Miksi sosiaalisen median strategia on yrittäjälle tärkeä?

*Tämä blogiartikkeli on toinen osa yhteistyössä Holvin kanssa toteutettavasta blogi- ja videosarjasta. Holvi on yrittäjille suunniteltu yritystili, joka kokoaa kaiken yrityksen talouteen liittyvän samaan paikkaan ja jonka lähtökohtana on helpottaa yrittäjän arkea. Tekstin lopussa on painike, jonka kautta pääset tutustumaan tämän kirjoituksen aiheesta tehtyyn videoon.

 

Kunnollinen sosiaalisen median strategia on mielestäni yrittäjälle yhtä tärkeä kuin liiketoimintasuunnitelma.

Sosiaalisen median strategia antaa yrittäjälle selkeät suuntaviivat markkinoinnin toteuttamiseen ja kohdeyleisön saavuttamiseen sosiaalisessa mediassa. Some-markkinoinnista ei tule mitään tai ainakaan se ei ole millään tavalla tehokasta ellei tiedetä keitä halutaan tavoitella (=kohderyhmä, miksi (=tavoitteet) ja millä tyylillä (=sisällöt).

Sosiaalisen median strategiassa määrittelet kaikki edellä mainitut, eli some-markkinointisi tavoitteet, kohderyhmäsi sekä sen, miten aiot heille viestiä ja miten heitä sitouttaa. Lisäksi päätät mittarit, joiden avulla pystyt tavoitteidesi toteutumista seuraamaan.

Suosittelen käyttämään sosiaalisen median strategian rakentamiseen hieman aikaa ja miettimään huolellisesti, millä tyylillä haluat potentiaalisia asiakkaitasi puhutella sekä miten haluat heille markkinoida. Jos tuntuu, ettei some-strategian luominen omin voimin onnistu, on tähän saatavilla monenlaista apua niin verkkokurssien kuin henkilökohtaisen sparrauksen muodossa.

Tästä kirjoituksesta saat neuvoja kolmeen some-strategian olennaiseen kohtaan eli kohderyhmän tarkkaan määrittelyyn, kanavien yhdenmukaisuuteen sekä sisältöjen suunnitteluun.

 

Kohderyhmän rajaaminen ostajapersoonakuvauksen avulla

Ennen yhdenkään some-postauksen tai -mainoksen suunnittelua pitää tietää, kenelle niitä ollaan tekemässä. On siis mietittävä yrityksen kohderyhmä, mutta pelkän kohderyhmän lisäksi suosittelen myös ostajapersoonien rakentamista. Ostajapersoona helpottaa unelma-asiakkaasi löytämistä ja markkinoinnin kohdistamista juuri heille.

Kohderyhmä ja ostajapersoonat eroavat siten, että kohderyhmällä voidaan tarkoittaa esimerkiksi 25-vuotiaita ammattikorkeakouluopiskelijoita. Ostajapersoona taas kuvaa tarkemmin sitä kuka tämä 25-vuotias ammattikorkeakouluopiskelija on, minkälaisten haasteiden kanssa hän painii, mitkä ovat hänen tavoitteensa ja minkälaisia asioita hän arvostaa. Ostajapersoonien luomisella pystyt ymmärtämään omia asiakkaitasi syvällisemmin ja suunnittelemaan sisältöä, joka aidosti puhuttelee heitä.

Yrittäjän kannattaa yleensä luoda ostajapersoonia yhdestä kolmeen kappaletta, riippuen täysin toimialasta sekä siitä, millaisia tuotteita tai palveluita yritys tarjoaa.

Ostajapersoonat auttavat sinua myös siinä mielessä, että tiedät tarkalleen minkälaisia asiakkaita tavoittelet ja minkälaisia et. Minulle ostajapersoonien miettiminen toi rauhan siihen, että tiedostin etten voi tarjota palveluitani kaikille, enkä pysty kaikkia ihmisiä miellyttämään palveluillani.

Yrittäjäaikanani olen saanut paljon palautetta omasta toiminnastani. Suurin osa on ollut positiivista, minkä lisäksi on tullut myös rakentavaa palautetta. Myös palautteiden käsittely helpottuu ostajapersoonien ansiosta, sillä tiedät mille palautteille sinun kannattaa antaa enemmän painoarvoa. Ostajapersoonien avulla pystyt myös suodattamaan saamasi palautteen ja kehittämään liiketoimintaasi unelma-asiakkaitasi varten.

Luulin itse aluksi, että ostajapersoonat ovat sama asia kuin kohderyhmät. Asiaan perehdyttyäni huomasin, että ne ovat täysin eri asioita. Joten jos tätä lukiessasi mietit, että tiedät jo keitä tärkeimmät asiakkaasi ovat, niin suosittelen silti kokeilemaan ostajapersoonakuvauksen laatimista yrityksellesi. Minulle se oli ainakin silmiä avaava kokemus ja se on auttanut minua puhuttelemaan paremmin niitä ihmisiä, joita haluan oikeasti tavoittaa.

