Digitaaliset työkalut

Olen listannut tälle sivulle työkaluja, joita olen käyttänyt luodessani omaa verkkoliiketoimintaani. Osa palveluista on täysin maksuttomia ja joistakin palveluista on saatavilla maksuttomia tai maksullisia versioita. Jokaisen työkalun kohdalle on kirjoitettu onko palvelu maksullinen vai ei. En suosittele mitään sellaisia työkaluja, joita en ole itse käyttänyt tai kokeillut ja todennut toimivaksi.

 
 
 

Verkkosivut

 Kuva: Squarespace.com

Kuva: Squarespace.com

Squarespace – rakenna kauniit kotisivut ilman koodaamista

Squarespace oli ensimmäinen palvelu, jonka otin yritykselleni käyttöön. Sen avulla pystyin rakentamaan omat kotisivuni ilman koodaustaitoja. Käytän Squarespacea myös asiakkaideni verkkosivutoteutuksissa, koska antamani opastuksen jälkeen asiakkaiden on helppo muokata ja päivittää Squarespace-alustalle tehtyjä sivuja itse milloin vain.

Squarespace sopii myös vaativampaan käyttöön, koska sen avulla pystyy rakentamaan verkkosivut kuin verkkosivut ja jopa oman verkkokaupan. Squarespacen valmiit sivupohjat ovat kaikki täysin muokattavissa oman brändisi näköiseksi ja pohjia löytyy todella monenlaisia. Mallipohjia pystyy myös muokkaamaan HTML-koodeilla, mikäli koodaustaitoa on hyppysissä. Vahva suositus tälle palvelulle!

Kotisivujen kuukausihinta on alkaen noin 15 euroa, vuodeksi kerrallaan ostettuna jää kuukausihinta hieman halvemmaksi. Tämä hinta sisältää kaiken kotisivujen hallinnoinnin, ainoastaan .fi-päätteinen verkkotunnus eli domain jää hankittavaksi tämän päälle, sillä Squarespacesta on saatavilla vain .com-päätteiset domainit.

Hinta: Maksuton 14 päivän kokeilu, jonka jälkeen hinta alkaen noin 15 €/kuukaudessa.

 
 Kuva: Clickfunnel.com

Kuva: Clickfunnel.com

Clickfunnel – rakenna tyylikkäät ja kauniit laskeutumissivut

Tarvitsetko kauniita ja helppokäyttöisiä laskeutumissivuja, jonka avulla voit esimerkiksi kerätä itsellesi sähköpostilistaa. Käytin Clickfunnelia Squarespace-verkkosivujen rinnalla, kun aloitin oman yritykseni. Minulla oli tarjolla silloin useampi ladattava opas ja pystyin rakentamaan niille omat laskeutumissivut ”click and drop” – menetelmällä. Clickfunnelia en suosittele siinä tapauksessa, jos olet juuri aloittamassa omaa digibisnestäsi, koska Squarespace tarjoaa tällä hetkellä hyvän valikoiman omia laskeutumissivuja, jotka sopivat aloittelevalle yrittäjällä. Clickfunnel on maksullinen palvelu, mutta sitä saa kokeilla veloituksetta 14 päivän ajan, joten jos tarvitset järeämpää ja monipuolisempaa palvelua laskeutumissivuillesi, kannattaa siinä tapauksessa tutustua.

Hinta: Maksuton 14 päivän kokeilu ja sen jälkeen hinta alkaen 99 $/kuukaudessa.

 
 Kuva: Coloors.co

Kuva: Coloors.co

Coolors.co -väripalvelu

Coolors on palvelu, jonka avulla pystyt luomaan yrityksellesi harmonisen värimaailman ja tunnistettavan brändin. Voit esimerkiksi aloittaa niin, että valitset yhden värin, jonka ympärille haluat lähteä rakentamaan siihen sopivaa värimaailmaa. Kun sopivia värejä tulee vastaan, voit ”lukita” ne ja jatkaa vielä loppujen värien etsintää.

Suosittelen jo alussa valitsemaan oman värimaailman yrityksellesi tai blogillesi, koska se helpottaa sinua jatkossa, kun luodessasi erilaisia materiaaleja, kuten kuvia some-päivityksiin, Facebook-mainoksia jne. Tällöin sinun ei tarvitse aina käyttää aikaa miettiäksesi mitkä värit valitset johonkin sisältöön.

