Facebook-sivulle käydään kirjoittamassa pakolliset Hyvät joulut ja juhannukset ja ajatellaan, että sitä se some-markkinointi meillä on. Tai sitten sivun päivitykset koostuvat lähes pelkästään tarjouksista ja tuotemainoksista. Ei hyvä. Edellisen kaltaisella Facebook-sivustolla ei asiakkaita sitouteta ja ne harvat tykkääjätkin kaikkoavat vähä kerrallaan vehreämmille niityille.

Toinen syy somen syrjimiselle, joka voi myös lymyillä ensimmäisenä mainitun syyn taustalla, on uskalluksen puute. Tiedetään jo ehkä, että somessa pitäisi jakaa sisältöä aktiivisesti, mutta ei tiedetä sitä, minkälaisia juttuja sinne tohtisi jakaa. Koetaan, ettei itsellä ole mitään kiinnostavaa sanottavaa.

Totuus kuitenkin on, että jokaisella yrittäjällä on asiakasta kiinnostavaa sanottavaa, tai jos ei ole niin kannattaa vaihtaa alaa. Sinun tehtäväsi on auttaa asiakastasi ja sosiaalinen media jos mikä mahdollistaa tämän huimalla tavalla: asiakkaiden tavoittaminen ei ole enää ajasta ja paikasta riippuvaista ja kohdennusmahdollisuudet ovat valtavat. Maksettu mainonta Facebookissa on todella todella paljon halvempaa kuin perinteinen mainonta. Ja tässä vain muutamia hyötyjä. Yrittäjä, some on oikeasti sun paras kaveri.

 

Mikä sitten neuvoksi?

Onneksi sekä ajan että uskalluksen puutteeseen on olemassa hoitokeinoja. Ajatuksella laadittu, kunnollinen some-strategia sekä sisältösuunnitelma auttavat säästämään päivitysten tekemiseen kuluvaa aikaa, kun olemassa on selkeä runko, jota noudattaa. Kun on selvät teemat, joista sisältöjä laatia, ei tarvitse enää tuskailla ”ei ole mitään sanottavaa” –ajatusten kanssa.

Jos somessa oleminen ja sisällön tuottaminen pelottaa, kannattaa harkita, josko ammattilaisen kanssa pääsisi mukavammin alkuun. Some-ammattilainen osaa laatia sinun liiketoimintatavoitteitasi tukevan some-strategian sekä auttaa sisältöjen luomisessa ja ideoinnissa. Minä teen työkseni juuri tätä ja uskon siihen, että yrittäjä on usein itse paras sisällöntuottaja omaan liiketoimintaansa liittyen, kunhan saa ammattilaisen avustamana varman startin touhulle.

Jos sinä haluat keskustella omasta some-strategiastasi tai sen suunnittelusta, autan mielelläni. Lisästietoja voit katsoa täältä. Sovitaan puhelintreffit ja katsotaan voisinko auttaa sinua jotenkin.

- Karoliina