Oivallukseni 60+ kirjoitetun myyntisivun jälkeen

 
Oivallukseni yli 60 myyntisivun kirjoittamisen jälkeen
 


“Paljonko?! Todellako? No, hitsi vieköön!”

Kyllä. Totta se oli. Olin juuri laskenut Jyrin kanssa kaikki kirjoittamamme myyntisivut* viimeiseltä 5+ vuodelta. 

(*Myyntisivuja kutsutaan myös myyntikirjeiksi – käytän molempia termejä tässä tekstissä.)

Ja luvut näyttivät, että näppäimistöiltämme oli naputeltu yhteensä: 60+ myyntisivua (ei ehkä kuulosta paljolta, mutta sanamääränä tämä on valtava, koska keskimäärin yksi myyntisivu sisältää 2000 - 4000 sanaa vaikuttavaa tekstiä).

Aikamoinen määrä. Lisäksi luku on vielä hitusen alakanttiin. Menimmme nimittäin jossain vaiheessa jo laskuissa sekaisin. Ja siksi leikkasin varmuuden vuoksi yhteenlasketuista määristä noin 20 % pois. 

Tähän joukkoon mahtuu kaikki asiakkailleni ja itselleni kirjoittamat myyntikirjeet. Olen kirjoittanut myyntisivuja esimerkiksi: 

★… Verkkokaupoille

★… Palveluita myyville yrittäjille (valmentajat, konsultit, asiantuntijat)

★… Verkkokursseja ja digituotteita myyville yrittäjille

En muuten kirjoittanut tätä tekstiä rehvastellakseni kirjoittamieni myyntisivujen määrällä. Vaan osoittaakseni, millaisia myyntejä suhteellisen simppeleillä myyntikirjeillä voi saada.

(SIVUHUOMAUTUS: Jos myyntisivu ei käsitteenä vielä ole tuttu, ei hätää! Kerron tässä tekstissä sinulle kaiken tarvittavan. Plus: Voit katsoa tästä esimerkin yhdestä myyntisivusta.)

Ensiksi vähän taustaa: 

Heti kun olimme laskeneet kirjoittamamme sivut, aloimme tutkimaan parhaiten toimivia (aka. eniten kauppaa tuottaneita) myyntisivuja lähes lause lauseelta. 

Halusin tietää, miten pystyisin vähentämään epäonnistuneiden myyntisivujen määrää ja mallintamaan enemmän menestyneimpiä myyntisivujani. 

Otin avukseni analysointiin Agoran (yksi maailman suurimmista finanssipalveluja tarjoavista yrityksistä, joka käyttää suoramarkkinoinnin periaatteita – kuten pitkiä myyntisivuja – markkinoinnissaan) ex-copywriterin neljä kysymystä, joihin kaikki miljoonia dollareita tuottaneet promootiot vastaavat. 

(Osallistuin syksyllä 2021 erääseen työpajaan, jossa sain tietää nämä ”miljoonan dollarin kysymykset”.)

Ja analysoidessamme kirjoittamiamme myyntikirjeitä, huomasimme yhden hauskan jutun…

Vaikka emme olleet tienneet näitä neljää kysymystä aiemmin, silti lähes jokainen menestynyt myyntisivumme vastasi niihin.

Ja jos sinäkin myyt mitä tahansa netissä tai sen ulkopuolella tekstin voimalla, nämä neljä kysymystä kannattaa painaa muistiin. 

Ne parantavat kaikkia tekstejä, joiden tarkoitus on myydä. Mutta tämä teksti keskittyy ainoastaan myyntisivuihin. 

Joka tapauksessa: 

Ennen kuin paljastan nämä kysymykset, katsotaanpa… 

Minkälaisia myyntejä myyntisivut tuottavat? 

Lanseerasin vuoden 2021 huhtikuussa uuden verkkovalmennuksen – Tarinamyyntikoneen. Tein lyhyen myyntisivun, johon ohjasin ainoastaan sähköpostilistalaisiani. 

Huhtikuun lopussa kuuden päivän lanseerauksen aikana sain 3475 euroa myyntiä. 

Toukokuun aikana tuli mukavat 5375 eurolla. Ja nyt tämä samainen (pikkaisen editoitu) myyntisivu tuottaa minulle edelleenkin myyntiä aina kun tarvitsen. 

Kiitos näiden neljän simppelin kysymyksen. 

Ja sama juttu asiakkaideni kanssa. Esimerkiksi:

Asiakkaani Prove by Piia näki myynneissä 22 % kasvun heti sen jälkeen, kun kirjoitin hänen kahdelle valmennukselleen myyntisivut. Ja myynnit ovat nousseet melkeinpä jokaisessa kampanjassa sen jälkeen. 

