8 asiaa, joilla varmistat yrityksellesi houkuttelevat kotisivut

 8 asiaa, joilla varmistat yrityksellesi houkuttelevat kotisivut

Verkkosivut ovat yhä useammin asiakkaan ensimmäinen kosketus yritykseen. Ei siis ole yhdentekevää, kuinka paljon kotisivuihin panostaa tai jättää panostamatta.
 

Huonosti toteutetut, päivittämättömät kotisivut ilman asiakasta puhuttelevaa sisältöä ovat paras tie liiketoiminnan näivettämiseen.

Hyvät kotisivut sitä vastoin tarjoavat lisäarvoa nykyisille asiakkaillesi ja tuovat sinulle uusia asiakkaita. Nyt sinua varmaankin kiinnostaa tietää, mitkä ovat niitä seikkoja, joista hyvät kotisivut rakentuvat.

Mitä siis tarvitset kotisivuillesi, jotta saat kävijät viihtymään siellä mahdollisimman pitkään? Nappaa seuraavat 8 vinkkiä talteen ja ala toteuttaa niitä omilla kotisivuillasi.

 

1. Panosta etusivuun

Antaako etusivusi selkeän kuvan yrityksestäsi ja palveluistasi? Jos ei, saatat menettää sen vuoksi asiakkaita. Saat ehkä sivuillesi kävijöitä, mutta he lähtevät pois, koska et ole viestinyt etusivullasi tarpeeksi selkeästi, kuinka voit auttaa heitä.

Voit esimerkiksi lähteä rakentamaan etusivuasi miettimällä vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Mihin asiakkaan ongelmaan tarjoat ratkaisua?
  • Miksi asiakas viihtyisi sivuillasi pidempään?
  • Miten eroat kilpailijoistasi, missä olet ainutlaatuinen?

Tavoittele sitä, että sivustollesi surffannut henkilö käsittää viidessä sekunnissa, mistä sivuillasi on kyse.

 

2. Mieti asiakkaan polku

Nyt kun etusivusi on kunnossa, on tärkeää kiinnittää huomio myös muihin sivuihin. Asiakkaan polku sivustollasi ei nimittäin aina ala etusivultasi, vaan hän saattaa päätyä vaikkapa blogiisi tai palveluistasi kertovalle sivulle esimerkiksi Google-haun tuloksena.

Tämän takia myös muiden kuin etusivun tulee johdattaa asiakasta eteenpäin: esimerkiksi blogitekstin yhteyteen on hyvä koota pari linkkiehdotusta muihin samasta aihepiiristä kirjoittamiisi teksteihin. Myös takaisin etusivulle palaaminen kannattaa miettiä mahdollisimman yksinkertaiseksi.

Käy läpi ainakin niiden sivujen rakenne, joihin liikennettä ohjautuu eniten, jotta varmistat sivustosi palvelevan kävijöitä parhaalla mahdollisella tavalla.

 

3. Huolehdi ulkoasusta ja responsiivisuudesta

Nettisivujen ulkoasukysymyksiin liittyy myös makuasiat, mutta on olemassa joitakin yleisiä seikkoja, joiden varaan hyvä ulkoasu rakentuu.

Ensinnäkin navigoimisen sivustolla pitää olla helppoa ja kaiken tiedon tulee löytyä parilla klikkauksella. Toiseksi, ulkoasun tyylikkyyttä ei kannata aliarvioida. On totta, että hyvä sisältö on vielä sivujen ulkonäköäkin tärkeämpää, mutta tyylikkäät sivut luovat uskottavuutta ja kutsuvat kävijöitä tutustumaan sivujen sisältöihin paremmin kuin nopeasti kyhätyn oloiset kotisivut.

Kaikkein tärkeimpänä pointtina ulkoasussa on kuitenkin responsiivisuus eli se, että sivut toimivat kaikilla laitevaihtoehdoilla selattuina. Mikään ei karkota kävijää pois sivuiltasi yhtä tehokkaasti kuin puolittain näkyvät kuvat ja tekstit, joita joutuu zoomailemaan mobiililaitteen näytöllä.

Käytän itselläni sekä asiakkaideni verkkosivutoteutuksissa Squarespace-alustaa, jolla saadaan tehtyä responsiiviset sekä hyvin hakukoneisiin vastaavat sivut.

 

4. Tuota laadukasta sisältöä

Ilman laadukasta ja asiakkaalle arvokasta sisältöä ei kotisivuilta voi odottaa kovin kummoisia tuloksia.

