[OSA 2] 33 oivallusta yrittäjyydestä & markkinoinnista

33 oivallusta yrittäjyydestä ja markkinoinnista - osa 2

Tämä on toinen osa yhteensä 3-osaista blogisarjaa, jossa jaan oivalluksiani yrittäjyydestä ja markkinoinnista. Sarja on alunperin julkaistu sähköpostilistalleni 33-vuotissyntymäpäiväni kunniaksi toukokuussa 2023. Sarjan ensimmäisen osan pääset lukemaan täältä ja kolmannen osan täältä.


Jatketaan suoraan siitä mihin ensimmäisessä osassa jäätiin: 

===

12) Bisnes (ja markkinointi) on systeemi – ei suora viiva.

Bisnes toimii tai ei toimi osiensa summana. Vaikka monet sitä toivovatkin… bisnestä ei kuitenkaan valitettavasti saa pelittämään yksittäisillä tempuilla tai kikoilla (ainakaan pitkällä tähtäimellä). 

Ajattelin itsekin vuosia bisnestäni (ja markkinointiani) liian suoraviivaisesti:  A johtaa B:hen, joka johtaa C:hen.

Mutta maailma – ja ihminen – ei toimi tällä tavalla. 

Esimerkiksi: Yli 94 % uusista asiakkaistani on nähnyt mainoksiani Facebookissa… lukenut blogiani… ja kuluttanut lähes jokaisen sähköpostiviestini viimeiseltä vuodelta…ENNEN KUIN heistä on tullut asiakkaitani. 

Ei kuulosta kovin suoralta viivalta, vai mitä?

Lue täältä lisää Onnellisia asiakkaita tuottavan systeemin luomisesta.

13) Älä tuomitse liian nopeasti asioita hyväksi tai huonoksi.

Yrittäjyyden alkutaipaleella (okei, vissiin viimeeksi eilen) luokittelin asioita hyväksi tai huonoksi lähes silmänräpäyksessä… vaikken ollut edes nähnyt asian vaikutuksia pitkällä aikavälillä.

Jos voittaisin lotossa nyt, se vaikuttaa nopeasti ajateltuna hyvältä asialta. Mutta onko se todellisuudessa sitä?

Useat tutkimukset osoittavat, että lottovoittajista lähes puolet masentuu. Ja iso osa menettää rahansa melkein yhtä nopeasti kuin ne tuli tienattuakin.

Ja taas toisaalta: Lopetin 2020 keväällä yhteistyön yhden parhaimmista asiakkaistani kanssa. Se vaikutti silloin pähkähullulta päätökseltä. Mutta kun asiaa katsoo jälkeenpäin, se olikin yksi parhaimmista bisnespäätöksistäni.

Siksi ei kannata suoralta kädeltä tuomita asioita hyväksi tai huonoksi.

14) Luo periaatteet, jotka ohjaavat kaikkea päätöksentekoasi.

Kaikki päätöksenteko (sekä elämässä että bisneksessä) helpottuu ja nopeutuu, kun annat valitsemiesi periaatteiden toimia kompassina päätöksillesi.

Esimerkiksi oma periaatteeni markkinointiin – ”suhde ennen kauppaa” – ohjasi tämänkin viestin ideointia ja kirjoittamista.

Koska tavoitteeni on luoda seuraajistani tosifaneja ja lopulta onnellisia asiakkaita… en sorru lähettelemään arvottomia “SPESSUALENNUS SINULLE VAIN TÄNÄÄN” -viestejä lyhyen tähtäimen voitot mielessäni.

15) Kun teet jotain hyvin, matkijoita tulee aina.

Olen pistänyt tämän merkille erityisesti viime ja tämän vuoden aikana. Saatan esimerkiksi törmätä somessa mainokseen, jonka teksti tuntuu kumman tutulta. Kunnes tajuan, että siinä on jopa suoria lauseita omista teksteistäni.

Alkuun meinasi käydä pikkasen suututtaa.