Toinen asiakkaani sai uudelle asuntosijoitusvalmennukselleen mukavan startin, kun laatimani myyntisivu siivitti kurssimyynnit lähes 14 684 euroon 10 päivän lanseerauksen aikana.

Nyt kerran kirjoitettu myyntikirje tuottaa asiakkailleni lisää myyntiä – aina kun he vain haluavat. 

Tässä oli vain pari esimerkkiä. Näitä löytyy lisää, vaikka millä mitalla. 

Mutta varmaan jo arvaatkin. Tutkiessani näiden asiakkaiden myyntisivuja… molemmat vastasivat näihin neljään “maagiseen” kysymykseen. 

Kuvittelahan: Minkälainen kultakimpale tällainen myyntisivu olisi sinun bisnekseesi? 

Myyntisivu hoitaisi aina raskaamman työn (aka. myymisen) puolestasi – ja vieläpä vuorokauden jokaisella kellonlyömällä. 

Voisit käyttää tuotteiden myymiseen käytetyn ajan vaikka uuteen harrastukseen tai lempikirjojesi lukemiseen. Ja SILTIKIN bisneksesi pyörisi hienosti (tai jopa kasvaisi) joka kuukausi. 

En tietenkään voi luvata, että saat samanlaisia tuloksia näiden neljän kysymyksen avulla. Mutta tiedät ainakin, mikä on mahdollista. 

Sillä myyntisivu voi auttaa kenen tahansa bisnestä kasvamaan… 

Jos myyt netissä tuotteita tai palveluita – tarvitset lähes poikkeuksetta myyntisivun

Minkälaiset yrittäjät oikein tarvitsevat myyntisivua?

Lyhyesti: Kaikki. 

Pidempi vastaus: Jos myyt netissä oikeastaan mitä tahansa… ja haluat maksimoida myyntituloksesi – tarvitset myyntisivun tuotteellesi tai palvelullesi. 

Usein myyntisivuja näkee erilaisten fitness-, hyvinvointi tai painonpudotusverkkokurssien yhteydessä. Tai jonkin muun digituotteen myynnin yhteydessä. Mutta myyntisivut toimivat myös monessa muussakin tilanteessa. 

Esimerkiksi olen kirjoittanut myyntisivuja yrittäjille, kuten:

  • Personal trainer, joka halusi valmennusasiakkaita pikkaisen helpommalla kuin myymällä palvelujaan henkilökohtaisesti. Hän sai jopa 500 % paremmin yhteydenottoja kuin aiemmin. Kiitos myyntisivun. 

  • Ekologisia puhdistusaineita myyvä verkkokauppa – Asiakas halusi saada uutiskirjeen tilaajat testaamaan tuotteitaan. Joten laadimme yksinkertaisen myyntisivun heti uutiskirjelistalle liittymisen jälkeen. Se esitteli parhaimmat tuotepaketit.

  • Osteopaatti, joka halusi skaalata bisneksensä nettiin verkkovalmennuksen avulla vuonna 2021. Tekemämme myyntisivun avulla hän myy valmennustaan yhä edelleen samalla myyntisivulle 5-numeroisilla summilla viikon kestävän kampanjan aikana.

Kuten näet: Myyntisivua voi käyttää kuka tahansa. Se toimii myyjänäsi verkossa 24/7. 

Ja siksi jokainen yrittäjä tarvitsee myyntisivua. Koska kenelläkään pienyrittäjällä tuskin on varaa lappaa euroja Fazerin tai Finnairin tyyliseen brändimainontaan

Vaan mitattavia tuloksia pitää saada – välittömästi. Ja siinä myyntisivu auttaa sinua. 

Mistä päästäänkin niihin neljään kysymykseen, jotka lupasin sinulle paljastaa…

Neljä simppeliä kysymystä, joilla muutat tuntemattomat ihmiset asiakkaiksesi

Ennen kuin kerron nämä kysymykset… haluan sanoa yhden asian: Nämä kysymykset ovat simppeleitä. Mutta yleensä simppelit asiat ovat vaikein toteuttaa. 

Siksi näihin kysymyksiin vastaamiseen kannattaa käyttää hetki aikaa. Koska se määrittelee sen, miten hyvin myyntisivusi lopulta toimii. 

Nyt kuitenkin asiaan. Näihin neljään kysymykseen jokaisen menestyvän myyntisivun pitää vastata (ja järjestys on aina sama): 

1. Mitä tässä on minulle? 

2. Miten tämä on mahdollista? 

3. Miten tämä toimii? 

4. Miten voin aloittaa? 

Simppeliä? Kyllä – ja ei. 

