[Osa 3] 33 oivallusta yrittäjyydestä & markkinoinnista

33 oivallusta yrittäjyydestä ja markkinoinnista - osa 3

Tämä on viimeinen osa yhteensä 3-osaista blogisarjaa, jossa jaan oivalluksiani yrittäjyydestä ja markkinoinnista. Sarja on alunperin julkaistu sähköpostilistalleni 33-vuotissyntymäpäiväni kunniaksi toukokuussa 2023. Sarjan ensimmäisen osan pääset lukemaan täältä ja toisen osan täältä.


Se olisi 🎉SYNTTÄRISPESSUN 🎉 viimeisen osan aika.

Ja nyt – saisinko hetken hiljaisuutta, kiitos.

*Rumpujen pärinää*

Tässä loput 11 oivallusta yrittäjyydestä & markkinoinnista, ole hyvä:

===

23) Uskalla ajatella eri tavalla.

Ajattelemalla kuin kaikki muut, päädyt tekemään asioita samalla tavalla kuin kaikki muut. Moni yrittäjä/markkinoija toitottaa harva se päivä, ettei kukaan enää jaksa lukea pitkiä tekstejä netissä. 

Silti olen rakentanut koko bisnekseni pitkien tekstien varaan. 

Esimerkiksi tämä blogiteksti on yli tuhat sanaa pitkä. Ja samanpituiset mailit (sekä vielä paaaljon pidemmät myyntisivut) auttavat minua ja asiakkaitani vetämään bisneksiimme lisää uusia, onnellisia asiakkaita… sekä pyörittämään sitä levollisesti. 

Joten HAH! Siitäs saitte kaikki huutelijat ;)

Uskalla siis ajatella ja tehdä eri tavalla. Koska kaikki tiet vievät Roomaan lähes kaikki tiet voivat viedä menestykseen.

24) Lopeta itsesi (tai bisneksesi) vertaaminen muihin. 

Et voi koskaan tietää varmuudella, miten joku toinen saavutti menestyksensä.

Et voi tietää, kuinka paljon takana on myöhäisiä iltoja, stressiin ahmittuja jätskilaatikoita, väsymysitkemisestä levinneitä meikkejä… ja jopa puhdasta onnea.

Etkä voi tietää edes sitä, tuntuisiko sinusta samassa tilanteessa oleminen loppujen lopuksi edes menestykseltä.

Siksi on järkevämpää rakentaa omaa juttuaan pitkäjänteisesti omien arvojen & periaatteiden varaan (katso edellisestä osasta kohta 14). Sillä tavalla pystyt saavuttamaan omannäköisen, Levollisen nettibisneksen.

25) Pikkuasioihin keskittyminen tuo pikkutuloksia.

Olen itsekin rämpinyt siinä suossa, jossa viilasin päiväkausia somekuvia Canvalla… kyttäsin jokaisen pilkun paikkaa teksteissäni… ja olin melkein lopettamassa bisnestäni saadessani yhdenkin pisteliään kommentin Facebook-mainokseeni.

Kaikki nämä ovat kuitenkin pikkuasioita, joilla ei juuri ole merkitystä isossa kuvassa.

Joten älä anna pikkuasioille (kuten yhdelle negatiiviselle kommentille) liikaa painoarvoa. Huomenna et enää edes muista sitä. Keskity sen sijaan auttamaan asiakkaitasi, rakentamaan suhdetta seuraajiisi ja hiomaan bisnestäsi yhä paremmaksi.

Nämä asiat vievät päivän päätteeksi bisnestäsi eteenpäin. Kasvattavat myyntejäsi. Ja antavat sinulle täyttymystä yrittäjänä (eikä kinaaminen Facebook-mainoksissa huutelijoiden kanssa).

26) Näe panostaminen itseesi ja bisnekseesi sijoituksena.

Rahan ja ajan panostaminen omaan osaamiseen & yrityksen kehittämiseen on harvoin turha kulu.

(Enkä tarkoita nyt mitään loputonta inspiroitumisen kierrettä, jota monet itsensä kehittämiseksi kutsuvat. Pelkkä valmennusten katsominen/ kirjojen lukeminen ei riitä. Aina tarvitaan myös tekoja.)

Koska panostaminen omaan ydinosaamiseesi esimerkiksi palkkaamalla mentorin, osallistumalla valmennuksiin, lukemalla kirjoja jne. ruokkii sinua uusilla ideoilla, oivalluksilla ja strategioilla bisneksesi kasvattamiseen.

