Täydellinen opas - Myyvät kotisivut yritykselle

Täydellinen opas - myyvät kotisivut yritykselle


Kun aloitin yrittäjänä reilu kolme vuotta sitten, olin siinä uskossa että mitä kauniimmat kotisivut ovat, sitä paremmin ne tuottavat yhteydenottoja ja uusia asiakkaita. Joten yritin tehdä itselleni mahdollisimman kauniit sivut sen sijaan, että olisin tehnyt mahdollisimman myyvät kotisivut. 

Etsin inspiraatiota lukuisilta visuaalisesti hienoilta sivustoilta ja yritin mallintaa parhaimman näköisiä elementtejä suunnitellessani omia sivujani. Sain tehtyä omasta mielestäni niin hyvännäköiset sivut kuin oli vain mahdollista, mutta seuraavan puolen vuoden aikana sain huomata todella ikävän totuuden…

Totuus oli se, että en ollut saanut yhden yhtään yhteydenottoa pelkkien kotisivujeni kautta. Joten se sai minut pohtimaan, että mikä näiden kotisivujen tarkoitus on, jos ne eivät kerran tue liiketoimintaani eli tuota yhteydenottoja ja asiakkaita. 

Aloin perehtymään syvemmin aiheeseen ja sain nopeasti huomata, että olin ajatellut kotisivuja täysin väärin (ja nykyisin tiedän, että näin monet muutkin yrittäjät ajattelevat…)

Kotisivujen tarkoitus ei ole olla pelkästään kaunis “käyntikortti” verkossa, jossa asiakas pyritään hurmaamaan mahdollisimman lukuisilla visuaalisilla kikkailuilla.. 

Toinen ääripää, johon olen myös saanut vuosien aikana törmätä on se, että kotisivuihin ei panosteta ollenkaan. Ne tehdään päivässä miettimättä ja hiomatta juurikaan niiden ulkoasua, puhumattamaan niiden tarkoituksesta ja miten ne voisivat palvella potentiaalisia asiakkaitasi paremmin. 

Toisaalta ymmärrän tämän, sillä monet yrittäjät eivät näe kotisivujen arvoa, vaan ajattelevat pelkän somekanavissa olemisen riittävän ja esimerkiksi Facebook-sivun toimivan “kotisivuna”.

Mutta haluan sanoa sinulle, että se nämä kaksi uskomusta ei missään nimessä pidä paikkaansa. 

Sillä kotisivut ovat yksi tärkeimmistä resursseista mitä sinulla voi yrittäjänä olla.

Ja kotisivujen pitää toki olla visuaalisesti kauniit ja edustaa brändiäsi, mutta niiden pitää olla ennen kaikkea myyvät.

Heti kun aloin ymmärtää kotisivujen rakentamisesta vähän enemmän ja tajusin muuttaa omat sivuni myyvemmäksi, aloin sen jälkeen saamaan lähes välittömästi enemmän liidejä ja laadukkaita yhteydenottoja.

Tiedän, että saatat edelleen ajatella ettei kotisivujen tarvitsekaan tuottaa sinulle asiakkaita, koska hankit ne jotain muuta kautta, mutta oletko koskaan miettinyt:

  • Jos kotisivusi eivät tuota sinulle uusia asiakkaita, joudut hankkimaan ne itse jostain muualta ja kaikki se aika on pois siitä mitä parhaiten osaat tehdä (ja mitä varmasti myös rakastat enemmän kuin asiakashankintaa..)

  • Jos kotisivujasi eivät toimi kunnolla ja teet maksullista mainontaa (esim. Facebook- tai Google-mainontaa), ensinnäkin mainontasi ei toimi ja toiseksi kaikki käytetyt rahasi valuvat täysin hukkaan

  • Ja jos kotisivusi eivät selkeästi puhuttele kohdeyleisöäsi ja kerro, miten ratkaiset heidän ongelmansa, saat jatkuvasti vastailla turhiin yhteydenottoihin, joka on myös aikaa pois sinulle tärkeiltä asioilta. 

Tässä oli vain muutama asia, jonka halusin listata, jotta ymmärrät mitä ikäviä vaikutuksia sillä on jos et ole valmis panostamaan yrityksesi kotisivuihin. 

Mutta mitä myyvät kotisivut sitten tarkoittavat? Myyvistä kotisivuista pitää löytyä ainakin seuraavat elementit: 

  1. Selkeät tavoitteet (maks. 2 kpl), johon sivukävijää pyritään joka sivulla ohjaamaan

  2. Unelma-asiakastasi puhuttelevat tekstit, jotta pystyt näyttämään miten ratkaiset heidän pahimmat ongelmat ja miten se heitä hyödyttää

  3. Visuaalisuus, joka tukee brändiäsi ja puhuttelee unelma-asiakastasi

Olen täällä, koska haluan auttaa sinua lopettamaan toimimattomien kotisivujesi kanssa tuskailemisen - ja siksi olen tehnyt sinulle tämän oppaan, jotta voit jo TÄNÄÄN aloittaa muuttamaan kotisivujasi myyvemmäksi. 

Joten eiköhän aloiteta…

Tästä syystä kotisivut ovat yrityksesi sydän

Kotisivut todellakin ovat yrityksesi sykkivä sydän verkossa, sillä hyvien nettisivujen avulla sinun on mahdollista saada enemmän liidejä, asiakkaita ja myyntiä - tai mikä kotisivujesi tavoitteena onkaan (tästä puhutaan lisää ihan kohta).

