Miten tavoittaa nettisivuilla käyneet asiakkaat? - Tämä sinun tulee AINAKIN tietää Facebook-mainonnasta

Oletko huomannut Facebookin tai Instagramin uutisvirrassasi mainoksia sellaisilta sivustoilta, joilla olet hiljattain vieraillut katsomassa esimerkiksi jotakin tuotetta, josta olet ollut kiinnostunut?

Entä oletko päätynyt kyseisen muistutuksen perusteella palaamaan sivustolle ja ostamaan tuotteen? Minä ainakin olen ja monta kertaa.

Edellä kuvailtua tapaa kohdentaa Facebook-mainokset hiljattain kotisivuilla tai jollakin tietyllä (myynti)sivulla käyneille ihmisille kutsutaan Facebook-retargeting -mainonnaksi ja se on yksi tehokkaimpia tapoja tehdä mainontaa Facebookissa.


Tämän kirjoituksen tavoitteena on selventää sinulle:

  • Mitä Facebookin retargeting-mainonta tarkoittaa?

  • Miksi se toimii?

  • Kuinka luot retargeting-kampanjan kohdeyleisöjä?

  • Miten voit tehostaa retargeting-kampanjaasi?

Miksi Facebookin retargeting-mainonta toimii?

Annas kun esitän sinulle vielä yhden kysymyksen: Kuinka usein itse olet valmis ostamaan jotakin heti ensimmäisellä kerralla kun kuulet tuotteesta tai palvelusta?

Suurin osa meistä nimittäin tarvitsee hieman miettimisaikaa, eikä halua tehdä päätöstä heti siltä istumalta.

Joten kun nettikauppaasi tai myyntisivullesi tulee uusi henkilö tutkailemaan tarjontaasi, hän melko varmasti pyörittyään hetken sivuillasi lähtee pois.


Kriittistä on, mitä tämän jälkeen tapahtuu ja siihen SINÄ voit vaikuttaa mitä suurimmissa määrin. Joten nyt tarkkana, sillä tässä jutussa opastan sinulle, kuinka saat potentiaaliset asiakkaat palaamaan sivuillesi ja viemään halutun toimenpiteen (yleensä osto tai sähköpostilistalle liittyminen) loppuun.

 
Ethän halua että sivukävijäsi vain unohtavat sinut? Kuva: Giphy

Ethän halua että sivukävijäsi vain unohtavat sinut? Kuva: Giphy

 

Ethän halua, että sinua paremmin Facebook-mainonnasta perillä oleva kilpailijasi tavoittaa asiakkaat, koska hänellä on Facebook-retargeting mainokset pyörimässä ja sinulla ei?

Niinpä, en uskonutkaan niin.

Joten, kuinka se tehdään? Kuinka muistutat verkkosivuillasi vierailleita ihmisiä verkkokaupastasi, tarjouksestasi tai hyvästä sisällöstäsi, kunnes he ovat valmiita tekemään oston?

Mitä retargeting-markkinointi tarkoittaa?

Facebookin retargeting-mainonta (tai toiselta nimeltään remarketing-mainonta) tarkoittaa siis yksinkertaisesti sitä, että mainokset kohdennetaan ihmisille, jotka ovat aikaisemmin vierailleet kotisivuillasi, verkkokaupassasi tai jollakin tietyllä sivulla, joka voi olla esimerkiksi blogikirjoitus, sähköpostilistan liittymissivu tai tuotteen myyntisivu.

Retargeting-markkinointi on siis uudelleenmarkkinointia niille ihmisille, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostuksensa ja muuttuneet täysin kylmästä kohdeyleisöstä lämpimämmän puolelle. Jos kylmät, lämpimät ja kuumat kohdeyleisöt eivät nyt soita mitään kelloja mielessäsi, niin lue ennen tämän kirjoituksen jatkamista edellinen blogijuttuni Facebook-mainonnan strategiasta.


Yksinkertaistetusti Facebook-retargeting -prosessi etenee seuraavalla tavalla:

1. Potentiaalinen asiakas eli prospekti saapuu sivustollesi törmättyään joko Facebook-mainokseesi tai haettuaan Googlesta tietoa jostakin aiheeseesi liittyvästä asiasta

2. Prospekti katselee ympärilleen sivustollasi, mutta poistuu sitten tekemättä toimenpiteitä (kuten sähköpostilistalle liittyminen tai osto)

3. Seuraavalla kerralla Facebookiin mennessään prospekti törmää sinun retargeting-mainokseesi ja muistaa yrityksesi, tuotteesi, tarjouksesi tms.