Unohtamatta kasvamista yrittäjänä ja ihmisenä (mikä myös edesauttaa bisnestä kukoistamaan).

Tästä päästäänkin hyvin seuraavaan kohtaan…

27) Oppiminen on ikuista.

Miten päästä siihen tilanteeseen, että olet niin hyvä omassa jutussasi, ettei sinua voi olla huomaamatta?

Pidä itselläsi “aloittelijan mieli”. Tarkoittaen: Älä koskaan erehdy luulemaan, että tiedät jo kaiken. Koska harvoin asia on niin.

Muistan kun ostin vihkisormukseni tamperelaiselta jo harmaantuneelta kultasepältä. Ai että sitä innostusta. Seppä kertoi minulle silmät säihkyen niin paljon timanteista, että päähän siinä jo meinasi mennä pyörälle. Hän kävi läpi kaikki tiheydet, kovuudet, leikkaukset. Ja miten valoa vasten pystyy tunnistamaan tietyn tyyliset timantit.

Tämän jälkeen ymmärsin, ettei ole sellaista asiaa kuin “tiedän jo kaiken”.

Siksi ota tavoitteeksi parantaa tekemistäsi & oppia jotakin uutta joka päivä. Sen ei tarvitse olla mitään mullistavaa.

Esimerkiksi itse pidän uuden oppimisena jo pelkästään sitä, että keksin joka päivä vähintään 3 uutta markkinointi-ideaa pieneen ideavihkooni.

Se vie taitojani pikkiriikkisen eteenpäin joka kerta (ja tuottaa toisinaan aika timanttisiakin ideoita omaan tai asiakkaideni markkinointiin).

28) Myyminen voi tuntua myös luontevalta (ja jopa hauskalta!)

Viimeiseen 50 000 vuoteen mikään ei ole käytännössä muuttunut ihmisluonnossa. 

Emme ole muuttuneet kylmiksi roboteiksi, vaan tunteet ohjaavat meitä voimakkaasti yhä edelleen. 

Ja meidän aivot viritettiin vastaanottamaan tietoa tarinamuodossa jo kymmenien tuhansien vuosien takaisilta leirinuotioilta lähtien.

Siksi tarinankerronta on yhä edelleen paras tapa myydä (ilman tarvetta tuputtaa). Piste.

Tästä taas loistava aasinsilta seuraavaan kohtaan…

29) Jos haluat myydä jotain, myy A-I-N-A tunteilla. 

Välillä jotkut yrittävät änkyröidä minulle: “Minä kyllä ostan pelkkien faktojen perusteella… ja niin tekee kaikki muutkin järkevät suomalaiset”

HAH! (toinen kerta jo – ehkä minun pitää vähän rajoittaa…) 

De fakto: Me ihmiset teemme ostopäätöksen AINA ensin tunteella… ja perustelemme sen sitten itsellemme logiikalla.

Tästä löytyy satoja tutkimuksia Harvadia, Yalea, Helsingin Yliopistoa myöten. 

Ja hauskinta näissä tutkimuksissa on: Ihmiset sanovat “tekevänsä päätökset logiikalla”. Mutta tutkimustulokset osoittavat nämä väitteet ihan pupuksi. 

HAH! (jo kolmas… nyt lopetan.)

Kukaan ei esimerkiksi osta Porchen katumaasturia siksi, että se on turvallisin valinta. Moni saattaa itselleen perustella ostopäätöksensä sillä. Kuitenkin todellinen – tunteellinen – syy oston takana on jotain muuta, kuten halu saada ihailua ja kunnioitusta muilta ihmisiltä.

Siksi älä yritä myydä pelkästään tuotteesi/palvelusi ominaisuuksia ja hyötyjä. Ihmiset eivät osta tuotettasi niiden vuoksi. 

Tai jos teet niin – sinulta jää suuri potentiaali hyödyntämättä. 

Moni ihanneasiakkaasi jättää silloin ostamatta. Koska kukaan ei tarvitse yhden yhtä kurssia tai tuotetta lisää. Mutta kaikki me haluamme elää parempaa elämää ja ratkaista tulenpolttavat ongelmamme.

30) Pelaa pitkää peliä.

