Blogisarja: Mainonta Facebookissa

Tämä kirjoitus on neljäs osa yhteensä 5-osaista blogipostaussarjaa, jossa käydään läpi Facebook-strategian osa-alueita. Käy lukemassa seuraavista linkeistä kolme aikaisempaa postausta, jos et ole sitä vielä tehnyt: 

Osa 1: Millainen on hyvä Facebook-sivu?
Osa 2: Tavoitteiden asettaminen Facebook-sivulle
Osa 3: 9 + 1 ideaa Facebook-postauksiin

 

Miksi Facebook-mainontaa kannattaa tehdä?

Mainostaminen Facebookissa sopii lähes jokaiselle yritykselle koosta riippumatta. FB-mainonnan hyödyt ovat ilmaistavissa kolmella K:lla, jotka ovat Kattavuus, Kohdennus ja Kustannustehokkuus.
 


Kattavuus

Facebook tavoittaa jo yli 2,6 miljoonaa suomalaista käyttäjää, joista useimmat vierailevat siellä hyvin aktiivisesti.

Kuitenkaan ilman maksettua mainontaa et enää saa Facebookilta julkaisuillesi kovinkaan paljon näkyvyyttä, vaan julkaisuja kannattaa sponsoroida hyvän näkyvyyden takaamiseksi. Postausten rahallisella "boostaamisella" varmistat sen, että kaikki seuraajasi näkevät tärkeimmät julkaisusi.

Julkaisujen sponsoroinnista olen kirjoittanut aiemmin tässä postauksessa.
 


Kohdennus

Mikään muu mainoskanava ei tarjoa yhtä laajoja kohdennusmahdollisuuksia kuin Facebook. Kohdentamiseen on käytettävissä kaikki se data, jota ihmiset itsestään jakavat Facebookissa.

Facebook-mainontaa voi kohdentaa iän, sukupuolen, sijainnin ja kielen lisäksi myös esimerkiksi koulutuksen, työn, kiinnostusten ja käyttäytymisten perusteella.

Mainosta tehdessä Facebook ilmoittaa valittujen kohdennuskriteerien mukaisen potentiaalisen kohderyhmän koon. Tämä tarkoittaa joukkoa, jolle mainostasi voidaan näyttää. Tässä kohtaa kannattaa muistaa, että Facebookissa on tärkeintä tavoittaa juuri oikea kohdeyleisö, ei satojen tuhansien ihmisten massaa. Tarkka rajaus on avainasemassa Facebook-mainonnan onnistumisessa.

Nyrkkisääntönä voisi myös sanoa, että mitä tarkempi ja ydinkohderyhmään osuvampi kohdennus, sitä edullisempaan hintaan mainoksen saa. Kannattaa siis testata erilaisia kohdennusvariaatioita ja katsoa, mikä toimii mainoksissasi parhaiten.


Kustannustehokkuus

Verrattuna muihin mainosmuotoihin ja etenkin perinteisiin mainoskanaviin, on Facebook-mainonta varsin edullista ja hyvin mitattavaa. Pienyritys voi päästä hyvin alkuun Facebook-mainonnassa esimerkiksi vain muutaman kympin kuukausittaisella mainosbudjetilla.

Itse olen toiminut niin, että sponsoroin tärkeimpiä julkaisujamme aina pienellä summalla (usein vain muutamalla eurolla kerrallaan) joko FB-sivustamme tykänneille ihmisille ja heidän kavereilleen tai sitten erillisen kohdennuksen kautta, riippuen vähän julkaisun sisällöstä.

Jo näin pienellä panostuksella olen pystynyt varmistamaan, että tärkeimmät postaukseni eivät mene "hukkaan", vaan saavuttavat ansaitsemansa näkyvyyden. Suosittelen tätä sinullekin, mikäli käytät aikaa ja vaivaa hyvien postausten suunnitteluun ja tekemiseen.

 

Mistä Facebook-mainonta kannattaa aloittaa?

Aivan kuten Facebook-markkinointi muutenkin, myös mainosten suunnittelu kannattaa aloittaa tavoitteiden asettamisesta.

Ensiksi kannattaa siis selkiyttää haluttu lopputulos: Haetaanko mainoksella mahdollisimman suurta paikallista näkyvyyttä, liittymisiä sähköpostilistalle, tarjoustuotteen ostamista vai esimerkiksi uusia sivutykkäyksiä?

Kun mainoksen tavoite on selvillä, valitaan Facebookin mainostyökalusta tavoitteeseen sopiva mainostyyppi. Näitä mainostyyppejä Facebookissa on kolme erilaista (tunnettuus, harkinta ja konversio), joiden sisältä valitaan tavoitteeseen sopivin mainosmuoto.

 
 Mainosta luodessasi valitset ensin tavoitteen. Viemällä hiiren  info -merkin  päälle, saat näkyville tarkemman kuvauksen kyseisestä tavoitteesta.

Mainosta luodessasi valitset ensin tavoitteen. Viemällä hiiren info-merkin  päälle, saat näkyville tarkemman kuvauksen kyseisestä tavoitteesta.

 

 

Mitä kannattaa mainostaa Facebookissa?

Yleisesti ottaen Facebookissa kannattaa mainostaa kaikkia sellaisia julkaisuja, jotka tuottavat seuraajillesi jotakin hyötyä ja lisäarvoa. Tämä kannattaa punnita jokaisen sivujulkaisun kohdalla ja jos postaus on sellainen, että seuraajiesi olisi hyvä nähdä se, niin julkaisua on hyvä mainostaa ainakin pienellä summalla.

Tärkeimpien postausten mainostamisen lisäksi esimerkiksi uusista tuotteista ja lanseerauksista kannattaa ehdottomasti kertoa isolle yleisölle, eli joko sponsoroida niistä kertovaa sivujulkaisua tai tehdä erillinen Facebook-mainos.

Jos olet järjestämässä sivullasi arvontaa tai kilpailua, voi siitä kertovaa postausta olla myös järkevää sponsoroida. Arvonnat ja kilpailut keräävät yleensä Facebookissa hyvin reaktioita ja näkyvyyttä ja tällaisen julkaisun sponsoroinnilla näkyvyyttä on mahdollista kasvattaa todella suureksi.

 

Mitä ajatuksia juttu herätti? Jätä kommenttisi alle.