4. Prospekti klikkaa mainosta, palaa sivuillesi ja vie loppuun halutun toiminnon

 
Facebook retargeting-mainonnan prosessi. Tavoitat sivuillasi vierailleen ihmisen Facebook-mainoksen avulla, jolloin prospekti päätyy palaamaan takaisin sivuillesi.

Facebook retargeting-mainonnan prosessi. Tavoitat sivuillasi vierailleen ihmisen Facebook-mainoksen avulla, jolloin prospekti päätyy palaamaan takaisin sivuillesi.

 


Facebookin retargeting-markkinoinnin tekemiseen on lukuisia eri tapoja, mutta käydään tässä jutussa läpi niistä muutama, joista sinun on helppo aloittaa retargeting-mainonnan tekeminen. Katsotaan kuitenkin sitä ennen, kuinka käytännössä luot retargeting-kampanjan Facebookin mainosten hallinnassa.

Miten luot Facebook-retargeting -kampanjan?

Käydään seuraavaksi läpi, mitä sinun tarvitsee tehdä saadaksesi ensimmäisen retargeting-kampanjasi pyörimään ja tuottamaan tuloksia! Jos Facebookin mainosten hallinta -työkalu ei ole sinulle vielä tuttu juttu, niin lue tämä kirjoitus ennen eteenpäin menemistä.

1. Asenna Facebook-pikseli

Jos et vielä ole asentanut Facebook-pikseliä sivustollesi, tee se nyt. Ilman pikseliä et nimittäin pysty tekemään Facebookin retargeting-mainontaa (etkä paljon muutakaan, mitä tulee tehokkaaseen Facebook-mainontaan).


Jos pikseli on sinulle vielä aivan vieras käsite, haluat ensin lukea tämän kirjoitukseni, jossa kerron pikselistä kaiken mitä sinun tulee tässä vaiheessa tietää.

2. Päätä retargeting-kampanjasi strategia ja tavoite

Kun pikseli on asennettu sivustollesi, on aika määritellä retargeting-mainonnan strategia: Mistä asiasta haluat muistuttaa sivuillasi vierailleita ihmisiä, mitä haluat heille näyttää seuraavaksi tai minkä toimenpiteen haluat heidän tekevän seuraavaksi.

Jos tavoitteesi on kasvattaa sähköpostilistaasi:

Voit esimerkiksi mainostaa jotakin maksutonta ladattavaa sisältöä ihmisille, jotka ovat käyneet hiljattain blogissasi, mutta eivät ole vielä liittyneet sähköpostilistallesi.

Jos tavoitteesi on sitouttaa ja rakentaa luottamusta ostoprosessin alkuvaiheen aikana:

Voit tehdä retargeting-mainoksen niille ihmisille, jotka ovat lukeneet jonkin tietyn blogikirjoituksesi, mutta eivät jotakin toista, joka voisi kiinnostaa heitä. Tavoitteesi on tällöin muistuttaa yleisöä hyvästä sisällöstäsi, sitouttaa heitä ja kasvattaa luottamusta tulevaisuutta varten.

Jos tavoitteesi on lisätä myyntiä:

Voit ohjata myyntisivullasi/nettikaupassasi vierailleet (ei-ostaneet) ihmiset takaisin viemään halutun toimenpiteen loppuun.

Seuraavassa kohdassa käymme läpi, kuinka teet nämä kolme erilaista retargeting-kohdennusta.

3. Luo mukautettu kohdeyleisö retargeting-mainoksellesi

Voit kohdentaa retargeting-mainoksesi esimerkiksi ihmisille jotka:

  • vierailivat kotisivuillasi tai jollakin tietyllä sivulla viimeisten 7 tai vaikkapa 30 päivän aikana

  • lukivat jonkin tietyn blogikirjoituksesi

  • tekivät oston sivuillasi

  • lisäsivät jotakin ostoskoriin ja lähtivät ostamatta

  • sitoutuivat Facebookissa johonkin julkaisuusi tai mainokseesi

  • liittyivät sähköpostilistallesi

Käydään nyt läpi kuinka saat konkreettisesti luotua erilaisia kohdennuksia retargeting-mainoksiasi varten. Esittelen sinulle 3 eri vaihtoehtoa, joilla pääset varmasti alkuun.

