Miksi tarvitset yrityksellesi hyvät kotisivut, jos teet Facebook-mainontaa?

 

Googlettamalla “Miksi yritys tarvitsee hyvät kotisivut”, löydät monia hyviä kirjoituksia siitä, kuinka kunnolliset kotisivut auttavat yritystäsi näkymään paremmin Googlen hakutuloksissa ja tuovat sivustollesi siten enemmän potentiaalisia uusia asiakkaita. Olen itsekin kirjoittanut tätä aihetta sivuavan jutun ja voit lukea sen täällä.

Tässä kirjoituksessa käsittelen aihetta hieman toisesta näkökulmasta ja vastaan kysymyksiin:

  • Miksi hyvät kotisivut ovat yrityksellesi tärkeät, mikäli teet Facebook-mainontaa?

  • Ja millaiset ylipäätään ovat hyvät kotisivut?

     

Miksi tarvitset hyvät kotisivut yrityksellesi, jos teet Facebook-mainontaa?

Olen huomannut, että monet pienyrittäjät (ehkäpä sinäkin) pohtivat sitä, tarvitseeko heidän perustaa tai hankkia yritykselleen kotisivuja kun heillä on jo yrityssivu Facebookissa.

Tähän kysymykseen vastaus on todella selkeä: Kyllä tarvitsee! Ja etenkin silloin, jos yrityksesi tekee Facebook-mainontaa ja haluat saada asiakkaita ja myyntiä verkossa.

Tässä lista syistä, miksi tarvitset kunnolliset kotisivut, jos teet Facebook-mainontaa:

  • Tarvitset paikan, johon ohjaat liikennettä Facebook-mainoksillasi

  • Luot luottamusta potentiaalisiin asiakkaisiin

  • Teet hyvän ensivaikutelman sivuillesi tulijaan

  • Facebook arvostaa laadukkaita ja turvallisia kotisivuja

  • Kotisivut ovat sinun omistamasi, toisin kuin some-kanavat 

Käydään seuraavaksi hieman tarkemmin läpi edelliset kohdat.


Sinulla on paikka, johon ohjaat liikennettä Facebook-mainoksilla

Facebook-mainonta on aika lailla turhaa rahan haaskausta, mikäli sinulla ei ole kunnollista sivustoa, johon ohjaat ihmisiä mainoksillasi. Ilman kotisivuja ja sinne asennettua Facebook-pikseliä, et pysty mittaamaan mainonnan tuloksia.

Facebook-mainontaa tehtäessä yksi tärkeimmistä asioista onkin se, että kotisivuillesi on asennettu Facebook-pikseli, jolla pystytään mittaamaan Facebook-mainonnan tuloksia sekä tekemään tehokasta mainonnan kohdentamista ja retargeting-mainontaa.

Jos yrityksesi toimii pelkän Facebook-sivun varassa, ei sinulla ole paljon mahdollisuuksia tehdä Facebook-mainontaa. Voit aina toki sponsoroida postauksia, mutta kannattaa miettiä, mitä oikeasti hyödyt siitä, että saat muutamia tykkäyksiä Facebook-julkaisuillesi.

Paljon enemmän yrityksesi hyötyy siitä, kun saat ohjattua kotisivuillesi Facebook-mainosten avulla jatkuvasti uusia potentiaalisia asiakkaita ja pystyt tavoittamaan heidät myös uudelleen Facebookin retargeting-mainonnalla.

Kunnollisten nettisivujen olemassaolo luo yleisöllesi luottamusta sinua kohtaan ja sitä käsittelemme seuraavassa kohdassa.


Luot luottamusta potentiaalisiin asiakkaisiin hyvillä nettisivuilla

Oletetaan nyt, että yritykselläsi on kotisivut, mutta ne ovat jääneet jälkeen ajasta, eivätkä toimi kunnolla esimerkiksi mobiilissa. Kannattaako silloin tehdä Facebook-mainontaa ja ohjata sen avulla sivustolle liikennettä?

Vastaus on “Ei”.

 
Facebook-mainonta on vain jäävuoren huippu ja vaatii toimiakseen monen muun tärkeän palasen asettamista paikoilleen.

