"Ruosteisilla" työkaluilla digimarkkinointi (ja myynnit) lentoon
Miksi toiset yrittäjät menestyvät jopa 10-kertaa paremmin digimarkkinoinnissa kuin toiset?
Vastaus voi yllättää (paljastus: kyse ei ole mistään teknisistä vimpaimista).
Ennen kuin mennään itse asiaan...
Varoitus: Tämä artikkeli sisältää juonipaljastuksia Jo Nesbøn kirjasta Verikuu. Joten älä lue pidemmälle, jos haluat pitää yksityiskohdat itseltäsi piilossa.
Okei, itse tarinaan...
Viime kesänä nappasin kirjastosta luettavaksi Jo Nesbøn uutukaisen, Verikuun.
Ja jälleen kerran Nesbø piti niin hyvin otteessaan, että ahmin kirjan yhdessä viikonlopussa.
Koska kirjassa oli erittäin mielenkiintoinen murhaaja. Tai ehkä pikemminkin voisi sanoa: erittäin mielenkiintoinen tapa, jolla murhat tehtiin…
Että jouduin ihan googlettamaan sitä jälkikäteen (ei, en suunnittele tässä murhaa).
Mutta oli eräs toinenkin juttu, joka minulle jäi kirjasta mieleen.
Tarinan alussa päähahmo, Harry Hole, sai toimeksiannon murhasta epäillyltä tyypiltä.
Epäilty antoi Harrylle vapaat kädet rakentaa oma tiimi, jotta hän selvittäisi todellisen syyllisen.
Joten Harry alkoi kasaamaan "unelmatiimiä".
Hän otti tiimiinsä kuolemaa tekevän ex-profiloijan (psykologi), huumeita diilaavan taksikuskin sekä petoksesta epäillyn (ja siksi hyllytetyn) poliisin.
Muut poliisit naureskelivat Harryn "unelmatiimille". Jopa Harryn toimeksiantajakin epäili hänen kasaamaansa porukkaa vitsiksi.
MUTTA...
Vaikka ryhmä ei ollutkaan “täydellinen” – eikä heillä ollut käytössä samoja resursseja kuin poliisilla – silti he pystyivät selvittämään asioita paremmin kuin poliisi.
Ja lopulta Harryn tiimi ratkaisi koko homman.
Mutta en paljasta enää sen enempää. Haluan, että luet kirjan itse.
Miksi sitten kerroin tämän?
Koska sama opetus pätee yhtä lailla myös bisnekseen. Tai netissä myymiseen ja markkinoimiseen.
Sillä liian monet yrittävät jahdata viimeisintä "kikkakakkosta", joka räjäyttäisi myynnit taivaisiin.
Pitää olla viimeisen päälle kiiltävät markkinoinnin automaatiot (meinasin itsekin joskus maksaa markkinoinnin automaation mersusta, HubSpotista, 4000 euroa vuodessa).
Pitää etsiä se kaikista kuumin somekanava.
Pitää löytää viimeisin "täydellinen" kaava sähköposteihin, myyntisivuun tai somepostauksiin.
Vaikka todellisuudessa et tarvitse mitään näistä. Ja itse asiassa, mitä huonommat "välineet" sinulla on, sitä luovempi olet.
(Vanhassa kunnon TV:n menestyssarjassakin MacGyver pelasti ihmisiä ilmastointiteipillä, linkkuveitsellä tai jopa klemmarilla.)
Miksi?
Harry Hole tiesi, millä periaatteilla murhat selvitetään.
MacGyver tiesi, millä periaatteilla ovien lukkomekanisnismit toimivat (jotta hän pystyi avaamaan ovia klemmarilla).
Siksi...
Ajattomat periaatteet ovat kulmakivi menestykselliseen digimarkkinointiin
Ja kun sinäkin keskityt ajattomiin periaatteisiin – et tarvitse uusinta uutta. Et tarvitse "täydellisyyttä".
Pärjäät hienosti sillä, mitä sinulla jo on.
Sillä teknologiat ja somealustat muuttuvat jatkuvasti. Ja koko ajan tulee lisää uusia juttuja, vimpaimia ja alustoja (kuten vaikka ystävämme ChatGPT).
Ja kun lähdet tähän noidankehään mukaan... joudut päivittäin käyttämään aikaasi pysyäksesi vain perässä ja opetellaksesi uutta.
Uutta AI-työkalua. Uutta somekanavaa. Uutta sähköpostiohjelmaa.
Mutta lopulta huomaat vain käyttäneesi useita tunteja päivässä aikaasi... eikä bisneksesi (varsinkaan myynnit) ole lopulta kehittynyt mihinkään.
Siksi unohtaisin uusien kiiltävien juttujen perässä roikkumisen. Tiedän. Se ei ole helppoa, kun päivittäin näkee jonkun möyhöävän somessa:
"KOKEILIN TÄTÄ [TRENDIKÄS JUTTU]. SE MUUTTI ELÄMÄNI. JOS ET OTA TÄTÄ KÄYTTÖÖN NYT JA HETI – JÄÄT JUNASTA!!"