Vaihtoehto 1:

Mainosta blogissasi vierailleille ihmisille sähköpostilistan liittymislahjaasi.

Jos haluat kasvataa sähköpostilistaasi ja tarjoat listalle liittyjille jotakin maksutonta liittymislahjaa, voit tehdä siitä retargeting-mainoksen ihmisille, jotka ovat vierailleet sivuillasi, mutta eivät vielä liittyneet listallesi.

Mene mainosten hallinnan Kohderyhmät-valikkoon ja valitse “Luo kohderyhmä” ja “Mukautettu kohderyhmä”

Sisällytä kohderyhmään kaikki ihmiset, jotka ovat vierailleet sivustollasi (tässä on myös mahdollista sisällyttää vain jollakin tietyllä sivulla vierailleet)

Seuraavaksi sulje pois kohderyhmästä ne ihmiset, jotka jo kuuluvat sähköpostilistallesi. Tähän sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

Vaihtoehto a)
Jos olet sijoittanut sivustollesi Facebook-pikselin peruskoodin lisäksi myös vakiotapahtumakoodit ja sellainen on sijoitettu myös sähköpostilistalle liittymisen kiitossivullesi, voit vain valita poissulkemisvalikosta “CompleteRegistration”. Ajanjaksoksi kannattaa laittaa maksimi 180 päivää.

 
tavoita asiakkaat 1
 

Vaihtoehto b)
Mikäli sivustollasi ei ole vakiotapahtumia asennettuina, voit sulkea pois ne ihmiset, jotka ovat käyneet sähköpostilistalle liittymisen kiitossivulla. Valitse vain “url on yhtäsuuri kuin” ja sijoita kiitossivun url-osoite kenttään.

Nimeä ja tallenna kohderyhmä tämän jälkeen, jolloin se on käytettävissä seuraavassa vaiheessa kun menet luomaan retargeting-kampanjaasi.

 
tavoita asiakkaat 2
 

Vaihtoehto 2:

Mainosta uusinta blogikirjoitustasi niille ihmisille, jotka ovat lukeneet jonkin samaan aiheeseen liittyvän aikaisemman kirjoituksesi, mutta eivät tätä uusinta.

Kuten edellisessä esimerkissä, mene taas luomaan mukautettu kohderyhmä ja valitse lähteeksi sivuston liikenne.

Seuraavaksi valitse kohderyhmän sisällyttämisperiaatteeksi “Tietyllä verkkosivulla vierailleet” ja “url on yhtäsuuri kuin” ja lisää sitten haluamasi url-osoite tai useampi osoite. Voit siis tehdä kohderyhmän myös useammassa eri blogikirjoituksessasi käyneistä ihmisistä.

 
tavoita asiakkaat 3
 

Sulje sitten uusimmassa kirjoituksessasi käyneet ihmiset pois kohdeyleisöstä, jotta et mainosta heille “turhaan” jo sellaista sisältöä, jonka he ovat lukeneet. Tämän saat tehtyä valitsemalla “Sulje pois”-vaihtoehdon, valitsemalla “Tietyllä verkkosivulla vierailleet” ja lisäämällä haluamasi url-osoitteen kenttään.


Vaihtoehto 3:

Näytä retargeting-mainostasi ihmisille, jotka ovat vierailleet myyntisivullasi (tai nettikaupassasi), mutta eivät ole vielä viimeistelleet ostoaan.

Luo mukautettu kohderyhmä edelleen sivuston liikenteeseen perustuen. Sisällytä kohderyhmään myyntisivullasi vierailleet henkilöt käyttämällä myyntisivun url-osoitetta.

 
tavoita asiakkaat 4
 

Sulje seuraavaksi jo ostaneet asiakkaat kohderyhmästä joko valitsemalla poissulkemisen perusteeksi vakiotapahtuma “Purchase” (jos vakiotapahtumat on asennettu sivustollesi) TAI syöttämällä kenttään oston jälkeisen kiitossivun osoite.

4. Luo Facebook-mainoskampanja mainosten hallinnassa

Kun kohderyhmä on luotu, on seuraava ja viimeinen askel tehdä itse mainoskampanja mainosten hallinnassa.

