Teetkö nämä 6 yleistä virhettä Facebook-markkinoinnissa?

 Teetkö nämä 6 yleistä virhettä Facebook-markkinoinnissa?

Facebook voi parhaimmillaan olla yrittäjän paras markkinointityökalu, mutta pahimmillaan se voi olla myös täyttä ajanhukkaa. Kaikki riippuu siitä, kuinka hyvin ymmärtää Facebookin luonteen markkinointikanavana ja miten sitä osaa hyödyntää.

Facebook-markkinointia aloittaessa sattuu yleensä monia virheitä, mitä ei kannata pelästyä. Virheet ovat toisaalta hyväksi, koska niitä ei yleensä tule jatkossa toistettua (ainakaan kovin montaa kertaa).

Tähän kirjoitukseen halusin koota sinulle 6 yleisintä Facebook-markkinoinnin virhettä, jotta sinun olisi helpompi välttää ne ja saada seuraajasi sitoutumaan ja odottamaan sisältöjäsi innolla.

 

Väärään aikaan julkaiseminen

Moni saattaa luulla, ettei ole väliä mihin aikoihin Facebookiin tekee julkaisuja. Asia on kuitenkin täysin päinvastoin, sillä jos seuraajasi eivät ole paikalla silloin kun julkaiset, julkaisu menee hyvin todennäköisesti heiltä ohi.

Facebook-sivulle kannattaa siis julkaista niinä aikoina, kun sivun seuraajat todennäköisimmin käyttävät Facebookia. Näin postauksellasi on suurempi todennäköisyys päätyä seuraajiesi uutisvirtaan. Monet ihmiset ovat kiireisiä työssään yhdeksän ja viiden välillä, jolloin aikaa ei ole sosiaalisessa mediassa surffailuun. Niinpä voi olla järkevämpää ajoittaa julkaisut aikaiseen aamuun tai iltaan, jolloin ihmisillä todennäköisemmin on aikaa olla Facebookissa.

Facebook-sivusi Kävijätiedoista näet seuraajiesi suosituimmat ajat olla Facebookissa ja suosittelen merkitsemään nämä kellonajat muistiin ja ajastamaan postaukset julkaistavaksi näinä aikoina, jotta tavoitat mahdollisimman monta ihmistä ilman maksettua mainontaa.

 

Epäsäännöllisyys

Väärään aikaan julkaisemisen lisäksi epäsäännöllinen julkaisutahti on yksi yleisimmistä Facebook-markkinoinnin virheistä. Epäsäännöllisyys voi tarkoittaa sitä, että yrityssivu on perustettu ja sen jälkeen ”unohdettu” muutamia sivulle julkaistuja myyntipostauksia lukuunottamatta. Tai sitten postaustahti voi olla hieman tiheämpää, mutta yhtä kaikki hyvin epäsäännöllistä.

Epäsäännöllisyys vaikeuttaa ja haittaa seuraajien sitoutumista sivuun ja saattaa jopa aiheuttaa sivulle seuraajakadon, kun tykkääjät lähtevät tykkäämään mielenkiintoisemmista Facebook-sivuista. On myös mahdollista mutta ei niin yleistä julkaista liikaa, mikä saattaa alkaa ärsyttää seuraajia ja saada heidät piilottamaan julkaisujasi tai lopettamaan seuraamisesi. Tästä ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, jos postaustahtisi on maksimissaan kaksi kertaa päivässä.

Säännöllisen postaustahdin ei tarvitse tarkoittaa useaa julkaisua joka päivä, vaan se voi aivan hyvin olla esimerkiksi pari julkaisua viikossa. Pääasia on, että tahti pysyy suurin piirtein samana, jolloin sivusi seuraajat oppivat tietämään ja luottamaan, että sivullesi tulee jatkuvasti uutta sisältöä.

 

Myyntimonologi

Facebook sekä muut sosiaalisen median kanavat on suunniteltu edistämään ihmisten sosiaalisuutta verkossa. Yrityssivun ylläpitäjän onkin hyvä muistaa, että Facebook haluaa näyttää ihmisille sellaisia julkaisuja, joista muut ihmiset ovat tykänneet ja joihin he ovat reagoineet. Jos julkaisu ei saa tykkäyksiä tai kommentteja, silloin Facebook ei anna sille kovin paljon näkyvyyttä ilman maksettua mainontaa.