Yrittäjät kysyvät minulta aina välillä, että tarvitsevatko he todella kotisivut yritykselleen, koska heillä on jo yrityksen somekanavat käytössä. Ja vastaukseni on aina - KYLLÄ ehdottomasti!

Miksiko?

No katsotaanpa asiaa tältä kantilta: Yrityksesi somekanavat eivät ole sinun omistamia, joten nojautumalla pelkästään niihin ja unohtamalla kotisivut, on yrityksesi verkkonäkyvyys täysin muiden tahojen kuin sinun hallinnassa. Jos Facebook päättää tehdä yritystilien näkyvyydelle epäsuotuisia muutoksia Facebookissa tai Instagramissa, et voi asialle yhtään mitään.

Lisäksi somekanavat ovat niin nopeatempoisia, että jakamasi sisältö, kuten Instagram-postaukset, “vanhenevat” todella nopeasti. Uutta sisältöä on tästä syystä tuotettava jatkuvasti, jotta seuraajasi eivät unohda tai algoritmi ala hylkiä sinua.

Omien kotisivujen osalta sinulla taas on kaikki päätäntävalta. Voit esimerkiksi kirjoittaa blogiisi laadukkaita, unelma-asiakastasi auttavia artikkeleita, jotka järkevästi tehtyinä auttavat sivustoasi nousemaan korkealle Googlen hakutuloksissa ja tuovat sitä kautta koko ajan uusia potentiaalisia asiakkaita kotisivuillesi.

Kotisivujen avulla pystyt myös keräämään tehokkaasti uusia liidejä eli potentiaalisia asiakkaita sähköpostilistallesi, jossa voit sitten jatkaa hyvän sisällön tarjoamista ja saada potentiaaliset asiakkaat luottamaan ja ostamaan sinulta.

Alta näet esimerkin siitä, kuinka itse kerään uusia liidejä kotisivuiltani tarjoamalla mahdollisuutta liittyä maksuttomaan webinaariin:

Voit kerätä kotisivujesi avulla tehokkaasti uusia asiakasliidejä.

Voit kerätä kotisivujesi avulla tehokkaasti uusia asiakasliidejä.

Vaikka aikaisemmin kerroin, että pelkkiin somekanaviin ei kannata nojautua yrityksen verkkonäkyvyyden osalta, ovat somekanavat silti yksi erittäin hyvä keino ohjata ja saada ihmisiä tulemaan verkkosivullesi.

Hyödynnän itse esimerkiksi Facebook-mainontaa jatkuvasti saadakseni tehokkaasti oikeanlaista liikennettä niin omille kuin asiakkaideni kotisivulle ja jalostaakseni saadusta liikenteestä liidejä ja ostavia asiakkaita. Yrityksen somekanavat ja maksullinen Facebook-mainonta siis tukevat erinomaisesti kotisivujen tavoitteiden saavuttamista.

Lisäksi, jos aiot tehdä yrityksellesi Facebook-mainontaa, kotisivut ovat sen onnistumisen kannalta välttämättömät. Olen käynyt tarkemmin läpi miksi asia on näin tässä blogikirjoituksessa, mutta tiivistettynä tarvitset kotisivut joille voit ohjata mainonnalla liikennettä ja joille saat asennettua oman Facebook-pikselisi. Ilman näitä asioita et pysty mittaamaan millään tavalla mainontasi tuloksia tai kohdentamaan mainontaasi tehokkaasti - eli toisin sanoa Facebook-mainontaan laittamasi rahat menevät suurella todennäköisyydellä hukkaan.

Nyt kun tiedät tärkeimmät syyt MIKSI tarvitse hyvät kotisivut, on aika siirtyä eteenpäin katsomaan MITEN teet yrityksellesi sellaiset.

Luo kotisivut, jotka puhuttelevat unelma-asiakastasi

Jos haluat (ja miksi et haluaisi?) että kotisivusi ja markkinointisi ylipäätään tuottavat oikeita tuloksia, tulee kaiken tekemisen ja suunnittelun alkaa kohdeyleisöstä.

Useimmat yrittäjät ovat sitä mieltä, että heidän tuotteensa tai palvelunsa sopii “kaikille”. Tai sitten jos kohdeyleisöä rajataan hieman on vastaus esimerkiksi “kohdeyleisöni on 20-40 vuotiaat naiset”. Ja tämä on yleensä virhe. Tarjoamalla tuotettasi kaikille et onnistu puhuttelemaan oikeita unelma-asiakkaitasi ja teet itsellesi ja yrityksellesi karhunpalveluksen.

Jos ylläoleva esimerkki kuulostaa tutulta, kannattaa miettiä onko unelma-asiakkaasi todellakin ihan kuka tahansa tietyn ikäinen nainen tai mies, vai oletko kenties ollut hieman sokea näkemään todellisen kohdeyleisösi.

Kohdeyleisön rajaaminen voi tuntua vaikealta ja ymmärrän jos päässäsi pyörii ajatuksia kuten “karkotanko tällä mahdollisia ostavia asiakkaita?”, mutta tiedät varmaan sanonnan “kaikkea kaikille on ei mitään kenellekään”. Joten toimi tämän mukaan suunnitellessasi kotisivujasi puhuttelemaan juuri oikeaa kohdeyleisöäsi.

