Teetkö nämä 6 yleistä virhettä Facebook-markkinoinnissa?

Teetkö nämä 6 yleistä virhettä Facebook-markkinoinnissa?

Facebook voi parhaimmillaan olla yrittäjän paras markkinointityökalu, mutta pahimmillaan se voi olla myös täyttä ajanhukkaa. Kaikki riippuu siitä, kuinka hyvin ymmärtää Facebookin luonteen markkinointikanavana ja miten sitä osaa hyödyntää.

Facebook-markkinointia aloittaessa sattuu yleensä monia virheitä, mitä ei kannata pelästyä. Virheet ovat toisaalta hyväksi, koska niitä ei yleensä tule jatkossa toistettua (ainakaan kovin montaa kertaa).

Tähän kirjoitukseen halusin koota sinulle 6 yleisintä Facebook-markkinoinnin virhettä, jotta sinun olisi helpompi välttää ne ja saada seuraajasi sitoutumaan ja odottamaan sisältöjäsi innolla.

Tässä kirjoituksessa en käsittele Facebook-mainonnan virheitä, vaan käyn läpi ne yleisimmät virheet joita sattuu, kun Facebook-sivulle aletaan tuottaa sisältöä.


Joten katsotaanpa, mitä nuo virheet ovat:

 

1. Väärään aikaan julkaiseminen

Moni saattaa luulla, ettei ole väliä mihin aikoihin Facebookiin tekee julkaisuja. Asia on kuitenkin täysin päinvastoin, sillä jos seuraajasi eivät ole paikalla silloin kun julkaiset, julkaisu menee hyvin todennäköisesti heiltä ohi.

Facebook-sivulle kannattaa siis julkaista niinä aikoina, kun sivun seuraajat todennäköisimmin käyttävät Facebookia. Näin postauksellasi on suurempi todennäköisyys päätyä seuraajiesi uutisvirtaan. Monet ihmiset ovat kiireisiä työssään yhdeksän ja viiden välillä, jolloin aikaa ei ole sosiaalisessa mediassa surffailuun. Niinpä voi olla järkevämpää ajoittaa julkaisut aikaiseen aamuun tai iltaan, jolloin ihmisillä todennäköisemmin on aikaa olla Facebookissa.

Facebook-sivusi Kävijätiedoista näet seuraajiesi suosituimmat ajat olla Facebookissa ja suosittelen merkitsemään nämä kellonajat muistiin ja ajastamaan postaukset julkaistavaksi näinä aikoina, jotta tavoitat mahdollisimman monta ihmistä ilman maksettua mainontaa.

 
Kävijätiedot-välilehden “Julkaisut”-kohdasta saat tietoa siitä, milloin seuraajasi ovat paikalla Facebookissa.

Kävijätiedot-välilehden “Julkaisut”-kohdasta saat tietoa siitä, milloin seuraajasi ovat paikalla Facebookissa.

 

 

2. Epäsäännöllisyys

Väärään aikaan julkaisemisen lisäksi epäsäännöllinen julkaisutahti on yksi yleisimmistä Facebook-markkinoinnin virheistä. Epäsäännöllisyys voi tarkoittaa sitä, että yrityssivu on perustettu ja sen jälkeen ”unohdettu” muutamia sivulle julkaistuja myyntipostauksia lukuunottamatta. Tai sitten postaustahti voi olla hieman tiheämpää, mutta yhtä kaikki hyvin epäsäännöllistä.

Epäsäännöllisyys vaikeuttaa ja haittaa seuraajien sitoutumista sivuun ja saattaa jopa aiheuttaa sivulle seuraajakadon, kun tykkääjät lähtevät tykkäämään mielenkiintoisemmista Facebook-sivuista. On myös mahdollista mutta ei niin yleistä julkaista liikaa, mikä saattaa alkaa ärsyttää seuraajia ja saada heidät piilottamaan julkaisujasi tai lopettamaan seuraamisesi. Tästä ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, jos postaustahtisi on maksimissaan kaksi kertaa päivässä.