Joten anna kun avaan sinulle näitä hieman, jotta pystyt parantamaan – vaikka heti – omia myyntisivujasi (tai mitä tahansa muuta myyntitekstiä).

KYSYMYS 1. “Mitä tässä on minulle?” 

Heti kun asiakkaasi alkavat lukemaan myyntitekstejäsi… he haluavat ensimmäisenä tietää, miten tuotteesi / ratkaisusi parantaa heidän elämäänsä. 

Siksi tehtäväsi on vastata tähän ensimmäiseen kysymykseen heti jokaisen myyntitekstisi alussa. Tätä osiota kutsutaan myös avaukseksi tai avauskappaleeksi. 

**Mainoskatko: Jos haluat lukea lisää avauksesta, olen käsitellyt sitä syvemmin Myyntitunneli -blogitekstissäni. Voit lukea täältä lisää.**

Vaikka avaus on yleensä vain 20 % koko tekstimäärästä, silti se vastaa jopa 80 prosenttisesti myyntisivun toimivuudesta. 

Vastauksesi ensimmäiseen kysymykseen määrittää, kiinnostuuko ihanneasiakkaasi jutustasi ja jatkaa lukemista… vai loppuuko lukeminen kuin seinään. 

Siksi älä piilottele tähän kysymykseen vastaamista myöhemmäksi myyntisivulle. Tuo tuotteesi paras hyöty heti alkuun. Tai muutoin koko myyntisivusi jää lukematta… ihan sama kuinka hyviä kultajyviä myyntisivullasi tulisi myöhemmin vastaan. 

Ja heti kun teet väitteen tai lupauksen avauksessasi, asiakkaasi miettivät seuraavaksi…

KYSYMYS 2. “Miten tämä on mahdollista?”

Asiakkaasi eivät niele pelkkää sanahelinää. Siksi sinun pitää pystyä todistamaan, miten lupauksesi on mahdollista. 

Esimerkiksi: Jos lupaat, että uudenlaisella salitreenillä saa 6 viikossa pyöreät pakarat, silloin vastaat tähän kysymykseen todisteilla. 

Sinun pitää siis pystyä todistamaan tämä: KUN asiakkaasi tekevät salitreenit, SITTEN he saavat pyöremmät pakarat seuraavan kuuden viikon aikana. 

Todisteina voit käyttää esimerkiksi: Kuvakaappauksia, palautteita, esimerkkejä, demonstrointia, faktoja, kokemustasi, jne. Lista on lähes loputon. 

Lupauksesi uskottavuus on kaikki kaikessa. Ihmiset voivat “ostaa” lupauksesi sydämellä (tunteilla). Mutta jos he eivät pysty perustelemaan sitä itselleen järjellä… kauppa jää saamatta. 

Toiseen kysymykseen vastaaminen ei ole tämän vaikeampaa. Mutta todistaminen vaatii työtä ja miettimistä. Kuten jo sanoin: Asiakkaasi ei usko mitä tahansa sepostusta tai vakuutteluja. Käytä siis lupaustesi todistamiseen aikaa ja vaivaa. 

Kun olet antanut todisteet ratkaisusi toimivuudesta, seuraavaksi asiakkaasi haluavat tietää…

KYSYMYS 3. “Miten tämä toimii?”

Tähän kysymykseen vastaamalla näytät asiakkaallesi MIKSI sinun tapa / ainesosa / prosessi / jne. tuottaa lupaamasi lopputuloksen. 

Asiakkaasi ovat jo kokeilleet monia muita ratkaisuja ennen kuin he ovat törmänneet sinun yritykseesi ja ratkaisuusi. 

Siksi sinun pitää näyttää heille miksi JUURI sinun tapasi on erilainen verrattuna aiemmin kokeiltuihin ratkaisuihin. MUTTA… älä astu tähän miinaan: 

Olen huomannut viime aikoina, että monet yrittäjät ovat alkaneet nimeämään omia tapojaan XYZ-ihmemetodeiksi (ja muilla mitä mielenkiintoisemmilla nimillä).

Muuutta mutta… 

Menetelmän/ainesosan nimellä ei ole juurikaan merkitystä. Asiakkaallesi merkitsee yksi ja ainoa asia: SYY MIKSI ratkaisusi / tuotteesi on erilainen. 

Esimerkiksi: Suomalaisen Pudistamon Super D-vitamiini (nimi) imeytyy tehokkaammin sen uniikkien ainesosien takia (erilaisuus) kuin tavalliset D-vitamiinivalmisteet. 