Jos sinulla ei vielä ole kirkkaana mielessäsi kuvaa unelma-asiakkaastasi, sinun kannattaa lähteä tekemään hieman tutkimusta. Mieti ensiksi vanhoja asiakkaitasi: mikä heitä yhdistää, millaiset asiakkaat ovat olleet parhaita asiakkaitasi ja mitkä ovat olleet heidän polttavimmat ongelmansa ja miten olet ne pystynyt ratkaisemaan.

Myös kilpailijoiden, jotka myyvät samanlaista tuotetta tai palvelua, tutkiminen on hyvä keino päästä perille kohderyhmästäsi. Selaa kilpailijoidesi somekanavia ja tutki, millaiset ihmiset seuraavat heitä ja tykkäävät heidän julkaisusta. Listaa yhtäläisyyksiä joita huomaat tutkiessasi kilpailijoidesi seuraajia ja mieti myös, mitä voisit itse tehdä paremmin. 

Selvittääksesi unelma-asiakkaasi profiilin kysy itseltäsi kysymyksiä kuten: 

  • kuka hän on

  • minkä ikäinen

  • missä hän asuu

  • mikä hänen koulutuksensa on ja missä hän työskentelee

  • mikä on hänen polttavin ongelmansa/halunsa?

  • miten tuotteesi ratkaisee tämän

Olen kirjoittanut kokonaisen artikkelin unelma-asiakasprofiilin luomisesta ja pääset lukemaan sen klikkaamalla tästä >>

Mitä enemmän keräät tietoa kohdeyleisöstäsi, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on myöhemmin suunnitella juuri heitä puhuttelevat kotisivut. Muista, että kotisivujen ei kuulu on vain sinun omien mieltymystesi mukaiset, vaan niiden suunnittelun tulee nojautua nimenomaan kohdeyleisösi mieltymyksiin ja heidän ongelmiensa ratkaisemiseen.

Kotisivujen tavoitteet - Mitä haluat kotisivujesi avulla saavuttaa?

Kotisivujen suunnittelussa ei kannata lähteä liikkeelle ulkoasun suunnittelusta, vaan kohdeyleisön määrittelyn jälkeen tulisi ensin pohtia, mikä tai mitkä ovat kotisivujen tavoitteet.

Mitä siis haluat kotisivujesi avulla saavuttaa?

Minkä toimenpiteen haluat sivuillesi tulevien potentiaalisten asiakkaiden suorittavan? Onko se esimerkiksi yhteydenotto, ilmaisen liidimagneetin lataaminen ja sähköpostiosoitteen jättäminen tai ostaminen?

Kun tavoite on määritelty, on seuraavaksi aika pohtia, miten voit auttaa sivuillesi tulijoita tekemään haluamasi toimenpiteen. Kun sivusto sitten rakennetaan ulkoasultaan tukemaan asetettuja tavoitteita, tulee siitä selkeä kokonaisuus, joka ohjaa kävijää tekemään haluttuja toimenpiteitä.

Kerroin aikaisemmin, että omilla kotisivuillani tavoitteenani on kerätä sähköpostiliidejä ilmaisen webinaarin kautta ja kasvattaa tällä tavalla jatkuvasti listaani.

Toinen kotisivujeni tavoite on ohjata ostovalmista yleisöä lukemaan lisää palveluistani ja varaamaan helposti kalenteristani maksuton konsultointipuhelu, jonka aikana sovitaan yhteistyön aloittamisesta mikäli se molemmista tuntuu hyvältä idealta.

Esimerkiksi näin voit ohjata asiakkaat ottamaan yhteyttä helposti.

Esimerkiksi näin voit ohjata asiakkaat ottamaan yhteyttä helposti.

Yksinkertaistettuna, omien kotisivujeni tavoitteena on siis kasvattaa jatkuvalla syötöllä sähköpostilistaani oikeanlaisilla, potentiaalisilla asiakkailla sekä ohjata ostovalmiit asiakkaat varaamaan kanssani puhelu.

Mitkä ovat sinun kotisivujesi tavoitteet ja kuinka saisit ne parhaiten toteutumaan?

Kotisivujen selkeä ulkoasu herättää luottamusta

Kotisivujen ulkoasu ja sivuston asettelu ovat tärkeässä roolissa, kun kävijä muodostaa sivuistasi ensivaikutelman. Sivustosi saattaa joko herättää välittömästi luottamusta ja ammattimaisen vaikutelman tai huonommassa tapauksessa saada kävijät kääntymään nopeasti kannoillaan, jos kotisivusi ovat esimerkiksi sekavat, ajasta jääneen näköiset tai värimaailmaltaan rumat ja tunkkaiset.

Käydään seuraavaksi läpi muutamia periaatteita sekä helppoja työkaluja, joita voit hyödyntää kotisivujesi visuaalisen ilmeen suunnittelussa.

Kotisivujen värimaailma

Mikäli sinulla on graafikon suunnittelema visuaalinen ohjeistus ja värimaailma, käytä sitä kotisivuillasi varmistaaksesi yhdenmukaisen ilmeen brändillesi kaikissa kanavissa.

Jos taas olet päättänyt suunnitella kotisivusi sekä niiden värimaailman kokonaan itse, kannattaa pysytellä mieluummin yksinkertaisuudessa ja muistaa, että vähemmän on usein enemmän - myös värien kanssa.

