Opit sähköpostimarkkinointiin Top Gun -elokuvasta

Yrityksen sähköpostimarkkinointia Top Gun -tyyliin


Annahan kun kerron sinulle tositarinan (vaikka se voi vaikuttaakin uskomattomalta):

Vuonna 1986 elokuva nimeltä Top Gun – juuri se missä Tom Cruise näytteli Maverickia – sai ensi-iltansa.

Kuten ehkä tiedätkin: Elokuva oli jättimenestys. Ilmestyihän sille äskettäin jatko-osakin. Joka tapauksessa, ensimmäinen Top Gun tuotti maailmanlaajuisesti yli 353 miljoonaa dollaria lipputuloina. Ja siivitti samalla Tom Cruisen läpimurtoa megatähteyteen.

(TUNNUSTUS: Katsoin tämän elokuvan lähinnä pitääkseni seuraa puolisolleni. Tom Cruisen elokuvat saavat minut ennemmin nukahtamaan kuin innostumaan.)

Mutta tämä oli vain lämmittelyä. Mielenkiintoisin asia on vasta tuloillaan…

Elokuvan ilmestymisen jälkeen Yhdysvaltojen laivastoon hakijoiden määrä lähti räjähdysmäiseen kasvuun. Oliko elokuvalla osuutta tähän? Kyllä, hyvin todennäköisesti. 

Elokuvalla ja laivastolla ei kuitenkaan ollut mitään yhteyttä toisiinsa. Lopputeksteissä ei näkynyt laivaston rekryilmoitusta. Eikä elokuvassa ollut muutenkaan piilomainontaa liittyen Yhdysvaltojen laivastoon. (Voit vaikka googlettaa tämän.) 

No, mistä näin suuri joukkoinnostus liittyä armeijan harmaisiin sitten johtui?

Elokuva oli loistava tarina laivaston maailmasta ja siellä työskentelystä. Voin kuvitella monien (etenkin miespuolisten) miettineen niihin aikoihin:  “Hitsiläinen, olisinpa yhtä siisti tyyppi kuin Maverick”

Tästä syystä Top Gun on hyvä osoitus siitä, miten ihmisille pystyy myymään ideoita – vaikka ei edes yrittäisi myydä mitään. 

Siksi tarinankerronta on niin voimakas tapa myydä juttuja asiakkaillesi. Ensinnäkin, viihdyttämällä luot suhdetta asiakkaisiisi. Toiseksi, tarinoilla annat merkityksen (aka. sytytät tunteet) asiakkaillesi tuotteesi tai palvelusi käytöstä… ja lopulta muutat heidät tosifaneiksi, jotka haluavat ostaa juttujasi uudelleen ja uudelleen. 

Ja sähköpostimarkkinointi on kokemuksieni perusteella yksi parhaista kanavista käyttää tarinankerrontaa.

Siksi annan tässä artikkelissa sinulle ohjeet askel askeleelta, miten kirjoitat sitouttavia sähköposteja heti tästä päivästä alkaen. Kuinka muutat prospektisi kavereiksi… ja kaverit lopulta asiakkaiksi. Asiakkaat tosifaneiksi. Ja alat saamaan samantyylisiä kiitosviestejä, kuten Maarit laittoi minulle:

Ennen kuin näytän sinulle nämä askeleet… haluan käsitellä yhden huolenaiheen pois harteiltasi:

Kuka tahansa voi luoda tosifaneja bisnekseensä sähköpostimarkkinoinnilla … kun sen vain ajattelee eri näkökulmasta

Fakta: Viimeisten tutkimusten mukaan jokaista sähköpostimarkkinointiin käytettyä euroa kohden voi saada  jopa  40 euroa myyntinä takaisin (LÄHDE: Data & Marketing Association Channel).

Monta euron kolikkoa laittaisit sisään, jos saisit takaisin 40 euroa myyntiä? 

Tästä syystä rakastan sähköpostimarkkinointia. Ja niin rakastavat asiakkaanikin. Koska monet asiakkaani saavat parhaillaan esimerkiksi 1000… 2000… tai jopa 3000 euroa myyntiä yhdellä sähköpostilla. 

Aika siistiä, eikö?  

MUTTA tälläiset tulokset eivät synny tykittämällä pelkkiä tarjousviestejä tilaajien sähköpostilaatikoihin. 

Sillä monet pitävät sähköpostilistaa jonkinlaisena rahanprinttauskoneena. Mutta sitä se ei ole. Pelkkien tarjousten ampuminen ei tuota edellä mainittuja myyntejä. Ei todellakaan. 