Kuten huomaat, menetelmäsi nimi ei ole syy asiakkaallesi. Erilainen toimintapa taas on.

PLUS – Saat erilaisuuden avulla asiakkaasi näkemään sinut ainoana vaihtoehtona. Koska annat heille toivoa, että he voivat vihdoin ratkaista ongelmansa… tai saavuttaa haluamansa lopputuloksen. 

Viimeinen kysymys on näistä neljästä ehkä helpoin vastata...

KYSYMYS 4. “Miten voin aloittaa?” 

Jos olet vastannut edellisiin kysymyksiin hyvin, asiakkaasi seuraava luonnollinen askel on tarttua tarjoukseesi. 

Eli tässä vaiheessa esittelet tuotteesi tai palvelusi parhaimmat palat. Ja pyydät lopuksi asiakastasi toimimaan: Liittymään sähköpostilistallesi, ottaamaan yhteyttä tai ostamaan tuotteesi. 

Tämä osuus vastaa ainoastaan noin 25 % koko myyntisivusi pituudesta. Vaikkakin monien näkee aloittavan tuotteen tai palvelun myymisen heti sivun alusta lähtien. 

Se ei ole kuitenkaan läheskään aina paras vaihtoehto. Ihmiset eivät halua tulla myydyiksi. Totta kai, tietyissä tilanteissa (esim. nykyisille asiakkaille myyminen, erikoisalennukset, jne.) suorat tuotevetoiset myyntisivut toimivat hyvin. Muutoin ne kuitenkin toimivat vain harvoin.

Siinä kaikki neljä kysymystä. Kun olet vastannut näihin kysymyksiin, pystyt muutamassa tunnissa kirjoittamaan myyntisivusi valmiiksi. Ja seuraamaan, miten se alkaa vaikuttaa myynteihisi (uskallan väittää, että hyvinkin positiivisesti). 

Lopuksi vielä muistutus: Myymisen ei tarvitse vaikuttaa käytetyn autokauppiaan myyntipuheelta… tai TV-shop -mainokselta. Tuputtamisen sijaan auta asiakastasi eteenpäin kohti ratkaisua valmentavalla copywritingilla ja tarinankerronnalla (paras vaihtoehto). 

Ja siksi suosittelen nyt sinulle…

Nappaa paras työkaluni myymiseen

Helpoin tapa vastata näihin kaikkiin kysymyksiin on tarinankerronta. Käytän itsekin kaikissa myyntitunneleiden vaiheissa tarinankerrontaa: Facebook-mainonnassa, sähköpostimarkkinoinnissa ja myyntisivuilla. Aina kun se vain on mahdollista. 

Siksi jos haluat kirjoittaa myyntisivun, jolla kuljetat myyntiviestisi suoraan asiakkaidesi sydämiin ilman vastusteluja… etkä halua bisnestäsi yhdistettävän kulahtaneisiin TV-Shop -mainoksiin… 

Nappaa ilmaiseksi paras työkaluni: Myyntitarinakaava. 

Liityt samalla yli 3051 yrittäjän joukkoon Levollinen nettibisnes -uutiskirjeeni tilaajaksi. 

Jaa useamman kerran viikossa (ellen jopa päivittäin) testaamiani ideoita vain uutiskirjeeni tilaajille. Hiljattain olen jakanut esimerkiksi:

  • Miten J.K. Rowlingin kirjoittaman lastensadun Jouluposso lukeminen tekee sinusta paremman markkinoijan lähes välittömästi (Tämän tekniikan ansiosta ihanneasiakkaasi haluaa ahmia viestejäsi… ja lopulta ostaa juttujasi)

  • Mitä suomalainen salaliittoteorioihin pureutuva YouTube-kanava opettaa vaikuttajamarkkinoinnista (Tätä samaa ideaa voi käyttää kuka tahansa yrittäjä – toimialasta riippumatta)

  • Yllättävä syy, miksi poistin sähköpostilistaltani 471+ tilaajaa… ja miksi se parantaa sähköpostimarkkinoinnin kautta tulevia myyntejä

  • Ja paljon, paljon muuta… 

Tämänkaltaisia juttuja on luvassa, kun liityt uutiskirjeeni tilaajaksi tänään. Syötä tietosi alapuolelle ja liity listalleni. Ja saat välittömästi ladattua Myyntitarinakaavani. 

Edellinen
Edellinen

Empaattisen digimarkkinoinnin nousu

Seuraava
Seuraava

“Mikä ihmeen myyntitunneli?” – Tässä vastaus…