Jotta kotisivuistasi tulisi selkeät ja harmoniset, suosittelen valitsemaan niille yhden päävärin ja sitä tukemaan maksimissaan pari muuta korostusväriä.

Mieti ennen värien valintaa, millaisen tunnelman haluat luoda, millaiset värit tukevat brändiäsi ja vetävät puoleensa oikeaa kohdeyleisöä.

Jos sinulla on jo esimerkiksi kotisivujesi pääväri valittuna, mutta haluaisit löytää siihen sopivia muita värejä esim. nappuloita ja muita korostuksia varten, kannattaa kokeilla ilmaista coolors.co -työkalua.

Coolorsissa voit leikitellä eri vaihtoehdoilla, lukita haluamasi värit ja selata niihin sointuvia värivaihtoehtoja sekä tallentaa haluamasi väripaletit.

Jos sinulla taas on jokin kuva, ja haluaisit löytää siihen sointuvia värejä, löytyy coolorsista myös “pick colors from image” -toiminto. Eli lataamalla haluamasi kuvan saat valmiin väripaletin.

coolors.co -työkalulla voit leikitellä ja etsiä sopivia väripaletteja sekä tallentaa suosikkisi.

coolors.co -työkalulla voit leikitellä ja etsiä sopivia väripaletteja sekä tallentaa suosikkisi.

Voit myös etsiä väripaletti-inspiraatiota esimerkiksi Pinterestistä tai tutkia valmiita väripaletteja, joita löydät muun muassa Design Seeds -sivustolta ja Canvasta.

Design Seeds sekä Canva tarjoavat inspiraatiota väripaletteihin.

Design Seeds sekä Canva tarjoavat inspiraatiota väripaletteihin.

Yhtenäinen kuvamaailma ja visuaalisuus

Yhtenäisen värimaailman lisäksi panosta kotisivuillasi myös yhtenäiseen kuvitukseen. Jos käytät sivuillasi kuvia itsestäsi, suosittelen palkkaamaan ammattilaisen ottamaan kuvia sinusta. Se kyllä maksaa itsensä takaisin, sillä ammattivalokuvaajan ottamat kuvat ovat laadukkaita ja luovat kotisivuillesi heti ammattimaisemman ilmeen.

Jos sinulla ei ole omasta takaa sopivia kuvia sivuillesi, mutta haluat silti lisätä niille kuvitusta elävöittämään sivuja, kannattaa kääntyä laadukkaiden ilmaisten kuvapankkien puoleen.

Olen tehnyt hyväksi toteamistani ilmaisista kuvapankeista oman blogiartikkelin, jonka pääset kurkkaamaan tästä >>

Fontit ja kotisivujen tekstit

Värien ja kuvien lisäksi sinun tarvitsee uhrata hieman ajatusta fonteille ja kotisivujesi tekstien ulkoasulle.

Samoin kuin kuvien ja värien kanssa, myös fonttien osalta kannattaa lähteä miettimään sitä, millaista fiilistä haluat niillä sivustollesi luoda.

Jos sinulla on graafikon luoma ohjeistus, käytä siinä määriteltyjä fontteja. Jos ei, voit tässäkin kohtaa aloittaa inspiraation etsimisen esimerkiksi hakemalla Googlesta tai Pinterestistä esimerkiksi “best font pairings” -haulla ja katsoa tuleeko eteen jotain sopivalta tuntuvaa.

Fonteissa pätee sama sääntö kuin väreissäkin: vähemmän on enemmän. Pärjäät jopa vain yhdellä fontilla, sillä voit käyttää sitäkin monilla eri tavoin. Jos haluat hieman enemmän vaihtelevuutta, voit valita esimerkiksi otsikoihin eri fontin kuin normaaliin tekstiin.

Pidä kotisivujesi tekstiosiot napakoina ja erottele pidempiä tekstipätkiä kappalejaolla ja lisäämällä väliin visuaalisia elementtejä, kuten kuvia. Mikään ei väsytä nimittäin enempää kuin törmääminen koko ruudun pituiseen tekstiseinään!

Pidä myös huoli, ettei kotisivujesi tekstit kulje koko ruudun leveydeltä, sillä se tekee tekstistä vaikeaa lukea.

Paranna kotisivujesi käyttäjäkokemusta ja saat sivukävijät muutettua ostaviksi asiakkaisi

Täytyy rehellisyyden nimissä tunnustaa, että en ole mikään huippuasiantuntija käyttäjäkokemuksen kehittämisessä, mutta se on kuitenkin tärkeä osa kotisivujen suunnittelua ja siksi olen laittanut siitä perusteet tähän oppaaseen.

Käyttäjäkokemus (User Experience/UX) tarkoittaa sitä, että keskitytään käyttäjään enemmän kuin siihen, mitä yritys haluaa. Tämä voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta usein saan itsenikin siitä kiinni, että mietin enemmän sitä mikä näyttää hyvältä, kuin että miettisin onko kotisivujani helppo käyttää.

Tämä esimerkiksi tarkoittaa sitä, kuinka helposti sivukävijäsi osaa navigoida sivuillasi ja miten helposti ja nopeasti hän ymmärtää, missä sivulla hän on ja miten hän pääsee takaisin sinne mistä tuli.

Eli toisin sanoen sivujen tarkoitus ei ole auttaa sinua vain saamaan enemmän uusia asiakkaita, vaan auttaa potentiaalista asiakastasi löytämään se tieto, mitä hän on etsimässä. 