Facebook-mainonta on vain jäävuoren huippu ja vaatii toimiakseen monen muun tärkeän palasen asettamista paikoilleen.

 

Facebook-mainonta ei yksistään ole avain yrityksesi menestykseen, vaan palapeliin liittyy monta muutakin palasta, joiden on oltava kohdallaan. Yksi näistä paloista on toimivat, selkeät ja mobiilioptimoidut kotisivut.

Ajatellaan, että törmäät Facebookia selaillessasi mielenkiintoiseen tarjoukseen ja klikkaat mainosta saadaksesi lisää tietoa tuotteesta. Saavut sivustolle, josta näet vain puolet kerrallaan puhelimen näytöllä, sivu on täynnä pienen pientä tekstiä etkä näe ensisilmäyksellä sitä, mitä tulit sinne katsomaan.

Tällaisessa tilanteessa käännyt varmasti nopeasti kannoillasi ja palaat takaisin Facebookiin. Mielenkiintoinen tarjous unohtuu, etkä palaa enää toiste saman yrityksen sivuille.

Kotisivut ovat äärimmäisen hyvä keino rakentaa luottamusta potentiaalisiin asiakkaisiin ja saada yrityksesi näyttämään ammattimaiselta ja tuotteesi tai palvelusi haluttavilta.

Potentiaalisiin asiakkaisiin ei puolestaan luo luottamusta se, että he ensin näkevät hienon mainoksen Facebookissa, klikkaavat sitä ja päätyvät sivuille, jotka eivät yhtään vastaa mainoksen heille antamaan mielikuvaa. Asiakas tuntee olonsa hieman huijatuksi ja poistuu sivuiltasi.

Joko ymmärrät, miksi sinun tulee kääntää katseesi kotisivuihisi ennen Facebook-mainonnan aloittamista?


Hyvät verkkosivut luovat loistavan ensivaikutelman asiakkaaseen

Kuten edellisen kohdan esimerkistä huomasit, on nettisivujen ensivaikutelma todella ratkaiseva ja jos hyvän ensivaikutelman antaminen epäonnistuu, et välttämättä saa enää toista tilaisuutta vaikuttaa sivuillasi vierailleen henkilön mielipiteeseen.

Jos henkilö päätyy Facebook-mainoksen kautta sivuillesi, tulisi hänelle jo ensimmäisten sekuntien aikana valjeta se, mitä hänen tulee seuraavaksi tehdä. Ja mitä vähemmän ajattelua ja tekemistä, sen parempi. Tee siis kaikki mahdollisimman helpoksi sivukävijää varten.

Esimerkiksi jos mainostat blogikirjoitusta, ohjaa kävijä suoraan lukemaan kyseista kirjoitusta, äläkä blogisi etusivulle, jossa on valittavana useita eri kirjoituksia. Tämä vain sotkee sivukävijän pään ja taas riskinä on, että hän päättää poistua sivuiltasi.

Jos taas mainostat vaikkapa ilmaista konsultointia, tee ajanvaraus mahdollisimman helpoksi potentiaalisen asiakkaan klikattua mainostasi. Tee kotisivuillesi erillinen laskeutumissivu, mistä on poistettu kaikki muut häiriötekijät ja missä keskityt vain ja ainoastaan saamaan potentiaalisen asiakkaasi varaaman sinulta ajan.


Facebook arvostaa laadukkaita ja turvallisia kotisivuja

Tiesitkö, että kun luomasi Facebook-mainos lähtee ennen julkaisua Facebookin tarkastettavaksi, tarkastaa Facebookin tekoäly samalla myös sivun, jolle olet mainoksella ihmisiä ohjaamassa?

Sivun tulisi vastata mainoksessa annettua kuvaa, eli toisin sanoen Facebook ei katso hyvällä jos yrität johdattaa ihmisiä mainoksillasi harhaan ja sellaisille sivuille, jotka eivät vastaa kunnolla mainoksessa luvattua.

Sivujen tulisi olla myös nykyaikaiset ja mobiilioptimoidut, koska suuri osa Facebookin selailusta tapahtuu nykyään mobiililaitteella. Jos sivustosi esimerkiksi latautuu mobiilissa hitaasti, voi mainonnan tulokset huonontua eli joudut maksamaan mainoksistasi enemmän.