Kutsunkin näitä tarjousviestejä  “vonkausviesteiksi”.

Mietihän tätä: Monet lähettävät vain silloin sähköposteja listalleen kun HE HALUAVAT jotain. Valitettavan usein se tarkoittaa rahaa. Tiedät ehkä mistä puhun. Olet saattanut saada sähköpostin yritykseltä / yrittäjältä, josta et ole hetkeen kuullut. Ja sitten viesti alkaa: 

“Oho hei vaan siellä 👋 Pitkästä aikaa. Ei olla juteltu hetkeen, mutta, mutta … nyt olis siisti juttu tiedossa, joten… OSTANYTTUOTTEENIJAÄKKIÄ!?”

Kuulostaako tutulta? 

Tämänkaltaiset viestit ovat juurikin sitä paljon puhuttua spämmäämistä. 

Eivätkä tämän tyyppiset viestit toimi enää 2020-luvulla. Onneksi.

Hyvä sähköpostimarkkinointi puolestaan rakentaa suhdetta prospekteihin pitkällä aikavälillä. Ja ennen kaikkea luo asiakkaita jo ennen kuin raha edes vaihtaa omistajaa. 

Esimerkiksi: Viime vuonna sain asiakkaakseni erään yrittäjän, joka halusi minun auttavan verkkokauppansa markkinoinnissa. Hän oli ollut listallani jo vuodesta 2017 alkaen. 

Paras juttu? Verkkokauppias oli jo päättänyt, että hän ostaa minulta palveluni. Minun ei tarvinnut myydä – eikä edes vakuutella. Koska olin luonut sähköpostimarkkinoinnillani asiakkaan jo ennen kuin raha edes vaihtoi omistajaa. Ja tätä sähköpostimarkkinointi on parhaimmillaan. 

PLUS – Mitä parempi suhde sinulla on listaasi, sitä pienemmällä listalla pärjäät.

Sillä monien asiakkaideni sähköpostilistojen koot ovat vain 500–2000 sähköpostiosoitetta. Ja silti asiakkaani pääsevät nauttimaan uusista asiakkaista ja myynneistä lähes joka kerta painaessaan “Lähetä”-nappia. 

Haluaisitko sinäkin rakentaa joukon tosifaneja sähköpostimarkkinoinnilla? Hyvä.

Nappaa tästä yrittäjä-ystävällinen strategia voitolliseen sähköpostimarkkinointiin jo tänään

Kenelle tämä strategia toimii? Ihan kaikille, jotka myyvät netissä jotain: verkkokaupat, verkkokurssien myyjät, palveluyrittäjät. Minulle ei ole tullut eteen asiakkaita, joiden myyntitunnelissa tämä ei toimisi. 

Äläkä huoli, vaikket olisi koskaan kirjoittanut tarinoita. En ole lahjakas kirjoittaja itsekään. En pysty näppäimistölläni suihkimaan Ilkka Remeksen … Camilla Läckbergin … J.K. Rowlingin … tai Camilla Greben -tasoista proosaa. Eikä sille ole tarvettakaan. 

Koska myyntitarinat ovat aivan eri asia kuin fiktiokirjallisuus (vaikka kannattaakin lukea mahdollisimman paljon fiktiokirjallisuutta – se kyllä parantaa tarinankerronnan taitoja). 

Viihdyttävien – ja samalla ostohalut herättävien – sähköpostien kirjoittamisesta ei tarvitse tehdä vaikeaa. 

Mutta ennen varsinaista kirjoittamista: Tarvitset sähköpostiohjelman – ellei sinulla jo ole. Käytän itse Convertkitiä*. Ja suosittelen sitä sinullekin, varsinkin jos olet yrittäjä. Se on äärimmäisen simppeli, tarpeeksi edullinen ja suunniteltu yrittäjille. 

(*Yllä oleva linkki on affiliate-linkki ja hankkiessasi ohjelman sen kautta saan pienen komission sijoitettavaksi omaan Pumpkin latte-rahastooni.)

Joten hommaa ensimmäisenä bisneksellesi sähköpostiohjelma. Jos se on kunnossa, niin mennään eteenpäin. 