No kuinka sitten pystyt parantamaan käyttäjäkokemusta kotisivuillasi? Siihen minulla on sinulle yksi lainaus joka kiteyttää oikeastaa kaiken sen mitä sinun tarvitsee tietää käyttäjäkokemuksesta: 

“Älä laita minua miettimään!” -Asiakkaasi

Tämä tarkoittaa sitä, että sinun on tehtävä sivuistasi mahdollisimman selkeät, koska tärkeintä ei ole se, mitä voisit sinne lisätä vaan mitä voisit ottaa sieltä pois. 

Sen takia esimerkiksi minulla (ja lähes tulkoon kaikilla asiakkaillani, joille olen tehnyt nettisivut) on ylänavigaatiossa vain 2-3 tärkeintä linkkiä + yksi nappi, joka on yleensä se asia mihin sivukävijän haluan ohjata:

Omilta kotisivuiltani löytyy ylänavigaatiosta nappula, joka ohjaa kävijän maksuttomaan webinaariin.

Omilta kotisivuiltani löytyy ylänavigaatiosta nappula, joka ohjaa kävijän maksuttomaan webinaariin.

Näen ihan liian paljon sitä, että ylänavigaatiossa on kymmeniä eri linkkejä eri sivuille. Sivukävijäsi menee sellaisesta todella helposti sekaisin, eikä pysty päättämään mihin hänen tulisi mennä. Tämä aiheuttaa sen, että kävijäsi poistuvat nopeasti sivuiltasi kun he “eksyvät” sivuillasi. 

Toinen tärkeä asia, jonka avulla pystyt parantamaan sivujesi käyttäjäkokemusta, on se että jokaisella sivulla on selkeät tavoitteet, joihin pyrit ohjamaan kävijöitäsi. 

Hyvä esimerkki on “palvelut”- tai “tuote”-sivut, joissa on tärkeää vain yrittää saada ihminen ostamaan tuote tai ottamaan yhteyttä, jos myyt palveluita. Liian usein palvelu-sivuille laitetaan esimerkiksi linkkejä tai nappuloita blogiin tai johonkin muille sivulle, joka ei itsessään liity palveluun (tämä on varmasti yleisin virhe, minkä näen useilla kotisivuilla ja olen sortunut siihen itsekin)

Mistä sitten voit tietää, onko kotisivusi käyttäjäystävälliset vai eivät? Yksinkertaisinta mitä voit alkuun tehdä on, että pidät kotisivut mahdollisimman yksinkertaisina. Otat kaiken turhan pois. 

Sen jälkeen kun olet tehnyt muutokset kotisivuillesi suosittelen asentamaan sivuillesi lämpökartta-työkalun, jonka avulla pystyt näkemään mihin ihmiset klikkaavat sivuillasi ja mitä asioita he katsovat eniten sekä mikä ei ole taas niin mielenkiintoista. Tässä on esimerkkikuva lämpökartasta:

 
Lämpökartta näyttää mitkä asiat kiinnittävät kävijöiden huomion kotisivuillasi. Lähde: www.pixeller.co

Lämpökartta näyttää mitkä asiat kiinnittävät kävijöiden huomion kotisivuillasi. Lähde: www.pixeller.co

 

Tämä on hyvin yksinkertainen työkalu ja sen avulla pystyt helpoiten kehittämään sivujesi käytettävyyttä. 

Tykkään itse käyttää sellaista työkalua kuin CrazyEgg, mutta se on maksullinen työkalu (n. 25 €/kk). Verkosta löytyy paljon maksuttomia työkaluja, kuten Hotjar. Nämä työkalut on helppo ottaa käyttöön ja niitä on helppo ymmärtää kenen tahansa, vaikka et olisi mikään digimarkkinoija tai kotisivujen tekijä. 

Huomioitavaa on kuitenkin se, että kun olet asentanut seurantatyökalun, sinun on hyvä testata, ettei työkalu hidasta kotisivujesi latautumisaikaa (latautumisajallakin on merkitys siihen, kuinka käyttäjäystävälliset kotisivusi ovat).

Suosittelen, että pidät kotisivujesi latausajan keskimäärin n. 3-5 sekunnissa. Latausajan pystyt testaamaan esimerkiksi GTMetrix-nimisellä työkalulla. Se antaa myös sinulle kehitysehdotukset, miten pystyt parantamaan kotisivujesi latausaikaa. 

Yksi merkittävin tekijä latausajan suhteen on pitää kaikki kuvatiedostot mahdollisimman pienenä, jotta ne latautuvat nopeasti. Toinen merkittävä tekijä on, ettei kotisivuille asenna mitään turhia lisäosia, jotka vain rasittavat ja hidastavat kotisivuja. 

Tässä oli lyhyt katsaus siitä, miten pystyt parantamaan käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemukseen vaikuttaa todella monet muutkin asiat, mutta yritin pitää tämän hyvin yksinkertaisena ja kertoa ne asiat sinulle, joilla on suurin merkitys kotisivujesi toimivuuteen. 

Tässä on vielä lista työkaluista, joista mainitsin tekstissä:

Hypätään seuraavaksi siihen, minkälaisella sivujen rakenteella saat muutettua potentiaaliset asiakkaasi ostaviksi asiakkaiksi ja mitä sinun tarvitsee tietää kotisivujen tekstien kirjoittamisesta.