Liiallinen myynti on varmasti yksi yleisimmistä Facebook-markkinoinnin virheistä. Facebook-sivua erehdytään pitämään kotisivujen jatkeena ja sinne julkaistaan vain tuotemainoksia ja tarjouksia tai tietoa palveluista ja hinnoista. Tällainen myyntimonologi ei Facebookissa toimi, vaan ihmiset haluavat nähdä heille jollakin tavalla hyödyllistä sisältöä hauskassa, persoonallisessa tai tunteisiin vetoavassa muodossa. Tässä kohtaa voit miettiä, millaisista yritysten tekemistä postauksista olet itse viimeksi tykännyt ja millaisia ne olivat sisällöiltään.

 

Liian pitkät postaukset

Liian pitkät postaukset eivät useinkaan houkuttele ihmisiä pysähtymään ja lukemaan koko postausta, koska sen tehdääkseen on erikseen painettava ”Näytä lisää” –painiketta postauksen katkeamiskohdassa.

Joskus postauksesta tarvitsee kuitenkin tehdä pidempi, ja silloin suosittelen jaottelemaan tekstiä riviväleillä sekä emojeilla, jotta teksti kevenee ja sen lukeminen helpottuu. Emojit ovat lisäksi erittäin hyvä huomionkiinnittäjä, sillä kuten kuvatkin, myös emojit saavat meissä aikaan tunteita.

 

Huonolaatuiset kuvat

Ihmiset ovat Facebookissa ensisijaisesti viihtymässä ja selaamassa mielenkiintoista, hauskaa ja heille hyödyllistä sisältöä. Hyvien postaustekstien lisäksi kuvat ovat erityisen tärkeitä, kun halutaan luoda kiinnostavaa sisältöä.

Huonolaatuiset ja vääränkokoiset kuvat ovat omiaan saamaan ihmiset ohittamaan postauksen yhdellä pyyhkäisyllä, kun taas kauniit, hassut tai tunteisiin vetoavat kuvat kiinnittävät taatusti meidän kaikkien huomion tullessaan vastaan uutisvirrassa.

Yksi todella näppärä ja lisäksi ilmainen työkalu sopivan kokoisten some-kuvien tekemiseen on Canva. Canvassa saa myös lisättyä tekstiä ja muita tehosteita kuviin, joten esimerkiksi Facebook-mainosten tekeminen on sillä helppoa ja vaivatonta.

 

 
 Julkaisukalenteri auttaa säästämään Facebook-sisältöjen suunnitteluun kuluvaa aikaa.

Julkaisukalenteri auttaa säästämään Facebook-sisältöjen suunnitteluun kuluvaa aikaa.

 

Strategian ja julkaisukalenterin puuttuminen

Facebook-markkinoinnissa keskitytään mielestäni liian usein ohimenevien tarjouskampanjoiden toteuttamiseen sen kustannuksella, että kunnollinen suunnitelma seuraajien sitouttamiseen ja siihen tarvittaviin sisältöihin puuttuvat.

Yrityksellä tai yrittäjällä on oltava selkeä tavoite Facebook-markkinoinnille, jonka ympärille strategia suunnitellaan. Facebook-markkinoinnin tavoitteista voit lukea lisää tästä aikaisemmasta postauksestani.

Esimerkiksi pariksi viikoksi tai kuukaudeksi etukäteen mietitty Facebook-julkaisukalenteri helpottaa huomattavasti Facebook-markkinointia ja vähentää siihen kuluvaa aikaa. Julkaisukalenterin voi hahmotella vihkoon tai Exceliin ja sen jälkeen suunnitella julkaisut teksteineen, linkkeineen ja kuvineen valmiiksi ja ajastaa ne Facebookin ajastustyökalulla. Tämän työn tekeminen kerralla säästää kuukaudessa aikaasi useita tunteja ja varmistaa sen, että sivullasi on jatkuvasti päivittyvää sisältöä.

 

Tässä oli 6 yleisintä Facebook-markkinoinnin virhettä. Toivottavasti nämä auttoivat sinua huomaamaan Facebook-markkinoinnissasi niitä kohtia, joita voit lähteä kehittämään nyt toimivammiksi. Jos huomasit, ettei mikään näistä koskenut sinua ja tämänhetkistä tekemistäsi Facebookissa, niin onnittelen sinua! Olet selkeästi matkalla Facebook-markkinoinnin mestariksi.

Kerrothan, jos jokin jäi mietityttämään tai jos sinulla on esimerkiksi jokin idea tai aihe, josta toivoisit minun kirjoittavan täällä blogissani. Jätä vaikka kommentti alle!