Paras sähköpostimarkkinointi on tylsän yksinkertaista

Paras sähköpostimarkkinointistrategia on tylsän yksinkertaista

“Sinun on tehtävä kovasti töitä saadaksesi ajattelustasi selkeää, jotta voit tehdä asioista yksinkertaista.” –Steve Jobs

Aloitin sähköpostimarkkinoinnin 2017. Mutta astuin heti samaan miinaan kuin 99 % yrittäjistä: 

Tein siitä aivan liian monimutkaista. Pohdin erilaisia segmenttejä. Ylianalysoin jokaisen kirjoitetun lauseen ("Jaiks, enhän vain ole nyt liian myyvä??)

Rakensin 37-vaiheisia automaatiohimmeleitä, jotka meinasivat tuhota yritykseni kokonaan (tästä toisen lisää...) 

Testailin eri sähköpostiohjelmia (MailChimp, ActiveCampaign, jne), jotta varmasti löydän parhaimman. 

Ja lopulta kaikki tämä "tärkeä tekeminen" johti siihen, etten lähettänyt listallani viestejä juuri ollenkaan – vaikka keräsin listaani kokoajan. Ja vieläpä maksullisella mainonnalla. Mutta sitten en edes vaivautunut lähettämään viestejä tälle rahalla & vaivalla kerätylle porukalle. 

Hullua, eikö? 

Onneksi lopulta tulin järkiini. 

Löysin tavan, jolla pystyn luomaan yhteyttä, luottamusta & suhdetta sähköpostilistaani – ja siltikin näkemään sähköpostiini tipahtelevan yhteydenottoja palveluuni liittyen, sekä myyntejä digituotteistani. 

Siksi antaisin yrittäjänalku-Karoliinalle seuraavan ohjeen: Keskity yksinkertaisuuteen. 

Koska yksinkertaisuuteen nojautumalla rakensin itselleni ehkä jopa maailman simppeleimmän strategian sähköpostimarkkinointiin. 

Voit vapaasti kopioida tämän strategian itsellesi ja myydä jopa joka päivä juttujasi listallesi (ilman että se tuntuu tippaakaan tuputtavalta vastaanottajasta). Joten eiköhän aloiteta...

Ehkä jopa maailman simppelein strategia sähköpostimarkkinointiin

Askel 1. Lumoava tarjous. 

Ennen kuin mietit sekuntiakaan, mikä on paras sähköpostiohjelma...  miten usein lähettää viestejä... miten kerätä listaa, sinulta pitää löytyä Lumoava tarjous

Tarkoittaen: Tuote / palvelu paketoituna ihanneasiakkaita houkuttelevaan muotoon. 

Ammattilaiset kutsuvat tätä tuotteistamiseksi. Mutta itse tykkään puhua Lumoavasta tarjouksesta. Koska loppujen lopuksi siinä on kyse siitä, mitä asiakkaasi saavat vastineeksi heidän rahoilleen (ja ajalleen). 

(VINKKI: Ihmiset eivät osta tuotteitasi. He ostavat lopputuloksia. Tai paremminkin sanottuna: Parannusta nykytilanteeseen.)

Tässä simppelein mahdollinen prosessi Lumoavan tarjouksen rakentamiseen: 

YKSI: Ratkaise merkittäviä ongelmia. Olet ehkä kuullut lausahduksen "älä myy vitamiineja – myy päänsärkylääkkeitä". Ja se on erittäin hyvä vertaus. Koska sinun tehtäväsi on etsiä, minkä merkittävän ongelman tuotteesi / palvelusi pystyy ratkaisemaan. 

KAKSI: Ole selkeä lopputuloksesta. Tässä yrittäjät menevät yleensä pahasti metsään. Sillä he tykkäävät läiskästä tuotteelleen lupauksen: "Parempaa unta" tai "Kokonaisvaltaista hyvinvointia". Mutta valitettavasti tällaiset lupaukset eivät toimi. Ihmiset ostavat selkeyttä. Joten sinun pitää tarjota heille sitä. Esimerkiksi: 

❌ Lisää energiaa. 

✅ Nouse energisenä sängystä aamulla kello 5.30. ilman herätyskelloa ja viimeistele päivän tärkeimmät tehtävät jo ennen lounasta. 

KOLME: Selkeä prosessi / menetelmä. Tämä on toinen asia, joka tuottaa yrittäjille vaikeuksia. Sinun pitää pystyä näyttämään yksityiskohtaisesti, miten ihminen saavuttaa lupaamasi lopputuloksen. "Autan sinua luomaan parempia tapoja" ei jälleen kerro mitään. Mutta kun kerrot asiakkaallesi:

"Autan sinua parantamaan unihygieniaasi. Ensiksi laitamme iltarutiinit kuntoon. Ensimmäisen viikon aikana nostamme unesi määrää 30 minuutilla. Ja kuukauden päästä nukut vähintään 7,5 tuntia joka yö. Ja nautit täysin uudenlaisesta energiasta päivisin."

Huomaatko eron? Hyvä. 

Näillä kolmella vaiheella erotut massasta (vaikka myisitkin samaa kuin kilpailijasi) ja saat ihanneasiakkaasi sanomaan "kyllä" SINUN jutuillesi kilpailijoittesi sijaan. 

Joten ennen kuin menet tätä prosessia eteenpäin – varmista, että sinulla on kolme edellistä kohtaa kunnossa. 

Askel 2. Vastustamaton liidimagneetti. 

