Blogisarja: Tavoitteiden asettaminen Facebook-sivulle

Tämä kirjoitus on toinen osa 5-osaista blogipostaussarjaa, jossa käydään läpi Facebook-strategian osa-alueita. Käy lukemassa sarjan ensimmäinen postaus "Millainen on hyvä Facebook-sivu?", jos et ole sitä vielä tehnyt.
 

 
 Tavoitteiden asettaminen Facebook-sivulle
 

Yksi iso osa toimivaa Facebook-strategiaa ja Facebook-markkinoinnin onnistumista ovat ajatuksella mietityt ja asetetut tavoitteet.
 

Kun yrityssivun perusta on laitettu kuntoon, on aika siirtyä laatimaan tavoitteet Facebook-sivulle ja yrityksen markkinoinnille Facebookissa. Tavoitteet ovat kaiken tekemisen lähtökohta ja tärkein kysymys niitä pohtiessa on, miksi Facebook-sivu on perustettu ja mitä sillä halutaan saavuttaa? Kun osaat vastata edelliseen kysymykseen, olet jo pitkällä.

 

Millainen on hyvä tavoite Facebook-yrityssivulle?

Hyvä tavoite Facebook-markkinoinnille on tarkka, mitattava ja aikataulutettu. Ei siis kannata asettaa tavoitteeksi esimerkiksi ”saada lisää näkyvyyttä yritykselle”, vaan tavoitteen pitää olla konkreettisempi.

Konkreettisempi tavoite voisi esimerkiksi olla: ”Saada yrityssivun tykkääjämäärää kasvatettua +50% seuraavan kahden kuukauden aikana”. Tämä tavoite täyttää hyvän tavoitteen kriteerit, sillä se on tarkka, mitattava ja sille on asetettu aikataulu.

Alle olen listannut muutamia esimerkkejä erilaisista Facebook-markkinoinnin tavoitteista. Tavoitteiden asettamisessa kyse on siis siitä, mitä haluat ihmisten tekevän seuraavaksi nähtyään esimerkiksi jonkin postauksesi.

 

Esimerkkejä erilaisista tavoitteista:

  • Sivun tykkääjämäärän kasvattaminen
  • Julkaisujen näkyvyyden kasvattaminen
  • Julkaisujen reaktiomäärien (tykkäykset, jaot, kommentointi) kasvattaminen
  • Liittyminen yrityksen sähköpostilistalle
  • Sivukävijöiden ohjaaminen kotisivuille/blogiin
  • Sivukävijöiden ohjaaminen ajanvarausjärjestelmään
  • Tapahtumaan osallistuminen
  • Tuotteen ostaminen


Seuraavaksi hieman siitä, miksi sivukävijöiden ohjaaminen Facebookista yrityksen kotisivuille on yleensä viisasta asettaa yhdeksi Facebook-markkinoinnin päätavoitteeksi.

 

Miksi liikenteen ohjaaminen Facebookista kotisivuille kannattaa asettaa tavoitteeksi? 

Useimmiten yrityksen tärkein paikka netissä on kotisivut eikä Facebook-sivu. Tällöin yhdeksi Facebook-markkinoinnin tavoitteeksi kannattaa asettaa liikenteen ohjaaminen Facebookista yrityksen kotisivuille, ja siellä haluttuun paikkaan, esimerkiksi tarjoustuotteen ostosivulle.

Kotisivut ovat omassa hallinnassasi, toisin kuin some-kanavat. Voit siis itse vaikuttaa siihen, mitä ihmiset näkevät ensimmäisenä tullessaan sivuillesi ja mihin haluat heitä seuraavaksi ohjata. Voit rakentaa sivuillesi erilaisia polkuja asiakasta varten ja ohjata Facebookista liikennettä näihin polkuihin.

Esimerkiksi itselläni yksi tärkeimmistä Facebook-tavoitteista on juurikin ohjata sieltä liikennettä Facebookin ulkopuolelle. Useimmiten se tarkoittaa ohjaamista uusimpiin blogikirjoituksiin tai liittymään sähköpostilistalleni osallistumalla maksuttomalle Facebook-minikurssille.

En siis ole asettanut suurimmaksi tavoitteeksi kasvattaa esimerkiksi Facebook-sivun tykkääjämäärää (mikä ei kuitenkaan ole ollenkaan huono tavoite), eikä minulla pyöri erillisiä Tykkäys-mainoksia Facebookissa. Tämän sijaan pyrin tuottamaan kohderyhmääni kiinnostavaa sisältöä, jonka he haluavat siirtyä katsomaan Facebookin ulkopuolelle.

 

Miten ohjaan liikennettä Facebookista kotisivuilleni?

Jos tavoitteesi on ohjata sivullesi tulijoita tai mainoksesi näkeviä ihmisiä Facebookin ulkopuolelle, on tärkeintä tehdä siirtyminen mahdollisimman helpoksi ja houkuttelevaksi vaihtoehdoksi.

Ensimmäiseksi kannattaa hyödyntää FB-yrityssivun kansikuvan ja toimintokutsupainikkeen yhdistelmää. Kansikuvassa voi heti kertoa kuvan ja tekstin yhdistelmällä sen hetken tärkeimmästä asiasta ja kehottaa ihmisiä siirtymään haluttuun paikkaan painamalla toimintokutsunappulaa.

Esimerkkinä tästä, alla kuva tämänhetkisestä FB-kansikuvastani, jossa ohjaan kävijöitä lukemaan lisää aiheesta kotisivuiltani.

 
 Kansikuvan ja toimintokutsunapin avulla voit ohjata Facebook-sivullesi tulijoita eteenpäin haluamaasi paikkaan.

Kansikuvan ja toimintokutsunapin avulla voit ohjata Facebook-sivullesi tulijoita eteenpäin haluamaasi paikkaan.

 


Kansikuvan lisäksi ihmisiä voi ohjata eteenpäin lisäämällä linkkejä Tietoa-sivulle sekä tietysti postausten yhteyteen. Aina kannattaa myös muistaa erikseen kehottaa ihmisiä klikkaamaan linkkiä ja kertoa, miksi se kannattaa tehdä. Ihmiset klikkaavat paljon todennäköisemmin linkkiäsi, kun annat heille selkeän kehotuksen ja syyn klikata.

 

Mitä vielä pitäisi ottaa huomioon?

Tavoitteiden asettamiseen liittyy myös olennaisesti oikean kohderyhmän määritteleminen. Kohderyhmää on uskallettava rajata riittävästi, jotta Facebook-markkinointisi saavuttaisi juuri sinun unelma-asiakkaasi.

Kohderyhmän rajauksesta voit lukea lisää tästä ostajapersoonia käsittelevästä blogikirjoituksesta.

 

Seuraavan blogisarjan osan aiheena on sisältösuunnittelu.  Annan siinä 10 postausvinkkiä, joita voit hyödyntää omassa Facebook-sisältösuunnittelussasi. Pysyhän siis kuulolla!

 

- Karoliina

P.S. Olisi mukava kuulla, mitä ajatuksia tämä kirjoitus sinussa herätti. Oliko se sinulle hyödyllinen? Kommentoi alle!