Lisäksi sivustolla kannattaa olla SSL-salaus sekä tietosuojarekisteri, sillä nämäkin asiat Facebookin tekoäly rekisteröi mainoksia tarkastaessaan.

Vaikka sivustosi ei olisi kaikkien näiden seikkojen osalta ihan kunnossa, voi Facebook silti hyväksyä mainoksen esitettäväksi, mutta saamasi tulokset eivät välttämättä tule olemaan niin hyviä kuin ne voisivat olla.


Kotisivut ovat sinun omistamasi

Hyvät kotisivut ovat yrityksen kivijalka internetissä ja tämän kivijalan päälle voidaan lisätä muita kanavia, kuten sosiaalisen median yritystilit, joiden avulla liikennettä eli potentiaalisia asiakkaita sitten ohjataan kotisivuille.

Esimerkiksi Facebook-sivulla yritys ei mitenkään pysty tarjoamaan selkeässä ja hyvin järjestetyssä muodossa kaikkea sitä tietoa, jota asiakkaat etsivät. Tämä johtuu siitä, että Facebook-yrityssivujen luonne on toimia enemmänkin perustiedot sekä ajankohtaisia uutisia tarjoavana kanavana, kun taas kotisivuilla asiakkaille pystytään tarjoamaan laajemmin tietoa hyvin organisoidussa, selkeässä ja helposti navigoitavassa muodossa.

Joten, niin kuin jo ensimmäisessä kohdassa kävimme läpi, tarvitset paikan johon ohjata liikennettä sosiaalisen median kanavista. Tuo paikka on yrityksesi kotisivut, jotka ovat nykyaikaiset, toimivat ja selkeät. Mennään seuraavaksi tarkemmin tähän, millaiset ovat hyvät kotisivut.


Millaiset on hyvät nettisivut?

Hyvät kotisivut ovat ennen kaikkea selkeät ja niissä on nykyaikainen, toimiva ulkoasu ja käyttöliittymä. Sivuja on helppo ja mukava silmäillä väliotsikoiden ja kuvien rytmittäessä niitä. Hyvät verkkosivut ovat myös teknisesti toimivat ja latautuvat nopeasti.

Miten voit vaikuttaa sivujen tekniseen toimivuuteen ja nopeuteen?

  • Lataa sivuillesi kuvia vain jpg/jpeg-tiedostoina

  • Älä käytä liian suuria kuvatiedostoja (max. 500 KB, mielellään vähemmän)

  • Vältä ylimääräisiä koodeja ja plugineja

Miten voit vaikuttaa kotisivujesi selkeyteen ja helppokäyttöisyyteen?

  • Käytä runsaasti otsikoita ja väliotsikoita

  • Kirjoita lyhyitä tekstikappaleita (ihmiset tykkäävät silmäillä)

  • Jätä kappaleiden väliin tyhjää tilaa

  • Vältä runsaita alasvetovalikoita

  • Tee päänavigaatiosta selkeä, lisää vain oleelliset sivut

  • Laita yhteystiedot ja muut oleelliset tiedot helposti ja näkyvästi saataville

Kun uusi kävijä tulee sivustollesi, hänelle pitäisi muutaman ensimmäisen sekunnin aikana käydä selväksi mistä sivustollasi on kyse, onko se häntä varten ja miksi hänen pitäisi kiinnostua siitä.

Etusivultasi tulisi löytyä vastaukset ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  • Kuka olet?

  • Missä voit auttaa? Mitä tarjoat?

  • Mitä seuraavaksi? Kuinka sinuun saa yhteyden?


Näin varmistat, että kotisivusi tukevat Facebook-mainontaasi

Yksi tärkeimmistä asioista Facebook-mainonnan onnistumisen kannalta on huolella laadittu strategia, jossa on otettu huomioon myös kotisivujen rooli. Sinun tulee miettiä, mitä haluat, että tapahtuu sen jälkeen, kun ihminen klikkaa Facebookissa mainostasi ja miten tämä tavoite saavutetaan.

Sanotaan vaikka, että haluat saada kasvatettua sähköpostilistaasi, joten ohjaat Facebookista mainosten avulla liikennettä kotisivuillasi olevalle laskeutumissivulle, josta kävijä saa ladattua ilmaisen oppaan antamalla sähköpostiosoitteensa.

