Hyvä Facebook-mainos on kuin Troijan hevonen

Hyvä Facebook-mainos on kuin Troijan hevonen


Tarinan mukaan, monta, monta auringonlaskua sitten ennen ajanlaskun alkua…

Troijan kaupungissa oli tilanne päällä. 

Kreikkaiset koittivat murtaa seiniä ja ovia, jotta pääsivät valloittamaan kaupungin. Ja pelastamaan kreikkalaisten johtajan Meneloaksen puolison Helenan. 

Kelataan pikkasen taaksepäin: Paris – Troijan prinssi – oli rakastunut Helenaan vieraillessaan Kreikassa. Ja kaapannut Helenan mukaansa Troijaan. 

Kreikkalaisten sotapäällikkö Odysseys otti tehtävän vastaan Meneloakselta pelastaa Helena takaisin. 

Joten kreikkalaiset hyökkäsivät – 1186:n laivan ja ehkä jopa 142 000 miehen voimin – valtaamaan Troijan kaupunkia. 

Kaupungin valtaaminen ei kuitenkaan sujunut aivan Odysseuksen suunnitelmien mukaan. 

Troijan kaupunki oli niin hyvässä suojassa, että kreikkalaiset eivät saaneet murrettua kaupungin portteja. 

Kreikkalaiset kärsivät tappioita kerta toisensa jälkeen. Parhaimmat – Akhilleus mukaanlukien – kenraalit ja  sotilaat kuolivat taisteluissa (osa jopa nälkään, koska taistelut kestivät vuosia). 

Lopulta Odysseuksen jengi alkoi jo pakkaamaan tavaroitaan laivoihin, jotta he voisivat palata kotiin tappion runtelemina. 

Mutta juuri ennen kuin ankkurit irrotettiin ja sotalaivojen nokat käännettiin kohti Kreikkaa … Odysseus keksi viimein keinon valloittaa Troija. 

Kreikkalaiset päättivät antaa troijalaisille lahjan:

Viljalla täytetyn puuhevosen. 

Puuhevonen vietiin yöllä Troijan edustalle. 

Troijalaiset ottivat lahjan vastaan voiton merkkinä. He joutuivat jopa rikkomaan kaupunkinsa muurin, jotta suuri puuhevonen saatiin mahtumaan sisään. 

Illalla troijalaisten juhliessa voittoa, puuhevosen sisälle piiloutuneet sotilaat ja Odysseus avasivat Troijan portit piilossa odottaneille kreikkalaisille. 

Sen jälkeen Troija oli tuhon oma. Ja kreikkalaiset saivat johtajansa puolison takaisin. 

“Okeeeii, Karoliina. Mitä tällä on tekemistä Facebook-mainosten kanssa? Ja miksi kerrot tämän tarinan minulle?”

Hyvä kysymys. Syy tulee tässä:

Eniten myyntiä & liidejä tuottaneet Facebook-mainokseni käyttävät Odysseykselta pöllittyä ideaa

Annahan kun selitän:

Analysoin vuonna 2020 parhaiten myyntiä tuottaneet Facebook-mainokseni. Eikä lähes yksikään näistä FB-mainoksista näyttänyt perinteiseltä mainokselta. 

Tiedäthän. Sellaiselta mikä huutaa punaisena: 

“OSTAMEILTÄHETINYT!!”

Parhaiten toimineet Facebook-mainokseni olivat sen sijaan kuin Troijan hevosia. 

Ne näyttivät samalta kuin mitkä tahansa kavereideni postaukset Facebookin uutisvirrassa. Mainoskuvana oli usein itse otettu, käsittelemätön kuva. Eikä mainostekstini todellakaan alkanut tietoiskulla uusimmasta ale-kampanjasta. Vaan useimmiten tarinalla (palataan tähän kohta puoli).

Tällä tavalla onnistuin “salakuljettamaan” viestini yleisöni eteen. Aivan kuten Odysseys salakuljetti taistelijansa puuhevosen sisällä Troijaan.

Sillä tässä tulee uutispommi: Ihmiset eivät käytä sosiaalista mediaa lukeakseen mainoksia.

YLLÄTYYS!

Okei… rauhoitun. Jatketaan. 

Jos mainoksesi taas ovat kuin Troijan hevosia, saat ihmiset pysymään sisältöjesi parissa.

Miksi?

Koska ihmiset haluavat oppia uutta ja viihtyä somessa – tutkitustikin.