Kuinka muutat tuntemattomat ihmiset ostaviksi asiakkaiksi

Seuraavaksi on hyvä keskittyä siihen minkälainen sivujen rakenne on paras, jotta sivujen selaaminen on sivukävijälle mahdollisimman sujuvaa sekä miten saat tekstisi puhuttelemaan juuri unelma-asiakastasi. 

Näytän sinulle yhden yksinkertaisen sivujen rakenteen, jota voit hyödyntää käytännössä kaikilla sivuillasi (etusivu, palvelut-sivu jne).

Nappaa sivukävijän huomio otsikolla

Sivun ensimmäinen tehtävä on napata lukijan huomio ja sen pystyt tekemään kirjoittamalla otsikon, joka vetoaa unelma-asiakkaaseesi. Mistä sitten tiedät, mikä vetoaa unelma-asiakkaaseesi? Sinun on tunnettava yleisösi, jotta tiedät mitä he haluavat ja minkä asioiden kanssa he kamppailevat. 

Tässä on sinulle muutama hyvä otsikkomalli, jotka olen todennut toimivaksi ja jotka kertovat yrityksesi arvolupauksen:

  1. Lopeta [Ongelman kokeminen] - Aloita [Saamaan hyötyjä/ratkaisu]
    Esimerkki: Lopeta toimimattomien mainosten kanssa tuskaileminen - Aloita saamaan tuloksia joita ansaitset

  2. Autan [Yleisöä] [Saavuttamaan hyötyjä/ratkaisemaan ongelman] [X Palvelulla]
    Esimerkki: Autan yrittäjiä saamaan enemmän asiakkaita Facebook-mainonnan avulla

  3. [Koe nämä hyödyt] [X palvelun avulla]
    Esimerkki: Hanki lisää työtunteja tekemällä vähemmän X valmennukseni avulla

Tässä on yksi käytännön esimerkki hyvästä palvelu-sivun otsikosta: 

 
Esimerkki selkeästä ja kiinnostusta herättävästä otsikosta kotisivuilla. Lähde: https://jacobmcmillen.com/

Esimerkki selkeästä ja kiinnostusta herättävästä otsikosta kotisivuilla. Lähde: https://jacobmcmillen.com/

 

Alaotsikko (voi olla myös esiotsikko, kuten esimerkissä) ei ole pakollinen, mutta sen avulla pystyy vielä tukemaan otsikon arvolupausta, joten suosittelen vahvasti sen käyttämistä.

Kuinka tuotteesi tai palvelusi auttaa asiakasta

Otsikon ja mahdollisen alaotsikon jälkeen tulee esittely siitä, mitkä ovat tuotteesi tai palvelusi hyödyt asiakkaalle. Potentiaaliset asiakkaat eivät ole niinkään kiinnostuneita siitä, mikä tuotteesi on, vaan miten tuote auttaa ratkaisemaan heidän ongelmansa. 

Liian usein näen, että verkkosivuilla puhutaan vain siitä, minkälaisia ominaisuuksia tuotteessa tai palvelussa on. Esimerkiksi kerrotaan, kuinka usein asiakas saa raportteja tai kuinka usein asiakas voi olla yhteydessä. Harva kuitenkaan kertoo sitä, että miten nämä ominaisuudet auttavat asiakastasi tai mitä ne merkitsevät asiakkaallesi. 

Olen huomannut kotisivuja ja Facebook-mainontaa tehdessäni yhden hyvän tavan kirjoittaa tuotteen hyödyt asiakkaalle auki. Tämä tapa on käyttää OHM-kehystä, joka tarkoittaa Ominaisuus - Hyöty - Merkitys. 

Katsotaanpa esimerkin avulla, miten pystyt OHM-kehystä hyödyntämään: 

Facebook-mainonta etsii puolestasi ostovalmiita asiakkaita (Ominaisuus), jotta voit lopettaa jatkuvan somessa postailemisen (Hyöty) ja voit käyttää säästetyn aikasi yrityksesi kehittämiseen (Merkitys). 

Tämän kehyksen avulla pystyt paremmin tuomaan esille tuotteesi tai palvelusi hyödyt ja merkityksen potentiaalisille asiakkaille, jotka vierailevat sivuillasi. 

Tässä on yksi esimerkki miten pystyt yhdistämään itsesi esittelyn ja palvelusi hyödyt:

Tuo esiin itsesi sekä tuotteesi kiistattomat hyödyt. Lähde: https://kaylahollatz.com/

Tuo esiin itsesi sekä tuotteesi kiistattomat hyödyt. Lähde: https://kaylahollatz.com/

Todista osaaminen tai tuotteen hyödyt

Seuraava vaihe olisi tuoda esille todisteet siitä, minkälaisia tuloksia tuotteesi tai palvelusi pystyvät tuottamaan. Todisteet voivat olla esimerkiksi asiakkaiden suositteluita, tilastoja tai arvosteluita. 

Todisteet ovat tärkeä osa, jos haluat kotisivujen tuottavan sinulle uusia asiakkaita. Verkossa luottamuksen rakentaminen on kaiken perusta ja yksi tapa rakentaa luottamusta on näyttää (ei vain kertoa) potentiaaliselle asiakkaalle, minkälaisia tuloksia hän voi odottaa sinulta.