Ensinnäkin, tässä esimerkkitapauksessa liikennettä kannattaa nimenomaan ohjata erilliselle laskeutumissivulle eikä esimerkiksi etusivulle, josta löytyy mahdollisuus liittyä sähköpostilistalle.

Etusivulla on niin paljon muutakin informaatiota ja siitä ohjataan niin monelle muulle sivulle, että kävijä helposti hämmentyy tai unohtaa kokonaan, mitä oli tulossa tekemään. Muista, että haluat pitää asiat mahdollisimman selkeinä ja helppoina potentiaaliselle asiakkaallesi.

Ylipäätään on järkevämpää ohjata Facebook-mainoksilla ihmiset erillisille laskeutumissivuille kuin esimerkiksi kotisivujesi etusivulle, jotta saat ohjattua heidät mahdollisimman suoraviivaisesti kohti tavoiteltua toimintoa, oli se sitten yhteydenottolomakkeen täyttäminen, sähköpostilistalle liittyminen tai oston suorittaminen.

Esimerkiksi itselläni omien kotisivujeni uudistuksen (ja samalla myös tekemäni Facebook-mainonnan) lähtökohtana oli kolme tavoitetta, jotka pidin mielessäni koko ajan suunnitellessani uusia sivujani ja potentiaalisen asiakkaan polkua niillä.

  1. Saada kävijät viihtymään sivustolla mahdollisimman pitkään

  2. Saada kävijät rekisteröitymään ilmaiseen webinaariin (= sähköpostilistalle)

  3. Saada potentiaalinen asiakas varaamaan maksuton konsultointi

Käydään seuraavaksi hieman läpi sitä, kuinka näitä tavoitteita voi tukea Facebook-mainonnalla:


1. Saada kävijät viihtymään sivustolla mahdollisimman pitkään

Miten saat sivuillesi tulevat ihmiset viihtymään kotisivuillasi mahdollisimman pitkään? Sivujen on tietenkin oltava selkeät ja helppolukuiset ja niiden on tarjottava yleisöllesi mielenkiintoista ja tarpeeksi syvällistä tietoa.

Jos kirjoitat kotisivujesi yhteydessä blogia ja ohjaat mainonnalla liikennettä blogikirjoituksiin, tulee kirjoitustesi olla laadukkaita ja riittävän pitkiä, jotta ne oikeasti pystyvät tarjoamaan lukijallesi arvoa eikä vain pintaraapaisua aiheestasi. Tällöin lukija myös pysyy pidempään sisältöjesi parissa ja jopa palaa myöhemmin lukemaan niitä uudelleen.

Kun saat yleisösi kuluttamaan tuottamaasi hyvää sisältöä ja palaamaan sivustollesi yhä uudelleen, kasvatat samalla heissä luottamusta yritystäsi kohtaan ja rakennat vankkaa perustaa myöhemmälle asiakassuhteelle. Tämän takia sinun myös kannattaa ehdottomasti mainostaa blogikirjoituksiasi (tai muita sisältöjäsi) Facebookissa, jotta saat sivustollesi liikennettä ja blogikirjoituksiasi myös uuden yleisön tietoisuuteen.

Sivustolle ja blogiteksteihin kannattaa myös lisätä sisäisiä linkkejä, joiden avulla annat lukijalle vihjeitä siitä, mihin hänen kannattaa seuraavaksi jatkaa. Esimerkiksi blogitekstin yhteydessä voit linkata aikaisempiin samasta aiheesta tekemiisi kirjoituksiin ja tarjota tällä tavalla lukijalle helposti lisää hyvää sisältöä ilman, että hänen täytyy käyttää energiaa sen miettimiseen, mistä hän löytäisi lisää tietoa aiheesta.

Kun lisäät sivuillesi sisäisiä linkityksiä tai linkin johonkin ulkoiseen lähteeseen, suosittelen että laitat linkit aina aukeamaan uudelle välilehdelle. Tämä sen takia, jotta lukija voi halutessaan palata helposti takaisin siihen julkaisuun, jota hän oli lukemassa alunperin ennen linkkien klikkaamista.