Säännöllisen postaustahdin ei tarvitse tarkoittaa useaa julkaisua joka päivä, vaan se voi aivan hyvin olla esimerkiksi pari julkaisua viikossa. Pääasia on, että tahti pysyy suurin piirtein samana, jolloin sivusi seuraajat oppivat tietämään ja luottamaan, että sivullesi tulee jatkuvasti uutta sisältöä.

 

3. Myyntimonologi

Facebook sekä muut sosiaalisen median kanavat on suunniteltu edistämään ihmisten sosiaalisuutta verkossa. Yrityssivun ylläpitäjän onkin hyvä muistaa, että Facebook haluaa näyttää ihmisille sellaisia julkaisuja, joista muut ihmiset ovat tykänneet ja joihin he ovat reagoineet. Jos julkaisu ei saa tykkäyksiä tai kommentteja, silloin Facebook ei anna sille kovin paljon näkyvyyttä ilman maksettua mainontaa.

Liiallinen myynti on yksi yleisimmistä Facebook-markkinoinnin virheistä. Facebook-sivua erehdytään pitämään kotisivujen tai verkkokaupan jatkeena ja sinne julkaistaan vain tuotemainoksia ja tarjouksia tai tietoa palveluista ja hinnoista.

Tällainen myyntimonologi ei Facebookissa toimi, vaan ihmiset haluavat nähdä heille jollakin tavalla hyödyllistä sisältöä hauskassa, persoonallisessa tai tunteisiin vetoavassa muodossa. Tässä kohtaa voit miettiä, minkä yritysten Facebook-postauksista olet itse viimeksi tykännyt ja millaisia ne olivat sisällöiltään.

En kuitenkaan tarkoita, etteikö Facebook-sivulle voisi ollenkaan tehdä myyntipostauksia. Hyvä yleisohje myynti- ja muiden postausten suhteen on vanha kunnon 80/20 -sääntö: Noin 80% julkaisuistasi tulisi olla jotakin muuta kuin selkeitä myyntipostauksia ja sitten loput 20% voit kertoa tarjouksista, tuotteista, kampanjoista jne.

 

4. Liian pitkät postaukset

Liian pitkät postaukset eivät useinkaan houkuttele ihmisiä pysähtymään ja lukemaan koko postausta, koska pitkät postaukset on usein kirjoitettu “yhteen pötköön”, mikä ei houkuttele lukemaan. Pitkien Facebook-julkaisujen aloitusta ei myöskään ole usein jaksettu miettiä tarpeeksi, eikä postauksen ensimmäinen lause kiinnitä huomiota ja saa jatkamaan postauksen lukemista.

Et halua postauksillasi pitkästyttää seuraajiasi kuoliaaksi.

Et halua postauksillasi pitkästyttää seuraajiasi kuoliaaksi.

Pitkät postaus- ja mainostekstit voivat kuitenkin olla erittäin toimivia, kunhan niistä saa tehtyä kiinnostuksen herättäviä. Facebookin algoritmi nimittäin pystyy tunnistamaan sen, kuinka kauan postauksen kohdalla viivytään ja kun pidemmän postauksen tekstin katkeamiskohdassa klikataan “Näytä lisää”-painiketta. Nämä merkit antavat algoritmille signaalin, että kyseessä on kiinnostava sisältö, jolle kannattaa antaa näkyvyyttä.

No, miten sitten saat tehtyä pidemmästä postauksesta kiinnostavan?

Suosittelen ensinnäkin jaottelemaan tekstiä riviväleillä sekä emojeilla, jotta teksti kevenee ja sen lukeminen helpottuu. Emojit ovat lisäksi erittäin hyvä huomionkiinnittäjä, sillä kuten kuvatkin, myös emojit saavat meissä aikaan tunteita ja katseemme kiinnittyy niihin automaattisesti.