Näytä potentiaaliselle asiakkaallesi, millaisia tuloksia sinun kanssasi työskennellessä voi odottaa. Lähde: https://kaylahollatz.com/

Näytä potentiaaliselle asiakkaallesi, millaisia tuloksia sinun kanssasi työskennellessä voi odottaa. Lähde: https://kaylahollatz.com/

Mitä jos niitä todisteita ei sitten ole? 

Silloin on hyvä näyttää esimerkiksi mitä tuloksia olet itse saanut, jos sinulla ei ole vielä asiakkaiden suosituksia (joka on ihan ymmärrettävää jos yritystoimintasi on vasta alussa). Toinen hyvä tapa on esimerkiksi tilastoilla osoittaa, että miksi juuri sinut kannattaa valita. Tässä kannattaa yrittää olla luova ja ideoida, miten pystyt näyttämään oman osaamisesi tai tuotteesi hyödyt sivukävijälle.

Pyydä sivukävijää toimimaan - Toimintakehote

Toimintakehote on yksi  tärkeimmistä asioista sivullasi, mutta siinä piilee yksi ongelma… 

Toimintakehotteita käytetään yleensä joko liikaa tai liian vähän, eli joko sivulta yritetään ohjata ihmisiä kaikille mahdollisille sivuille nappuloiden ja linkkien avulla tai sitten toimintakehotteita ei ole juuri ollenkaan. 

Mikä sitten on toimintakehote?

Toimintakehote on yksinkertaisuudessaan nappi, jolla pyrit saamaan ihmisen tekemään halutun toimenpiteen (se voi olla myös pelkkä linkki, mutta muista että toimintakehotteen on tarkoitus nousta selkeästi esille sivuiltasi).

Lisää kotisivuillesi selkeä toimintakehote jokaiselle sivulle. Lähde: https://www.miikasoronen.fi/

Lisää kotisivuillesi selkeä toimintakehote jokaiselle sivulle. Lähde: https://www.miikasoronen.fi/

Kerroin jo aikaisemmin siitä, että sivujen tavoite kannattaa pitää aina selkeänä ja mahdollisimman yksinkertaisena. Jos yrität ohjata kävijöitä liian moneen paikkaan nettisivuillasi, kävijät menevät sekaisin ja lähtevät hyvin nopeasti pois sivuiltasi.

Rakenne, jonka sinulle juuri jaoin on hyvin yksinkertaistettu, mutta sen avulla pääset alkuun. Sivuille voit aina lisätä erilaisia elementtejä, kuten uusimpia blogikirjoituksia tai Instagram feedisi, mutta kaikki kannattaa kuitenkin tehdä harkiten, jotta et vahingossa ohjaa sivukävijöitä sellaiseen paikkaan, johon et halua heidän ensisijaisesti menevän.

Yksinkertainen menetelmä tehdä tehokasta hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimointi on sellainen asia, josta jokaisen verkossa toimivan yrittäjän pitäisi tietää perusteet. Tein yritykseni perustamisen alkuaikoina sen virheen, että laiminlöin kotisisivujeni ja blogitekstieni hakukoneoptimointia ja nyt olen saanut viimeisen vuoden ajan korjailla näitä virheitä. 

Hakukoneotimointi ei ole helppoa ja se vaatii pitkäjänteistä työtä. Sen takia meillä on Suomessakin hyviä ammattilaisia auttamassa sen asian kanssa, mutta haluan kuitenkin antaa sinulle yksinkertaisen menetelmän tehokkaaseen hakukoneoptimointiin, jotta saat perustasi kuntoon ja saat mahdollisimman paljon maksutta ostovalmista liikennettä sivuillesi Googlesta tai muusta hakukoneesta.

Lyhyesti tiivistettynä: Hakukoneoptimointi tarkoittaa siten, kuinka saat yksittäisen sivusi (esimerkiksi blogikirjoituksesi) näkyviin haluamallasi hakusanalla hakukoneissa, kuten Google, Yahoo tai muut vastaavat. 

Hakukoneoptimointiin vaikuttaa monta eri asiaa, esimerkiksi sivuston latausajat, kävijöiden viettämä aika sivuille, sivujen linkitykset, domainin ikä jne. En kuitenkaan tässä puutu näihin asioihin, koska se vaatii jo syvällisempää ymmärrystä analytiikasta ja muista teknisistä asioista. Näistä asioista pitäisi tehdä kokonaan oma blogikirjoituksensa. 

Keskityn nyt jakamaan sinulle yksinkertaisen menetelmän, miten saat hakukoneet rakastamaan sivujasi - vaikka et olisi koskaan edes tehnyt hakukoneoptimointia.

Ensimmäiseksi - Valitse hakusana, jolla haluat tulla löydetyksi hakukoneista. Tämän voit tehdä Googlen suunnittelutyökalulla, josta voit katsoa hakumääriä eri hakusanoilla. Tämän työkalun saat käyttöösi, kun luot maksuttoman tilin Google Ads -palveluun.