Coolors on maksuton palvelu, jonne voit tallentaa ja nimetä useita omia väripaletteja ja ladata ne itsellesi. Kaikkein parasta on, että saat tarkat värikoodit, joita sitten pystyt käyttämään kaikissa materiaaleissasi ja esimerkiksi kotisivuillasi.

Hinta: Maksuton.

 
 Kuva: NewKajabi.com

Kuva: NewKajabi.com

NewKajabi - Verkkokurssialusta

Kajabi on verkkokurssialusta, jonka avulla pystyt myymään ja markkinoimaan omia verkkokurssejasi. Olen tehnyt oman Digiyrittajyys.fi – verkkovalmennussivustoni Kajabiin. Pystyt tekemään Kajabin avulla laskeutumissivuja, sähköpostimarkkinointia, kotisivut ja pitämään vaikka blogia, joten kyseessä on erittäin monipuolinen palvelu.

Jos aiot rakentaa itsellesi kotisivut ja tarvitset niiden lisäksi esimerkiksi laskeutumissivuja ja verkkokurssialustan, tutustu Kajabiin. Sen kautta saat tämän kaiken yhdestä paikasta. Kajabissa on valittavissa kolme hinnoitteluvaihtoehtoa, joista ensimmäinen eli Basic-paketti sopii hyvin aloittavalle verkkokurssien myyjälle. Siinä on mahdollista tehdä yhteensä viisi erillistä verkkokurssia ja ottaa niille yhteensä tuhat osallistujaa.

Hinta: 14 päivän maksuton kokeilu, jonka jälkeen hinta alkaen 129 $/kuukaudessa.

 
 

Sosiaalinen media

 Kuva: Buffer.com

Kuva: Buffer.com

Buffer – sosiaalisen median hallintatyökalu

Buffer on sinun valintasi, jos sinun täytyy hallita useampaa some-kanavaa yhtä aikaa ja haluat tehdä sen tehokkaasti ja aikaa säästäen. Bufferin avulla pystyt hallinnoimaan yhtä aikaa kymmentä tiliä eri kanavissa eli jakamaan ja ajastamaan julkaisuja eri kanaviin. Minulla on tällä hetkellä Twitter, Facebook ja LinkedIn yhdistettyinä tähän palveluun. En voisi enää elää ilman tätä sovellusta, koska olen Bufferin avulla säästänyt varmasti kymmeniä ja kymmeniä tunteja. Bufferista on saatavilla maksuton ja maksullinen versio, joiden ero on se, että maksullisella versiolla pystyt ajastamaan postauksia rajattomasti.

Hinta: Maksuton ja maksullinen versio saatavilla, jossa hinta alkaen 10 $/kuukaudessa.

 
Later_Logo.png

Later - Instagram ajatustyökalu

Haluaisitko suunnitella Instagram-feedistäsi kauniin ja yhteensointuvan sekä ajastaa postaukset valmiiksi? Tähän on olemassa ratkaisu nimeltään Later, jonka avulla pystyt ajastamaan ja suunnittelemaan vaikka viikon tai kuukauden Instagram-postaukset kerralla.

Ajastaminen toimii niin, että lataat Lateriin haluamasi kuvan, luot siitä postauksen kuvatekstiä ja hashtageja myöten ja valitset milloin haluat postauksen julkaista. Kun julkaisun hetki tulee, saat siitä ilmoituksen puhelimeesi, jolloin käyt hyväksymässä kuvan julkaisun sovelluksessa. Voit myös ottaa käyttöön automaattisen julkaisun, jolloin postaus julkaistaan aikataulun mukaan ilman erillistä hyväksymistäsi.

Tämäkin sovellus tarjoaa sekä ilmais- että maksullisen version. Ilmaisversioon saat yhdistetty yhden Instagram-tilin, maksulliseen useamman.

Hinta: Maksuton/maksullinen

 
Canva_logo.png

Canva - kuvankäsittely

Oletko halunnut luoda kauniita kuvia sosiaaliseen mediaan tai muihin sisältöihin, mutta omat kuvankäsittelytaitosi ovat olleet rajoitteena? Ei huolta, Canva ratkaisee tämän ongelman.