Neljä askelta suhdetta rakentavaan sähköpostimarkkinointiin

1. Listaa tarinaideat. Sähköpostien suunnittelu alkaa kirjaamalla ylös kaikki mahdolliset tarinaideat.

Tekemällä tämän vaiheen kunnolla sinulta löytyy jatkossa tarinoita valmiina takataskussa odottamassa. Ja pystyt jatkossa pyöräyttämään jopa 20-40 minuutissa viestin listallesi – ja silti samaan ihmiset ahmimaan viestisi. Ja lopulta klikkaamaan tuotteidesi/palvelusi pariin. 

Tässä muutamia ideoita ja kysymyksiä, joista voit kehitellä tarinoita sähköposteihisi:

  • Taustatarinasi: Mikä on tuotteesi/palvelusi taustatarina? Miten tuotteesi sai alkunsa? Mitä sillä hetkellä oli meneillään elämässäsi? Opitko ratkaisun joltain muulta ihmiseltä? Minkä tyyppistä ongelmaa yritit ratkaista? Turhauduitko siitä, että muut ratkaisut jättivät sinut kylmäksi?

  • Gurutarina: Keneltä olet oppinut taitojasi? Kuka on auttanut sinua matkallasi kohti yrityksesi tavoitteita? Oletko joutunut matkustamaan jonnekin etsimään tuotettasi tai parantaaksesi palveluasi? Mitä valmennuksia sinun on pitänyt käydä/mitä oppia ennen tuotteesi syntymistä? Mikä siinä oli mielenkiintoista?

  • Henkilökohtaiset tarinat: Mitä asioita elämässäsi tapahtuu juuri nyt? Miten voisit sitoa sen tuotteeseesi tai palveluusi? Mitä elämässäsi tapahtui erilaista kuin yleensä?

Tässä oli vain kourallinen esimerkkejä. Lisää ideoita löydät Tarinamyyntikoneestani. 

Joka tapauksessa kaikki ideat kannattaa listata yhteen paikkaan, josta löydät ne nopeasti aina kun alat kirjoittaa. Tähän käy esimerkiksi Excel, ruutuvihko, jne.

Vinkki: Aloita keräämään tarinoita, joita luet kirjoista ja lehdistä, kuulet ystäviltäsi tai oikeastaan keneltä tahansa. Jos teet tätä päivittäin (ainakin useamman kerran viikossa), lupaan ettei sähköposti-ideat lopu koskaan kesken. Minulla on tällä hetkellä omassa systeemissäni 574 tarinaa. 

Pidän itse aina pientä vihkoa lähettyvilläni. Ja kirjoitan ylös kaikki mielenkiintoiset tarinat, joita kuulen tai luen. 

Nyt kun tarinat on listattu, seuraavaksi… 

2. Päätä tavoite sähköpostille. Kun tarinaideat on kerätty, seuraavaksi mieti viestin tavoite. Se selkiyttää & helpottaa kirjoittamista. 

Tällä tavalla viesti ei rönsyile ja valittu tarina kuljettaa lukijaa kohti klikkausta (tavoitettasi).

Suunnittelen lähes joka kerta jokaisen viestini tavoitteen pariin lauseeseen: 

Tällä viestillä haluan ihmisen ymmärtävän [ideani/tuotteeni hyödyn]. Teen sen kertomalla [tarinan X], joka johdattaa lukijan tekemään [halutun toimenpiteen]. 

Esimerkiksi: Tällä viestillä haluan ihmisen ymmärtävän, että [Facebook-mainontaa voi tehdä voitollisesti alle 1000 euron budjetilla]. Teen sen kertomalla [asiakastarinan Noorasta, jonka mainontaan käytettiin 850 euroa ja saatiin asiakkaalle myyntiä 10 000 euroa], jolla johdatan lukijan [varaamaan ajan minulta ilmaiseen alkukartoitukseen]

Tavoitteen kirjaamiseen ei kannata käyttää aikaa kuin maksimissaan 5 minuuttia. 

Tärkeintä siinä on, että ymmärrät itse mitä olet tekemässä ja mitä haluat lukijan tekevän.

Tavoite selkeenä? Hyvä. Sen jälkeen… 

3. Kirjoita sähköposti. Miten sitten sitoa tarina ja se mitä olet lukijallesi tarjoamassa yhtenäiseksi, sitouttavaksi viestiksi? Se on yllättävänkin helppoa.

Sähköpostien kirjoittamiseen on olemassa vaikka minkälaisia kaavoja. Mutta vältä silti kaikkea ylimääräistä kikkailua. Kikkailut tekevät viesteistä vain sekavia. Mikä taas tarkoittaa: Ihmiset eivät jaksa lukea viestejäsi loppuun ja kauppaa jää saamatta. 