Mutta mietittyäni asiaa hieman, tunnen nykyisin ylpeyttä. Koska sehän kertoo, että teen jotain oikein. Ja toisekseen: Olen vuosia sitten tehnyt itsekin sen virheen, että “otin vähän inspiraatiota” (aka. kopioin) muilta. Mikä johti siihen, ettei bisnekseni tuntunut enää omaltani. Eikä nämä suoraan kopioidut jutut edes toimineet minulla.

Siksi ei kannata repiä matkijoista pelihousuja. Vaan keskittyä tekemään omaa juttua niin hyvin kuin vain osaa, itselleen uskollisena pysyen.

16) Keskity palvelemaan tosifaneja.

Älä tarjoa kaikille kaikkea. Keskity palvelemaan niitä, joita todella voit auttaa. Mitä enemmän olen omassa bisneksessäni karsinut palveluita ja kirkastanut unelma-asiakastani, sitä parempia tuloksia asiakkaani ovat saaneet. 

Tämä helpottaa myös päivittäistä työskentelyä. En joudu kinaamaan koko ajan pikkujutuista. En joudu perustelemaan jokaista sanavalintaa. Asiakkaat luottavat osaamiseeni. He ovat onnellisempia. Ja silloin minäkin on onnellisempi. 

Ja sitä Levollinen nettibisnes on parhaimmillaan.

17) Luo ennen kuin kulutat.

”Ei mulla ole siihen aikaa!” on tuttu ajatus meille jokaiselle.

Tätä ei kannata silti pitää totuutena. Vaan kannattaa ensiksi tarkastella omaa netti/somekäyttäytymistään: Otatko puhelimen käteen aamulla ensimmäisenä ja illalla viimeisenä? Tsekkailetko sähköposteja ja somea pitkin päivää?

Nämä pikkujutuilta tuntuvat asiat lohkaisevat järkyttävän määrän aikaa päivistämme.

Jokainen löytää varmasti itselleen toimivimmat tavat rajoittaa/järkevöittää aikaansa.

Mutta minulle toimii parhaiten äärimmäiset keinot: puhelimen pitäminen lentotilassa aamupäivän ajan (= minulle luomisen aikaa) ja sähköpostien + muiden kanavien tsekkaaminen ennen työpäivän loppua.

Näin varmistan luoneeni jotain (esim. kirjoittaneeni itselleni tai asiakkailleni sähköposteja, myyntisivuja, mainoksia…) ENNEN kuin alan kuluttamaan muiden sisältöjä.

18) Yrittäjän ei tarvitse olla koko ajan tavoitettavissa.

Jatkona edelliseen: Koska katson viestini ja puhelimeni käytännössä vain kerran työpäiväni aikana, tarkoittaa se etten todellakaan ole aina tavoitettavissa.

Aloin suojelemaan aikaani, jotta pystyn keskittymään paremmin (jotta saan asiakkailleni parempia tuloksia). Eikä tähän yhtälöön sovi jatkuva puhelimen päivystäminen tai Zoom-palavereissa istuminen (onneksi ihanat asiakkaani ymmärtävät tämän hienosti).

Tiedän, ettei tämä tällaisenaan sovi jokaiseen bisnekseen. Mutta uskon, että ihan jokaisella yrittäjällä on mahdollisuus edes jollakin tavalla järkevöittää näitä asioita.

Jos haluat ideoita kaaokselta tuntuvan bisneksen pyörittämiseen, lue Kesytä töiden hullunmylly -kirja. Se auttoi minua. Sieltä löydät työkaluja sinunkin bisnekseen.

19) Lopeta tulipalojen sammuttaminen.

Tuhat asiaa huutaa huomiotasi. Ja kaikki pitäisi saada ratkaistua HETI.

Tarvitseeko?

Näin minäkin luulin. Ja toimin. Lähes aina saadessani “kuuman perunan” käteeni… aloin ratkomaan sitä – ilman, että käytin sekuntiakaan ajattelemiseen.

Kyllä. Joskus välitön toiminta on paras tapa ratkaista ongelmia.

Mutta kokemuksieni mukaan… erittäin harvoin. Sillä monet asiat ratkeaa kun niille antaa vähän aikaa.