2. Saada kotisivukävijät rekisteröitymään ilmaiseen webinaariin

Jos yksi tavoitteesi on saada kasvatettua sähköpostilistaasi jonkin ilmaisen “lahjuksen” (kutsutaan myös liidimagneetiksi) avulla, kannattaa sinun ehdottomasti kokeilla mainostaa tätä lahjusta yleisöllesi Facebookissa.

Mutta miten sitten varmistat, että mahdollisimman moni liittyy listallesi kun he ovat päätyneet Facebook-mainoksen kautta ensin sivustollesi?

Kuten jo aikaisemmin mainitsin, kannattaa laskeutumissivulta (eli sivulta johon ohjaat liikennettä) poistaa kaikki ylimääräiset häiriötekijät, kuten ylimääräiset navigaatiot, mainokset, linkit jne.

Pidä jälleen mielessä se, että sinun tulee tehdä yleisöllesi kaikki mahdollisimman helpoksi ja miellyttäväksi, joten kerro selkeästi mitä kävijä tulee saamaan ja mitä hänen täytyy tehdä saadakseen sen.

Vältä pitkiä täytettäviä lomakkeita ja pyydä vain välttämättömimmät tiedot, kuten etunimi ja sähköpostiosoite. Käytä Call to action -nappuloita ja varmista, että ne erottuvat väreiltään hyvin sivullasi.


3. Maksuttoman konsultoinnin varaaminen

Jos kotisivujesi yhtenä päätavoitteena on saada potentiaaliset asiakkaat varaamaan sinulta aika maksuttomaan konsultointiin, voit hyvin tukea tämän tavoitteen onnistumista Facebook-mainonnalla.

Voit kertoa maksuttomasta konsultoinnista useissa paikoissa kotisivuillasi ja ohjata siihen myös blogikirjoituksissasi. Kun ihmiset sitten klikkaavat näitä linkkejä ja päätyvät ajanvaraussivulle (jonne on tietysti asennettu Facebook-pikseli), osa heistä saattaa varata ajan samointein, mutta osa jää vielä miettimään.

Näitä miettijöitä varten sinulla on kuitenkin päällä Facebookin retargeting-mainokset, joiden avulla muistutat heitä tarjoamastasi maksuttomasta konsultoinnista ja ohjaat heidät takaisin ajanvaraussivullesi.

Ajanvaraussivulla tulee myös kertoa selkeästi se, kuinka prosessi etenee, varsinkin jos ajanvaraus ei ole täysin automatisoitu, vaan hoidat sen manuaalisesti ottamalla itse prospektiin yhteyttä ja sopimalla ajan. Tässä tapauksessa kerro ajanvaraussivulla, milloin prospekti voi odottaa sinun yhteydenottoasi ja kuinka nopeasti tapaamiset yleensä järjestyvät.


Yhteenveto

Hyvät kotisivut ovat yritykselle elintärkeät niin hakukonenäkyvyyden kuin Facebook-mainonnan kannalta.

Hakusanamainonnan ja some-markkinoinnin tekeminen ja niiden avulla liikenteen ohjaaminen kotisivuille ovat turhaa ajan ja rahan haaskausta, mikäli kotisivut ovat jääneet ajasta jälkeen, eivät toimi kunnolla tai ovat sisällöltään huonot.

Hyvillä nettisivuilla puolestaan luot luottamusta potentiaalisiin asiakkaisiin, ohjaat heitä miellyttävällä tavalla kohti haluttuja toimenpiteitä ja helpotat ostopäätöksen tekemistä.

Facebook-mainonnan onnistumisen kannalta kotisivut, joille mainoksilla liikennettä ohjataan, ovat aivan yhtä tärkeässä roolissa kuin itse mainos. Monesti käykin niin, että mainos saa hyvin klikkauksia, mutta nämä klikkaukset eivät konvertoidu kontakteiksi tai asiakkaiksi ja silloin katse kannattaa yleensä kääntää ennemmin kotisivujen kuin mainosten kehittämiseen.

Edellinen
Edellinen

Case: Verkkokurssin lanseeraus Facebook-mainonnan avulla

Seuraava
Seuraava

Miksi Facebookissa mainostaminen on yrittäjälle tärkeää?