Pienyrittäjän Facebook-markkinointi – 8 vinkkiä

Facebook-markkinointi ei ole tähtitiedettä, mutta muutamia juttuja on syytä laittaa kuntoon, jotta saat Facebook-yrityssivustasi maksimaalisen hyödyn sekä pidettyä yllä seuraajiesi kiinnostuksen.

Tässä kirjoituksessa keskityn antamaan vinkkejä Facebook-yrityssivuun ja maksuttomaan Facebook-markkinointiin. Jos haluat lisäksi lukea, kuinka pienyritys voi hyödyntää tehokkaasta maksullista Facebook-mainontaa, aloita tästä kirjoituksesta >>

Seuraavaksi siis 8 vinkkiä pienyrittäjän maksuttomaan Facebook-markkinointiin, ole hyvä!

 

1. Onko Facebook-sivusi ajan tasalla?

Millaisen ensivaikutelman Facebook-sivusi antaa vierailijalle, joka tulee sinne ensimmäistä kertaa?

Ovatko profiili- ja kansikuva harkitut, brändisi mukaiset? Mitä kansikuva viestii katsojalle? Facebook-sivun kansikuva on hyvä paikka tuoda esille tärkein asia, jonka haluat sivullesi tulijan ainakin näkevän ja tietävän yrityksestäsi, palveluistasi, tuotteistasi jne…

Toinen tärkeä kohta on sivusi Tietoa -osio. Oletko täyttänyt sinne kaikki tarvittavat kohdat? Saako yritystäsi tuntematon selvän käsityksen mitä tarjoat ja ketä voit auttaa katsomalla Tietoa-sivuasi?

Täytä Tietoa-sivulla ainakin yhteystiedot ja mahdolliset aukioloajat, lyhyt kuvaus yrityksestäsi sekä tarina. Tarina -osio näkyy etusivullasi, joten se on kansikuvan lisäksi hyvä paikka antaa katsojalle tärkeitä tietoja.


Katso vielä, että sivusi vasemmassa reunassa olevat välilehdet ovat hyvässä järjestyksessä, eikä turhia välilehtiä ole. Voit käydä muokkaamassa välilehtien asettelua ja poistamassa turhat näkyvistä sivusi asetuksista, Mallit ja välilehdet -kohdassa.

 

2. Luo sisältökalenteri

Sisältökalenteri auttaa pitämään julkaisujen tekemisen säännöllisenä ja vähentää myös niiden tekemiseen kuluvaa aikaa.


Voit suunnitella löyhästi koko vuoden eteenpäin niin, että merkitset kalenteriin tiedossa olevat markkinoinnin kannalta tärkeät päivät ja ajanjaksot, kampanjat sekä muut tapahtumat.


Tarkempi suunnitelma kannattaa tehdä aina kuukausi tai pari viikkoa eteenpäin ja siihen suunnitella postausten aiheet, ajankohdat, tekstit sekä kuvat. Tällä tavalla sinulla on aina julkaisuja jonossa, eikä paniikkia julkaisujen loppumisesta ehdi tulemaan.

Suunnitteluun hyvä ilmainen työkalu on Trello, josta voit katsoa opastusvideon täältä >>

3. Tutki kilpailijoidesi Facebook-sivuja

Mitä kilpailijasi tai alasi menestyneimmät ihmiset ja yritykset jakavat Facebook-sivuillaan? Miltä heidän yrityssivunsa näyttävät? Voitko oppia heiltä jotain tai huomaatko jotain, mikä ei toimi?


Saman alan yritysten Facebook-sivuja kannattaa ehdottomasti tutkia omaa Facebook-strategiaa ja sisältöjä suunnitellessa. Saatat saada inspiraatiota omiin päivityksiisi tai idean jostakin sellaisesta, mitä kilpailijasi ei ole vielä hoksannut.


Hyvä työkalu muiden yrityssivujen seurantaan löytyy oman Facebook-yrityssivusi Kävijätiedot-välilehdeltä. Selaa sivun alalaitaan, josta löydät Seurattavat sivut -osion. Näet lisäämiesi sivujen tykkääjämäärien muutokset, julkaisuihin sitoutumisen sekä sivun nimeä klikkaamalla myös sivun tekemät viikon huippujulkaisut. 

 
Kävijätiedot -välilehdelle voit asettaa muiden Facebook-sivuja seurattavaksi.

Kävijätiedot -välilehdelle voit asettaa muiden Facebook-sivuja seurattavaksi.

 

 

4. Julkaise säännöllisesti

Aivan liian usein näkee Facebook-sivuja, joihin päivitetään vain hyvän joulun ja juhannuksen toivotukset.