Toiseksi, panosta postaustekstiesi aloitukseen. Mieti erilaisia keinoja, joilla saisit kohdeyleisösi pysäytettyä Facebook-feediä selatessaan. Kokeile myös tarinallistamista: alta voit katsoa oman esimerkkini Facebook-julkaisun tarinallistamisesta. Kyseinen postaus tavoitti yli 60% sivuni tykkääjistä, kun postausten orgaanisen näkyvyyden normaali taso sijoittuu nykyisin 10-30% väliin.

 
facebook_julkaisu_esimerkki_1.png
facebook_julkaisu_esimerkki_2.png
 

 

5. Huonolaatuiset kuvat

Ihmiset ovat Facebookissa ensisijaisesti viihtymässä ja selaamassa mielenkiintoista, hauskaa ja heille hyödyllistä sisältöä. Hyvien postaustekstien lisäksi kuvat ovat erityisen tärkeitä, kun halutaan luoda kiinnostavaa sisältöä.

Huonolaatuiset ja vääränkokoiset kuvat ovat omiaan saamaan ihmiset ohittamaan postauksen yhdellä pyyhkäisyllä, kun taas kauniit, hassut tai tunteisiin vetoavat kuvat kiinnittävät taatusti meidän kaikkien huomion tullessaan vastaan uutisvirrassa.

Yksi todella näppärä ja lisäksi ilmainen työkalu sopivan kokoisten some-kuvien tekemiseen on Canva. Canvassa saa myös lisättyä tekstiä ja muita tehosteita kuviin, joten esimerkiksi Facebook-mainosten tekeminen on sillä helppoa ja vaivatonta.

 

 
Julkaisukalenteri auttaa säästämään Facebook-sisältöjen suunnitteluun kuluvaa aikaa.

Julkaisukalenteri auttaa säästämään Facebook-sisältöjen suunnitteluun kuluvaa aikaa.

 

6. Strategian ja julkaisukalenterin puuttuminen

Facebook-markkinoinnissa keskitytään mielestäni liian usein ohimenevien tarjouskampanjoiden toteuttamiseen sen kustannuksella, että kunnollinen suunnitelma seuraajien sitouttamiseen ja siihen tarvittaviin sisältöihin puuttuvat.

Yrityksellä tai yrittäjällä on oltava selkeä tavoite Facebook-markkinoinnille, jonka ympärille strategia suunnitellaan. Facebook-markkinoinnin tavoitteista voit lukea lisää tästä aikaisemmasta postauksestani.

Esimerkiksi pariksi viikoksi tai kuukaudeksi etukäteen mietitty Facebook-julkaisukalenteri helpottaa huomattavasti Facebook-markkinointia ja vähentää siihen kuluvaa aikaa.

Julkaisukalenterin voi ensin hahmotella esimerkiksi vihkoon tai Exceliin ja sen jälkeen suunnitella julkaisut teksteineen, linkkeineen ja kuvineen valmiiksi ja ajastaa ne Facebookin ajastustyökalulla. Itse olen sisältökalenterin suunnittelussa tykästynyt Trello -organisointityökaluun, josta voit lukea lisää täältä.

Mitä tahansa työkalua suunnitteluun käytätkään, voit olla varma että tämän työn tekeminen kerralla säästää kuukaudessa aikaasi useita tunteja ja varmistaa sen, että sivullasi on jatkuvasti päivittyvää sisältöä.

Lopuksi 

Tässä oli 6 yleisintä Facebook-markkinoinnin virhettä.

Toivottavasti nämä auttoivat sinua huomaamaan Facebook-markkinoinnissasi niitä kohtia, joita voit lähteä kehittämään nyt toimivammiksi. Jos huomasit, ettei mikään näistä koskenut sinua ja tämänhetkistä tekemistäsi Facebookissa, niin onnittelen sinua! Olet selkeästi matkalla Facebook-markkinoinnin mestariksi.

Kerrothan, jos jokin jäi mietityttämään tai jos sinulla on esimerkiksi jokin idea tai aihe, josta toivoisit minun kirjoittavan täällä blogissani. Jätä vaikka kommentti alle!