Lue tämä kirjoitukseni, jos Facebookin mainosten hallinta ei ole sinulle vielä kunnolla tuttu >>

Jos teet retargeting-mainoksen myyntisivullasi käyneille ihmisille, kannattaa pitää mielessä että asia on jo heille tuttu. Tässä vaiheessa täytyy siis enää antaa se viimeinen “tuuppaus” kohti ostoa ja monesti esimerkiksi tyytyväisten asiakkaiden palautteet tuotteesta voivat olla tällainen kaivattu vahvistus ostopäätökselle. Tämä on kuitenkin vain yksi idean mainoksen sisällölle ja sinun kannattaa ideoita mahdollisimman paljon erilaisia mainostekstejä ja valita niistä sitten paras kokeiltavaksi.


Ideoita, joilla tehostat retargeting-kampanjaasi

Nyt kun retargeting-mainosten kohdentaminen on hanskassa, käydään vielä läpi muutama idea siihen, kuinka saat retargeting-mainontasi hyvin alkuun.

1. Kasvata ensin sivustosi liikennettä

Jos sivustollasi tai myyntisivullasi ei vielä ole paljon liikennettä, saatat haluta ensin kasvattaa sitä.

Mainoksen sisältö riippuu tietysti siitä mitä teet, mutta voit esimerkiksi ohjata potentiaalista kohderyhmääsi kotisivujesi etusivulle tai johonkin blogikirjoitukseen tutustumaan ensin sinuun, yritykseesi ja palveluihisi.

Voit ohjata liikennettä sivuillesi esimerkiksi 1-2 viikkoa ja laittaa sitten retargeting-kampanjan päälle, kun liikennettä alkaa olla tarpeeksi.

2. Tee retargeting-kampanja kaikille sivukävijöillesi

Jos sivustollasi ei ole tuhansia päivittäisiä kävijöitä, voi olla hyvä idea tehdä aluksi yksi retargeting-kampanja joka on kohdistettu kaikille nettisivuillasi vierailleille ihmisille.

Jos myyt kohtuuhintaisia tuotteita tai palveluita kuluttajille, ei ostopäätöksen tekemiseen mene yleensä kovin kauaa aikaa, jolloin voit retargeting-mainoksellasi tähdätä suoraan myyntiin.

Voit esimerkiksi antaa mainoksessasi 10% alennuskoodin. Tämä on hyvä keino saada jo aikaisemmin kiinnostuksensa osoittaneet palaamaan sivuillesi ja viemään oston loppuun.

Jos taas myyt jotakin kalliimpaa tuotetta tai palvelua, voi olla hyvä idea ohjata retargeting-mainoksella rekisteröitymään sähköpostilistalle (jossa sitten jatkat asiakassuhteen kehittämistä ja “lämmittämistä”) tai sitten johonkin toiseen blogikirjoitukseen, jossa asiaa syvennetään entisestään ja josta sitten ohjataan asiakasta kohti ostoa.

3. Mainosta ja myy lisää nykyisille asiakkaillesi

Ihmiset, jotka ovat jo kerran ostaneet sinulta ovat erittäin otollista kohderyhmää lisämyynnille. Niinpä heille kannattaa aina muistaa kertoa esimerkiksi erilaisista alennuskampanjoista ym. ja tämä onnistuu hyvin Facebook-mainosten avulla.


Eli älä missään tapauksessa sulje jo ostaneita asiakkaitasi kokonaan pois Facebook-mainonnan piiristä, vaan mainosta heille asioita, joista he todennäköisesti haluaisivat kuulla. Tällaisia asioita ovat mm. alennukset, muut kampanjat, uutuustuotteet ja -palvelut.



Ja nyt, Sinun vuorosi!

Aika lähteä rakentamaan ensimmäistä Facebook retargeting-kampanjaasi. Jos sinua arveluttaa se, että osaatko tehdä retargeting-kampanjan, niin voit aivan hyvin lähteä liikkeelle pienen budjetin kokeilulla. Pääasia on se, että mietit mitä haluat retargeting-kampanjasi avulla saavuttaa ja sitten rakennat kohderyhmän ja mainoksen sen mukaan.

Budjetiksi voit laittaa esimerkiksi 50€ per viikko ja kokeilla vaikka vain yhden viikon verran aluksi. Muista, että Facebook-mainonta ei yleensä mene aivan täysin nappiin ensimmäisellä tai vielä toisellakaan kerralla, vaan se vaatii hieman perehtymistä, testaamista ja kampanjan parantelua saatujen tulosten mukaan.

Tsemppiä mainontaan!

 
Edellinen
Edellinen

Teetkö nämä 6 yleistä virhettä Facebook-markkinoinnissa?

Seuraava
Seuraava

Miten rakennat menestyvän Facebook-strategian?