Ostajapersoonat helpottavat yrityksesi markkinointia

 
 Ostajapersoonien avulla ymmärrät asiakasta paremmin
 

Markkinointia tehdään, tai ainakin pitäisi tehdä, aina rajatulle kohderyhmälle. Ostajapersoonat auttavat unelma-asiakkaan tunnistamisessa ja löytämisessä, jolloin markkinointi ja sen kohdentaminen on tehokkaampaa.

Ostajapersoonien avulla ymmärrät paremmin asiakkaan ongelmia ja osaat vastata niihin tarkasti ja houkuttelevasti.

Tässä kirjoituksessa kerron, mitä ostajapersoona tarkoittaa, miten se luodaan ja mitä hyötyä se yrityksesi markkinointiin antaa.

 

Ostajapersoona – kuulostaako hankalalta?

Ostajapersoonien määritteleminen auttaa sisältöjen suunnittelussa, sillä niiden avulla katsot tuotteitasi ja palveluitasi asiakkaan näkökulmasta. Tällöin löydät helpommin ne kohdat, joissa asiakkaasi tarvitsee apua ja neuvoja ja pystyt laatimaan sisältöjä, jotka aidosti auttavat asiakastasi. Ostajapersoona on fiktiivinen kuvaus unelma-asiakkaastasi, johon on tiivistetty tietoa tärkeimmistä asiakkaistasi.

Ostajapersoona ei ole kuvaus kohderyhmästäsi, vaan spesifimpi määritys tärkeimmästä tai tärkeimmistä asiakkaistasi heidän tarpeineen ja kipupisteineen. Ostajapersoonien määrittely ei ole hankalaa, se vain vaatii hieman tarkempaa sukeltamista asiakkaasi maailmaan. Homma on kyllä vaivan väärti, sillä jatkossa tiedät tarkemmin, mitä asiakkaasi tarvitsevat ja miten voit heitä auttaa.

Miten ostajapersoona luodaan?

Ostajapersoonan luominen lähtee tärkeimpien asiakkaidesi määrittelystä. Mieti, millaisia ovat unelma-asiakkaasi ja lähde sen mukaan rakentamaan tarvittava määrä ostajapersoonia. Pienyritys tai yksinyrittäjä pääsee yleensä hyvin alkuun määrittelemällä 1-3 ostajapersoonaa. Määrän tulisi kulkea käsi kädessä yrityksen tuotevalikoiman ja asiakaskunnan laajuuden kanssa. Jos tarjoat useampaa tuotetta tai palvelua, mieti ovatko näitä ostavat asiakkaasi samantyyppisiä vai tarvitsetko erilliset ostajapersoonat eri palveluitasi varten.

Kun tärkeimmät asiakasryhmäsi ovat selvillä, voit alkaa tarkentaa ostajapersoonia. Sukupuolen, iän, sijainnin ja työn sekä vapaa-ajan lisäksi tärkeää on miettiä esimerkiksi, mikä saa asiakkaasi ostamaan ja missä kanavassa ostopäätös muodostuu. Muista selvittää, missä sosiaalisen median kanavissa asiakkaasi oikeasti viettää aikaansa ja panosta niihin.

Ostamisen syy on aina jokin ongelma, jolle ostamisella haetaan ratkaisua. Mieti seuraavaksi asiakkaasi tavoitteita ja haasteita liittyen aihealueeseesi. Kun tiedät, mikä asiakkaasi ongelma tai haaste on, olet jo pitkällä. Tässä vaiheessa sinun täytyy enää keksiä, kuinka kerrot asiakkaallesi osaavasi ratkaista hänen ongelmansa niin, että asiakas kiinnostuu sinusta. Yksi hyvä vaihtoehto tähän on yritysblogi kotisivujen yhteydessä.



Ostajapersoonan hyödyt

Ostajapersoonien hyödyt voidaan kuvata kolmivaiheisesti:

1. Ostajapersoonien avulla pääset lähemmäksi kohderyhmääsi ja ymmärrät paremmin heidän tarpeitaan.

2. Tärkeimpien asiakkaidesi tarpeita ja haasteita ymmärtämällä voit luoda heitä paremmin puhuttelevaa sisältöä, joka johdattaa heidät sinun luoksesi. (Esim. blogin kirjoittaminen)

3. Kun ostajapersoonat ovat tarkasti laaditut, pystyt kohdistamaan sisältöjesi jakelun tehokkaasti oikeille ihmisille. Tehokas kohdennus tarkoittaa ajan ja rahan säästämistä markkinoinnissa.