Luultavasti itsekin avaat Facebookin tai Instagramin sovelluksen puhelimestasi hetkinä, jolloin sinua tylsistyttää ja haluat viihtyä? Etkä silloin kun haluat mennä tsekkaamaan päivän mainokset, vai mitä?

(SIVUHUOMAUTUS: Tästä syystä vaikuttajamarkkinointikin on parhaimmillaan todella tehokasta, koska vaikuttajien kaupalliset postaukset näyttävät useimmiten… tavallisilta postauksilta.)

No, mitä jos et osaa vielä hyödyntää Troijan hevonen -taktiikkaa?

Hyvä uutinen: Ei sinun tarvitsekaan. 

Tästä kirjoituksesta saat tietää kaiken tarvittavan, jolla pääset alkuun. 

Ennen sitä haluan kuitenkin korjata yhden väärinymmärryksen…

Hyvä (ja voitollinen) Facebook-mainos EI vaadi teknistä taituruutta

Olen jutellut viimeisten 5+ vuoden aikana satojen yrittäjien kanssa. Ja monet heistä tuntuvat ajattelevan, että Facebook-mainontaa tehdäkseen tarvitsee: 

  • Monivaiheisen Facebook-mainonnan strategian, jossa käytetään ninjataitoja vaativia uudelleenmarkkinointimyllyjä

  • Roope Ankan rahasäiliön verran rahaa, jotta uusia ostajia alkaa näkymään yrityksen ovella

  • 10+ vuoden kokemuksen voitollisen Facebook-mainonnan tekemisestä.

Ei. Ei. Ei. Yksikään näistä ei pidä paikkaansa. 

Totuus?

Et tarvitse monimutkaisia mainostrategioita, tuhansia euroja tai edes aiempaa kokemusta päästäksesi hyvin alkuun.

Koska ymmärtämällä sen yksinkertaisen seikan, että mainostesi tehtävä on kouluttaa & viihdyttää yleisöäsi ensin ja myydä vasta sitten…

… pystyt helposti tavoittamaan ihanneasiakkaitasi Facebook-mainonnalla 24/7.

Ja lisäksi saamaan mainontaan käyttämäsi eurot kaksinkertaisesti… tai jopa 6-kertaisesti takaisin, kuten tein eräälle verkkokauppayrittäjälle.

No, miten näitä “Troijan hevosia” sitten oikein rakennetaan?

Hypätään siihen – N - Y - T – NYT!

Näillä kolmella askeleella rakennat oman “Troijan hevonen” -mainoksesi

Seuraavaksi saat askeleet, joilla laitat Facebook-mainoksesi kuljettamaan viestisi suoraan ihanneasiakkaidesi sydämiin – ilman että he ensin edes tajuavat lukevansa mainosta.

Olen testannut nämä useilla kymmenillä tuhansilla euroilla itselleni sekä asiakkaillani. Ja parantanut näillä omia sekä asiakkaideni tuloksia saaden mainokset tuottamaan parhaimmillaan jopa 14-kertaisesti.

Lisäksi nämä kolme asiaa ovat myös maailman huippujen käyttämiä, kuten oman mentorini – copywritingin kanadalaisen kuningattaren – Joanna Wieben. 

Varoitus: Jos seuraavat asiat vaikuttavat sinusta ensisilmäyksellä jopa liiankin yksinkertaisilta, älä anna sen hämätä. Sillä olen todistanut – kerta toisensa jälkeen – yksinkertaisten asioiden toimivan kaikista parhaiten.

1. Käytä autenttisia mainoskuvia. Mitä autenttisuus tarkoittaa? Yksinkertaisesti sitä, että laitat mainoksesi näyttämään mahdollisimman luonnollisilta. 

Voit arvioida mainoskuviasi katsomalla niitä ja pohtimalla, näyttääkö ne sinusta mainokselta. 

❌ Jos näyttää → mieti vielä.
Jos ei → Jatkoon! 

(PROTIP: Mainosmaiset kuvat, joihin on esimerkiksi kuvan päälle lisätty tekstiä tai alennusprosentti, toimivat usein hyvin mainostettaessa lämpimälle yleisölle. Tässä kirjoituksessa keskityn kuitenkin antamaan vinkkejä tuntemattoman eli kylmän yleisön tehokkaaseen saavuttamiseen. Lue täältä lisää mainosstrategioista.)