Huolehdi tekstin oikeinkirjoituksesta, jäsentelystä ja ymmärrettävyydestä. Sinä saatat ymmärtää asian, mutta muista asiakkaan näkökulma ja kirjoita niin, että lukijakin ymmärtää mitä tarkoitat. 

Tekstin lisäksi laadukas sisältö sisältää tarkasti valittuja kuvia (ja mahdollisesti myös videoita). Kuva tunnetusti kertoo paljon tekstiä enemmän, joten tekstikappaleiden väliin kannattaa lisätä kuvia havainnollistamaan ja parantamaan lukukokemusta. Pitkän tekstin lomaan lisätyt kuvat helpottavat jutun silmäilyä ja saavat lukijan viihtymään varmemmin tekstisi parissa.

 

5. Muista selkeys ja helppolukuisuus

Edellinen kohta sivusikin jo tätä, mutta oikeinkirjoituksen ja laadukkaiden kuvien lisäksi on vielä joukko asioita, jotka tekevät sivujesi selaamisesta helpompaa ja mukavampaa:

  • Käytä luetteloita
  • Suosi lyhyitä tekstikappaleita
  • Jätä riittävästi ilmaa eli valkoista tilaa tekstien väliin
  • Lisää väliotsikoita helpottamaan tekstin silmäilyä
  • Tarkista, onko fonttejasi helppo lukea? Onko kirjainkoko riittävän suuri?

 

6. Kehota kävijöitä toimimaan

Et varmaankaan halua, että sivuillasi vain piipahdetaan ja lähdetään pois. Sen sijaan haluat varmasti, että kävijät viihtyvät sivustollasi ja myös tekevät siellä jotakin. Kehota heitä siis tekemään haluamasi asia!

Tätä varten sivuillasi tulisi olla toimintakehoitus eli ns. Call to Action-painike tai -banneri tai useita sellaisia. Mieti, mitkä toiminnot sivuillasi tuovat sinulle eniten hyötyä ja laadi CTA:t sen mukaisesti. Toimintakehotteita voi olla myös muilla kuin etusivulla. Esimerkiksi tämän jutun lopusta löytyy banneri, jota klikkaamalla pääset lukemaan lisää tarjoamistani kotisivutoteutuksista.

Yksi esimerkki toimintakehotteesta on, että sivuilla kävijää kehoitetaan latamaan jotain maksutonta materiaalia sähköpostiosoitetta vastaan. Tämä vaihtoehto on hyvä silloin, jos tavoitteesi on kasvattaa sähköpostilistaasi.

7. Tee yhteydenotto helpoksi

Luuletko, että yksi yhteydenottolomake sivustolla riittää? No ei niin. Yrityksen kotisivujen tulee tarjota asiakkaille useita yhteydenottovaihtoehtoja, kuten yhteydenottolomake, tarjouspyyntömahdollisuus, puhelinnumero ja sähköpostiosoite sekä käyntiosoite ja reittiohjeet. Tee yhteydenotto asiakkaalle helpoksi!

Eikä pidä unohtaa lisätä sivuille some-nappeja, joiden kautta pääsee helposti katsomaan yrityksen some-profiileja ja tykkäämään esimerkiksi Facebook-sivusta.

 

8. Sivuston päivittäminen

Kun kotisivut on kerran tehty, ei niillä tarvitse enää päätään vaivata, vai kuinka? Ehkä ei kuitenkaan ihan niin. Sivuja kannattaa tarkistaa säännöllisesti: toimivatko kaikki linkit, onko jossakin kohtaa vanhentunutta tietoa, pitäisikö lisätä tietoa uusista palveluista/tuotteista jne.

Jos kotisivusi on päivitetty viimeksi viisi tai kymmenen vuotta sitten, saattaa potentiaalinen asiakkaasi lähteä etsimään tuoreempaa ja vakuuttavampaa sisältöä muualta. Uuden sisällön tuottaminen ja kotisivujen päivittäminen nykyaikaa vastaavaksi parantaa myös sivujesi näkyvyyttä hakukonetuloksissa. Myös tätä ajatellen kotisivuilla kannattaa ehdottomasti olla blogi, jonne päivitetään säännöllisesti asiakkaan kannalta hyödyllistä sisältöä.
 

Saitko tästä jutusta hyviä vinkkejä omien sivujesi kehittämiseen? Tai puuttuuko listasta jokin mielestäsi oleellinen seikka? Kommentoi alle.