Mutta kun sivuutat nämä möyhöäjät – voit keskittyä niihin asioihin, joilla todella on merkitystä.
Koska digimarkkinoinnin ja myynnin ajattomat periaatteet pysyvät muuttumattomina – niin kauan kuin olet tekemisissä ihmisten kanssa.
Näihin periaatteisiin menestyneimmät yrittäjätkin keskittyvät. En olisi itsekään voinut ikinä auttaa asiakkaitani myymään juttujaan jopa 117 000 eurolla reilussa kahdessa viikossa. Tai tekemään ~50 000 euron (tai jopa +100 000 euron) lanseerauksia. Jos olisin keskittynyt vain siihen, mikä on paras sähköpostiohjelma tai kuumin kikka saada somenäkyvyyttä. Koska tuollaisilla jutuilla ei ole mitään merkitystä, jos ajattomat periaatteet eivät ole ensin kunnossa.
Joten tässä muutama suositukseni, mihin sinunkin kannattaa keskittyä digimarkkinoinnissasi...
1. Psykologia. Mikään digimarkkinoinnissa ei ole niin tärkeää kuin ymmärtää kanssaihmisiä. Piste.
Ilman sitä mikään maailman paraskaan tekoälyboostattu chatbot ei pelasta bisnestäsi. Tai lisää yhtäkään kiiltävää euron kolikkoa yrityksesi kassaan.
Perehtymällä ihmisluontoon ymmärrät syyt, MIKSI joku esimerkiksi haluaa käyttää chatbottia. Ja tämä on parhaimmillaan kuin supervoima.
Mutta väärinkäytettynä tämä on myös erittäin pelottava voima. Ja juuri tämän takia somejättien algoritmit ovat niin tehokkaita ja petollisia. Koska ne ymmärtävät ihmisiä paremmin kuin useimmat ihmiset itse.
Suosittelenkin opettelemaan ihmisluonnon lainalaisuuksista edes perusteet. Sinun ei tarvitse hommata psykiatrin tutkintoa yliopistosta. Pari hyvää kirjaa (tai muutama tunti googlausta) ja saat hyvät perusteet itsellesi.
Mutta muista käyttää taitojasi hyvään – ja pidä Spider-Manin sanat mielessäsi: "Suuret voimat tuovat suuren vastuun."
Suosittelen lukemaan:
Robert Cialdini – Vaikutusvalta. Robert antaa hyvän kuvan, miten meidän mielen "harhoihin" vedotaan juurikin markkinoinnissa.
Robert Greene – Valta. Toinen Roobertti katsoo ihmisluontoa vallan näkökulmasta. Kirja voi alkuun vaikuttaa erittäin kylmältä. Mutta kun pidät mielen avoimena... huomaat kirjan olevan todellinen syväsukellus ihmisten käyttäytymiseen.
Elisa Aalto – Empatia. Markkinoinnissa empatia on supervoima. Se auttaa sinua luomaan syvemmän suhteen asiakkaisiisi. Ja varsinkin ymmärtämään asiakkaitasi (ilman tuomitsemista).
2. Brändääminen. En tarkoita nyt visuaalisesta brändäämisestä: Kauniita fontteja tai kivoja värimaailmoja. Tai siitä, että sinun pitää käyttää yksi pari miljoonaa logon suunnitteluun Coca-Colan tapaan.
En missään nimessä. Vaikka näissä ei ole mitään vikaan. Mutta puhun nyt brändiäänestäsi: Arvoistasi & periaatteistasi.
Se on paljon tärkeämpää kuin yksikään kaunis fontti, värikoodi tai logo – varsinkin meille yrittäjille.
Koska jokainen somepostaus, Facebook-mainos, sähköposti tai blogipostaus jättää sinusta ja yrityksesi aina tietynlaisen mielikuvan.
Siksi on äärimmäisen tärkeää, että jokaisen kirjoitetun (tai puhutun) sanan takaa loistaa sinun brändiäänesi.
Se erottaa sinut kaikista kilpailijoistasi (vaikka en pidäkään sanasta). Saa ihmiset valitsemaan sinut (aka. maksamaan tuotteistasi). Se auttaa sinua rakentamaan tosifanien laumaa. Tarkoittaen ihmisiä, jotka suosittelevat sinua... tuotteitasi ja bisnestäsi. Ja jotka ostavat sinulta yhä uudestaan ja uudestaan.
Koska brändiäänelläsi houkuttelet oikeanlaisia ihmisiä maailmaasi. Ja samaan aikaan ennen kaikkea työnnät pois vääränlaisia tyyppejä.
Kaikki lähtee siitä, että tunnet omat arvosi. Ja pystyt "upottamaan" ne jokaiseen viestiisi.
Suosittelen lukemaan Deb Gaborin kirjan Branding Is Sex. Se on erittäin tuore tuulahdus brändäämisestä. Jokaisen yrittäjän pitäisi lukea vähintään tämä kirja.