Canvan avulla pystyt luomaan todella kauniita sisältöjä kanavaan kuin kanavaan ja mikä parasta, Canvassa on lähes kaikki kuvakoot valmiina eri sosiaalisen median alustoihin. Olen käyttänyt Canvaa myös esitysten ja mainosten tekemiseen. Canvalla pystyy myös tekemään e-kirjoja, oppaita, infograafeja…You name it! Sieltä löytyvät valmiit pohjat, joihin voit lisätä vain omat tekstit ja tyylit. Olen esimerkiksi tehnyt omat Facebook-strategia-oppaan sekä Kotisivu-oppaan Canvan avulla. Canva on maksuton, mutta tarjoaa myös maksullisen version lisäominaisuuksilla.

Hinta: Maksuton ja maksullinen versio saatavilla.

 
 

Sähköpostimarkkinointi

 Kuva: MailChimp.com

Kuva: MailChimp.com

MailChimp - sähköpostilistojen ja -markkinoinnin hallintatyökalu

Yritykseni perustamisesta alkaen olen käyttänyt MailChimpiä sähköpostilistojen keräämiseen ja sähköpostimarkkinointiin. MailChimp on mielestäni helpoin työkalu sähköpostimarkkinointiin, koska sen käyttäminen on yksinkertaista ja mukavaa. Sinun ei tarvitse juuri muuta tehdä kuin valita pohja, johon kirjoitat sähköpostiviestisi. Toki pohjia saa myös kustomoitua juuri oman brändisi näköiseksi.

MailChimp tarjoaa myös muita hyviä ominaisuuksia, kuten esimerkiksi Pop-up –ikkunoita, laskeutumissivuja ja markkinointityökalun Facebookiin ja Instagramiin. Suosittelen lämmöllä MailChimpiä, jos tarkoituksenasi on tehdä sähköpostimarkkinointia. MailChimpiä on ilmainen ja sekin puoltaa sitä, että MailChimpillä kannattaa aloittaa sähköpostimarkkinoinnin opettelu.

Hinta: Maksuton. (maksullinen versio saatavilla, jossa hinta alkaen 10 $/kuukaudessa)

 
 Kuva: Sumo.com

Kuva: Sumo.com

Sumo - Sähköpostiosoitteiden keräilijä

Sumo on MailChimpin lisäksi hyvä ratkaisu siihen, kun haluat kerätä sähköpostilistaa yrityksellesi. Sumon avulla voit rakentaa nopeasti pop-uppeja ja tervetuloa-mattoja, jonka avulla keräät sähköpostiosoitteita sivustovierailijoiltasi esimerkiksi ilmaista e-kirjaa vasten. Sumoa suosittelen vähän edistyneemmille käyttäjille, koska palvelu on maksullinen. Sumosta on saatavilla myös maksuton versio, mutta se on todella karsittu verrattuna maksulliseen.

Hinta: Maksuton ja maksullinen versio saatavilla, jossa hinnat alkaen 59 $/kuukaudessa.

 
 

Maksupalvelut

 Kuva: Holvi.com

Kuva: Holvi.com

Holvi - Pankki yrittäjille

Holvin yritystilin avulla pystyt hoitamaan kaikki yrityksesi raha-asiat, kuten esimerkiksi laskutuksen ja palkanmaksun. Holvi-tiliin on myös sisäänrakennettu oma verkkokauppa, jossa voit myydä tuotteitasi ja johon asiakas pystyy maksamaan yleisimmillä pankki- ja luottokorteilla sekä suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla.

Minullakin on Holvissa oma verkkokauppa, jonka avulla olen myynyt sekä palveluitani että verkkokurssejani (tästä pääset vilkaisemaan kauppaani). Holvissa parasta on se, että se on rakennettu nimenomaan yrittäjän tarpeita ajatellen, helpottamaan yrityksen raha-asioiden hallintaa, kirjanpitoa ja laskutusta. Holvin perustili on maksuton ja sisältää myös verkkokaupan. Aktiivikäyttäjälle suosittelen maksullista versiota, johon kuuluu myös tiliin liitetty maksukortti.

Hinta: Maksuton ja maksullinen vaihtoehto.