Etäisyys tiettyyn tilanteeseen / asiaan auttaa – voisin sanoa aina.

Ihan jo hetken happihyppely auttaa sinua pääseemään erilaiseen mielentilaan. Ja se auttaa sinua näkemään asiat eri vinkkelistä.

Siksi anna asioille aikaa – edes hetki – ennen kuin säntäät niiden kimppuun.

20) Vähemmän on enemmän.

Tiedän. Saattaa kuulostaa kliseiseltä itsensä kehittämisen neuvolta.

Mutta tässä on silti perää. Heti kun aloin karsimaan bisnestäni, yllättäviä juttuja alkoi tapahtumaan:

Stressi on vähentynyt. Ja sen takia nukun paremmin kuin koskaan. 8 tuntia melkein joka yö.

Markkinointini tuottaa bisnekseeni enemmän tosifaneja & onnellisia asiakkaita.

Työt saan tehtyä useimmiten 6 tunnissa. (Muutama vuosi sitten lopettelin töitä vasta 21:00 korvilla…apua…)

Siinä vain muutama asia mainitakseni.

Siksi et tarvitse enempää. Tarvitset vähemmän ideoita ja strategioita – vain toteutettuna päivä päivältä paremmin.

Tämä pätee somekanaviin, palveluihin, tuotteisiin, asiakkaisiin, markkinointi-ideoihin, tiedon ahmimiseen, kaikkeen.

21) Luo rutiineja asioista, joissa haluat kehittyä paremmaksi.

Ihmiset rakastavat “yhdessä yössä rikkaaksi” -tarinoita. Ja siksi liian monet (minä mukaan lukien) yrittävät menestyä asioissa “kerralla kuntoon” -ajattelulla.

Mutta se valitettavasti johtaa sellaiseen mielen noidankehään, johon et halua päätyä (voin kokemuksesta kertoa).

Siksi luo rutiinit asialle, jota haluat kehittää. Rutiinit ovat kehittymisen korkoa korolle -efekti. Jossain kohtaa menestymisesi sitten näyttäytyy “yhdessä yössä rikkaaksi” -tarinalta, kun olet pienin askelin parantanut haluaamasi asiaa.

22) Syleile luontaisia vahvuuksia.

Jos et koe videoiden tekemistä omaksesi, älä tee niitä.

Jos et halua käyttää ChatGPT:tä, älä käytä.

Jos et halua tehdä sähköpostimarkkinointia, älä tee.

Sen sijaan tee niitä asioita, joissa olet parhaimmillasi.

Maailma on täynnä esimerkkejä ihmisistä, jotka ovat menestyneet omilla vahvuuksillaan.

Kirjailija Neil Gaiman kirjoittaa edelleenkin omat menestysromaaninsa käsin paperille. Kyllä, luit oikein. Hän on monessa haastattelussa sanonut, että hän on parhaimmillaan kirjoittaessaan käsin.

Joten miksi yrittää väkisin tehdä jotain, mikä ei ole vahvuutesi?

En ole mikään supermyyjä. Inhosin kylmäsoittoja ollessani vielä palkkatöissä. Siksi etsin yrittäjänä toisen tavan myydä. Ja lopulta löysin myyntitarinat. Ne tulevat minulta luontevasti ja pidän niiden kirjoittamisesta. Ja siltikin bisnekseeni tulee joka kuukausi sen verran kauppaa, että pärjään ihan mukavasti.

Joten pelaa vahvuuksillasi. Älä yritä turhaan tehdä heikkouksista vahvuutta.


Huh. Paljon oivalluksia ja asiaa.

Vielä viimeinen setti odottaa. Ja kohta 33 on luultavasti paras oivallukseni koko yrittäjyysuraltani, joten käy kurkkaamassa se heti sarjan viimeisestä osasta täältä.

Edellinen
Edellinen

[Osa 3] 33 oivallusta yrittäjyydestä & markkinoinnista

Seuraava
Seuraava

[OSA 1] 33 oivallusta yrittäjyydestä & markkinoinnista