Sen jälkeen kun olet kirjautunut, mene Avainsanojen suunnittelijaan ”työkalut ja asetukset” -valikosta: 

kotisivut+hakukoneoptimointi.jpg

Tämän jälkeen valitse “Löydä uusia avainsanoja”. 

kotisivut+hakusana.jpg

Sen jälkeen syötä haluamasi hakusana, jota haluat tarkastella (laitoin itse esimerkiksi “Facebook mainonta”).

nettisivut+hakukoneoptimointi.jpg

Sen jälkeen avainsanojen suunnittelija näyttää kyseiselle hakusanalle hakumäärät ja sen alapuolelta löydät muita hakusanaideoita, jotka liittyvät hakusanaasi. 

nettisivut+hakusana.jpg

Google antamat luvut ovat suuntaa antavia, joten niihin ei kannata ihan täysin luottaa. Google kertoo kuitenkin hyvän arvion siitä, kuinka paljon hakusanaa haetaan kuukausittain.

Kun olet löytänyt hakusanan, jolla haluat tulla löydetyksi Googlesta tai muusta hakukoneesta, pidä huoli että hakusana löytyy seuraavista paikoista: 

  1. URL-osoitteesta - Laita hakusana siinä muodossa URL-osoitteeseen, kuin sitä haetaan Googlesta. 

  2. Pääotsikko (H1) - Pidä huoli, että sivusi otsikosta löytyy haluamasi hakusana. 

  3. Teksti - Kirjoita hakusana 2-3 kertaa tekstin sisälle ja kirjoita hakusana eri muodoissa muutaman kerran tekstin sisälle. 

  4. Kuvat - Nimeä yksi kuva valitsemalla hakusanalla. Muut kuvat voit nimetä muilla hakusanoilla, jotka liittyvät valitsemaasi hakusanaan tai nimeä kuvat hakusanan eri muodoilla.

Pidä huoli, että hakusana löytyy sivun url-osoitteesta sekä otsikosta.

Pidä huoli, että hakusana löytyy sivun url-osoitteesta sekä otsikosta.

Tämän vaikeampaa hakukoneoptimoinnista ei tarvitse tehdä, varsinkaan jos Google ei ole pääasiallinen asiakashankintakanavasi. Perusteet kuitenkin kannattaa olla kunnossa, jotta ihmiset löytävät sinut ja yrityksesi hakukoneista. Joten ei kannata ainakaan tehdä niin kuin minä aluksi tein ja korjata sitten virheitä vuosien päästä.

Helpoin tapa selvittää, tuottavatko sivusi asiakkaita

Jotta tiedät ovatko kotisivusi myyvät vai ei, tulee sinun mitata niiden toimivuutta. Tämän pystyy tekemään hyvin yksinkertaisella laskukaavalla. Tiedän, että analytiikka-intoilijat eivät innostu tästä, mutta valitettava tosiasia on, että meidän yrittäjien on nopeasti tiedettävä toimiiko joku asia vai ei. Analytiikkaa pystyy seuraamaan vaikka täysipäiväisesti, mutta se ei välttämättä tuota sinulle yhtään uutta asiakasta. 

Joten yksinkertaisimmillaan pystyt seuraamaan sitä, että kuinka hyvin kotisivusi tuottavat sinulle asiakkaita on jakamalla esimerkiksi kuukaudessa tulleet yhteydenotot kuukauden sivukävijöillä. Tämän luvun kerrot vielä sadalla, niin saat prosenttiluvun, joka kertoo kuinka iso osa sivukävijöistä ottaa yhteyttä sinuun.

Esimerkiksi: Kuukauden aikana olet saanut 5 yhteydenottoa ja sivuillasi on vieraillut 100 ihmistä. Laskukaava on 5 / 100 = 0,05. 0,05 * 100 = 5 %.

Hyvänä konversioprosenttina (eli kuinka moni prosentti sivukävijöistä ottaa yhteyttä) voi pitää n. 3-5 %. 

Tuota lukua kun alat seuraamaan ja parantamaan juuri kertomillani toimenpiteillä, niin voin taata, että kotisivujesi merkitys muuttuu täysin ja niistä tulee tärkein asiakashankintakanavasi. 

Loppusanat

Kiitos, että olet lukenut tänne asti. Suosittelen nyt, että tallennat tämän suosikkeihisi ja aloitat pala kerrallaan muuttamaan kotisivujasi myyvemmiksi. Liian moni muutos voi johtaa vain sekasortoon. 

Jos olet yhtään samanlainen kuin minä, ja hyppäät aina ensiksi tänne loppuun, jotta tiedät mitä tämä kirjoitus on tarjonnut, niin nämä asiat tulet tietämään, kun luet tämän kirjoituksen kokonaan: 

  • Miksi pelkät somekanavat eivät riitä, vaan tarvitset hyvät kotisivut yrityksellesi

  • Kuinka muutat toimimattomat kotisivut unelma-asiakkaitasi puoleensavetäväksi magneetiksi

  • Mitä kannattaa huomioida kotisivujen ulkoasussa, jos et halua saada sivukävijöitä kääntymään heti kannoillaan

  • Mitä tarkoittaa kotisivujen käyttäjäkokemus ja kuinka parannat sitä helposti 

  • Kuinka muuta kotisivujesi avulla tuntemattomat ihmiset ostaviksi asiakkaiksi

  • Yksinkertainen menetelmä tehokkaaseen hakukoneoptimointiin

Kiitos vielä, että olet lukenut tämän oppaan. Toivon, että siitä on ollut paljon apua sinulle (tai ainakin, että se olisi herättänyt uusia ajatuksia sinussa). 

Edellinen
Edellinen

Lähes täydellinen Facebook-mainonta -opas 2024

Seuraava
Seuraava

Blogin mainostaminen Facebookin avulla