Käytän tätä simppeliä kaavaa, jonka opin Russel Brunsonilta, hänen kirjastaan Asiantuntijuuden salat: Koukku → Tarina → Tarjous. 

Tiivistettynä: Koukulla nappaat lukijan huomion & mielenkiinnon (yleensä otsikko). Tarinalla osoitat haluamasi pointin. Tarjouksessa yhdistät tarinan tuotteeseesi tai palveluusi. Ja pyydät lopulta lukijaa toimimaan. 

Tästä voit katsoa yhden kirjoittamani viestin, joka noudattelee tätä kaavaa.

Ja jos myyvä kirjoittaminen ei ole tuttua sinulle… tai pidät sisällöntuottamista myyvänä kirjoittamisena (aijaijaijai)… suosittelen lukemaan ajatuksella läpi kirjoitukseni copywritingista.

Yhdistämällä copywritingin perusperiaatteet ja tässä kirjoituksessa oppimasi asiat tarinankerronnasta pystyt myymään juttujasi paremmin kuin 97 % kilpailijoistasi. Ja ennen kaikkea luot merkityksellisen suhteen sähköpostilistaasi. 

Kun saat sähköpostin kirjoitettua valmiiksi, käy se läpi ajatuksella. Poista 10 % kaikista sanoista. Se tekee viestistäsi napakamman ja tehokkaamman. 

Sen jälkeen lähetä viesti ja … 

4. Toista tämä prosessi niin usein kuin mahdollista. Sähköpostimarkkinoinnissa vähemmän EI ole enemmän. Se on juurikin päinvastoin. Kahdestakin syystä:

A) Mitä enemmän kirjoitat, sitä paremmaksi siinä tulet. Tämä näkyy suoraan myynneissä. Koska pystyt itsevarmempana tuottamaan laadukkaita myyntitarinoita nopeammin ja nopeammin.

B) Mitä enemmän lukijasi saavat sinulta hyödyllisiä ja samalla viihdyttäviä sähköposteja, sitä enemmän he odottavat niitä jatkossakin. Rakennat jokaisella viestillä suhdetta lukijoihisi. Mikä lopulta sekin näkyy myynneissä, kunhan muistat tarjota heille juttujasi. 

Sähköpostimarkkinointi on tällä hetkellä tärkein myyntikanavani. Lähetän viestejä listalleni niin usein kuin vain asiakastöiltäni pystyn. Entä kun tarvitsen lisää uusia ihmisiä listalleni? Silloin käytän Facebook-mainontaa.

Joten viimeinen kysymys: Haluatko luoda elinikäisiä tosifaneja… ja samalla myydä juttujasi niin, ettei se edes vaikuta myymiseltä? Ja ennen kaikkea tehdä kestävää sähköpostimarkkinointia, joka ei ole spämmäämistä? 

Hyvä… 

Nappaa ilmainen oppaani viihdyttävään sähköpostimarkkinointiin

Liity jo 4301+ yrittäjän joukkoon Levollinen nettibisnes -uutiskirjeeni tilaajaksi… ja annan sinulle kiitoksena ilmaisen oppaan viihdyttävään sähköpostimarkkinointiin. 

Lähes kaikki menestyneimmät asiakkaani käyttävät oppaassa jakamiani periaatteita sähköpostimarkkinoinnissaan. Siksi opas näyttää sinulle esimerkiksi, miten… 

✅ Kasvatat bisnestäsi uusilla, onnellisilla asiakkailla jo ennen kuin raha edes vaihtaa omistajaa. (Yritykseni menestys on perustunut tälle periaatteelle jo 3+ vuotta)

✅ Muutat sähköpostimarkkinointisi spämmäämisestä suhdetta & brändiä rakentavaksi – jotta luot bisnekseesi lauman tosifaneja, jotka haluavat kuluttaa juttujasi, tuotteitasi, palveluitasi… ja jopa suositella sinua ympäri somea

✅ Nappaat ihanneasiakkaidesi huomion & kiinnostuksen satojen muiden sähköpostien viidakosta

Ota ilmainen opas käyttöösi alapuolelta. Lähetän sen jälkeen oppaan sinulle välittömästi.

Edellinen
Edellinen

Hyvä Facebook-mainos on kuin Troijan hevonen

Seuraava
Seuraava

Copywriting = Nettimainonnan kuningatar