Luo vastustamattomalla liidimagneetilla onnellisia liidejä välittömästi ihmisten liittyessä sähköpostilistallesi. 

❌ Vanha tapa: Rakenna 91-sivuinen massiivinen opas tai 5 tunnin videosarja… joita kukaan ei todellisuudessa lue tai katso. 

Koska tällaiset liian massiiviset liidimagneetit vain hämmentävät, aiheuttaen pahimmillaan jopa syyllisyyden tunnetta ihmisille. Jolloin kukaan ei laita mitään opettamaasi käytäntöön. 

✅ Uusi tapa: Ratkaise mikro-ongelmia. 

Auta ihmisiä liidimagneetillasi pääsemään pienen, mutta merkittävän esteen yli. Ja luot onnellisia liidejä, jotka haluavat kuluttaa markkinointiasi, ostaa juttujasi & seurata sinua vaikka maailman tappiin asti.

Joten sen sijaan, että liidimagneettisi olisi: “Miten pudotat jopa 20 kg seuraavan vuoden aikana”... 

Kokeile: “Pudota ensimmäinen kilo seuraavan 14 päivän aikana”

Ennen kuin menet seuraavaan vaiheeseen – varmista, että liidimagneettisi on yksinkertainen, mutta arvokas. Tällä tavalla houkuttelet oikeanlaisia ihmisiä listallesi. Ja luot onnellisia liidejä. 

Askel 3. Lähetä “Seinfeld-sähköposteja”. 

Kun ihmiset ovat liittyneet listallesi – ala lähettämään heille viestejä jopa päivittäin. 

Mutta älä tee niin kuin 97 % yrittäjistä tekee. Sillä monet lähettävät sähköpostia listalleen vain silloin, kun HE haluavat jotain. 

Ja usein viestit ovat silloin hyvin “OSTA, OSTA, OSTA, NYYYYYT” -tyylisiä. Ei siis ihme, että monet ihmiset pitävät sähköpostimarkkinointia spämmäämisenä. Joten tällaisen tyylin sijaan… 

Tee kuten koomikko Jerry Seinfeld. Hän loi yhden maailman katsotuimmista TV-sarjoista, joka kertoi… ei juuri mistään. Ja silti siitä tuli yksi maailman menestyneimmistä TV-sarjoista.

Seinfeld-sarja keskittyi jakamaan pieniä tapahtumia ja ongelmia päähahmon tavallisesta arjesta. Ja yleisö rakastui siihen. Miksi? Koska se oli samaistuttavaa. 

Samaa voit tehdä omassa sähköpostimarkkinoinnissasi. Ja saada siten muutettua seuraajistasi tosifaneja, ja tosifaneista lopulta onnellisia asiakkaita. 

Joten lähetä listallesi viihdyttäviä sähköposteja. Tarjoa aina arvoa, AHAA-elämyksiä & oivalluksia myös niille, jotka eivät heti osta sinulta mitään. Ja myy samalla kaikkein kuumimmille seuraajillesi ilman päällekäyvää myymistä. Miten?

Kerro tarinoita. Sillä meidän ihmisten aivot on “ohjelmoitu” tarinoille

Me rakastamme kuluttaa ja omaksua informaatiota tarinamuodossa. Ja parasta on, että voit kertoa tarinoita ihan arkisistakin jutuista. Olen itse tehnyt näin jo viimeiset 5+ vuotta. 

Esimerkiksi… 

Olen kertonut sähköposteissani simppeleitä tarinoita mm. siitä, miten juoksin ständimyyjiä karkuun ympäri Tampereen keskustaa tai kuinka jäin kesälomalla koukkuun romantasia-kirjoihin… 

Ja silti melkein jokainen lähettämäni viesti on kilauttanut aina vähintään yhden yhteydenoton tai “uusi osto” -ilmoituksen sähköpostiini (riippuen mitä myyn milloinkin). 

Tälläinen kolmen askeleen "maailman simppelein" strategia on toiminut sähköpostimarkkinointini selkärankana jo vuodesta 2019. Ja itse asiassa... viimeisen 5 vuoden aikana ~80-90 % kaikista myynneistäni syntyi sähköpostilistaltani. Ja nykyisin paljon enemmän. Joten...

Aloita sähköpostimarkkinointi tänään

Näiden kolmen askeleen avulla voit alkaa houkuttelemaan oikeanlaisia ihmisiä listallesi... ja myymään heille juttujasi jopa heti huomisesta lähtien. 

Ja muista ennen kaikkea: Yksinkertaisuus on avain kaikkeen. 

Säästät energiaasi, rahojasi ja aikaasi tärkeimmille jutuille, kun pidät asiat yksinkertaisena. 

En sano, että strategiani toimii tällaisenaan jokaiselle toimialalle tai yrittäjälle. Mutta se on toiminut minulle ja asiakkailleni erittäin hyvin jo vuosia. Ja se on hyvä perusta, josta sinäkin voit lähteä liikkeelle. 

Matkan varrella voit tehdä tarvittavia muutoksia. Mutta tärkeintä on, että pidät asiat simppeleinä.

Ja jos haluat lisää tehoa sähköpostimarkkinointiisi – lataa nyt ilmainen opas Viihdyttävään sähköpostimarkkinointiin. Se sisältää 5 periaatetta, joilla voit luoda asiakkaita jo ennen kuin raha edes vaihtaa omistajaa. Syötä tietosi alapuolelle. Se on 100 % ilmainen.

Seuraava
Seuraava

Markkinoinnin “Musta raamattu”