Pitkäikäiset, kukoistavat bisnekset (esim. KONE, Disney, Amazon, Apple, Marimekko) tekevät päätöksiä ja kehittävät bisnestä aina pitkällä tähtäimellä.

Ne eivät keskity kysymykseen: "Miten saada mahdollisimman paljon myyntiä mahdollisimman vähällä vaivalla ja äkkiä?”

Sen sijaan ne kysyvät kysymyksiä, kuten:

“Miten me voimme palvella asiakkaita entistäkin paremmin?”

“Miten me voimme auttaa asiakkaita heidän ongelmassaan ja tarjota siihen sopivaa ratkaisua?”

Joten kannattaa unohtaa ajatukset yhdestä täydellisestä lanseerauksesta tai promootiosta. Ne ovat vain tippa meressä.

Keskity sen sijaan auttamaan asiakastasi – ja eurot kyllä seuraavat perässä.

31) Empaattinen markkinointi päihittää tuotevetoisen markkinoinnin 6-0

Ehkä jo tiedätkin… 

Empaattinen markkinointi = Suhteen laittaminen eurojen edelle. 

Kun ymmärrät (aka. empatisoit) paremmin asiakkaasi matkaa/tilannetta, luot syvempää luottamusta sinun ja asiakkaidesi välille. 

Pystyt tällöin tarjoamaan markkinoinnillasi asiakkaillesi uusia oivalluksia ja purkamaan vääriä uskomuksia, jotka estävät heitä saavuttamasta tavoitteitaan/unelmiaan/toiveitaan. 

Tällä tavalla markkinointisi on jo itsessään arvokasta ihanneasiakkaillesi, jotka etsivät aktiivisesti ratkaisua ongelmaan tai haluttuun lopputulokseen.

Ja kun laitat asiakkaasi tarpeet ja halut eurojen edelle… huomaat “kovan” myymisen tarpeen vähenevän koko ajan. 

Hei, hei “Always Be Closing”. Ja tervetuloa “Always Help People”.

32) Simppeli Aku Ankka -kieli voittaa persoonallisuuden.

Kirjoittaessasi mitä tahansa myyntitekstiä (somepostausta, sähköpostia, myyntisivua…) keskity ensisijaisesti kirjoittamaan selkeästi. Mieti kenelle haluat viestisi kohdistaa ja minkä yhden pointin (kyllä, vain yhden) haluat tekstisi lukijalle välittävän.

Valitse ennemmin harmaan tylsä suomenkieli tai Aku Ankka -kieli (vaikka Akun kieli onkin välillä hauskaa) kuin kieli poskessa hiotut nokkelat sanankäänteet.

Ja vasta kun osaat kirjoittaa selkeästi, ala lisäämään persoonallisuutta. Kehitä omaa ääntäsi maltilla – se kyllä löytyy kun harjoittelet.

Kiinteistövälittäjät sanovat “sijainti, sijainti, sijainti” – kun kyse on asuntojen myynnistä.

Kun kyse on tekstillä vaikuttamisesta & myymisestä – muista “selkeys, selkeys, selkeys”.

33) Anna itsellesi aikaa ja tilaa.

Oma työelämän mottoni voisi kuulua näin: ”Työskentele kovaa, palaudu vielä kovempaa.”

Meillä yrittäjillä on iso vastuu harteillamme: oma (ja ehkä koko perheen) toimeentulo, mahdollisten työntekijöiden toimeentulo, bisneksen kehittäminen jne. jne. Joten välillä joutuu venymään ja kuten biisikin kuuluu ”on pakko painaa pitkää päivää”.

Olen kuitenkin huomannut, että parhaat ideat ja oivallukset syntyvät levossa. Keho ja mieli tarvitsevat tavoitteetonta haahuilua, jotta uusia, luovia ratkaisuja ongelmiin pääsee syntymään.

Tässä oma päivittäinen “palautumisreseptini”: Kävelyä luonnossa (ILMAN kuulokkeita) + kirjan lukemista + 7-8 h yöunet.


Huh huh. Taas tuhti paketti.

Toivottavasti näistä kolmesta blogitekstistä jäi sinulle edes yksi uusi oivallus käteen, mikä auttaa sinua rakentamaan oman näköistä yrittäjyyttä & elämää.

Mikä se oli, kerro minulle jättämällä kommentti alle 😊👇

-Karoliina

Seuraava
Seuraava

[OSA 2] 33 oivallusta yrittäjyydestä & markkinoinnista