Miten ihmiset sitten tietävät, että kyseessä on mainos? Jokainen some-alusta laittaa mainoksen ylänurkkaan pienen tekstin kuten esimerkiksi “mainos” tai “sponsoroitu”. 

Sen takia sinun ei itse tarvitse huudattaa mainoksellasi, että se kyseessä on mainos. 

Ja itse asiassa läpi historian parhaimpia mainoksia ovat olleet lehtimainokset, jotka ovat näyttäneet enemmän uutisartikkeleilta kuin mainoksilta. 

Voit klikata tästä esimerkin (mainos on valitettavasti englanninkielinen). 

Miten sitten teet Facebook-mainoksistasi mahdollisimman luonnollisia? 

Helpoin tapa: Käytä tilannekuvia. Eli kuvia, joita ei ole otettu studiossa tai muuten kiillotettu kymmenellä eri suodattimella. 

Tässä on sinulle muutamia esimerkkejä hyvistä mainoskuvista: 

Esimerkki 1. Hymyilevä ihminen toimii aina. Vielä parempi jos saat kuvan ihmiset katsomaan kameraan. 

 
Esimerkki hyvästä mainoskuvasta
 

Esimerkki 2. Tässä on hyvä esimerkki luonnollisesta kuvasta, jota ei ole kiillotettu. Siinä on lisäksi onnellisen näköinen perhe.

 
Luonnollinen Facebook-mainos, jossa ei ole käytetty kuvanmuokkausta tai filttereitä
 

Esimerkki 3. Tässä tuore esimerkki omasta hyvin toimineesta mainoskuvasta. Kuva on otettu kesälomareissun yhteydessä ja päätin kokeilla sitä sähköpostilistan keräämiseen FB-mainoksella.

 
 

Kuten näet yhdessäkään näissä mainoksissa ei ole kuvaa myytävästä tuotteesta. Eikä välkkyviä bannereita tai muitakaan mainonnan tehokeinoja ole hyödynnetty. 

Silti tämän tyyliset mainoskuvat toimivat päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. 

Se mainoskuvista. Mennään seuraavaksi itse mainostekstiin. 

2. Älä myy mainostekstissä. 

Tämä koskee varsinkin mainoksia, joita näytät täysin tuntemattomille ihmisille. Mutta jos mainoksessa ei saa myydä, niin mitä sitten pitää tehdä? 

Vastaus: Keskity lukijaan (aka. ihanneasiakkaaseesi). 

Ihmiset haluavat oppia uutta – varsinkin itsestään. Siksi mainoksesi pitää vastata oikeastaan yhteen kysymykseen: “Mitä tässä on minulle?” 

Tämä onnistuu keskittymällä yleisösi ongelmaan, jonka sinä pystyt tuotteellasi/palvelullasi ratkaisemaan. Ja maalaamalla mahdollisimman selkeä kuva elämästä, kun ongelma on tipotiessään. 

Tämän pystyt tekemään valmentamalla yleisöäsi ongelmasta ja ratkaisustasi. Silloin ihanneasiakkaallesi seuraava luontainen askel on sinun tuotteesi tai palvelusi ostaminen. 

Sinun ei tarvitse yrittää myydä tuputtamalla… tai vaikuttaa epätoivoiselta. Parasta myymistä on auttaminen. 

Ja kun haluat auttaa asiakkaitasi ja samalla myydä tuotettasi epäsuoraan… 

3. Kerro tarinoita Facebook-mainoksissasi. Olen tehnyt satoja testejä. Ja mainokset, joissa käytän tarinankerrontaa päihittävät muun tyyliset mainokset useimmiten 100-0. 

Koska kuten alussa jo kerroin, ihmiset haluavat viihtyä somessa. 

Ja mikä olisi parempi tapa viihdyttää ihmisiä kuin tarinoiden kertominen? Ja varsinkin kun kerrot oikeanlaisia myyntitarinoita

Miksi tarinat? 

Lisa Cronin – UCLA:n tarinankerronnan professori ja Wired for Stories -kirjan kirjoittaja – mukaan ihmisten aivot on viritetty tarinoille. Samaa sanoo myös historioitsija Yuval Noah Harari kirjassaan Sapiens.

Me ihmiset siis haluamme kuluttaa tietoa tarinoiden muodossa. Ja me myös opimme parhaiten uusia asioita tarinamuodossa (olisinpa tiennyt tämän lukiossa). 