 

Kanavien yhdenmukaisuus 

Some-strategiaan kuuluu olennaisena osana some-kanaviesi ilmeestä ja profiileissa olevista tiedoista huolehtiminen. Pyri kaikissa kanavissasi yhdenmukaisuuteen eli siihen, että jos some-tilejäsi katselee vuoron perään, ovat ne kaikki yhtä helposti tunnistettavissa sinun tai yrityksesi tileiksi. Näin luot yhdenmukaista brändiä ja annat ammattimaisemman vaikutelman.

Saat rakennettua yhdenmukaiset profiilit siten, että laitat kaikkiin kanaviisi saman profiilikuvan, suhteellisen samantyylisen esittelytekstin ja saman tai samantyylisen kansikuvan. Kuulostaa todella yksinkertaiselta ja siksi tämä varmasti jääkin monelta vähemmälle huomiolle, mutta tällä pienellä asialla on todellisuudessa suuri vaikutus tunnistettavuuteesi ja brändiisi.

 

Sisältöjen säännöllisyys ja vaihtelevuus

Sisältöjen suunnittelu on myös tärkeä osa some-strategiaa. Strategiassa kannattaa määritellä, minkä tyyppisiä sisältöjä, mistä aiheista ja missä kanavissa aikoo julkaista ja kuinka usein.

Some-sisältöjä kannattaa suunnitella jonkin verran etukäteen, koska se auttaa sinua pitämään some-kanavasi aktiivisena ja postausrytmin säännöllisenä. On myös helpottavaa kun tietää, että ainakin pariksi viikoksi on postaukset valmiiksi suunniteltu eikä yksittäisten postausten tekemiseen tarvitse käyttää aikaa joka päivä. Sisältösuunnitelma kannattaa tehdä esimerkiksi aina kuukaudeksi eteenpäin ja samalla myös tehdä ja ajastaa postauksia mahdollisimman paljon valmiiksi.

Tarkan, lyhyemmän aikajakson sisältösuunnitelman lisäksi voit myös tehdä suuntaa-antavan sisältösuunnitelman vuodeksi eteenpäin. Merkitse siihen tärkeät tapahtumat ja päivämäärät, kampanjat, projektit ym. asiat, joista aioit somessa viestiä, jolloin kuukausittaista sisältösuunnitelmaa tehdessäsi näet yhdellä vilkaisulla, mitä tapahtumia on tulossa.

Some-kanavien sisältöjen suunnittelu ja valmiiksi ajastaminen eivät kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että somessa pitää olla läsnä keskustelemassa ihmisten kanssa. Siihen ei mielestäni kannata ryhtyä, että laittaisi vain julkaisuja menemään eri kanaviin ajastustyökalun avulla ilman, että on läsnä vastailemassa mahdollisiin julkaisuihin tuleviin kommentteihin. Julkaisujen automatisointi siis kannattaa, kunhan muistat käydä aina tarkistamassa postauksiisi tulleet kommentit ja vastaamassa niihin.

Mistä sitten ideoita monipuolisiin sisältöihin? Rakenna itsellesi inspiraatiokansio, johon voit tallentaa hyviä ideoita, kuvia, mietelauseita ja vaikkapa muiden hyviä postauksia tai mainoksia inspiraationlähteiksi omaa markkinointiasi varten. Tämän avulla saat varmasti uusia ideoita vaihtelevien sisältöjen luomiseen. Ala myös seurata sellaisia Facebook-sivuja ja Instagram-tilejä, jotka tuottavat mielestäsi hyvää sisältöä ja tutki, mitä kaikkea nämä tilit julkaisevat. Löytyisikö sieltä ideoita sinunkin päivityksiisi?

Mikään ei ole niin harmillista huomata kuin se, että Facebook-sivun seinältä löytyy vain hyvän joulun ja juhannuksen toivotukset. Sen takia omia sisältöjä kannattaa ja pitää suunnitella etukäteen, jottei säännöllisyys pääse unohtumaan ja ideat loppumaan silloin kun pitäisi keksiä päivitettävää. Ei ole kuitenkaan maailmanloppu, jos joskus tulee kuukauden tai parin ajanjakso, jolloin et ole ehtinyt päivittää mitään omiin kanaviisi. Sitten on vain lähdettävä uuteen nousuun ja aloitettava homma alusta.


-Karoliina

 

*Klikkaa alta katsomaan lyhyt Holvin kanssa yhteistyössä toteuttamani video, jossa kerron kuinka luot oman some-strategiasi 3 askeleen avulla.

 
 
Edellinen
Edellinen

8 asiaa, joilla teet houkuttelevat ja helpot kotisivut yrityksellesi

Seuraava
Seuraava

Miten yrittäjä tavoittaa ensimmäiset asiakkaat? Muista nämä 4 asiaa