 
 Kuva: Stripe.com

Kuva: Stripe.com

Stripe - luotettavaa maksunvälitystä

Stripe on kansainvälinen ja yksi luotettavimmista maksunvälityspalveluista. Käytän Holvin lisäksi Stripeä maksujen välittäjänä, kun ihmiset ostavat verkkokurssejani Digiyrittajyys-sivustoltani. Palvelun käyttö on helppoa ja sen asentaminen eri alustoille on tehty todella mutkattomaksi, koska Stripe on yksi käytetyimmistä maksunvälitysyrityksistä maailmalla. Stripen käyttö on maksutonta, mutta se veloittaa pienen komission jokaisesta ostoksesta.

Hinta: Maksuton.

 
 

Analytiikka

 Kuva: Hotjar.com

Kuva: Hotjar.com

Hotjar

Hotjarin käyttöä suosittelen edistyneemmille digiyrittäjille, koska se tarjoaa jo todella laajaa analytiikkaa siitä, miten vierailijat käyttäytyvät sivuillasi. Hotjarin avulla pystyt asettamaan sivustollesi Heatmappeja, joiden avulla näet mitä vierailijat klikkailevat sivuillasi. Toinen hyvä ominaisuus Hotjarissa on se, että pystyt nauhoittamaan vierailijoiden sessiot talteen. Pystyt katsomaan missä kaikkialla yksittäinen vierailija on sivuillasi käynyt ja mitä hän on sieltä etsinyt. Hotjarista on saatavilla maksuton versio, joka sopii hyvin yrittäjän tarpeisiin.

Hinta: Maksuton ja maksullinen versio saatavilla, jossa hinta alkaen 29 $/kuukaudessa.

 
 Kuva: Google.com

Kuva: Google.com

Google Analytics

Google Analytics tarjoaa todella laajat tiedot mistä sivustovierailijat tulevat ja miten he käyttäytyvät sivuillasi. Käytän itse Google Analyticsia Squarespacen analytiikan rinnalla, koska Googlen analytiikka on paljon syvempää ja yksityiskohtaisempaa. Google Analytics on maksuton palvelu, mutta vaatii hetken tutustumista, jotta palvelun kanssa pääsee sinuiksi. Palvelu on helppokäyttöinen, kun kaikkeen sen tarjoamaan analytiikkatietoon alun järkytyksen jälkeen tottuu.

Hinta: Maksuton.

 
 

Muut hyödylliset työkalut

 Kuva: Google.com

Kuva: Google.com

Google Drive

Suosittelen yleisesti kaikkia Googlen sovelluksia kuten esimerkiksi Gmailia, kalenteria ja Analyticsia. Tähän listaukseen halusin kuitenkin nostaa vielä erikseen Google Driven, koska ilman pilvitalletus –palvelua olisin ollut useasti lirissä. Google tarjoaa käyttöösi 30 Gt maksutonta talletustilaa pilveen, joten suosittelen ottamaan tämän käyttöön. Suosittelen muutenkin, että jos käytät Googlen palveluita, käytä niitä kaikkia. Palvelut toimivat ja keskustelevat todella sujuvasti keskenään ja voin luvata, että se säästää sinulta todella paljon aikaa.

Hinta: Maksuton.

 
 Kuva: Drift.com

Kuva: Drift.com

Drift - CHAT-Palvelu

Drift on chat-palvelu, jonka pystyt asentamaan omille kotisivuillesi tervehtimään vierailijoitasi ja olemaan yhteydessä sinuun. Chatissa ei tarvitse olla livenä jatkuvasti, vaan sen avulla pystyy luomaa yhteydenottolomakkeen. Itse olen usein livenä paikalla arkisin yhdeksän ja viiden välillä, jolloin vastaan heti Driftin kautta tuleviin viesteihin ja sivustovierailijoiden kysymyksiin. Drift on maksuton sovellus, mutta siitäkin on saatavilla maksullinen versio. Suosittelen tutustumaan Drifitiin, jos haluat palvella asiakkaitasi paremmin ja olet ajatellut lisätä kotisivuillesi chat-ominaisuuden.

Hinta: Maksuton ja maksullinen versio saatavilla, jossa hinta alkaen 60 $/kuukaudessa.