Siksi tarinankerronnan voimaa ei kannata väheksyä. Tarinoilla voit myydä tuotettasi / palveluasi – vaikket edes yrittäisi myydä mitään. Top Gun -elokuva on siitä hyvä todiste. 

Heti kun ensimmäinen Top Gun ilmeistyi teattereihin vuonna -86, Yhdysvaltojen laivaston rekrytointimäärät räjähtivät taivaisiin (voit vaikka googlettaa tästä, koska tiedän että tämä voi kuulostaa uskomattomalta). 

Käytän itse tarinankerrontaa sähköpostimarkkinoinnissa, Facebook-mainonnassa, blogeissa (kuten tässäkin blogitekstissä), myyntisivuilla… oikeastaan missä tahansa. 

Paras osuus? 

Jokainen meistä on luontainen tarinankertoja. Kerrot tarinoita päivittäin ystävillesi, puolisollesi ja lapsillesi. 

Käytä sitä kykyä myös markkinoinnissa. Sillä nappaat ihanneasiakkaidesi huomion kaiken hälinän keskeltä. Saat heidät klikkaamaan mainoksia. Ja lopulta painamaan “Osta nyt” -nappia. 

Mitä enemmän harjoittelet tarinankerrontaa ja hyödynnät sitä mainoksissasi – sitä paremmaksi tuloksesi muuttuvat – ja tietysti sinusta tulee koko ajan parempi tarinankertoja. 

Nyt vain kirjoittamaan. 

HUOM! Ennen kuin kirjoitat kommenttiosioon, ettei nämä asiat toimi sinun yrityksesi kohdalla – haastan sinua testaamaan. 

Sillä en ole vielä törmännyt yhdenkään verkkokaupan, digituotteiden tai palveluiden markkinoinnissa tilanteeseen, jossa nämä eivät olisi toimineet…  ja voittaneet markkinointijargonilla kuorrutettuja mainoksia. 

Facebook-mainonnan hienous on siinä, että kaiken saa testaamalla selville. 

Nämä neuvot voit laittaa heti tänään käyttöösi. Et tarvitse juurikaan teknistä osaamista. Älypuhelimellasi saat tarpeeksi hyviä kuvia itsestäsi tai työntekijöistäsi. 

Ja jos haluat lisää ideoita Facebook-mainontaan…

MITÄ SEURAAVAKSI?

Kun haluat kirjoittaa Facebook-mainoksia, jotka eivät vaikuta mainoksilta…

Liittymällä alla olevalla lomakkeella Levollinen nettibisnes -uutiskirjeeni tilaajaksi saat minulta kiitoksena 4-osaisen Facebook-mainonnan sähköpostikurssin – ilmaiseksi.

Minikurssin aikana näytän sinulle muun muassa…

Voitollisen Facebook-mainonnan kaavan, jonka avulla saat mainoksesi tuottamaan päivittäin yritykseesi uusia liidejä & asiakkaita.

Tätä samaa kaavaa käyttämällä olen esimerkiksi kasvattanut omaani sekä asiakkaideni sähköpostilistoja ostohaluisilla ihanneasiakkailla, kehittänyt lukuisien verkkokauppojen mainontaa toimimaan tehokkaammin jopa pienemmillä budjeteilla sekä tehnyt mainontaa 5-numeroisille (ja jopa muutamille 6-numeroisille) tuotelanseerauksille.

Esimerkiksi: Eräs asiakkaani teki tämän kaavan mukaan laadituilla FB-mainoksilla 20 432 euroa myyntiä joulukuussa 2021. Ja mainontaan hän käytti vain 1500 euroa.

Mieti: Lähestulkoon uuden iPhonen hinnalla yli 20 000 euron edes uusia asiakkaita.

Ei huono vaihtokauppa.

(Mikä tämä kaava sitten on? Vihje: Ihmiset eivät mene someen lukemaan mainoksia, vaan he käyttävät somea viihtyäkseen. Kuten varmaan käytät itsekin.)

Joten syötä seuraavaksi tietosi alapuolelle. Lähetän sen jälkeen minikurssin ensimmäisen viestin sähköpostiisi välittömästi.

 
 
Edellinen
Edellinen

Näin teet voitollista verkkokaupan markkinointia

Seuraava
Seuraava

Opit sähköpostimarkkinointiin Top Gun -elokuvasta