Säännöllisyys on kuitenkin some-markkinoinnin yksi tärkeimmistä asioista. Kun julkaiset säännöllisesti, seuraajasi tietävät odottaa sinulta uusia julkaisuja ja heillä pysyy mielenkiinto seurata sivuasi.


Mieti mikä on omalla kohdallasi sopiva julkaisutahti ja pysy siinä. Suosittelen, että julkaiset vähintään pari kertaa viikossa Facebook-sivullesi, mieluummin vaikka joka päivä. Pidä kuitenkin huoli siitä, että julkaisusi ovat laadukkaita, linjassa keskenään sekä tuottavat jotakin arvoa ja hyötyä seuraajillesi.

 

5. Ajasta julkaisut

Kun olet ideoinut ja suunnitellut postauksesi sisältökalenteriin, voit helpottaa julkaisutyötä entisestään ajastamalla Facebook-sivusi julkaisut valmiiksi.


Käytä ajastukseen Facebookin omaa ajastustyökalua. Tee julkaisu ja klikkaa sitten auki valikko, josta voit valita Ajasta- tai Tallenna luonnos -vaihtoehdot.

 
Facebook_julkaisun_ajastaminen.png
 

 

6. Seuraa, mitkä julkaisut toimivat ja mitkä eivät

Julkaise vain sellaista sisältöä, mikä kiinnostaa seuraajiasi. Pystyt päättelemään sen seuraamalla julkaisujesi analytiikkaa Facebook-sivusi Kävijätiedoissa, Julkaisut -kohdassa.

 
Seuraa mitkä julkaisut saavat eniten aikaan toimintoja, kuten tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja ja tee sitten samankaltaisia julkaisuja. On turha kuluttaa aikaa sellaisten päivitysten tekemiseen, jotka eivät kiinnosta seuraajiasi.

 

7. Panosta kuviin

Kuva on ensimmäinen asia, johon kiinnitämme huomiomme selatessamme Facebookin uutisvirtaa. Ei siis ole samantekevää, mitä kuvia käytämme julkaisuissamme ja mainoksissamme.

Suosittelen valitsemaan kuvillesi jonkun tyylin ja pysyttäytymään siinä. Tällä tavalla luot kuvia, jotka ovat seuraajiesi tunnistettavissa heidän selatessaan Facebookia, jolloin he todennäköisemmin huomaavat uudet postauksesi.
 

Voit esimerkiksi lisätä logosi kaikkiin some-kuviisi, jotta ihmiset tunnistavat kuvasi heti. Voit myös lisätä kuviisi tekstiä ja muita elementtejä, jotka sopivat valitsemaasi tyyliin. Jos käytät kuvissasi tekstiä, graafisia elementtejä ja värejä, kannattaa valita jokin tyyli ja noudattaa sitä. Muuten päivityksistäsi tulee helposti sekavaa sillisalaattia.

Niin logon kuin tekstin lisäämisen saat helposti tehtyä esimerkiksiCanvalla, jonka ilmaisversio riittää useimpien yrittäjien tarpeisiin mainiosti. Teen itse Canvalla lähes kaiken visuaalisen materiaalini, kuten esimerkiksi blogikuvat sekä Facebook-postausten kuvat.

Tästä kirjoituksesta voit lukea lisää Canvasta sekä katsoa opastusvideon kyseisen työkalun käyttöön.

 

8. Muista 80/20 sääntö

Voit pitää tätä sääntöä suuntaviivana yrityksesi Facebook-strategiassa. 80/20 sääntö tarkoittaa sitä, että 80 prosenttia julkaisemastasi sisällöstä tulee olla yleisöäsi viihdyttävää, hyödyllistä ja informatiivista, kun taas 20 prosenttia julkaisuista voi olla suoraan myyntiin keskittyviä.
 

Eli jos julkaiset viikon aikana viisi päivitystä, niistä neljän tulisi tämän säännön mukaan olla muuta kuin suoraan myyntiin ja tuotteisiin keskittyvää ja yhdessä julkaisussa voisit mainostaa suoraan tuotteitasi, kertoa tarjouksista jne.

 

Koitko tämän kirjoituksen hyödylliseksi? Jätä alle kommentti ja kerro, minkä kohdan viet heti käytäntöön.

Edellinen
Edellinen

Miten saada Facebook-sivun tykkäykset kasvamaan? - 5 + 1 vinkkiä

Seuraava
Seuraava

Ostajapersoona auttaa Facebook-mainonnan kohdentamisessa