Heti kun brändiäänesi on kunnossa – seuraava periaate (tai paremminkin taito) on...
3. Tunteellinen viestintä. Olen 100 % sitä mieltä, että jokaisen yrittäjän pitäisi osata kirjoittaa vaikuttavasti. Osa kutsuu tätä copywritingiksi. Osa puhuu tästä sisällöntuottamisena. Mutta sillä ei ole väliä, miksi sinä kutsut tätä.
Tärkeintä on, että pystyt tekstin voimalla yhdistämään asiakkaasi halun siihen, mitä sinulla on tarjota.
Ihan sama kuvaat sitten YouTube-videoita. Pidät podcastia. Tai kirjoitat blogia. Kaikki tuo on silti kirjoitettua tai puhuttua tekstiä, jolla sinun pitää pystyä luomaan tunneyhteys asiakkaisiisi.
Koska miksi muuten kukaan välittäisi mitä sinulla on sanottavana?
Niinpä.
Mutta vaikuttava kirjoittaminen ei tarkoita, että sinun pitää olla loistava kirjoittaja. Ei ollenkaan.
Psykologia (katso kohta 1 uudelleen) sanojen takana on tärkeämpää kuin juuri oikeat sanat tai upeasti rakennetut lauseet.
Mutta koska olet yrittäjä – ja kiireinen sellainen – annan sinulle oikotien tunteelliseen viestintään:
Opettele tarinankerronta.
Se on voimakkain tapa viestiä ihmiseltä ihmiselle. Sillä meidän ihmisten aivot ovat jo tuhansien vuosien ajan virittyneet vastaanottamaan ja omaksumaan informaatiota tarinamuodossa.
Joten kun hallitset tarinankerronnan – pystyt kuljettamaan minkä tahansa (myynti-)viestin suoraan ihanneasiakkaidesi sydämiin ilman vastusteluja.
Lue tästä kirjoittamani artikkeli tarinankerronnasta. Pääset sillä hyvin alkuun.
4. Myyminen. Vaikka puhun tässä artikkelissa digimarkkinoinnista – siltikin yksi ajaton periaate on osata myydä. Ja jos olet kuten minä + 99 % yrittäjistä – et pidä myymisestä yhtään.
Mutta siltikin meidän yrittäjien on osattava myydä juttujamme. Ja siksi olen itse perehnyt mieluummin empatiavetoiseen myymiseen kuin tavalliseen "OSTA, OSTA, OSTA" -tyyliin.
Toisille suorempi ja "kovempi" myyntityyli toimii erittäin hyvin ja istuu omaan brändiin.
Ja toisille taas enemmän arvopohjainen, "pehmeämpi" myyminen toimii parempi.
Siksi ei ole yhtä oikeaa ratkaisua. Sinun pitää itse selvittää, millainen tyyli sopii sinulle ja brändillesi. Mutta joku tapa sinun on opeteltava, jotta pystyt muuttamaan tuntemattomat ihmiset ostaviksi asiakkaiksi.
Yksikään bisnes ei selviä ilman myymistä. Piste. Siksi se kuuluu ajattomien periaatteiden joukkoon.
Jos arvopohjaisempi myyntityyli tuntuu enemmän omalta jutultasi... suosittelen lukemaan kirjan, Selling With Love, Jason Marc Campellilta. Sitä saa tilattua Saksan Amazonista.
Kirja auttaa sinua näkemään myymisen uusin silmin. Tältä kaverilta löytyy muuten myös podcast, joka syventyy samaan teemaan.
Joka tapauksessa...
Tässä oli 4 ajatonta periaatetta digimarkkinointiin, joihin keskittymällä pystyt rakentamaan bisnestäsi kestävälle pohjalle.
Tiedän. Nämä eivät ole mitään pikaratkaisuja. Olen joutunut itsekin opettelemaan näitä vuosia. Ja opettelu jatkuu edelleenkin. Mutta se on kannattanut.
Olen pystynyt näihin nojautumalla rakentamaan itseni näköisen brändin. Myyn juttujani minulle sopivalla tyylillä. Oikeanlaiset ihmiset löytävät luokseni. Ja minulla on joukko tosifaneja ja onnellisia asiakkaita, jotka HALUAVAT kuluttaa juttujani.
===
Piditkö tästä artikkelista?
Jos pidit...
Pidät 200 % varmuudella myös ilmaisesta uutiskirjeestäni.
Ja kun liityt uutiskirjeeni tilaajaksi nyt – saat uuden 5 viestin sähköpostisarjan “Ihminen edellä” -markkinoinnin periaatteista, joilla luot onnellisia asiakkaita jo ENNEN kuin raha edes vaihtaa omistajaa (ilman painostavia myyntitaktiikoita). Se on 100 % ilmainen.
Syötä vain tietosi alas. Ja saat heti ensimmäisen osan sarjasta.